Sida 1 av 1

Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 06 jan 2018 00:08
av Jerker
Model 3-ägaren You You Xue har varit uppe i Canada och samlat lite intressanta förbrukningsdata för model 3 även i kallare temperaturer:
Model 3 vinter.png
Om man översätter det till räckvidd så blir det väl knappt 32 mil i -20 till -10 och drygt 36 mil i -10 till 0 grader C med stora batteriet och 21 resp. 24 mil med det lilla.

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 06 jan 2018 07:03
av Laban
Vet inte om det stämmer men detta ska tydligen vara i relativt höga hastigheter, ~120 km/h. I så fall väldigt lovande. Kan tillägga att det finns siffror som är betydligt lägre än dessa, men då antagligen också lägre hastighet, optimala förhållanden, ac av osv.

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 06 jan 2018 09:41
av Gustafsson
Tyvärr svårt att dra några slutsatser av den tabellen, man vet inte något om hur långa resor som gjorts, effektförbrukningen är ju i Teslan iaf extrem de första milen men när allt blivit varmt skiljer det inte alls lika mycket mellan sommar /vinter. Vore mer intressant att se effektförbrukningen från start till stopp under en längre körning.

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 06 jan 2018 10:35
av Mickep
Ja, You Yous resa kommer säkert vara bara att studera, då den är lång så jag tror nog att statistiken är tilförlitlig och inte enbart för korta sträckor.
Förhoppningsvis tar tesla till sig detta och gör förbättringar där det behövs i kommande versioner.

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 06 jan 2018 16:51
av lator
Jerker skrev:
Model 3-ägaren You You Xue har varit uppe i Canada och samlat lite intressanta förbrukningsdata för model 3 även i kallare temperaturer:
Om du åter konsulterar SAOL så blir det intressant att höra vad de anser om temperaturer... Kalla eller låga? Varma eller höga? :ugeek:
Ungefär som alla som har billiga priser utan att sälja en endaste pokal... :mrgreen:

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 06 jan 2018 17:52
av Jerker
lator skrev:
Jerker skrev:
Model 3-ägaren You You Xue har varit uppe i Canada och samlat lite intressanta förbrukningsdata för model 3 även i kallare temperaturer:
Om du åter konsulterar SAOL så blir det intressant att höra vad de anser om temperaturer... Kalla eller låga? Varma eller höga? :ugeek:
Ungefär som alla som har billiga priser utan att sälja en endaste pokal... :mrgreen:
Haha! Ja, det har du rätt i! Jag är själv språkpolis, så jag gör en pudel.

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 11 jan 2018 14:44
av Jerker
Nu har Youtubekanalen Now you know gjort tester i vinterkörning. Temperaturer mellan -12˚ och -18˚C och motorvägsfart, 19˚C kupétemperatur och rumpvärmare gav förbrukning på 250 Wh/km med kallt batteri och 230 Wh/km med förvärmt batteri.


Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 11 jan 2018 16:03
av Bjelke
Låter ganska rimligt...

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 11 jan 2018 16:07
av e5m1r
19 verkligen ?
Jag kör helst på 22 och utan jacka skulle inte offra komfort för räckvidd om man nu inte är i ett läge där man måste

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 11 jan 2018 20:10
av Mickep
Jerker skrev:
Nu har Youtubekanalen Now you know gjort tester i vinterkörning. Temperaturer mellan -12˚ och -18˚C och motorvägsfart, 19˚C kupétemperatur och rumpvärmare gav förbrukning på 250 Wh/km med kallt batteri och 230 Wh/km med förvärmt batteri.
det är samma som you yous siffror. så det skall bli intressant att se hur standard varianten kommer vara.

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 12 jan 2018 05:52
av Kalle
Oj då, ja då blir det stora batteriet för att klara Sthlm-Lkpng utan laddstopp på vintern.

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 12 jan 2018 07:00
av LarsL
Ja, varför har inte Tesla värmepump?

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 12 jan 2018 07:14
av Bjelke
Med så stora batterier så tycker dom tydligen inte att det är värt kostnaden för pump-teknik åt båda hållen (för på kyla finns det ju redan lixom),
plus att överskottet från motorn värmer batteriet vilket iaf hjälper till lite...

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 12 jan 2018 07:19
av LarsL
Jo, de tycker väl det. Men uppenbarligen räcker inte detta till. Nissan Leaf med 60kWh riskerar ju faktiskt att bli en bil med längre räckvidd än lilla Model 3.

