Sida 1 av 1

Vehicle-to-grid/home

Postat: 19 feb 2018 13:11
av Teslaspolen
Saknas en tråd att ordentligt prata om V2G/V2H verkar det som. Så här är en nu!

Funderat en hel del på V2G-liknande lösningar själv. Blir inte riktigt klok på Teslas förhållning till det för det första, varföe skulle inte 5-10% vara ok att använda som buffert? Kan ju knappast skada batteriet, kan jag tycka... Annars skulle ju att stå stilla med bilen tära någon väldigt på batteriet med bara AC/värmen igång?

Ett problem jag sett med V2G är att det endast (?) demonstrerats via CHAdeMO, men du har inte vanligen DC laddning i hemmet, att handskas med en CHAdeMO koloss varje gång man ska parkera bilen hemma känns väldigt klumpigt. Går det inte att ordna genom Typ2?

Re: Vehicle-to-grid/home

Postat: 19 feb 2018 13:14
av lobbin
Så länge du kan ladda bilen gratis genom SuC så lär du aldrig få tillåtelse av Tesla.

Re: Vehicle-to-grid/home

Postat: 19 feb 2018 13:19
av Svenssons
Så länge man vill ha garantin kvar på batterierna lär det inte heller gå att få tillåtelse av Tesla. All laddning/urladdning påverkar batterier mer eller mindre.

Re: Vehicle-to-grid/home

Postat: 19 feb 2018 13:36
av mickeisol
Teslaspolen skrev:
Saknas en tråd att ordentligt prata om V2G/V2H verkar det som. Så här är en nu!

Funderat en hel del på V2G-liknande lösningar själv. Blir inte riktigt klok på Teslas förhållning till det för det första, varföe skulle inte 5-10% vara ok att använda som buffert? Kan ju knappast skada batteriet, kan jag tycka... Annars skulle ju att stå stilla med bilen tära någon väldigt på batteriet med bara AC/värmen igång?

Ett problem jag sett med V2G är att det endast (?) demonstrerats via CHAdeMO, men du har inte vanligen DC laddning i hemmet, att handskas med en CHAdeMO koloss varje gång man ska parkera bilen hemma känns väldigt klumpigt. Går det inte att ordna genom Typ2?
Ja det är inget större problem att använda elbilsbatterierna för att mata in till elnätet och lika ladda från elnätet, det blir som en powerwall eller powerpack (eller som solceller).
Antingen ska du ha en inbyggd inverter i bilen (för att omvandla likströmmen till växelström) eller så behöver man en extern, kanske central inverter där man kopplar in flera bilars likströmskontakter (chademo,CCS, teslas typ2). Men sen ska det ju till mjukvaror som ser till att strömmen puttas in i bilarna vid överskott samt tar ut vid underskott och ändå ser till att man har den ström man behöver när man ska till att köra.

Invertern måste ju samtidigt ha skydd för ödrift (så inte linjearbetarna blir elektriska vid strömavbrott).

Sen är det ju alla argument som JB straubel anför här.


Re: Vehicle-to-grid/home

Postat: 19 feb 2018 13:41
av vigge50
JB Straubel är inte någon förespråkare av detta.

https://gas2.org/page/2/

Re: Vehicle-to-grid/home

Postat: 22 feb 2018 16:36
av Teslaspolen
Renault vill köra V2G med Kangoo och Zoe; ska det alltså gå med typ2 ändå?

https://electrek.co/2018/02/21/renault- ... y-storage/

Re: Vehicle-to-grid/home

Postat: 22 feb 2018 16:44
av Mickep
Vilka för och emotargument finns det?
De som är för, är det för att de har bättre/annan typ av batterier eller inte är lika försiktiga med dem? de som är emot under vilka förutsättningar tror ni att de kan gå med på det, och tvärtom.
rent generellt är v2g en bra ide, eller skall man använda dedikerade batterier (dvs gamla elbilsbatterier som man skruva fast på väggen)
skulle det vara en ide att kunna skriva ned batteriet på väggen och kunna stoppa in i bilen vid långfärder?

