Sida 2 av 2

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 31 jan 2018 07:32
av Herr X
Legato skrev:
Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? ;) “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
Vi har pratat otroligt mycket om Model 3 och till och med haft flera hela hyllningsavsnittavsnitt om bilmodellen. Att anklaga oss för att antisälja den är att dra det lite väl långt. Räkna med 500 000 på M3 så är du nog mer rätt ute :)
Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:
Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? ;) “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
Det har glidit över till att bli en Leafpodd, nu fulländat med namnbytet ;)

(Det är fortfarande en Leaf1 med facelift och 35kWh tillgängligt med högre förbrukning än gammelleafen. 24mil kan man se sig om efter. Det borde en så nischad podd reflektera över)
Det är ingen Leafpodd, men nya Leaf börjar bli en rejält bra bil och den kommer under året. Det är verkligen värt att nämna Nissan som en av få biltillverkare som fattat vart samhället är på väg.
LarsL skrev:
Tror ni verkligen BMW är mest illa ute? Ligger inte tex Mercedes betydligt längre efter? För att inte tala om Toyota.
BMW är precis i Teslas område med premiumsedaner och premium-SUV. Med Model 3 har nu alla deras storsäljande bilmodeller en konkurrent hos Tesla och vi ser på deras försäljningssiffror att de tappar stort. Kurvan pekar brant neråt och de har inte mycket tid på sig för att få igång sin elbilsproduktion - de ligger oerhört långt efter Tesla och har också en stor och tung ”legacy” med fossilbilsproduktion att bära på.

Mercedes kan ev. också ligga illa till, men jag har känslan av att de har mer vanliga bilar och säljer till en bredare målgrupp än BMW?

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 31 jan 2018 07:58
av djFabbe
Legato skrev:
Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? ;) “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
Haha, men leafen hamnar väl ändå under 300k med bonus, så jämfört med M3 som börjar på 350-360 (fast eg vet vi inte), men som du ärligt talat inte vill ha till det priset (inte ens elstolar), så i praktiken kostar den ju runt 500-600. Helt klart olika prisgrupper om du frågar mig. :-)

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 31 jan 2018 08:05
av djFabbe
ochso skrev:
Bra podd, tror att ni är på rätt väg. Några funderingar:

- Intromusiken, hade gärna hört en låt med lite mer bas för lite mer balans. Förra introt var påtagligt mycket bättre.
Nuvarande låt är inte riktigt färdigmastrad om vi ska vara ärliga - så räkna med att jag kommer putsa på den allt eftersom. Faktum är att det snarare är för mycket bas än inte för lite, men det kan låta olika på olika system, det är just det som är poängen med att mastra - att det ska låta ungefär samma på olika system. Förra låten var material jag hade liggande, detta är specialskrivet material just för detta ändamål - värdigt podden tycker jag!
ochso skrev:
- Bilar med sladd, vansinnigt bra namn.
Tackar! Jag och Anders har dividerat i ett halvår om detta, men känns som vi fått ihop namn, logga och jingel på rätt väg.
ochso skrev:
- Fundera på om ni ska vara en podd för nybörjare, eller för lite mer nörderier. Jag tror ni har allt att förlora på att sikta på båda målgrupperna samtidigt. Det kändes lite spretigt i detta avsnitt, varför skulle ni inte kunna prata kW? Låt gå för att ni är pedagogiska och tar det lite lugnt de första avsnitten, men sedan måste ni ju våga släppa sargen och snacka lite tekniska termer och jämföra siffror osv. Tycker folk att det blir för tekniskt har de ju börjar i fel ände, då får de vackert börja från avsnitt nr 1. Ni kommer inte att kunna vara en ständig nybörjarpodd, det tror jag inte blir bra.
Det är en bra poäng. Vi vill helst behålla båda grupperna. Jag tror inte vi kommer klara att hålla en tekniskt låg nivå, utan det kommer nog bli så att vi kommer grotta ner oss i detaljer, men att vi får förklara oss. Att få folk att lyssna från avsnitt 1 när vi är uppe i avsnitt 300 tror jag blir svårt ;-) (Även om vi har många lyssnare som varit med oss från avsnitt 1!)
ochso skrev:
Och hörde jag rätt när ni sa att nya Leaf kommer att vara en bra bil när laddnätverket Ionity tas i drift? Ionity kommer, så vitt jag vet, bara att erbjuda CCS. Och Leaf kommer, så vitt jag vet, bara gå att ladda via Chademo. Kanske värt att nämna i sammanhanget? Men det kanske var Ioniq eller AmperaE som ni snackade om, då är ni förlåtna ;)
I vanlig ordning har jag lämnat researchen till Anders här, men han brukar ha koll.

