Sida 1 av 2

Vad är typical?

Postat: 21 jan 2018 20:22
av Andreas Muller
Nu har jag bytt min 90D till en 100D. Då förväntade jag mig också en längre räckvidd. Men det finns en misstanke att under nästan samma förhållanden är förbrukning för den 100D mist 15% högre. Detta trots samma däck, mer eller mindre samma körningar och körstil och samma temperaturförhållanden. För 90D ligger typical på 155 medan det ligger för 100D på 197. Har någon uppmärksammat samma sak och hur beräknas typical nivåföbrukning?

Re: Vad är typical?

Postat: 21 jan 2018 20:38
av GiGurra
155 låter extremt lågt för att vara vintertid. Normalt är snarare ca 200 på vintern i lägre hastigheter, och kanske 250 om du kör motorväg.

155 är ungefär vad jag har på min 90D sommartid, och nu på vintern ligger jag i princip alltid över 200.

OBS: Dessa värden är bara jämförbart efter första 50ish km:erna, eftersom att bilen innan dess lägger så mkt energi på uppvärmning.

Re: Vad är typical?

Postat: 21 jan 2018 20:54
av mati
Typical brukar ligga på 190 för en 90D. Om man med typical menar Teslas benämning (i motsats till rated vilket anger NEDC-förbrukning). Denna förbrukningssiffra är hårdkodad och ändras inte, oavsett yttre omständigheter.
Om du menar typisk förbrukning så håller jag med GiGurra att 155 är extremt lite. Jag har som lägst kommit ner till 160Wh/km vid ren landsvägskörning 80-90km/tim en vanlig svensk sommardag på 19"-däck. Annars snittar jag på sommarn runt 180 ungefär. Jag kör nästan aldrig motorväg.
Nu på vintern ligger förbrukningen runt 230 under samma förhållanden.

Re: Vad är typical?

Postat: 21 jan 2018 20:57
av Kulingen
mati skrev:
Typical brukar ligga på 190 för en 90D. Om man med typical menar Teslas benämning (i motsats till rated vilket anger NEDC-förbrukning). Denna förbrukningssiffra är hårdkodad och ändras inte, oavsett yttre omständigheter.
Om du menar typisk förbrukning så håller jag med GiGurra att 155 är extremt lite. Jag har som lägst kommit ner till 160Wh/km vid ren landsvägskörning 80-90km/tim en vanlig svensk sommardag på 19"-däck. Annars snittar jag på sommarn runt 180 ungefär. Jag kör nästan aldrig motorväg.
Nu på vintern ligger förbrukningen runt 230 under samma förhållanden.
Jag körde en nöjesturer på Öland förra vecka på 19 mil då låg jag på 148 men jag åkte ca 70 km/h i nollgradigt väder.

Re: Vad är typical?

Postat: 21 jan 2018 21:05
av mati
Kulingen skrev:
Jag körde en nöjesturer på Öland förra vecka på 19 mil då låg jag på 148 men jag åkte ca 70 km/h i nollgradigt väder.
Ja, jo, jag har klarat lite drygt 120Wh/km med min P85 på sommarn, men jag skulle inte kalla det för vanlig körning. Det inkluderar både låg hastighet och snålkörning enligt konstens alla regler, dvs pulse & glide. Samtidigt upplever jag inte att det är möjligt att komma ner i så låg förbrukning med min 90D. Trots att den är snålare på papperet. Troligen sämre däck.

Re: Vad är typical?

Postat: 21 jan 2018 21:09
av Kulingen
mati skrev:
Kulingen skrev:
Jag körde en nöjesturer på Öland förra vecka på 19 mil då låg jag på 148 men jag åkte ca 70 km/h i nollgradigt väder.
Ja, jo, jag har klarat lite drygt 120Wh/km med min P85 på sommarn, men jag skulle inte kalla det för vanlig körning. Det inkluderar både låg hastighet och snålkörning enligt konstens alla regler, dvs pulse & glide. Samtidigt upplever jag inte att det är möjligt att komma ner i så låg förbrukning med min 90D. Trots att den är snålare på papperet. Troligen sämre däck.
Får testa igen i sommar, ska man stänga av stora skärmen för att komma ner i dessa siffror? Hur gör man det i så fall?

Re: Vad är typical?

