https://insideevs.com/kia-niro-ev-test- ... eo-review/
Kia Eniro testvinnare igen!
Nån mer som troligen föredrar en 200-300’ kr billigare bil än tesla model 3?
Kia Eniro är på riktigt den första rimligt prissatta elbilen med en riktig räckvidd över 30 mil.
Hoppas den går att provköra och köpa snart, saknar dock en app för uppvärmning...
Kollade just med vår HR och 10pbb i inköpspris är just nu en hård gräns för personalbil. Då går det inte köpa TM3 så nu, men däremot eNiro. Så visst har inköpspriset betydelse.
Re: Kia Niro EV
Postat: 21 dec 2018 11:57
av Leo
E-Niro finns tex att provköra hos Hedins bil i Segeltorp/Kungens Kurva (Södra Stockholm) Jag och kollegan var där och provkörde den igår.
Re: Kia Niro EV
Postat: 21 dec 2018 12:43
av Swede1
Leo skrev:
E-Niro finns tex att provköra hos Hedins bil i Segeltorp/Kungens Kurva (Södra Stockholm) Jag och kollegan var där och provkörde den igår.
Topp!
Re: Kia Niro EV
Postat: 21 dec 2018 12:48
av Kevork
samuelsu skrev:
Swede1 skrev:
https://insideevs.com/kia-niro-ev-test- ... eo-review/
Kia Eniro testvinnare igen!
Nån mer som troligen föredrar en 200-300’ kr billigare bil än tesla model 3?
Kia Eniro är på riktigt den första rimligt prissatta elbilen med en riktig räckvidd över 30 mil.
Hoppas den går att provköra och köpa snart, saknar dock en app för uppvärmning...
Kollade just med vår HR och 10pbb i inköpspris är just nu en hård gräns för personalbil. Då går det inte köpa TM3 så nu, men däremot eNiro. Så visst har inköpspriset betydelse.
Samma gräns hos min arbetsgivare. Men vi är några stycken som lämnat in förbättringsförslag att miljöbilar bör undantas denna gräns pga det låga förmånsvärdet. Finns ändå andra krav så som max si och så många % av lönen får användas mm så att sätta 10pbb känns väldigt förlegat. Speciellt när det står i policyn för personalbil att man helst ska välja miljövänliga fordon kombinerat med att det ska vara kostnadsneutralt för företaget.
Re: Kia Niro EV
Postat: 21 dec 2018 13:48
av taliz
Man får köra rätt mycket för att det ska vara värt dubbla priset för en eniro vs vanlig niro.
Och kör man så mycket är det nog värt lite till för att kunna nyttja Supercharger nätet, dvs bättre med Model 3...
Re: Kia Niro EV
Postat: 21 dec 2018 13:52
av Jeppe_E
taliz skrev:
Man får köra rätt mycket för att det ska vara värt dubbla priset för en eniro vs vanlig niro.
Och kör man så mycket är det nog värt lite till för att kunna nyttja Supercharger nätet, dvs bättre med Model 3...
200.000 extra i lån = 6000kr per år i räntekostnader
2000 mil per år á 0.8 = 1600 liter x 15kr = 24000 kr
2000 mil x 2kr = 4000 kr
14000 kr billigare per år med en elbil.
Re: Kia Niro EV
Postat: 21 dec 2018 14:40
av mati
Leo skrev:
E-Niro finns tex att provköra hos Hedins bil i Segeltorp/Kungens Kurva (Södra Stockholm) Jag och kollegan var där och provkörde den igår.
Jag provkörde en E-Niro förra veckan i Lidköping.
Bilen är ganska pigg och det finns massvis med utrustning i den. Tyvärr var demobilen en enklare variant, det fattades således en del. Men ändå, den är imponerande välutrustad. Körmässigt är den som sagt riktigt pigg, men samtidigt är den framhjulsdriven och antispinnsystemet verkar inte vara sådär superbra. Jag lyckades få hjulspinn hela tidan, till och med i ganska höga hastigheter. Och då var vägarna torra. Undrar hur det går när det är blött eller halt. Visserligen hade den helt nya vinterdäck på, och de behöver ju lite inkörningstid innan de greppar bra.
