Sida 3 av 4

Re: SuC Arlanda

Postat: 19 apr 2018 10:01
av vigge50
OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
e5m1r skrev:
Tänk på miljö och att fler får uppleva elbilar
Men jag håller med
Det är dock icke problem på nya bilar så detta problem försvinner med tiden
Fast att elektrifiera taxis ger ju väldigt lite om vi pratar miljön, .
Hur menar du nu? Varje taxi rullar väl ca 300% mer än en privatbil per år och kanske 150% mer under dess livslängd.

För mig är det uppenbart att taxi är mycket viktigare för transformationen än vad vi är.

Håller med om att de borde ha egna laddare, men problemet är ju orsakat av Tesla, inte av Taxi. Ofattbart för mig att man inte från början förstod att det inte skulle fungera att ge kommersiella fordon fri SUC.
Därför att taxiproblemet löser sig själv, så fort självkörandet kommer på riktigt så försvinner den dyra aspekten med taxis, lönekostnaden. Då är nästa kostnad att kapa bränsle. Jag är helt säker på att de självkörande taxis som kommer är eldrivna, det är helt enkelt för bra ekonomiskt.

Värre blir att övertala gemene man om elbilens förträfflighet. Något som kommer ta längre tid att få samma genomslagskraft inom.
Jo men även om de kommer slutas användas som taxi om några år så kommer de säljas vidare och då med stor sannolikhet köra minst lika långt som en privatbil. Om övergången till självkörande inte går så fort som vi tror så kommer de säkerligen köra längre.

Re: SuC Arlanda

Postat: 19 apr 2018 11:24
av HelectriC
Tars skrev:
Nu har jag provat!
Vet ej om det är full kräm IOM att batteriet är ganska laddat.
du får meddela om Tesla hör av sig till deg efter laddsessionen och vill att du ska sluta med det eller inte :?:

Re: SuC Arlanda

Postat: 19 apr 2018 11:48
av Tars
HelectriC skrev:
Tars skrev:
Nu har jag provat!
Vet ej om det är full kräm IOM att batteriet är ganska laddat.
du får meddela om Tesla hör av sig till deg efter laddsessionen och vill att du ska sluta med det eller inte :?:
Inget meddelande.
Va enbart där för att checka läget. Va där i 2 min.
Det är som sagt var en dedikerad plats för enbart taxi, så står det uttryckligen att det är för de som har avtal och inte för privatpersoner så då får man acceptera det helt enkelt.
Nu blir Bredden avlastad, så det är ju det man har varit ute efter.

Re: SuC Arlanda

Postat: 19 apr 2018 12:03
av Legato
OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
e5m1r skrev:
Tänk på miljö och att fler får uppleva elbilar
Men jag håller med
Det är dock icke problem på nya bilar så detta problem försvinner med tiden
Fast att elektrifiera taxis ger ju väldigt lite om vi pratar miljön, .
Hur menar du nu? Varje taxi rullar väl ca 300% mer än en privatbil per år och kanske 150% mer under dess livslängd.

För mig är det uppenbart att taxi är mycket viktigare för transformationen än vad vi är.

Håller med om att de borde ha egna laddare, men problemet är ju orsakat av Tesla, inte av Taxi. Ofattbart för mig att man inte från början förstod att det inte skulle fungera att ge kommersiella fordon fri SUC.
Därför att taxiproblemet löser sig själv, så fort självkörandet kommer på riktigt så försvinner den dyra aspekten med taxis, lönekostnaden. Då är nästa kostnad att kapa bränsle. Jag är helt säker på att de självkörande taxis som kommer är eldrivna, det är helt enkelt för bra ekonomiskt.

Värre blir att övertala gemene man om elbilens förträfflighet. Något som kommer ta längre tid att få samma genomslagskraft inom.
OK. Då förstår jag hur du menar även om jag inte håller med.

Jag håller givetvis med om att autonoma fordon kommer vara elektriska, men dels är jag övertygad om att alla nuvarande Teslor kommer rulla sin fulla livslängd (dvs man kommer dra full nytta av den besparing av koldioxidutsläpp som varje taxi medför), dels är jag övertygad om att en nära total övergång till elbilar kommer ske före en nära total övergång till autonomi.

Jag är helt övertygad om att alla bilar utom entusiastfordon kommer vara eldrivna inom en snar framtid, frågan är bara hur snart det sker. En taxi reducerar utsläppen mycket mer än en privatbil och den är ju en överlägsen reklampelare för elbilen. I taxin åker tusentals kunder, mot kanske några tiotal i den privatägda bilen. Taxin rullar som sagt också mycket mer på vägarna och syns därför också mycket mer.