Postat: 21 jan 2018 21:30
av mati
Kulingen skrev:
Får testa igen i sommar, ska man stänga av stora skärmen för att komma ner i dessa siffror? Hur gör man det i så fall?
Nej, inget sånt. Om du vill hålla dig runt 80km/h gasar du lagom raskt upp till 90, sen lägger du i neutral och låter bilen rulla ner till 70. Och så lägger du i D igen och gasar upp till 90 osv. Det låter konstigt, men det är ett gammalt knep som jag trodde fungerade bara med fossilbilar. Men det har visat sig att det fungerar ypperligt även med en elbil. Utöver det så ska du komma ihåg att inte accelerera i uppförsbackar. Låt bilen bli långsammare i den takt den vill utan att kompensera för mycket med högerfoten. I nerförbackar frirullar du och får tillbaka farten som du har tappat på vägen upp. Det krävs lite övning, och man kanske ska se till att man inte får andra bilister att få dubbelfnatt när man håller på sådär, men om vägarna är tomma kan det vara kul att utmana sig själv.

Re: Vad är typical?

Postat: 21 jan 2018 21:30
av GiGurra
mati skrev:
Typical brukar ligga på 190 för en 90D. Om man med typical menar Teslas benämning (i motsats till rated vilket anger NEDC-förbrukning). Denna förbrukningssiffra är hårdkodad och ändras inte, oavsett yttre omständigheter.
Om du menar typisk förbrukning så håller jag med GiGurra att 155 är extremt lite. Jag har som lägst kommit ner till 160Wh/km vid ren landsvägskörning 80-90km/tim en vanlig svensk sommardag på 19"-däck. Annars snittar jag på sommarn runt 180 ungefär. Jag kör nästan aldrig motorväg.
Nu på vintern ligger förbrukningen runt 230 under samma förhållanden.
Aha, ja, just ja den där typical-linjen. Den har jag också på 190.

Re: Vad är typical?

Postat: 21 jan 2018 21:33
av Kulingen
mati skrev:
Kulingen skrev:
Får testa igen i sommar, ska man stänga av stora skärmen för att komma ner i dessa siffror? Hur gör man det i så fall?
Nej, inget sånt. Om du vill hålla dig runt 80km/h gasar du lagom raskt upp till 90, sen lägger du i neutral och låter bilen rulla ner till 70. Och så lägger du i D igen och gasar upp till 90 osv. Det låter konstigt, men det är ett gammalt knep som jag trodde fungerade bara med fossilbilar. Men det har visat sig att det fungerar ypperligt även med en elbil. Utöver det så ska du komma ihåg att inte accelerera i uppförsbackar. Låt bilen bli långsammare i den takt den vill utan att kompensera för mycket med högerfoten. I nerförbackar frirullar du och får tillbaka farten som du har tappat på vägen upp. Det krävs lite övning, och man kanske ska se till att man inte får andra bilister att få dubbelfnatt när man håller på sådär, men om vägarna är tomma kan det vara kul att utmana sig själv.
Oj det lät jobbigt hihi får se om jag testar. Laddar bilen upp batteriet i neutral?

Re: Vad är typical?

Postat: 21 jan 2018 21:33
av bylund
Nej.

Re: Vad är typical?

Postat: 21 jan 2018 21:36
av Kulingen
bylund skrev:
Nej.
Det var ett kort och koncist svar :lol:

Re: Vad är typical?

Postat: 21 jan 2018 21:50
av Andreas Muller
mati skrev:
Typical brukar ligga på 190 för en 90D. Om man med typical menar Teslas benämning (i motsats till rated vilket anger NEDC-förbrukning). Denna förbrukningssiffra är hårdkodad och ändras inte, oavsett yttre omständigheter.
Om du menar typisk förbrukning så håller jag med GiGurra att 155 är extremt lite. Jag har som lägst kommit ner till 160Wh/km vid ren landsvägskörning 80-90km/tim en vanlig svensk sommardag på 19"-däck. Annars snittar jag på sommarn runt 180 ungefär. Jag kör nästan aldrig motorväg.
Nu på vintern ligger förbrukningen runt 230 under samma förhållanden.

Det är precis den Tesla benämning av typical jag menar. Hur kan den skilja sig så mycket mellan 90D och 100D? Annars håller jag helt med dem andra inlägg. Typical för min förbrukning ligger under sommartid kring 200 ibland strax under och under vintertiden kring 230. Men med den nya 100D kommer aldrig under 240 även vid riktig snålkörning.

Re: Vad är typical?