Man sitter som förväntat ganska högt, vilket jag tycker är underbart. Bagaget är också okej, men för mig är den avgörande punkten om jag får plats med mina två schäfrar, och det går inte. En lagom hund får gott om plats, men inte två.
Det som störde mig var ljudnivån. Bilen är inte tyst, den saken är klar. Vindbruset var inte så farligt, men däckljudet hördes hela tiden, till och med i riktigt låga hastigheter. Hade det varit en ice-bil hade man förmodligen inte reagerat så mycket, men i en elbil är det störande när vägjudet är så påträngande. Ett klart minus.
Jag tror att det blir en storsäljare. Räckvidden verkar vara nästintill oändlig, förbrukningen hamnade trots el del testkörning runt 1.5kWh/mil. Riktigt lågt alltså, trots att det var nollgradigt ute. Men lite lätt högerfot kan man säkert köra 50 mil med den på sommarn.
Re: Kia Niro EV
Postat: 21 dec 2018 14:54
av lem
Är det SUV eller mini-SUV känsla när man kör?
Intressant att den går att provköra! Tack för tipset! Skall testa själv asap. På jakt efter en andrabil. Hade denna drag?
Re: Kia Niro EV
Postat: 21 dec 2018 14:56
av Jerker
lem skrev:
Är det SUV eller mini-SUV känsla när man kör?
Intressant att den går att provköra! Tack för tipset! Skall testa själv asap. På jakt efter en andrabil. Hade denna drag?
Ska få. Börjar troligen tillverkas i under våren med leverans till sommaren eller strax efteråt. Dragvikt nånstans mellan 500 och 750 kg.
Nån mer som troligen föredrar en 200-300’ kr billigare bil än tesla model 3?
Kia Eniro är på riktigt den första rimligt prissatta elbilen med en riktig räckvidd över 30 mil.
Hoppas den går att provköra och köpa snart, saknar dock en app för uppvärmning...
Den går att köpa nu. Jag har redan fått chassinummer och registreringsnummer och leverans sker i Januari. Men man får nog räkna med betydligt längre väntetid än så om man inte redan beställt.
Re: Kia Niro EV
Postat: 21 dec 2018 16:38
av vigge50
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Man får köra rätt mycket för att det ska vara värt dubbla priset för en eniro vs vanlig niro.
Och kör man så mycket är det nog värt lite till för att kunna nyttja Supercharger nätet, dvs bättre med Model 3...
200.000 extra i lån = 6000kr per år i räntekostnader
2000 mil per år á 0.8 = 1600 liter x 15kr = 24000 kr
2000 mil x 2kr = 4000 kr
14000 kr billigare per år med en elbil.
Visst tyder det mesta på att elbilar håller bättre i värde procentuellt sätt men att en eNiro skulle vara värde 200 000 kr mer än en fossildriven efter tre år är jag osäker på.
Re: Kia Niro EV
Postat: 21 dec 2018 17:31
av Swede1
Provkört , bra bil, mycket knappar, men ganska motiverat och lättanvända knappar. Ljud jbl lite vasst ihåligt , men ok, kanske bra? Svampig i hög fart, kanske vinterdäck mjuka, mjuk fjädring. Bra lane assist och auto farthållare. Bra varning döda vinkel. Bra p sensorer. Bra rattvärme och stolvärme, stolfläkt! Ingen app. Ingen fjärr för värmestart. Mkt Bra tryck om grepp för däcken 60-100 km/h omkörning. Kändes vinglig på spårig motorväg först, sen ok. 26 mil kvar vid 64 % laddning. Mkt bra, men troligen optimistiskt. Fin förarskärm, lite enklare info skärm, men ok. Kan ställa laddnivån 10-100 % för ac respektive dc laddning. bra. Kostar 475 med jbl högtalare och allt. Leverans mars-juni? Närmare besked senare. 7 års garanti suveränt. Bra bluetooth ljud telefonsamtal.
