Sida 1 av 1

AP2 / AP2.1 / AP2.5

Postat: 01 jan 2018 15:42
av Kulingen
Hur fungerar det med AP2 / AP2.5 när byttes detta? Hur ser man vad man har? Installeras detta i fabrik eller vid slutmonteringen i Holland?
Vad skiljer dessa åt?

Re: AP2 / AP2.5

Postat: 01 jan 2018 16:06
av Legato
Kulingen skrev:
Hur fungerar det med AP2 / AP2.5 när byttes detta? Hur ser man vad man har? Installeras detta i fabrik eller vid slutmonteringen i Holland?
Vad skiljer dessa åt?
2.1 tror jag det heter. 2.5 är det som sitter i model 3 med ytterligare några funktioner.

Tror 2.1 kom i slutet av sommaren.

Re: AP2 / AP2.5

Postat: 01 jan 2018 16:11
av Kulingen
Legato skrev:
Kulingen skrev:
Hur fungerar det med AP2 / AP2.5 när byttes detta? Hur ser man vad man har? Installeras detta i fabrik eller vid slutmonteringen i Holland?
Vad skiljer dessa åt?
2.1 tror jag det heter. 2.5 är det som sitter i model 3 med ytterligare några funktioner.

Tror 2.1 kom i slutet av sommaren.
Frågan är också när den sätts in i bilen, min bil är tillverkad i maj men stod på Teslas center i Holland när jag köpte den. Ibland tror jag den har 2.1 pga den känns bättre på mycket än vad folk klagar på med helljus/autopiloten/LTE mm. Så ibland får jag för mig att dom monterat detta i Holland?!

Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5

Postat: 01 jan 2018 18:26
av Legato
Hade liknande förhoppningar gällande min bil, men jag har definitivt AP 2.1 och min fungerar dåligt tyvärr.

Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5

Postat: 01 jan 2018 18:38
av Kulingen
Legato skrev:
Hade liknande förhoppningar gällande min bil, men jag har definitivt AP 2.1 och min fungerar dåligt tyvärr.
Då har jag nog AP2, fick iaf ett mjukvarunersatt batteri (85kWh) alltid något att glädjas åt

Re: AP2 / AP2.5

Postat: 01 jan 2018 18:46
av HelectriC
Kulingen skrev:
Legato skrev:
Kulingen skrev:
Hur fungerar det med AP2 / AP2.5 när byttes detta? Hur ser man vad man har? Installeras detta i fabrik eller vid slutmonteringen i Holland?
Vad skiljer dessa åt?
2.1 tror jag det heter. 2.5 är det som sitter i model 3 med ytterligare några funktioner.

Tror 2.1 kom i slutet av sommaren.
Frågan är också när den sätts in i bilen, min bil är tillverkad i maj men stod på Teslas center i Holland när jag köpte den. Ibland tror jag den har 2.1 pga den känns bättre på mycket än vad folk klagar på med helljus/autopiloten/LTE mm. Så ibland får jag för mig att dom monterat detta i Holland?!
Den nya hårdvaran blev först monterad nångång mitten av augusti, möjligen september. Jag beställde först en bil i augusti som inte hade AP2,5 som senare blev avbeställd till fördel för en med AP2,5 (eller vad man nu ska kalla den) som blev beställd i september och producerad nån gång slutet av september/början oktober.

Re: AP2 / AP2.5

Postat: 01 jan 2018 18:49
av improwise
HelectriC skrev:
Kulingen skrev:
Legato skrev:
Kulingen skrev:
Hur fungerar det med AP2 / AP2.5 när byttes detta? Hur ser man vad man har? Installeras detta i fabrik eller vid slutmonteringen i Holland?
Vad skiljer dessa åt?
2.1 tror jag det heter. 2.5 är det som sitter i model 3 med ytterligare några funktioner.

