Sida 1 av 1

Svenska vägförhållamden och AP?

Postat: 14 dec 2017 07:21
av Jocce
IgårIkväll när jag var på väg hem i rusket, regnet, snön, slasket och saltet så funderade jag på en sak.

Som alla vet fungerar APn märkbart sämre i "fel" förhållanden.
Som ikväll, snöblandat regn och mörkt.

Men jag funderade på om vi har vissa förhållanden i just Sverige som försämrar?

T.ex. Gör saltet att fukten / det blöta ligger kvar längre på körbanan. Vilket gör att strecken blir otydligare.

Har vi sämre streck än andra länder? Jag upplever att på vissa sträckor så är strecken för mörka (även utan blött). Ställer Trafikverket inte tillräckligt höga krav på dels nyans / färg, men även slitbarhet?

Gör vår grova asfalt att strecken lättare smälter ihop med vägbanan? (när.det är blött framförallt)

Hur mycket påverkar ljuskällorns ovan vägen? Färgtemperatur, ljusspridning, höjd över vägbanan borde kunna påverka.

Någon som har kört mycket utomlands, dvs inte bara genomresa, som har koll på om det blir lika mycket "problem" med AP när det är blött osv.

Jaja, kanske lite raljerande men ändå.

Vill påpeka att jag är supernöjd med APn :-)


/Jocce

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Postat: 14 dec 2017 07:47
av Kulingen
Det diskuteras lite om det här i denna tråd
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 2&start=60

Kolla in denna video om min AP2 i snö

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Postat: 14 dec 2017 08:34
av Jocce
Kulingen skrev:
Det diskuteras lite om det här i denna tråd
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 2&start=60

Kolla in denna video om min AP2 i snö
(För info jag har AP1, men tänker generellt här)

Ser inte direkt samma diskussion i den tråden? (Om än att jag bara skummade igenom den...)

Och filmen visar inte i närheten av förhållanden jag talar om.
Den visar ju en relativt ren körbana med tydliga sträck, under ganska bra ljusförhållanden.


Jag talar om att köra på blöt vägbana, i mörker med vägbelysning (jag uppfattar att blöt vägbana i mörker med endast bilens belysning fungerar bättre).


/Jocce

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Postat: 14 dec 2017 08:37
av Foluke
Kulingen skrev:
Det diskuteras lite om det här i denna tråd
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 2&start=60

Kolla in denna video om min AP2 i snö
Oklanderligt! Så mycket snö var det dock inte men det funkade bra.

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Postat: 14 dec 2017 09:01
av e5m1r
Det de är duktiga på på andra sidan atlanten är snöröjning inga Xcm innan man sätter igång och det är många framförallt privata aktörer som är ute och rensar
I New Hampshire kan det lätt komma en halv meter över natten
Förutom den egna uppfarten så är det ingen fara att ta sig runt trots att amerikaner sällan kör på rediga vinterdäck som bäst är det året däck
Och de saltar friskt där med så det är inte saltet men de röjer undan modd
Det är på gränsen till att de jagar iväg snöflingor

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Postat: 14 dec 2017 09:18
av Kulingen
Jocce skrev:
Kulingen skrev:
Det diskuteras lite om det här i denna tråd
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 2&start=60

Kolla in denna video om min AP2 i snö
(För info jag har AP1, men tänker generellt här)

Ser inte direkt samma diskussion i den tråden? (Om än att jag bara skummade igenom den...)

Och filmen visar inte i närheten av förhållanden jag talar om.
Den visar ju en relativt ren körbana med tydliga sträck, under ganska bra ljusförhållanden.


Jag talar om att köra på blöt vägbana, i mörker med vägbelysning (jag uppfattar att blöt vägbana i mörker med endast bilens belysning fungerar bättre).


/Jocce
Hihi det var fel video jag länkade, denna var rätt :shock: :lol:


Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Postat: 14 dec 2017 09:19
av Jocce
e5m1r skrev:
Det de är duktiga på på andra sidan atlanten är snöröjning inga Xcm innan man sätter igång och det är många framförallt privata aktörer som är ute och rensar
I New Hampshire kan det lätt komma en halv meter över natten
Förutom den egna uppfarten så är det ingen fara att ta sig runt trots att amerikaner sällan kör på rediga vinterdäck som bäst är det året däck
Och de saltar friskt där med så det är inte saltet men de röjer undan modd
Det är på gränsen till att de jagar iväg snöflingor Bild

Vi har ganska unika förhållanden i stora delar av Sverige.