Re: Kia Niro EV
Postat: 21 dec 2018 22:06
av Gustafsson
Verkar ha en del laddningsissues i kall väderlek dock. Betydligt sämre än 2013 MS tex.
Re: Kia Niro EV
Postat: 21 dec 2018 22:18
av Robin
Enligt vad jag har läst mig till levereras den bara med en typ 2-kabel för att kunna ladda på publika laddare. Stämmer det? Lite snålt att inte ens skicka med en kabel för vanlig schuko kan jag tycka. Men det kanske är dit vi är på väg med fler typ 2-uttag tillgängliga?
Japp, men fick lite frågor från svågern just för att bilfirman inte nämnde en sån lösning ens, bara en laddbox för 21000kr. Laddbox är bra hemma, men nästan oumbärligt med en schukovariant när man hälsar på bekanta tycker jag.
Japp, men fick lite frågor från svågern just för att bilfirman inte nämnde en sån lösning ens, bara en laddbox för 21000kr. Laddbox är bra hemma, men nästan oumbärligt med en schukovariant när man hälsar på bekanta tycker jag.
Jag tycker att sådana laddkablar är helt överlägsna. Då står man aldrig utan möjlighet att ladda och de är väldigt kostnadseffektiva eftersom man tar med sig den. Jag har en som har 3-faskontakt med adapter till schuko. Flexibelt!
Senare, på sikt, så är det säkert bra att investera i en (eller flera) smart laddbox som sitter fast monterade, men jag skulle fortfarande ha en sån laddsladd i bilen för att alltid ha en möjlighet att ladda var jag än är.
Japp, men fick lite frågor från svågern just för att bilfirman inte nämnde en sån lösning ens, bara en laddbox för 21000kr. Laddbox är bra hemma, men nästan oumbärligt med en schukovariant när man hälsar på bekanta tycker jag.
Jag är väldigt försiktig med att koppla in mig på schuko-uttag hos bekanta. Är du inte rädd är det kan ställa till problem, långt ifrån alla uttag är lämpliga att ladda från? Många har inte ens jordfelsbrytare i äldre hus.
Japp, men fick lite frågor från svågern just för att bilfirman inte nämnde en sån lösning ens, bara en laddbox för 21000kr. Laddbox är bra hemma, men nästan oumbärligt med en schukovariant när man hälsar på bekanta tycker jag.
Jag är väldigt försiktig med att koppla in mig på schuko-uttag hos bekanta. Är du inte rädd är det kan ställa till problem, långt ifrån alla uttag är lämpliga att ladda från? Många har inte ens jordfelsbrytare i äldre hus.
Teslabjörn kör live sändning denna helg mellan Oslo - Trondheim - Oslo denna helg med en e-niro
Re: Kia Niro EV
Postat: 22 dec 2018 10:33
av Leo
Sån här har jag i bilen. Mennekes 8m lång och ställbar 6,8,10,13,16A 1-fas med blå 230V CEE kontakt. Enkelt skaffa adapter till CEE 400V röd eller adapter till 230V Schucko.
Art nr 31407096 hos Volvo/Bilia var det förr tror jag. Verkar kosta 4125kr ink moms idag.
Brukade ha med den som ”reserv-UMC” på långresor ibland.
Re: Kia Niro EV
Postat: 22 dec 2018 10:55
av Swede1
frippan skrev:
Teslabjörn kör live sändning denna helg mellan Oslo - Trondheim - Oslo denna helg med en e-niro
Han är mycket för ”hammer it” och tyskar kan köra... verkar stressad i jultrafiken.