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 31 jan 2018 12:24
av Legato
djFabbe skrev:
Legato skrev:
Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? ;) “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
Haha, men leafen hamnar väl ändå under 300k med bonus, så jämfört med M3 som börjar på 350-360 (fast eg vet vi inte), men som du ärligt talat inte vill ha till det priset (inte ens elstolar), så i praktiken kostar den ju runt 500-600. Helt klart olika prisgrupper om du frågar mig. :-)
350k skulle jag säga med dagens dollarkurs japp. Personligen tycker jag basutrustad trea ser otroligt attraktiv ut. Min sambo är låååång (lika lång) så elstolar är faktiskt ingen issue för oss, dock tror jag inte förarstolen kommer bli helt manuell, time will tell :-)

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 31 jan 2018 12:27
av Legato
Herr X skrev:
Legato skrev:
Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? ;) “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
Vi har pratat otroligt mycket om Model 3 och till och med haft flera hela hyllningsavsnittavsnitt om bilmodellen. Att anklaga oss för att antisälja den är att dra det lite väl långt. Räkna med 500 000 på M3 så är du nog mer rätt ute :)
Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:
Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? ;) “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
Du missade nog smileyn plus ordet "börja".... Är väl medveten om att ni gillar Model 3 (illa vore det annars :lol: ). 500.000:- (faktor 14,3 mot dollarn) tror du väl ändå inte på? Om du gör så kan vi göra ett riktigt saftigt vad ;)

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 31 jan 2018 15:40
av Henrik Torphammar
Herr X skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:
Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? ;) “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
Det har glidit över till att bli en Leafpodd, nu fulländat med namnbytet ;)

(Det är fortfarande en Leaf1 med facelift och 35kWh tillgängligt med högre förbrukning än gammelleafen. 24mil kan man se sig om efter. Det borde en så nischad podd reflektera över)
Det är ingen Leafpodd, men nya Leaf börjar bli en rejält bra bil och den kommer under året. Det är verkligen värt att nämna Nissan som en av få biltillverkare som fattat vart samhället är på väg.
Absolut, men de är ju uppenbart bra på marknadsföring också med tanke på hur bilen uppfattas. Det är trots allt en 8år gammal konstruktion som i botten är en konverterad bensinbil. Om 60kWh varianten blir verklighet så börjar det likna något men skulle den kosta mer än dagens version? Skulle den då 10år gamla konstruktionen vara värd lika mycket som Model 3? Eller som Kona EV eller Niro EV? Kanske strax över 50kWh tillgängligt och förbrukning som en model S om inte mer. Då når man kanske de 24mil som det pratas om idag, Model 3 kommer ju sina 35mil i instegsvariant, Ioniq 64kWh som kanske kommer bör slå Model 3 insteg.... Leaf börjar bli gammal. Pluspoäng på att den finns(snart), men den får det nog kämpigt när moderna konstruktioner kommer in i bilden och det antagligen innan 60kWh varianten hinner komma.

Nissan har opererat bort det akut fula, men behållit resten. Ironiskt nog är den nu betydligt mera lik prototypen till Leaf24 som visades någon gång 2009.



Bild

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 02 feb 2018 07:27
av Herr X
Legato skrev:
Du missade nog smileyn plus ordet "börja".... Är väl medveten om att ni gillar Model 3 (illa vore det annars :lol: ). 500.000:- (faktor 14,3 mot dollarn) tror du väl ändå inte på? Om du gör så kan vi göra ett riktigt saftigt vad ;)
Nya Leaf säljs för 245 900 i Norge, vilket blir dryga 300k med moms i Sverige.
Tippar att instegsmodellen av Model 3 landar på strax över 400k. Jämförde inte riktigt äpplen och äpplen i mitt föregående inlägg. Räknar med att M3 landar på 500k med lite utrustning. 25% prisdifferens är mycket pengar för de allra flesta.