Tror 2.1 kom i slutet av sommaren.
Frågan är också när den sätts in i bilen, min bil är tillverkad i maj men stod på Teslas center i Holland när jag köpte den. Ibland tror jag den har 2.1 pga den känns bättre på mycket än vad folk klagar på med helljus/autopiloten/LTE mm. Så ibland får jag för mig att dom monterat detta i Holland?!
Den nya hårdvaran blev först monterad nångång mitten av augusti, möjligen september. Jag beställde först en bil i augusti som inte hade AP2,5 som senare blev avbeställd till fördel för en med AP2,5 (eller vad man nu ska kalla den) som blev beställd i september och producerad nån gång slutet av september/början oktober.
Kan man se vad man har? Eller se tillverkningsdatum på sin bil?

Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5

Postat: 01 jan 2018 18:51
av HelectriC
Jag vet jag kunde se det under ”källkoden” i MyTesla innan leverans, men nu när bilen är levererad så vet jag inte hur man kollar det.

Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5

Postat: 01 jan 2018 18:56
av dstr
Skillnaden mellan 2.0 och 2.1 är mer cpu (eller var det en till cpu?)

Det är inget som märks på någon funktion idag, utan en förberedelse så att cpu-kraften räcker till när bilen ska bli självkörande.

2.5 är den som sitter i Model 3. Den har en kamera inne i kupén.

Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5

Postat: 01 jan 2018 19:01
av mati
Att AP2.x-hårdvaran (efter-) monteras i Holland kan man nog lugnt utesluta. I Holland monteras batteri och drivenenheten. Vad jag har förstått så innebär nya hårdvaran nya sensorer och ny kabeldragning bland annat. Att eftermontera eller bygga om AP2-bilar skulle bli alldeles för kostsamt. Och varför skulle de göra det?

Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5

Postat: 01 jan 2018 19:22
av e5m1r
mati skrev:
Att AP2.x-hårdvaran (efter-) monteras i Holland kan man nog lugnt utesluta. I Holland monteras batteri och drivenenheten. Vad jag har förstått så innebär nya hårdvaran nya sensorer och ny kabeldragning bland annat. Att eftermontera eller bygga om AP2-bilar skulle bli alldeles för kostsamt. Och varför skulle de göra det?
Man bytte radar där fram från bosch till continental men inte mer än så kameror och resten av sensorer är samma

Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5

Postat: 01 jan 2018 19:33
av mati
Men skrevs det inte nånstans att det blev en helt annan kabeldragning i och med detta? Eller var det bara spekulation som så ofta?

Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5

Postat: 01 jan 2018 19:41
av oscfor
Japp, man ordnade även om kabeldragningen för att uppnå redundans vilket i sin tur är krav för ADAS 4/5.

Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5

Postat: 01 jan 2018 19:49
av helix
mati skrev:
Men skrevs det inte nånstans att det blev en helt annan kabeldragning i och med detta? Eller var det bara spekulation som så ofta?
Inget är officiellt bekräftat av Tesla, men här finns en tråd på TMC där ämnet diskuteras:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-2266769

Här står lite på Electrek också:
https://electrek.co/2017/08/09/tesla-au ... s-driving/


Utklipp från tråden på TMC:
1) "Gen3" Power Steering ECU with redundant power supply from a new E-fuse box in the frunk. (The E-fuse box itself is a pretty big HW-change as well, but I won't go into that.)

2) Rear view camera wiring/connectors has changed in the Autopilot ECU. Video signal still goes directly from rv-camera to the ECU (same as ap2.0), but now there's a "splitter" on the ECU side that for some reason sends signal out to both the MCU and to the ECU itself! So now there's two BUC inputs; one "Splitter Rearview Cam IN" and one "APE Rearview Cam IN". Don't ask me why. Anyway cudos @verygreen for noticing this in the SW-code long ago.

3) New radar sensor from Continental ("Radar Front Conti") with "primary" and "secondary" CAN-signalling to AP2.5ECU. Exciting!

4) Different fuse location for the 30A Autopilot ECU Primary power (F133 > F214). The 10A Autopilot ECU Secondary power is same as before. Not so exciting...

Non AP-wise, I also noticed a new "Charge Port ECU" that was not in the 2016-diagrams at all. (WTH?)