Sida 1 av 1

SC begränsning till 170A / 290km/h

Postat: 23 feb 2015 15:51
av Marten
I går begränsades min SC laddning till 170A tillsvarande 290km/h - detta skedde både vid Uddevalla och Falkenberg. Det var bara 0-3 andra bilar där och även när jag var ensam och SOC på 10% så fick jag inte snabbare hastighet (?). Körde Malmö - Oslo så batteriet var varmt. Resan tog en del längre tid än planerat :-(

Någon annan som upplevt det samma? Någon inställning eller fel på min bil?

Jag frågade en annan bil som laddade och de hade full hastighet...

Re: SC begränsning till 170A / 290km/h

Postat: 23 feb 2015 17:28
av Segelflygaren
Jag har samma problem.
Laddade i går kväll i Gävle med full hastighet vid 20, samt sedan i Sollentuna med samma begränsning som du. Har i dag laddat i Arboga med samma begränsning både vid lunchtid och nu.

Re: SC begränsning till 170A / 290km/h

Postat: 23 feb 2015 19:46
av leiflodde
Laddar nu i Lödde och har 230Km i "tanken" och får 166A också med varm bil.

Skall kolla vad jag får i Falkenberg imorgon eftermiddag.

Re: SC begränsning till 170A / 290km/h

Postat: 23 feb 2015 19:58
av 18650
Hur varmt blir batteriet om man kör tomt i motorvägsfart och sedan snabbladdar för att fara vidare? 35mil sen SC.

Re: SC begränsning till 170A / 290km/h

Postat: 23 feb 2015 20:34
av Segelflygaren
Det är lika bra att vi vänder på frågan.
Får någon ut mer än 170A vid laddning på Supercharger?

Re: SC begränsning till 170A / 290km/h

Postat: 23 feb 2015 22:29
av Chris
297A i Gävle i fredags

Re: SC begränsning till 170A / 290km/h

Postat: 23 feb 2015 23:08
av Segelflygaren
Chris skrev:
297A i Gävle i fredags
Begränsningen verkar ha kommit under gårdagen (söndag). Jag fick exempelvis ut full effekt klockan 20 i Gävle men enbart den reducerade klockan 22 i Sollentuna. Frågan är om någon fått ut mer än 170A efter kl 20 i söndags?

Re: SC begränsning till 170A / 290km/h

Postat: 24 feb 2015 08:06
av Marten
"Skönt" att läsa att det är flere än jag som haft problem..

Någon som felanmält till Tesla och fått svar?

Re: SC begränsning till 170A / 290km/h

Postat: 24 feb 2015 08:55
av Segelflygaren
Jag har felanmält och fått svaret att man inte hittar något fel.

Re: SC begränsning till 170A / 290km/h

Postat: 24 feb 2015 13:54
av Segelflygaren
Jag fick idag bekräftat att det inte var något fel på min bil.
Nu verkar det funka som det ska i Sillekrog i alla fall.

Re: SC begränsning till 170A / 290km/h

Postat: 24 feb 2015 17:06
av leiflodde
Fick nu som mest 260A i Falkenberg nu på eftermiddagen (ensam) men brukar ligga på över 300A normalt.

Re: SC begränsning till 170A / 290km/h

Postat: 24 feb 2015 22:00
av hanty
Just nu 550km/hr i Falkenberg

Re: SC begränsning till 170A / 290km/h

Postat: 24 feb 2015 22:17
av Hammar
Just nu 550km/hr i Falkenberg
Bara nu inte polisen får några ideér :mrgreen:

Re: SC begränsning till 170A / 290km/h

Postat: 25 feb 2015 08:18
av Pontus
Hammar skrev:
Just nu 550km/hr i Falkenberg
Bara nu inte polisen får några ideér :mrgreen:
Ja kom ihåg dessa siffror om några frågar efter toppfarten utan att specificera frågan mer än så...

Re: SC begränsning till 170A / 290km/h

Postat: 25 feb 2015 08:37
av mickeisol
En teori som jag har gällande laddhastigheten är att den kan bero på vad nätspänningen är just då.

elnätet är tillåtet att ligga mellan 209Volt och 254volt per fas (fast det ska vara 230V) det kan bli lågt om det är hög belastning i övrigt, långt från transformator etc.
kanske superchargrarna varierar uteffekten beroende på aktuella nätspänningen på platsen just då?

Re: SC begränsning till 170A / 290km/h

Postat: 26 feb 2015 11:19
av sondell
leiflodde skrev:
Laddar nu i Lödde och har 230Km i "tanken" och får 166A också med varm bil.

Skall kolla vad jag får i Falkenberg imorgon eftermiddag.
Ja vid så hög SOC ka du inte få mer :). Har många diagram på detta på min blogg.

Re: SC begränsning till 170A / 290km/h

Postat: 26 feb 2015 11:25
av sondell
Jag hade en sån dipp redan i augusti i Uddevalla. Beskrivet längst ner här:
http://tesla.sondell.biz/?p=1445

Laddspänningen sjönk då 5-10 volt också. Så min teori har hela tiden varit att detta beror på nätet. Om det är laddaren i skåpet eller om det är bilen som styr detta vet jag inte, men vid för hög belastning och för låg spänning dras det nog ner en del. Man får tänka på att det är rätt stora mängder ström det handlar om. Och laddar dagtid, och speciellt 06-08 eller 16-18 på vintern så är ju nätet våldsamt belastat och detta problem säkert vanligare.

Andra laddningsrapporter.
http://tesla.sondell.biz/?p=1245
http://tesla.sondell.biz/?p=1222

Re: SC begränsning till 170A / 290km/h

Postat: 26 feb 2015 22:33
av Chris
Lite Off Topic, men känns det "tryggt" att komma ned till några KM kvar på typical range?
Jag blir smånervös när det hamnar under 100KM. :-)

Re: SC begränsning till 170A / 290km/h

Postat: 27 feb 2015 09:59
av sondell
Chris skrev:
Lite Off Topic, men känns det "tryggt" att komma ned till några KM kvar på typical range?
Jag blir smånervös när det hamnar under 100KM. :-)
Så länge man har koll på förbrukningen så är det väl lugnt. Vill helst ligga på 20-30 km när jag kommer till en SC. Det är mitt mål. Då planerar jag efter det och baserat på bra hastighet. Ser jag att det blir problem mot slutet kan man alltid sänka hastigheten lite. Men brukar gå fint. Har kört 5 km på resever två gånger. Men ena gången var det för att en typ2 laddare var ur drift som jag planerade att använda, den andra gången hade laddkabeln havererat. Man har ju väldigt bra koll nu i bilen tycker jag över hur mycket man beräknas ha kvar på bartteriet när man kommer fram.