Sida 3 av 3

Re: Ljudnivå körning

Postat: 08 jan 2018 21:06
av mati
nek0 skrev:
mati skrev:
Min gamla V70 diesel med 109hk klarade drygt 200km/h. Den var ganska tung (~1850kg) och framförallt väldigt fyrkantig. Och slö så in i bänken. Men det gick att komma upp i höga farter. Med tålamod.
Drygt 200km/ på hastighetsmätaren ?
I vekligheten ca 190 km/h
Tjänstevikt: ca 1600 kg
Då fattas det ca 600kg i 19km/h
Nej menar inget illa men tror inte att teslan klarar det med så få hk
203km/h enligt GPS med full semesterpackning.

Re: Ljudnivå körning

Postat: 08 jan 2018 21:09
av nek0
mati skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
Min gamla V70 diesel med 109hk klarade drygt 200km/h. Den var ganska tung (~1850kg) och framförallt väldigt fyrkantig. Och slö så in i bänken. Men det gick att komma upp i höga farter. Med tålamod.
Drygt 200km/ på hastighetsmätaren ?
I vekligheten ca 190 km/h
Tjänstevikt: ca 1600 kg
Då fattas det ca 600kg i 19km/h
Nej menar inget illa men tror inte att teslan klarar det med så få hk
203km/h enligt GPS med full semesterpackning.
Konstigt eller så hade du någon speciell modell . Tittar man på nätet så är det omöjligt .
http://www.vibilagare.se/test/biltester ... -drive-447

Re: Ljudnivå körning

Postat: 08 jan 2018 21:12
av bylund
nek0 skrev:
Nej menar inget illa men tror inte att teslan klarar det med så få hk
Som sagt, effekten är inte maxeffekt, det kan avge betydligt mer än så för att komma upp i hastighet. Maxeffekten är olika på olika bilar, men typ 270 kW på en Model S 85 har jag för mig.
De 69 kW är alltså vad den kan avge kontinuerligt under 30 min.

Re: Ljudnivå körning

Postat: 08 jan 2018 21:20
av nek0
bylund skrev:
nek0 skrev:
Nej menar inget illa men tror inte att teslan klarar det med så få hk
Som sagt, effekten är inte maxeffekt, det kan avge betydligt mer än så för att komma upp i hastighet. Maxeffekten är olika på olika bilar, men typ 270 kW på en Model S 85 har jag för mig.
De 69 kW är alltså vad den kan avge kontinuerligt under 30 min.
Tror du missuppfattat mig.
Jag vet att Tesla har bra mycket mer effekt. Jag menade att det ser konstigt ut att man skriver så låg effekt men behåller resten.
Det är väl maxeffekt man brukar prata om när man pratar om bilmotorer.

Re: Ljudnivå körning

Postat: 08 jan 2018 22:01
av bylund
Aha, jag trodde du menade att du trodde att bilen hade 69 kW när du skrev som du gjorde. På senare tid har Transportstyrelsen gjort tvärtom och registrerar högre effekt än vad som går att få ut istället.

Re: Ljudnivå körning

Postat: 09 jan 2018 07:15
av mati
nek0 skrev:
Konstigt eller så hade du någon speciell modell . Tittar man på nätet så är det omöjligt .
http://www.vibilagare.se/test/biltester ... -drive-447
Inte alls. Det gick visst. Men jag säger inte att det gick på nolltid. Man fick vänta på lite draghjälp i form av nedförsbackar eller andra bilar, men när den väl hade kommit upp i den hastigheten så höll den sig där.
Min verkliga förbruking vid vanlig körning låg förresten runt 0,46l/mil, inte 0,62 som artikeln påstår.
Men nu blir det lite väl OT.