Sida 1 av 1

KTH STUDIE: Tesla slog Mercedes som taxibil

Postat: 11 jan 2018 17:07
av Off Grid Byggaren
3 skäl att elbilstaxin var mer lönsam än dieselhybriden

10 JANUARI 2018 | BRANSCHNYTT
Text: Henrik Sannesson
Trots nästan dubbelt så högt inköpspris och begränsad räckvidd slog Tesla Model S Mercedes E300 dieselhybrid i lönsamhet i Stockholm enligt en studie från KTH.

Här är skälen till att eltaxibilarna var mer lönsamma:

1. Förtur i kösystemet för körningar till och från Arlanda gjorde att eltaxibilarna fick längre genomsnittlig körsträcka än dieselhybrider och biogasbilar.

2. Initiativet Nollzon där organisationer och företag som är med får elbilsprioritet vid taxibeställning höjer efterfrågan.

3. Låga driftkostnader

– Studiens resultat indikerar att lönsamheten är god för eltaxibilar men också att andra hinder finns för att en större andel taxibilar ska kunna gå på el – som behovet av dedikerade verkstäder för elbilstaxi och ökad tillgång till laddinfrastruktur, det säger Joram Langbroek, doktorand på KTH och en av studiens medförfattare.

Nästa steg i projekt Elbil är att undersöka hur man bäst kan matcha och optimera laddning med efterfrågan på elbilar. Bakom projekt Elbilstaxi ligger Vattenfall, KTH, Taxi Stockholm och Sustainable Innovation som är ett icke vinstdrivande företag som ägs av en förening av flera företag. Syftet med forskningsprojektet är att hitta och undanröja hinder för elibilar för en snabbare omställning till klimatneutral fordonsflotta.

Källa:

http://www.elinstallatoren.se/innehall/ ... -139723533

Re: KTH STUDIE: Tesla slog Mercedes som taxibil

Postat: 11 jan 2018 19:11
av Elbilisten

Re: KTH STUDIE: Tesla slog Mercedes som taxibil

Postat: 12 jan 2018 08:04
av lobbin
4. Gratis laddning på SuC Upplands Väsby :)

Re: KTH STUDIE: Tesla slog Mercedes som taxibil

Postat: 12 jan 2018 08:50
av Mickep
Undrar hur bra det kommer vara då de inte längre får utnyttja superchargernätverket om de kör taxi eller annan konkurrerande verksamhet till teslas egen ridesharing verksamhet (om tesla blir för stor så finns risken att de för böta för att hindra konkurrens)

Re: KTH STUDIE: Tesla slog Mercedes som taxibil

Postat: 12 jan 2018 09:34
av lobbin
Mickep skrev:
Undrar hur bra det kommer vara då de inte längre får utnyttja superchargernätverket om de kör taxi eller annan konkurrerande verksamhet till teslas egen ridesharing verksamhet (om tesla blir för stor så finns risken att de för böta för att hindra konkurrens)
Borde ju fortfarande vara lönsamt. Största problemet som jag förstått är väl att taxibiarna står och drygladdar till 100% och är otrevliga. Hade de skött sig så hade vi antagligen inte ens haft ett problem.

Re: KTH STUDIE: Tesla slog Mercedes som taxibil

Postat: 12 jan 2018 10:55
av 12man
Letat.. hur står skillnad i kostnader är/var det, var på Arlanda igår mitt hämt var 25 min sen, jaja dåligt av mig, men satans vad mycket taxis inne där vid de fortfarande inplastade icke ice'de Tesla laddarna, så att kunna åka rakt in förbi det där kaoset måste kännas bra

Re: KTH STUDIE: Tesla slog Mercedes som taxibil

Postat: 12 jan 2018 14:57
av _TonyV
Har taxi laddningen minskat på SuC upplands väsby?
Arlanda remote igång?
Tycker mig ofta nu se taxi stå ladda på Chademo inne i stan.

Re: KTH STUDIE: Tesla slog Mercedes som taxibil

Postat: 16 jan 2018 09:07
av Verdi
Var ju inte så positivt. Två av tre anledningar beror ju på positiv särbehandling. Fördelar som mer eller mindre försvinner om fler börjar köra el-taxi.

Re: KTH STUDIE: Tesla slog Mercedes som taxibil

Postat: 16 jan 2018 09:28
av kler
Verdi skrev:
Var ju inte så positivt. Två av tre anledningar beror ju på positiv särbehandling. Fördelar som mer eller mindre försvinner om fler börjar köra el-taxi.
Precis min tanke, men orkade inte formulera den.
Och värre är om #3 är så tack vare gratis SuC. Då finns det inga anledningar kvar sen.