Se bara lite norrut så är snöröjningen inte heller några problem. Det är i de delarna av landet där det ligger och pendlar mellan -5 till +5 (Stockholm ;) ) där det saltas nått så in i h-vete som jag upplever som problem.


/Jocce

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Postat: 14 dec 2017 09:22
av Jocce
Kulingen skrev:

Hihi det var fel video jag länkade, denna var rätt :shock: :lol:


Denna "makes more sense", men inte heller några, i mina ögon, utmanande förhållanden.
Ganska torrt, tydliga snökanter (Jag har märkt att APn läser kanter när den inte ser linjerna, om dom är tillräckligt tydliga) och endast bilens belysning som lyser upp = Man får kontrasten från rätt håll.

Jämför med denna bild
Bild
Här har man själv problem att urskilja linjerna, man vet dock att dom är där. Förstå då kameran som måste verifiera dem!

(Ja ingen gatbelysning här heller, men det ger liknande effekt som Essingeleden t.ex. har när den är blöt och vägbelsningen ligger på...)


/Jocce

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Postat: 14 dec 2017 09:25
av Kulingen
Jocce skrev:
Kulingen skrev:

Hihi det var fel video jag länkade, denna var rätt :shock: :lol:


Denna "makes more sense", men inte heller några, i mina ögon, utmanande förhållanden.
Ganska torrt, tydliga snökanter (Jag har märkt att APn läser kanter när den inte ser linjerna, om dom är tillräckligt tydliga) och endast bilens belysning som lyser upp = Man får kontrasten från rätt håll.

Jämför med denna bild
Bild
Här har man själv problem att urskilja linjerna, man vet dock att dom är där. Förstå då kameran som måste verifiera dem!

(Ja ingen gatbelysning här heller, men det ger liknande effekt som Essingeleden t.ex. har när den är blöt och vägbelsningen ligger på...)


/Jocce
Du var svårflörtad haha, alla länder borde ha en specialfärg att måla linjerna med som markerar var dom är fast dom döljs under snö m.m.

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Postat: 14 dec 2017 09:29
av stefan007
Jag tycker att den väljer gula linjer före vita. Vägbyggen är inga problem, typ infarten till Gbg. Är det mycket gula linjer i USA? Kanske är kalibrerade för det...

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Postat: 14 dec 2017 09:34
av Yxel
USA jobbar mer med heldragna linjer och en gulare nyans (om jag inte minns fel, är ändå 7 år sen jag körde i USA)

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Postat: 14 dec 2017 09:54
av Jocce
Kulingen skrev:

Du var svårflörtad haha, alla länder borde ha en specialfärg att måla linjerna med som markerar var dom är fast dom döljs under snö m.m.
Inte det minsta, utan jag tror det missuppfattas vad jag menar.

Kika på bilden jag har länkat ovan. Ingen snö på den bilden.
Jag upplever att på snö, om del av vägbanan är ren, är det sällan några problem.
Blöta dagar, i mörker, som bilden ovan, som är en daglig verklighet iallafall från Stockholm, där blir det problem.

Min frågeställning / raljering handlar väl mer om, har vi vissa förhållanden i Sverige, t.ex. Salt, viss belysning, beläggning på strecken som gör att detta blir värre. (Inte bara för AP utan även för mänskliga ögat...)

Igen, jag är EXTREMt nöjd med hur min AP(1) klarar min dagliga körning, men undrar som sagt om de svåra lägen vi ibland får är unikt för Sverige / delar av Sverige?


/Jocce

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Postat: 14 dec 2017 10:12
av Kulingen
Jocce skrev:
Kulingen skrev:

Du var svårflörtad haha, alla länder borde ha en specialfärg att måla linjerna med som markerar var dom är fast dom döljs under snö m.m.
Inte det minsta, utan jag tror det missuppfattas vad jag menar.

Kika på bilden jag har länkat ovan. Ingen snö på den bilden.
Jag upplever att på snö, om del av vägbanan är ren, är det sällan några problem.
Blöta dagar, i mörker, som bilden ovan, som är en daglig verklighet iallafall från Stockholm, där blir det problem.

Min frågeställning / raljering handlar väl mer om, har vi vissa förhållanden i Sverige, t.ex. Salt, viss belysning, beläggning på strecken som gör att detta blir värre. (Inte bara för AP utan även för mänskliga ögat...)