Postat: 21 jan 2018 21:50
av mati
Kulingen skrev:
bylund skrev:
Nej.
Det var ett kort och koncist svar :lol:
Men det är just det som är vitsen. Regenereringen är jättebra när man måste bli långsammare och alternativet hade varit att använda den mekaniska bromsen. Då är det naturligvtis kanonbra att man kan pysta in energi i batteriet istället för att värma upp omgivningen.
Men även regenereringen är långt ifrån förlustfri. Om man har tid så bör man låta bilen rulla istället. De flesta andra elbilar erbjuder olika regen-nivåer inklusive frirullning (utan att behöva lägga i N) som en möjlighet för att snålköra.
Anledningen till att man ska gasa och rulla är att motorn är en aning effektivare under last. Den drar alltså mindre el under accelerationen med efterföljande rullning (som är gratis) än om man hade kört i konstant hastighet.

Re: Vad är typical?

Postat: 21 jan 2018 21:54
av Kulingen
mati skrev:
Kulingen skrev:
bylund skrev:
Nej.
Det var ett kort och koncist svar :lol:
Men det är just det som är vitsen. Regenereringen är jättebra när man måste bli långsammare och alternativet hade varit att använda den mekaniska bromsen. Då är det naturligvtis kanonbra att man kan pysta in energi i batteriet istället för att värma upp omgivningen.
Men även regenereringen är långt ifrån förlustfri. Om man har tid så bör man låta bilen rulla istället. De flesta andra elbilar erbjuder olika regen-nivåer inklusive frirullning (utan att behöva lägga i N) som en möjlighet för att snålköra.
Anledningen till att man ska gasa och rulla är att motorn är en aning effektivare under last. Den drar alltså mindre el under accelerationen med efterföljande rullning (som är gratis) än om man hade kört i konstant hastighet.
Skulle man ha lite batteri kvar i bilen och körde så här när man har en passagerare så blir man nog idiotförklarad hihi

Re: Vad är typical?

Postat: 22 jan 2018 06:38
av mati
Kulingen skrev:
Skulle man ha lite batteri kvar i bilen och körde så här när man har en passagerare så blir man nog idiotförklarad hihi
Det tror jag faktiskt inte. En Tesla rullar lääääänge. Man märker det knappt som passagerare att bilen blir långsammare. Och om föraren håller accelerationerna på en rimlig nivå, vilket är viktigt för att det här ska fungera, så märker passagerarna inte så mycket av det heller.

Re: Vad är typical?

Postat: 22 jan 2018 06:53
av Bjelke
mati skrev:
Kulingen skrev:
Skulle man ha lite batteri kvar i bilen och körde så här när man har en passagerare så blir man nog idiotförklarad hihi
Det tror jag faktiskt inte. En Tesla rullar lääääänge. Man märker det knappt som passagerare att bilen blir långsammare. Och om föraren håller accelerationerna på en rimlig nivå, vilket är viktigt för att det här ska fungera, så märker passagerarna inte så mycket av det heller.
För att förtydliga lite, en elmotor är alltså inte lika effektiv vid låg belastning (man kör på låg effekt vid konstart medelmåttig fart) som den är vid högre belastning (en acceleration eller om man håller
en högre hastighet även om den är jämn sas).

Re: Vad är typical?

Postat: 22 jan 2018 07:51
av Kulingen
mati skrev:
Kulingen skrev:
Skulle man ha lite batteri kvar i bilen och körde så här när man har en passagerare så blir man nog idiotförklarad hihi
Det tror jag faktiskt inte. En Tesla rullar lääääänge. Man märker det knappt som passagerare att bilen blir långsammare. Och om föraren håller accelerationerna på en rimlig nivå, vilket är viktigt för att det här ska fungera, så märker passagerarna inte så mycket av det heller.
Får göra ett rullningsprov på E22an när det är lite bilar ute då 8-)

Re: Vad är typical?

Postat: 22 jan 2018 08:05
av Kulingen
Hade rekord i förbrukning idag i minus 12 grader 6.5 mil i snitt 255 Wh/km fick ha på range mode Off. Jag brukar ligga under 200 Wh/km även nu i vinter.

Re: Vad är typical?

Postat: 22 jan 2018 08:20
av e5m1r
Alltså hur kör ni
Jag har svårt att hålla under 200 på sommaren vinter är 250-270
Kör som jag brukar köra :)
Det är klart att jag kan få lägre och det har jag gjort när det behövts men till vardagskörning finns inte under 200 på kartan

Re: Vad är typical?