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 02 feb 2018 07:53
av Herr X
Henrik Torphammar skrev:
(Det är fortfarande en Leaf1 med facelift och 35kWh tillgängligt med högre förbrukning än gammelleafen. 24mil kan man se sig om efter. Det borde en så nischad podd reflektera över)
Vi reflekterade över just detta och använde därför inte Nissans egen siffra på 37,8 mil, utan EPA-siffran 24 mil. Dessutom resonerade vi i programmet runt NEDC och EPA. Det går helt fint att nå, och till och med överträffa EPA-siffrorna, även om jag som är accelerationspedal-glad aldrig gör det.
Henrik Torphammar skrev:
Absolut, men de är ju uppenbart bra på marknadsföring också med tanke på hur bilen uppfattas. Det är trots allt en 8år gammal konstruktion som i botten är en konverterad bensinbil. Om 60kWh varianten blir verklighet så börjar det likna något men skulle den kosta mer än dagens version? Skulle den då 10år gamla konstruktionen vara värd lika mycket som Model 3?
Det är inget snack om att Model 3 kommer bli en enormt mycket bättre bil än nya Leaf. Men som det är nu finns den inte varken att köpa eller beställa, däremot kommer ju nya Leaf snart.

Leaf är byggd från grunden för att vara en elbil. Att Nissan utgått från en av sina bensinmodeller är inte särskilt relevant. Självklart plockar man ju delar och teknik från det man redan har - så gör alla biltillverkare hela tiden. Jag har massor av bensin-Mercedes-delar i min Tesla, men menar bestämt att Teslan av den anledningen inte är en konverterad bensinbil.

Leafs batteripaket som ligger i bottenplattan, på samma sätt som hos Tesla:
Bild

Genom åren har det aviserats otroliga mängder löften om Tesladödare från konkurrenterna, men i praktiken har vi inte sett mycket av de löftena. Förutom Ampera-e, som inte finns att köpa i Sverige, är det inte många ”Tesladödare” där ute. Jag skulle säga att nya Leaf fortfarande är det närmaste man kommer, i och med att den faktiskt kan beställas och att leveranser är på gång. Men självklart är Leaf inte i närheten av Model 3 inom något område.

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 02 feb 2018 07:56
av Legato
Herr X skrev:
Legato skrev:
Du missade nog smileyn plus ordet "börja".... Är väl medveten om att ni gillar Model 3 (illa vore det annars :lol: ). 500.000:- (faktor 14,3 mot dollarn) tror du väl ändå inte på? Om du gör så kan vi göra ett riktigt saftigt vad ;)
Nya Leaf säljs för 245 900 i Norge, vilket blir dryga 300k med moms i Sverige.
Tippar att instegsmodellen av Model 3 landar på strax över 400k. Jämförde inte riktigt äpplen och äpplen i mitt föregående inlägg. Räknar med att M3 landar på 500k med lite utrustning. 25% prisdifferens är mycket pengar för de allra flesta.
Med dagens dollarkurs precis över 400k skulle jag också tro. Mycket kan såklart hända, går dollarn ner till 7:- så kan Model 3 tom bli billigare än Leaf 2. Givetvis kan lika gärna det motsatta hända och i värsta fall nå priser uppåt 500k.

Gällande nya Leaf så är redan de svenska priserna officiella. Den startar på 344.900:-, dvs ca 15% billigare än Model 3. En hel del pengar differens, men i mitt tycke definitivt i samma prisklass trots allt. Särskilt med tanke på att 60 kWh-leafen bör hamna ganska exakt på samma pris som standard-trean (som ju hamnar "mitt emellan" gällande batteri som det ser ut, dock närmare 60 än 40).

Min personliga tro är dock att en Model 3 faktiskt tom kan få lägre TCO än en Leaf 2, åtminstone de första åren. Jag tror det kommer dröja många år innan Tesla klarar att producera så mycket att de möter efterfrågan. Så länge det gäller kommer andrahandsvärdena vara extremt bra imo. Model S och Model X tror jag dock kommer få en ordentlig törn, möjligen hämmat av att de kommer sälja sämre under 2018 (tror jag).

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 02 feb 2018 08:00
av Legato
Herr X skrev:
Genom åren har det aviserats otroliga mängder löften om Tesladödare från konkurrenterna, men i praktiken har vi inte sett mycket av de löftena. Förutom Ampera-e, som inte finns att köpa i Sverige, är det inte många ”Tesladödare” där ute. Jag skulle säga att nya Leaf fortfarande är det närmaste man kommer, i och med att den faktiskt kan beställas och att leveranser är på gång. Men självklart är Leaf inte i närheten av Model 3 inom något område.
Agree ang. "Tesladödare". Personligen vet i tusan om jag inte tycker Hyundai Kona känns mer spännande än Leaf 2 dock om man ska titta på "billiga" bilar i närtid.