Igen, jag är EXTREMt nöjd med hur min AP(1) klarar min dagliga körning, men undrar som sagt om de svåra lägen vi ibland får är unikt för Sverige / delar av Sverige?


/Jocce
Jag tycker bilen ser linjerna bättre i vått mörkt motljus mm än vad jag kan se.

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Postat: 14 dec 2017 10:42
av GiGurra
Nin egen erfarenhet av AP1 i mörker kombinerat med regn/snö är att det funkar rätt kasst.
Motorväg med tydliga linjer går fortfarande ok, men förutsätter nog torkarblad i bra skick så att det blir riktigt rent på rutan.

AP1 gillar dagtid/ljus och tydliga linjer utan regn och reflektioner.

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Postat: 14 dec 2017 15:56
av Verdi
Yxel skrev:
USA jobbar mer med heldragna linjer och en gulare nyans (om jag inte minns fel, är ändå 7 år sen jag körde i USA)
Amerikansk landsväg:
Bild
Bild
Bild


Amerikansk motorväg:
Bild
Bild


Är väl ingen jätteskillnad mot hur svenska vägar målas? Förutom då att sidlinjerna verkar målas som ett heldraget streck genomgående i USA.

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Postat: 14 dec 2017 16:12
av Jocce
Verdi skrev:
Yxel skrev:
USA jobbar mer med heldragna linjer och en gulare nyans (om jag inte minns fel, är ändå 7 år sen jag körde i USA)
Amerikansk landsväg:
http://trimed-cms-prod.s3.amazonaws.com ... street.jpg
https://safety.fhwa.dot.gov/roadway_dep ... s/fig1.gif
https://lonelyplanetwp.imgix.net/2015/0 ... =20&w=1470


Amerikansk motorväg:
https://c2.staticflickr.com/8/7268/6920 ... a4c6_b.jpg
https://www.interstate-guide.com/images ... 555_01.jpg


Är väl ingen jätteskillnad mot hur svenska vägar målas? Förutom då att sidlinjerna verkar målas som ett heldraget streck genomgående i USA.
Inte i teorin. Men i praktiken gör ju nyansen på strecken en del, nyansen på asfalten en del. Val av material i strecken (bleknar dom, blir dom gråare, ligger vatten/fukt kvar på dem osv) en hel del.

Samt som sagt en del saker runtomkring som jag nämner ovan kan också påverka.


/Jocce

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Postat: 14 dec 2017 16:57
av mati
Jocce skrev:
...Det är i de delarna av landet där det ligger och pendlar mellan -5 till +5 (Stockholm ;) ) där det saltas nått så in i h-vete som jag upplever som problem.
Precis. Ibland är det mer salt än snö på vägen. Det ska saltas oavsett temperatur. Och är det snö på vägen så försöker man att salta bort den, vilket naturligtvis inte fungerar. Då blir det modd. Och modden bekämpar man med, just det, salt.
Det värsta är dock när man väntar tills snön blir packad. Så brukar det bli här hemma på landsvägen. Istället för att ploga eller borsta bort snön när den faller så händer ingenting på flera timmar. Och till sist kommer saltbilen.

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Postat: 14 dec 2017 22:07
av Hok
I USA används gula streck för att skilja på körfält för olika färdriktning. Därav gula mittstreck på landsvägar.

Kanske därför det fungerar bra med gula streck vid vägarbeten.

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Postat: 14 dec 2017 22:18
av Kulingen
GiGurra skrev:
Nin egen erfarenhet av AP1 i mörker kombinerat med regn/snö är att det funkar rätt kasst.
Motorväg med tydliga linjer går fortfarande ok, men förutsätter nog torkarblad i bra skick så att det blir riktigt rent på rutan.

AP1 gillar dagtid/ljus och tydliga linjer utan regn och reflektioner.
Jag provade filma i regn, mörker och motljus från andra bilar ikväll och det fungerade fortfarande fint.

Re: Svenska vägförhållamden och AP?

Postat: 14 dec 2017 22:28
av matsm
Blev ruskigt imponerad av min Model S AP1 idag i snömodden. Körde väg 25 mellan Simlångsdalen och Halmstad. En sträcka som AP normalt sett klarar galant då det är tydliga linjer i hela 14 km. Idag i modden såg den aldrig några linjer men den låste på bilen framför och körde felfritt hela vägen! 8-)

Björn Nyland gjorde nyligen en liknande observation i denna video