Re: Vehicle-to-grid/home

Postat: 22 feb 2018 17:11
av mans71
Som det ser ut idag skulle jag inte medveten vilja bidra till att förkorta livslängden på mitt batteri i bilen med tanke på kostnad för att byta det. Men den dag vi har batterier som antingen är mycket billigare eller inte slits av i/ur-laddningar så är det ju en strålande idé.

Re: Vehicle-to-grid/home

Postat: 22 feb 2018 17:58
av e5m1r
För tesla är det garanti på batteri oavsett mil samt fri SuC som gör att det inte kommer ske
Om de ändrar garanti till antal cyklar på batteri så ser jag ingen anledning varför de inte skulle tillåta det
Å andra sidan ser jag ingen anledning varför nån skulle använda bilbatteriet till v2g om det inte är strömavbrott och man verkligen behöver ström

Re: Vehicle-to-grid/home

Postat: 22 feb 2018 18:49
av mans71
Oavsett garanti, vi vet ju att batteriet "tickar ned" till den dag man verkligen vill byta ut det. Jag vill sköta mitt batteri på bästa sätt så att den dagen inträffar så långt som möjligt in i framtiden.

Re: Vehicle-to-grid/home

Postat: 22 mar 2018 14:02
av Teslaspolen
Mycket intressant video om V2G i Danmark! Ger även lite insikt om värdet för Powerwall/Powerpack, även i länder med billig el. Handlar om balansering av nätet; även lokal balansering, mer än att bara sälja och köpa kWh hit och dit.


Re: Vehicle-to-grid/home

Postat: 22 mar 2018 14:39
av Svenssons
Intressant, dock verkar det som att batteribackup kan styras för snabbt för att få fullt betalt...

https://electrek.co/2018/03/22/tesla-po ... -get-paid/

Dock lär detta lösas genom att större batteribackuper lär slå ut avgasproducerad reglerenergi i närheten, de får ju ännu mindre i vinst eftersom de inte hinner svara alls innan batteribackupen har fixat problemet. Bara vid större, längre avbrott som de kan göra vinst på.

PS.

En anledning varför frekvensen måste hålla sig vid 50 Hz är för att man ska vakna i tid...


Re: Vehicle-to-grid/home

Postat: 02 feb 2019 10:14
av Teslaspolen


Fully Charged hälsar på hos ett V2G/V2H företag i Nederländerna.

Re: Vehicle-to-grid/home

Postat: 02 feb 2019 10:52
av OlleBack
Är väl bara reglera i lag så blir tillverkarna tvungna ta fram lösningar som fungerar för v2g. Vet stt det även görs regleringstest på svk med hjälp av smarta hem, t.ex genom att dra ner på frys och kylskåp i hela landet när det krisar. Bra grejjer tillsammans med v2g. Vi måste sluta se problem överallt.

Re: Vehicle-to-grid/home

Postat: 02 feb 2019 11:32
av TeslaTissel
Ett bra klipp upplagt igår av Transport Evolved!


Re: Vehicle-to-grid/home

Postat: 03 feb 2019 01:36
av joel80
Har hört ryktas om att nästa version av CCS ska klara V2G och V2H. Någon som hört något kring det? För att V2G ska slå i Europa som ju tydligt valt CSS som standard krävs det ju nästan att det funkar med det.

Re: Vehicle-to-grid/home

Postat: 03 feb 2019 21:41
av Grimlos
joel80 skrev:
Har hört ryktas om att nästa version av CCS ska klara V2G och V2H. Någon som hört något kring det? För att V2G ska slå i Europa som ju tydligt valt CSS som standard krävs det ju nästan att det funkar med det.
Char IN som är den enhet som driver CCS-standarden har tagit fram en tidsplan:
https://insideevs.com/ccs-combo-standard-v2g-2025/

Re: Vehicle-to-grid/home

Postat: 01 sep 2019 08:26
av Teslaspolen
Vehicle to grid diskuterades på Fully Charged live och finns att lyssna på här: http://fullychargedshow.libsyn.com/fc-l ... where-when

Finns även på YouTube som podcast på kanalen Fully Charged Regen.