Re: SuC Arlanda

Postat: 19 apr 2018 12:44
av OfarligTesla
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
e5m1r skrev:
Tänk på miljö och att fler får uppleva elbilar
Men jag håller med
Det är dock icke problem på nya bilar så detta problem försvinner med tiden
Fast att elektrifiera taxis ger ju väldigt lite om vi pratar miljön, .
Hur menar du nu? Varje taxi rullar väl ca 300% mer än en privatbil per år och kanske 150% mer under dess livslängd.

För mig är det uppenbart att taxi är mycket viktigare för transformationen än vad vi är.

Håller med om att de borde ha egna laddare, men problemet är ju orsakat av Tesla, inte av Taxi. Ofattbart för mig att man inte från början förstod att det inte skulle fungera att ge kommersiella fordon fri SUC.
Därför att taxiproblemet löser sig själv, så fort självkörandet kommer på riktigt så försvinner den dyra aspekten med taxis, lönekostnaden. Då är nästa kostnad att kapa bränsle. Jag är helt säker på att de självkörande taxis som kommer är eldrivna, det är helt enkelt för bra ekonomiskt.

Värre blir att övertala gemene man om elbilens förträfflighet. Något som kommer ta längre tid att få samma genomslagskraft inom.
OK. Då förstår jag hur du menar även om jag inte håller med.

Jag håller givetvis med om att autonoma fordon kommer vara elektriska, men dels är jag övertygad om att alla nuvarande Teslor kommer rulla sin fulla livslängd (dvs man kommer dra full nytta av den besparing av koldioxidutsläpp som varje taxi medför), dels är jag övertygad om att en nära total övergång till elbilar kommer ske före en nära total övergång till autonomi.

Jag är helt övertygad om att alla bilar utom entusiastfordon kommer vara eldrivna inom en snar framtid, frågan är bara hur snart det sker. En taxi reducerar utsläppen mycket mer än en privatbil och den är ju en överlägsen reklampelare för elbilen. I taxin åker tusentals kunder, mot kanske några tiotal i den privatägda bilen. Taxin rullar som sagt också mycket mer på vägarna och syns därför också mycket mer.
Givet en begränsad mängd kapital kan man bygga X laddstolpar, dessa X laddstolpar kan servera Y laddtillfällen per dag under tider då folk faktiskt kör. Eftersom taxis laddar fler gånger per körd mil i snabbladdare än gemene man samt att de koncentrerar sig på specifika laddpunkter kommer det med X stolpar bli kö oftare per såld bil om taxis ska ladda där.

Jag tror inte Bosse kommer köpa elbil för att han åker i en elbilstaxi eller ser en åka förbi. Om han ser kö av taxis till snabbladdarna när han svänger in på bensinstationen bredvid kommer han snarare inte vilja köpa elbil då det inte alls är smidigt. Det bygger inte på att taxis inte kommer bidra till minskade utsläpp utan hur vi kan få så många som möjligt att köpa elbil med de begränsade resurser vi har. Övertygas Bosse om att det faktiskt är smidigt med elbil kanske han får med sig Leffe inom kort, och det är dit vi vill.

Att bygga specifika laddare för taxi som de själva får betala för är enligt mig helt rätt, de belastar inte den övriga infrastrukturen.

Re: SuC Arlanda

Postat: 19 apr 2018 15:52
av Legato
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
e5m1r skrev:
Tänk på miljö och att fler får

Fast att elektrifiera taxis ger ju väldigt lite om vi pratar miljön, .
Hur menar du nu? Varje taxi rullar väl ca 300% mer än en privatbil per år och kanske 150% mer under dess livslängd.

För mig är det uppenbart att taxi är mycket viktigare för transformationen än vad vi är.

Håller med om att de borde ha egna laddare, men problemet är ju orsakat av Tesla, inte av Taxi. Ofattbart för mig att man inte från början förstod att det inte skulle fungera att ge kommersiella fordon fri SUC.
Därför att taxiproblemet löser sig själv, så fort självkörandet kommer på riktigt så försvinner den dyra aspekten med taxis, lönekostnaden. Då är nästa kostnad att kapa bränsle. Jag är helt säker på att de självkörande taxis som kommer är eldrivna, det är helt enkelt för bra ekonomiskt.

Värre blir att övertala gemene man om elbilens förträfflighet. Något som kommer ta längre tid att få samma genomslagskraft inom.
OK. Då förstår jag hur du menar även om jag inte håller med.