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 04 feb 2018 21:22
av EWN64
Legato skrev:
Herr X skrev:
Genom åren har det aviserats otroliga mängder löften om Tesladödare från konkurrenterna, men i praktiken har vi inte sett mycket av de löftena. Förutom Ampera-e, som inte finns att köpa i Sverige, är det inte många ”Tesladödare” där ute. Jag skulle säga att nya Leaf fortfarande är det närmaste man kommer, i och med att den faktiskt kan beställas och att leveranser är på gång. Men självklart är Leaf inte i närheten av Model 3 inom något område.
Agree ang. "Tesladödare". Personligen vet i tusan om jag inte tycker Hyundai Kona känns mer spännande än Leaf 2 dock om man ska titta på "billiga" bilar i närtid.
Tycker också Hyundai Kona, är spännande

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 04 feb 2018 21:29
av LarsL
Är inte Kona exakt lika stor som Chevrolet Bolt? Då är den ju inte alls intressant längre.

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 06 feb 2018 07:49
av Herr X
EWN64 skrev:
Legato skrev:
Herr X skrev:
Genom åren har det aviserats otroliga mängder löften om Tesladödare från konkurrenterna, men i praktiken har vi inte sett mycket av de löftena. Förutom Ampera-e, som inte finns att köpa i Sverige, är det inte många ”Tesladödare” där ute. Jag skulle säga att nya Leaf fortfarande är det närmaste man kommer, i och med att den faktiskt kan beställas och att leveranser är på gång. Men självklart är Leaf inte i närheten av Model 3 inom något område.
Agree ang. "Tesladödare". Personligen vet i tusan om jag inte tycker Hyundai Kona känns mer spännande än Leaf 2 dock om man ska titta på "billiga" bilar i närtid.
Tycker också Hyundai Kona, är spännande
Mer om Hyundai Kona kommer i söndagens avsnitt! Då kommer vi också diskutera framtiden för flyget - en härlig diskussion utlovas.

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 06 feb 2018 07:54
av Leo
Kona är 416cm lång har jag för mig. Dvs i princip exakt som Bolt.

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 06 feb 2018 09:23
av Henrik Torphammar
Herr X skrev:
EWN64 skrev:
Legato skrev:
Herr X skrev:
Genom åren har det aviserats otroliga mängder löften om Tesladödare från konkurrenterna, men i praktiken har vi inte sett mycket av de löftena. Förutom Ampera-e, som inte finns att köpa i Sverige, är det inte många ”Tesladödare” där ute. Jag skulle säga att nya Leaf fortfarande är det närmaste man kommer, i och med att den faktiskt kan beställas och att leveranser är på gång. Men självklart är Leaf inte i närheten av Model 3 inom något område.
Agree ang. "Tesladödare". Personligen vet i tusan om jag inte tycker Hyundai Kona känns mer spännande än Leaf 2 dock om man ska titta på "billiga" bilar i närtid.
Tycker också Hyundai Kona, är spännande
Mer om Hyundai Kona kommer i söndagens avsnitt! Då kommer vi också diskutera framtiden för flyget - en härlig diskussion utlovas.
Tänk på att en e-Golf version två är i det närmaste likvärdig en Leaf40. 33kWh för Golfen och 35kWh för Leaf.... Nissan är duktiga på marknadsföring, VW duktiga på att bygga bilar?!

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 06 feb 2018 09:58
av Legato
Henrik Torphammar skrev:
Tänk på att en e-Golf version två är i det närmaste likvärdig en Leaf40. 33kWh för Golfen och 35kWh för Leaf.... Nissan är duktiga på marknadsföring, VW duktiga på att bygga bilar?!
Nja, men de är duktiga på att manipulera avgasvärden och gasa apor :lol:

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 06 feb 2018 10:13
av Toja
Ja, WV är ju duktiga på programmering i allafall ( fake software)

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 06 feb 2018 10:26
av Verdi
Ändå köper jag hellre en eGolf än en Leaf...

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 06 feb 2018 10:39
av _TonyV
Pris är inte oviktigt för majoriteten av folket.

e-Golf : från 399 900:- i översikt. Ska man bygga sin bli börjar den plötsligt från 403 900:-
Nya Leaf: från 344 900:- till 396 900:- (Tekna)

Leasing behöver nog inte nämnas öht.
VW har väldigt låg tilltro för andrahandsvärdet på sina bilar. Funderar man på en e-golf skulle jag inte ens överväga leasing.
Även med Leaf nya leasing priser så kan man nu räkna på om köp eller leasing är bäst. Med gamla modellen var det inte så.