Re: KTH STUDIE: Tesla slog Mercedes som taxibil

Postat: 16 jan 2018 09:35
av caroflowtesla
Märkligt,
taxichauffören när jag åkte och hämtade min Tesla, berättade att dom (Taxi Stockholm) håller på att fasa ut alla
Teslor ur verksamheten. De låga driftskostnaderna väger tydligen inte upp uteblivna intäkter under laddperioderna.

Re: KTH STUDIE: Tesla slog Mercedes som taxibil

Postat: 16 jan 2018 10:25
av Verdi
caroflowtesla skrev:
Märkligt,
taxichauffören när jag åkte och hämtade min Tesla, berättade att dom (Taxi Stockholm) håller på att fasa ut alla
Teslor ur verksamheten. De låga driftskostnaderna väger tydligen inte upp uteblivna intäkter under laddperioderna.
Problemen vid SuC drabbar antagligen taxibolagen själva också. För oss är det bara ibland men även om du kommer med en taxi-Tesla så kan det ju vara fullt. Det är INTE bra för lönsamheten. Antagligen görs bedömningen att SuC ute vid Arlanda inte blir tillräckligt flexibelt. Taxibilar används ju till annat än till Arlanda ToR. Och så har vi diskussionen om att taxi inte ska få gratis SuC framöver. Då faller nog hela idén.

Tror inte el-taxi blir konkurrenskraftigt förrän vi har bra fungerande induktionsladdning på alla ställen där de står och köar för att få körning. Då kommer bilarna laddas upp utan att de behöver tänka på det och kostnaden borde bli rimlig också om de får ett bra avtal med nån elproducent. Kanske kan subventioneras lite av staten också för många av bilarna snurrar ju runt inne i städerna.

Re: KTH STUDIE: Tesla slog Mercedes som taxibil

Postat: 16 jan 2018 11:29
av lobbin
caroflowtesla skrev:
Märkligt,
taxichauffören när jag åkte och hämtade min Tesla, berättade att dom (Taxi Stockholm) håller på att fasa ut alla
Teslor ur verksamheten. De låga driftskostnaderna väger tydligen inte upp uteblivna intäkter under laddperioderna.
Kanske skulle berätta för chaufförerna att det är smidigare att ladda lite oftare än att stå och försöka ladda till 100% varje gång?

(Hörsägen, jag vet ju inte hur de laddar egentligen :))

Re: KTH STUDIE: Tesla slog Mercedes som taxibil

Postat: 16 jan 2018 21:22
av Jerka
Just taxi är egentligen kanske inte optimalt för elbilar eftersom det gäller att maximera antal körningar per tidsenhet, särskilt under lukrativa tider som lördagkvällar. Bränslet kan då bli en mindre kostnad än intäkterna man går miste om genom att stå still.

Med snabbare, mer tillgänglig laddning och billigare inköpspris tror jag dock att elbilarna ändå vinner förr eller senare.

Re: KTH STUDIE: Tesla slog Mercedes som taxibil

Postat: 16 jan 2018 21:57
av LarsL
lobbin skrev:
caroflowtesla skrev:
Märkligt,
taxichauffören när jag åkte och hämtade min Tesla, berättade att dom (Taxi Stockholm) håller på att fasa ut alla
Teslor ur verksamheten. De låga driftskostnaderna väger tydligen inte upp uteblivna intäkter under laddperioderna.
Kanske skulle berätta för chaufförerna att det är smidigare att ladda lite oftare än att stå och försöka ladda till 100% varje gång?

(Hörsägen, jag vet ju inte hur de laddar egentligen :))
Tänkte precis samma... sluta ladda till 100% på Superchargers så kanske lönsamheten blir bättre.

Re: KTH STUDIE: Tesla slog Mercedes som taxibil

Postat: 17 jan 2018 09:11
av gellerstam
caroflowtesla skrev:
Märkligt,
taxichauffören när jag åkte och hämtade min Tesla, berättade att dom (Taxi Stockholm) håller på att fasa ut alla
Teslor ur verksamheten. De låga driftskostnaderna väger tydligen inte upp uteblivna intäkter under laddperioderna.
Ytterligare en anledning till att utbilda chaufförerna till att inte alltid ladda till 100% ?