Sida 1 av 1

Laddning av framtida Tesla

Postat: 28 dec 2017 20:10
av ErkanB
Vad tror vi om framtiden? När kommer man kunna ladda sin Tesla från 18 V ciggarettändaruttaget?
Skönt att slippa leta laddstationer och kunna sköta laddningen ”internt”.

Jag gissar inom 5 år!

Re: Laddning av framtida Tesla

Postat: 28 dec 2017 20:58
av mati
Och detta är alltså ditt första inlägg. Hur tror du att en sådan fråga kommer att bemötas?

Re: Laddning av framtida Tesla

Postat: 28 dec 2017 21:47
av Elmil
Men det är väl ungefär så Toyota redan gör..?? :roll:

https://www.toyota.se/kampanjer/byt-til ... ybrid.json

Re: Laddning av framtida Tesla

Postat: 28 dec 2017 22:20
av Jensa
Och var ska energin komma från?

Re: Laddning av framtida Tesla

Postat: 28 dec 2017 22:28
av LarsL
Jensa skrev:
Och var ska energin komma från?
Det är ju uppenbart en evighetsmaskin... :D

Re: Laddning av framtida Tesla

Postat: 28 dec 2017 22:37
av Hammar

Re: Laddning av framtida Tesla

Postat: 28 dec 2017 22:41
av Kulingen
LarsL skrev:
Jensa skrev:
Och var ska energin komma från?
Det är ju uppenbart en evighetsmaskin... :D
Man kan ju göra ett litet mini kärnkraftverk med 20 st kutsar med en storlek av 10*6mm, Varje kuts motsvarar 800 liter olja, Efter som en Volvo XC60 drar ca 500% mer energi än en Tesla S så motsvarar dessa kutsar 20*800*5 ca 90.000 mil. Men klart det finns kanske något problem att lösa innan detta blir verkligt :lol: :lol:

Re: Laddning av framtida Tesla

Postat: 28 dec 2017 22:46
av Remuz
Minikärnreaktorer är ju grymt intressant. Varför är det så svårt att skala ner? Man har ju lyckats i ubåtar, borde gå att skala ner mer.

Re: Laddning av framtida Tesla

Postat: 28 dec 2017 22:58
av Kulingen
Remuz skrev:
Minikärnreaktorer är ju grymt intressant. Varför är det så svårt att skala ner? Man har ju lyckats i ubåtar, borde gå att skala ner mer.
Räkna ut energin som finns i en laddning på ett kärnkraftsverk. Det finns nästan 40.000 kutsar i en patron, det finns ca 700 patroner i ett verk...

Re: Laddning av framtida Tesla

Postat: 28 dec 2017 23:15
av Jerka
Man måste ha en viss mängd kärnbränsle för att uppehålla en kedjereaktion. I ubåtar har man oftast mer höganrikat uran (20% snarare än de 3-5% man har i vanliga kärnkraftverk) just för att slippa ha alltför stora bränslepaket.

I en personbil skulle man förmodligen behöva använda ännu mer höganrikat uran för att bibehålla en kedjereaktion. Gissa vad mer man kan använda höganrikat uran till? Just det - kärnvapen. Så det kanske inte vore någon jättebra idé. Plus att en krock skulle innebära risk för härdsmälta eller bara lokal spridning av radioaktiva ämnen. Inget av det vore bra.

Batterier är bättre.

Re: Laddning av framtida Tesla

Postat: 28 dec 2017 23:35
av Remuz
Farliga mängder energi. Om man anrikar maximalt så borde man väl kunna göra minimal version. Blir såklart lite instabilt. Jag har noll koll på energiinnehåll per gram höganrikat uran, men Google ska snart upplysa mig.

Re: Laddning av framtida Tesla

Postat: 28 dec 2017 23:36
av Gustafsson
ErkanB skrev:
Vad tror vi om framtiden? När kommer man kunna ladda sin Tesla från 18 V ciggarettändaruttaget?
Skönt att slippa leta laddstationer och kunna sköta laddningen ”internt”.

Jag gissar inom 5 år!
18 V ? ciguttaget är väl på 12 V. Med 10 A ger det 120 W. Per dygn ca 2,8 kWh.
Laddtid för en 100D ca 1 månad.
Det är framtiden! Cigguttaget bör dock sitta i grannens bil för att det ska fungera...

Bättre då att ladda via USB uttaget från ett 100 kWh powerpack. Med 5V, 1 A skulle det gå på ca 2,5 år :lol:

Re: Laddning av framtida Tesla

Postat: 28 dec 2017 23:37
av Simon
Jerka skrev:
I en personbil skulle man förmodligen behöva använda ännu mer höganrikat uran för att bibehålla en kedjereaktion. Gissa vad mer man kan använda höganrikat uran till? Just det - kärnvapen. Så det kanske inte vore någon jättebra idé. Plus att en krock skulle innebära risk för härdsmälta eller bara lokal spridning av radioaktiva ämnen. Inget av det vore bra.
Men bilar i hollywoodfilmer skulle plötsligt bli mer realistiska vid olyckor.

Re: Laddning av framtida Tesla

Postat: 28 dec 2017 23:48
av ErkanB
Kulingen skrev:

Man kan ju göra ett litet mini kärnkraftverk med 20 st kutsar med en storlek av 10*6mm, Varje kuts motsvarar 800 liter olja, Efter som en Volvo XC60 drar ca 500% mer energi än en Tesla S så motsvarar dessa kutsar 20*800*5 ca 90.000 mil. Men klart det finns kanske något problem att lösa innan detta blir verkligt :lol: :lol:
Hehe. Jag fattar inget av de där siffrorna.
Men kärnkraft känns ju inte så kul att ha i passagerarhytten. Minns ju Tjernobyl.
Jensa skrev:
Och var ska energin komma från?
Man laddar via cigguttaget?! Du laddar väl saker där redan idag?

Re: Laddning av framtida Tesla

Postat: 28 dec 2017 23:56
av LarsL
Tänk om man kunde sätta avgassystemet till tanken på dieselbilen! Då skulle man inte behöva åka och tanka bilen och den skulle inte släppa ut några Nox eller CO2, win-win! Ellen hur!

Re: Laddning av framtida Tesla

Postat: 28 dec 2017 23:59
av ErkanB
Kommer man någonsin kunna ladda varandras bilar tror ni då? T ex trådlöst/induktion när man kör jämsides på en motorväg.
Har många idéer för framtiden!

Re: Laddning av framtida Tesla

Postat: 29 dec 2017 00:05
av LarsL
Man kan ju alltid bogsera varandra och köra regenbroms.

Re: Laddning av framtida Tesla

Postat: 29 dec 2017 00:06
av Simon
ErkanB skrev:
Kommer man någonsin kunna ladda varandras bilar tror ni då?
https://sonomotors.com/sion.html/#st-features

Re: Laddning av framtida Tesla

Postat: 29 dec 2017 07:16
av Kulingen
Remuz skrev:
Farliga mängder energi. Om man anrikar maximalt så borde man väl kunna göra minimal version. Blir såklart lite instabilt. Jag har noll koll på energiinnehåll per gram höganrikat uran, men Google ska snart upplysa mig.
Man får tänka morgondagens sätt att utvinna energi, inre vad vi vet om idag. Energin finns bunden i materialet nu ska bara vi hitta på något säkert sätt att utvinna det på. :lol:

Re: Laddning av framtida Tesla

Postat: 29 dec 2017 08:04
av Jerker
Vi har ju E-cat, en reaktor driven av kall fusion! :roll:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Energy_Catalyzer