Jag håller givetvis med om att autonoma fordon kommer vara elektriska, men dels är jag övertygad om att alla nuvarande Teslor kommer rulla sin fulla livslängd (dvs man kommer dra full nytta av den besparing av koldioxidutsläpp som varje taxi medför), dels är jag övertygad om att en nära total övergång till elbilar kommer ske före en nära total övergång till autonomi.

Jag är helt övertygad om att alla bilar utom entusiastfordon kommer vara eldrivna inom en snar framtid, frågan är bara hur snart det sker. En taxi reducerar utsläppen mycket mer än en privatbil och den är ju en överlägsen reklampelare för elbilen. I taxin åker tusentals kunder, mot kanske några tiotal i den privatägda bilen. Taxin rullar som sagt också mycket mer på vägarna och syns därför också mycket mer.
Givet en begränsad mängd kapital kan man bygga X laddstolpar, dessa X laddstolpar kan servera Y laddtillfällen per dag under tider då folk faktiskt kör. Eftersom taxis laddar fler gånger per körd mil i snabbladdare än gemene man samt att de koncentrerar sig på specifika laddpunkter kommer det med X stolpar bli kö oftare per såld bil om taxis ska ladda där.

Jag tror inte Bosse kommer köpa elbil för att han åker i en elbilstaxi eller ser en åka förbi. Om han ser kö av taxis till snabbladdarna när han svänger in på bensinstationen bredvid kommer han snarare inte vilja köpa elbil då det inte alls är smidigt. Det bygger inte på att taxis inte kommer bidra till minskade utsläpp utan hur vi kan få så många som möjligt att köpa elbil med de begränsade resurser vi har. Övertygas Bosse om att det faktiskt är smidigt med elbil kanske han får med sig Leffe inom kort, och det är dit vi vill.

Att bygga specifika laddare för taxi som de själva får betala för är enligt mig helt rätt, de belastar inte den övriga infrastrukturen.
Fast man har ju inte en begränsad mängd kapital för att bygga stolpar, de byggs om efterfrågan finns. Du gör det i mitt tycke helt felaktiga antagandet att du utgår ifrån gratisstolpar. Det naturliga och dit vi är på väg är ju att de som laddar också finansierar stolparna.

Så återigen, problemet är inte taxi, problemet är att Tesla inte begränsade SUCs för kommersiella fordon från början...

Utsläppsreduktionen är ju inte direkt korrelerad till antalet ersatta bilar, utan i mycket högre grad till antal ersatta mil körda. En Tesla-taxi bidrar ju solklart mycket mer än en privat-Tesla i direkta termer. I indirekta termer går det bara att spekulera, men för mig är det självklart att det är större chans att Bosse köper en Tesla efter att han åkt i en, än när han inte gjort det...

Re: SuC Arlanda

Postat: 19 apr 2018 16:04
av OfarligTesla
Legato skrev:
Fast man har ju inte en begränsad mängd kapital för att bygga stolpar, de byggs om efterfrågan finns. Du gör det i mitt tycke helt felaktiga antagandet att du utgår ifrån gratisstolpar. Det naturliga och dit vi är på väg är ju att de som laddar också finansierar stolparna.

Så återigen, problemet är inte taxi, problemet är att Tesla inte begränsade SUCs för kommersiella fordon från början...

Utsläppsreduktionen är ju inte direkt korrelerad till antalet ersatta bilar, utan i mycket högre grad till antal ersatta mil körda. En Tesla-taxi bidrar ju solklart mycket mer än en privat-Tesla i direkta termer. I indirekta termer går det bara att spekulera, men för mig är det självklart att det är större chans att Bosse köper en Tesla efter att han åkt i en, än när han inte gjort det...
Ja jag håller med om att pratar vi att man betalar för stolparna (då så att en vinst uppstår) så försvinner problemet, men av anledningen att fler stolpar kommer byggas där blir kö för att kunna sälja mer. Själv tycker jag man skall ta betalt för att ladda från stolparna, snabbladdare som kostar 3 kr/kWh och uppåt är ju sällan upptagna speciellt mycket.

Fast utsläppsreduktionen är direkt korrelerad till antalet ersatta bilar om vi antar att de körs hela sin livslängd, något du själv påpekade att vi bör. Det andra antagandet är såklart att livslängden är begränsat av ett antal mil och inte ett antal år. Frågan är då bara när i tiden utsläppsreduktionen sker då den sker jämnare över bilens livstid om den körs privat.