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 12 jan 2018 07:46
av Gustafsson
Känns orimligt att modell 3 drar mer än modell S. Känns också som att detta måste testas mer. Värmepump kan knappast göra den stora skillnaden.
EDIT: Även efter förvärmning är inte batteriet "varmt". Förbrukningen de första milen är ändå mycket högre. I landsvägsfart ligger jag klart under 200 Wh/km i -10. De första milen dock > 270 Wh/km trots 1 tim förvärmning. Vore intressant att veta hur varmt batteriet egentligen blir vid körning/förvärmning.

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 12 jan 2018 08:12
av N H
LarsL skrev:
Jo, de tycker väl det. Men uppenbarligen räcker inte detta till. Nissan Leaf med 60kWh riskerar ju faktiskt att bli en bil med längre räckvidd än lilla Model 3.
I de här temperaturerna spelar nog värmepump ingen roll ändå. I vår Leaf -14 slår värmepumpen av runt -15 grader, kallare än så är det bara vanlig resistiv elvärme.

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 12 jan 2018 08:57
av Mickep
Ser man på hur mycket man sparar i hus när man byter till värmepump från el så är det rejäla summor, vilket innebär att energin från batteriet borde bli mindre.
Värmepumpar eller inverterare tar värmen från kalla luften och det finns en begränsning där, men moderna klara ned till -30. Sedan får man se kostnadsbiten om det är värt det.
Det finns kupevärmare, om man installerar det är dessa mer eller mindre effektiva än de inbyggda? model3 har tydligen ingen batterivärmare utan tar värmen från kupe.
Kommer det någon vinterpaket? (med baksätesvärmare,rattvärme och batterivärmare)?

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 12 jan 2018 15:48
av Gustafsson
Gissar att man sparar lika mycket värmeenergi på att isolera glastaket på vintern som att installera värmepump, men det är en högst ovetenskaplig gissning...

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 12 jan 2018 20:01
av Laban
Mickep skrev:
Ser man på hur mycket man sparar i hus när man byter till värmepump från el så är det rejäla summor, vilket innebär att energin från batteriet borde bli mindre.
Värmepumpar eller inverterare tar värmen från kalla luften och det finns en begränsning där, men moderna klara ned till -30.
COP är dock inte 5 vid -25 utan 1.8-2 (1 kW el in, 1.8 kWh värme ut). Men jag gissar på att placeringen under huven är ett stort problem. Utomhusdelen på en värmepump ska ha en del utrymme för att luften ska kunna cirkulera, Nibe säger 35 cm från husvägg, 1m fritt framför, 40 cm på sidorna. Sedan ska den avfrostas. Tror man kan glömma samma effektivitet/kapacitet i en bil. Finns säkert en anledning till att Leaf's värmepump stänger av vid -15.
model3 har tydligen ingen batterivärmare utan tar värmen från kupe.
Kommer det någon vinterpaket? (med baksätesvärmare,rattvärme och batterivärmare)?
Model 3 har batterivärmning. Man kan skicka ström till motorn även då bilen står stilla och generera värme (invertern hanterar detta) och denna värme cirkuleras sedan till batteripacket.

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 14 jan 2018 09:49
av TBjorn
Gustafsson skrev:
Känns orimligt att modell 3 drar mer än modell S. Känns också som att detta måste testas mer. Värmepump kan knappast göra den stora skillnaden.
EDIT: Även efter förvärmning är inte batteriet "varmt". Förbrukningen de första milen är ändå mycket högre. I landsvägsfart ligger jag klart under 200 Wh/km i -10. De första milen dock > 270 Wh/km trots 1 tim förvärmning. Vore intressant att veta hur varmt batteriet egentligen blir vid körning/förvärmning.
Har Tesla Model S värmepump? Själv ligger jag på ca 210 Wh/km i 0 gradigt och 120 km/h (75 Rwd). Men kör å andra sidan inte ekonomiskt. Måste ju lära dieselknackarna vem som bestämmer.

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 14 jan 2018 13:02
av Gustafsson
Ingen värmepump i MS. Just vid hastigheter över 100-110 ökar ju förbrukningen väldigt brant vid ökande hastighet, så din förbrukning måste vara riktigt låg. Sägs väl att facelift drar något mindre än pre-facelift, vet inte hur bra dokumenterat det är dock. Model 3 bör ju ligga klart under detta i vart fall.