Postat: 22 jan 2018 08:24
av Kulingen
e5m1r skrev:
Alltså hur kör ni
Jag har svårt att hålla under 200 på sommaren vinter är 250-270
Kör som jag brukar köra :)
Det är klart att jag kan få lägre och det har jag gjort när det behövts men till vardagskörning finns inte under 200 på kartan
Jag kör normal hastighet enlig skyltarna och låter bilen bromsa och ladda batteriet, att mina resor till jobbet är 6.5 mil enkel resa så gör väl det att det sjunker. Fick bilen den 6 september ska bli roligt att testa den mera i sommar hur den beter sig.
P.s. Du har väl inte bagaget fullt med bly? :lol:

Re: Vad är typical?

Postat: 22 jan 2018 08:26
av e5m1r
Kulingen skrev:
e5m1r skrev:
Alltså hur kör ni
Jag har svårt att hålla under 200 på sommaren vinter är 250-270
Kör som jag brukar köra :)
Det är klart att jag kan få lägre och det har jag gjort när det behövts men till vardagskörning finns inte under 200 på kartan
Jag kör normal hastighet enlig skyltarna och låter bilen bromsa och ladda batteriet, att mina resor till jobbet är 6.5 mil enkel resa så gör väl det att det sjunker. Fick bilen den 6 september ska bli roligt att testa den mera i sommar hur den beter sig.
P.s. Du har väl inte bagaget fullt med bly? :lol:
Hhehe
Inget bly i bagaget jag kör också skyltad hastighet + eventuell moms om väglaget tillåter
Antar att jag kör mindre ekonomiskt och mer aggressivt då Bild

Re: Vad är typical?

Postat: 22 jan 2018 08:31
av Kulingen
e5m1r skrev:
Kulingen skrev:
e5m1r skrev:
Alltså hur kör ni
Jag har svårt att hålla under 200 på sommaren vinter är 250-270
Kör som jag brukar köra :)
Det är klart att jag kan få lägre och det har jag gjort när det behövts men till vardagskörning finns inte under 200 på kartan
Jag kör normal hastighet enlig skyltarna och låter bilen bromsa och ladda batteriet, att mina resor till jobbet är 6.5 mil enkel resa så gör väl det att det sjunker. Fick bilen den 6 september ska bli roligt att testa den mera i sommar hur den beter sig.
P.s. Du har väl inte bagaget fullt med bly? :lol:
Hhehe
Inget bly i bagaget jag kör också skyltad hastighet + eventuell moms om väglaget tillåter
Antar att jag kör mindre ekonomiskt och mer aggressivt då Bild
+moms är för mycket för herr blåljus t.o.m. matmomsen är för mycket. Kan bero på vägar också, underlag, antal backar, kurvor mm.

Re: Vad är typical?

Postat: 22 jan 2018 09:30
av mati
Jag kör lugnt och försiktigt utan att stressa bilen. Jag alldeles för nojig att nånting havererar och att jag blir strandsatt mitt i ödemarken.

Re: Vad är typical?

Postat: 22 jan 2018 10:44
av DSV
mati skrev:
Typical brukar ligga på 190 för en 90D. Om man med typical menar Teslas benämning (i motsats till rated vilket anger NEDC-förbrukning). Denna förbrukningssiffra är hårdkodad och ändras inte, oavsett yttre omständigheter.
Du säger den brukar ligga på 190 för en 90D, Är den olika på olika individer av samma modell? När jag kollat på siffran som anger förbrukning sen senaste laddning och delar den med förbrukade "typical km" så brukar jag typiskt hamna på 175-180 på min 90D. Då har jag mätt på längre turer och de relativa siffrorna några mil in på resan i händelse att energimätaren inte räknar in förbrukningspuckeln vid start på resan.
Har inte kollat dessa på sommaren men tycker inte det borde spela någon roll.

Tycker det är irriterande lågt värde på typical, jag kan leva med huvudräkningen att få om typical till verkliga men det är en svår pedagogik när man försöker förklara för andra som är med under längre turer. Att låta den visa procent är iofs ärligare men den gillar jag inte heller, hade nog varit bäst om den bara visat hur många kwh man har kvar.

Re: Vad är typical?

Postat: 22 jan 2018 11:02
av mati
Instämmer. Jag kör alltid med procentvisning. Den beräknade räckvidden är ju inget annat än glädjemätning och man måste ändå räkna för att veta hur långt man kan köra. Då är det bättre att visa procent, eftersom det är en hyfsat rättvisande siffra.
I mobiltelefonen visar man ju också procent och inte återstående batteritid eller så. Det är samma sak tycker jag.