Re: SuC Arlanda

Postat: 19 apr 2018 16:33
av lator
Tars skrev:
HelectriC skrev:
Tars skrev:
Nu har jag provat!
Vet ej om det är full kräm IOM att batteriet är ganska laddat.
du får meddela om Tesla hör av sig till dig efter laddsessionen och vill att du ska sluta med det eller inte :?:
Inget meddelande.
Va enbart där för att checka läget. Va där i 2 min.
Det är som sagt var en dedikerad plats för enbart taxi, så står det uttryckligen att det är för de som har avtal och inte för privatpersoner så då får man acceptera det helt enkelt.
Nu blir Bredden avlastad, så det är ju det man har varit ute efter.
"VI förbehåller oss rätten att vidta åtgärder om du obehörigen nyttjar Arlanda laddstation"

Så vi får väl se vad för slags åtgärder du blir utsatt för... (sen måste jag ju säga att det är ett intressant ord: obehörigen... :? )

Re: SuC Arlanda

Postat: 19 apr 2018 16:57
av EnTraktor
En gissning är att texten skrevs av en jurist i USA och sedan har texten översatts till svenska.

Re: SuC Arlanda

Postat: 19 apr 2018 20:53
av JonasH
Om nu taxi inte får använda laddaren i Väsby så verkar de inte veta om det eller bry sig. Två taxibilar ikväll när jag kom dit...

Re: SuC Arlanda

Postat: 19 apr 2018 21:17
av lator
JonasH skrev:
Om nu taxi inte får använda laddaren i Väsby så verkar de inte veta om det eller bry sig. Två taxibilar ikväll när jag kom dit...
Detta gäller dock bara om de har skrivit på avtalet om Arlanda-laddaren. Se tidigare poster i tråden.

Re: SuC Arlanda

Postat: 19 apr 2018 22:32
av JonasH
Legato skrev:
Bjelke skrev:
Limokungen skrev:
Dom taxi som skriver under avtalet är förbjudna att ladda vid bredden
Hur många har skrivit på, någon vet?
Vore intressant att veta om Taxi Stockholm och Kurir/020 signat... Om någon ser en sådan bil vid Bredden så berätta ;)
En Kurir laddade i Bredden idag.

Re: SuC Arlanda

Postat: 20 apr 2018 10:17
av StefL
JonasH skrev:
Legato skrev:
Bjelke skrev:
Limokungen skrev:
Dom taxi som skriver under avtalet är förbjudna att ladda vid bredden
Hur många har skrivit på, någon vet?
Vore intressant att veta om Taxi Stockholm och Kurir/020 signat... Om någon ser en sådan bil vid Bredden så berätta ;)
En Kurir laddade i Bredden idag.
Som jag nämnt tidigare består de stora "taxibolagen" av ett stort antal större eller mindre åkerier som samarbetar. Det är därför inte helt osannolikt att det är de enskilda åkarna som ska skriva på avtalet och inte bolagen som driver beställningscentralerna. Även om de självklart kan sätta upp regler för hur deras åkare ska agera tror jag fortfarande det är för få som kör Tesla för att de ska tvinga på Teslaåkarna något. Självklart kan iof de inom Taxi Stockholm eller Kurir som kör Tesla sinsemellan komma överens om hur man ska agera i frågan.

Det är ju egentligen utmärkt att de har en egen laddare på Arlanda - jämför med Schiphol Taxi där man har ett stort antal Teslor och en liknande lösning - men det skulle egentligen behövas en till någonstans närmare stan, kanske på södra sidan någonstans.

Re: SuC Arlanda

Postat: 20 apr 2018 11:21
av Legato
JonasH skrev:
Legato skrev:
Bjelke skrev:
Limokungen skrev:
Dom taxi som skriver under avtalet är förbjudna att ladda vid bredden
Hur många har skrivit på, någon vet?
Vore intressant att veta om Taxi Stockholm och Kurir/020 signat... Om någon ser en sådan bil vid Bredden så berätta ;)
En Kurir laddade i Bredden idag.
Tack!

Då återstår frågan om Kurir centralt tackat nej till avtalet eller om enskilda åkare gjort det.

Skulle även gissa att Teslorna ligger "koncentrerade" på ett fåtal åkare, de flesta åkare försöker ju hålla sin flotta av fordon hyfsat likriktad.

Re: SuC Arlanda

Postat: 20 apr 2018 11:34
av Gustafsson
Gillar inte tanken att laddare skall vara reserverade för vissa bilister. Som gjort för konflikter runt detta. Måste vara mycket bättre att även vi vanliga dödliga ska kunna ladda även på Arlanda (och Taxi där de behöver ladda). Har man ett par mil kvar och det står ett antal tomma SuC framför näsan där man inte får ladda skulle det vara sjukt irriterande. Ser hellre att yrkestrafik inte har helt fri SuC eller maximalt antal mil fria på SuC utom t.ex. på Arlanda där den kan vara fritt för även dem.

Förbud mot än det ena och än det andra är lika illa som andra korkade förbud - de saboterar bara hållbara bra lösningar på problem.

Minns under studierna att vissa föreläsningar (som ju var frivilliga att närvara vid) blev dåligt besökta då ryktet om usel kvalitet på just den föreläsningen fanns sedan flera år. Lösningen blev att göra just denna föreläsning obligatorisk. Vad blev bättre av det ?

Samma här: Lös problemet med för få laddare istället ! De svenska lösningarna är inte alltid bra lösningar...

Re: SuC Arlanda

Postat: 20 apr 2018 13:19
av ovelundkvist
Eller så låter bara vi som inte kör taxi bli att ladda på SuC Arlanda.

Re: SuC Arlanda

Postat: 28 apr 2018 07:38
av tr1
Enligt mitt avtal med Tesla har jag rätt att ladda utan kostnad vid Teslas nät av SC-laddare. En laddare ingår inte i detta nät bara för att den ser ut som en SC-laddare och/eller för att den tillhandahålls av Tesla. Således har jag inte rätt att ladda vid Arlanda. Jag kan heller inte kräva att få ladda vid de laddare som finns vid Teslas service centers. Att ”ta sig” den rätten är lika brottsligt som att koppla in sig på grannens elnät. Enligt 8 kap. 10 § första stycket brottsbalken döms den som olovligen avleder elektrisk kraft för olovlig kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år. Är brottet grovt, döms enligt paragrafens andra stycke till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Brottet kan t.ex. anses som grovt om laddning sker ”systematiskt”, dvs. om laddning sker ofta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: SuC Arlanda

Postat: 28 apr 2018 10:00
av Bod
När jag åkte förbi Arlanda i onsdags så laddade en taxi.

Re: SuC Arlanda

Postat: 28 apr 2018 22:36
av EnTraktor
Jag åkte förbi onsdag ca kl 19 så laddade 2 taxi.

Re: SuC Arlanda

Postat: 19 maj 2018 19:54
av Micke
Limokungen skrev:
Nu förstår jag inte, det har varit ett jävla gnäll på alla taxi som tar upp SuC i Bredden, men nu när taxi har fått en ”egen” SuC på Arlanda, så måste privatbilar dit i alla fall, varför, det finns både SuC i Uppsala och Bredden, så låt taxi ha Arlanda i fred!
Den finns bara laddning nord/syd. Vi som kommer från väst (Arboga - Arlanda via Sigtuna är det populära valet) skulle uppskatta att kunna snabbladda vid Arlanda vid behov, speciellt när man ska hämta någon och kan stå där ett tag tills de kommit ut ur terminalen.

Det behovet försvinner dock i princip med Enköpings supercharger.

Re: SuC Arlanda

Postat: 10 jun 2018 16:16
av Dansken
Något måste jo ha hänt på Arlanda. Har varit i Infra Ciry nästan en timme, och inte en taxi så långt öget räcker.
Eller är det bara en vanlig söndag?
Bild

Re: SuC Arlanda

Postat: 10 jun 2018 19:39
av Franz
tr1 skrev:
Enligt mitt avtal med Tesla har jag rätt att ladda utan kostnad vid Teslas nät av SC-laddare. En laddare ingår inte i detta nät bara för att den ser ut som en SC-laddare och/eller för att den tillhandahålls av Tesla. Således har jag inte rätt att ladda vid Arlanda. Jag kan heller inte kräva att få ladda vid de laddare som finns vid Teslas service centers. Att ”ta sig” den rätten är lika brottsligt som att koppla in sig på grannens elnät. Enligt 8 kap. 10 § första stycket brottsbalken döms den som olovligen avleder elektrisk kraft för olovlig kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år. Är brottet grovt, döms enligt paragrafens andra stycke till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Brottet kan t.ex. anses som grovt om laddning sker ”systematiskt”, dvs. om laddning sker ofta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det var någon som kopplade in sin fastighet olovligt i 12 år och ändå ansågs inte brottet som grovt. Tippar på att du nog får koppla upp en rejäl strömslukare (industrilokal) eller utsatt andra för fara för att 6 månader + skall vara aktuellt.