Sida 1 av 1

Boom!

Postat: 20 feb 2018 10:47
av PeppeBjork

Re: Boom!

Postat: 20 feb 2018 10:49
av Zoidberg
Yeaaa! 8-)

Re: Boom!

Postat: 20 feb 2018 10:53
av HerrNilsson
Nice!! 8-)

Re: Boom!

Postat: 20 feb 2018 11:01
av Teslaspolen
Problemet för de europeiska tillverkarna är att det tar för lång tid att få fram konkurrenskraftiga elbilar, anser Munoz.
Ja det brukar gå bättre när man vill att det ska gå istället för att streta emot.

Re: Boom!

Postat: 20 feb 2018 11:01
av strejf

Re: Boom!

Postat: 20 feb 2018 11:07
av unumlapis
svd_2018-02-20_tesla_sales_europe.jpg
Teslas Model S sålde bättre i Europa förra året än motsvarande premiummodeller från Mercedes, BMW och Audi. I USA har Teslas sedan sålt bättre än konkurrenterna i flera år men 2017 tog amerikanerna även den europeiska förstaplatsen i det lyxigare segmentet.

– Det här är en varningsklocka för de traditionella biltillverkarna som till exempel Mercedes. Det visar att en mindre men smartare tillverkare som Tesla kan spöa européerna på deras hemmaplan, säger Jato Dynamics analytiker Felipe Munoz till Autonews.

Även Teslas suv, Model X, säljer bra i Europa. Försäljningssiffrorna var ungefär de samma som Porsche Cayenne och större än BMW X6, enligt Jato.

Problemet för de europeiska tillverkarna är att det tar för lång tid att få fram konkurrenskraftiga elbilar, anser Munoz. Under den internationella bilmässan i Genève om ett par veckor är det i första hand, precis som tidigare år, prototyper som kommer att visas upp. Kunderna får vänta till 2019-2020 innan de får ett bredare urval av elbilar att välja bland.

Re: Boom!

Postat: 20 feb 2018 11:52
av vigge50
Enligt Teknikens Värld så såg försäljningen ut såhär

Tesla Model S 16 132
Mercedes S-klass 13 359
BMW 7-serien 11 735
Porsche Panamera 10 748
Audi A8 5 887

Sen så är ju frågan vilka man ska jämföra Model S med, S-klass kostar förvisso ungefär som Model S men är den eller E-klass bäst jämförbara bil?

http://teknikensvarld.se/tesla-model-s- ... es-587743/

Re: Boom!

Postat: 20 feb 2018 11:59
av Fredric83
vigge50 skrev:
Enligt Teknikens Värld så såg försäljningen ut såhär

Tesla Model S 16 132
Mercedes S-klass 13 359
BMW 7-serien 11 735
Porsche Panamera 10 748
Audi A8 5 887

Sen så är ju frågan vilka man ska jämföra Model S med, S-klass kostar förvisso ungefär som Model S men är den eller E-klass bäst jämförbara bil?

http://teknikensvarld.se/tesla-model-s- ... es-587743/
Bra fråga... men, även om vi som hänger här eller äger en Tesla inte jämför med de tyska lyxbilarna så är det precis det den stora allmänheten gör.
Problemet är att den stora massan bara jämför på inköpspriset, vad som sen anses premium eller inte det reflekterar folk i stort inte över. En bil med ett grundpris på 850k är en premiumbil för dem
oavsett vad "vi" tycker eller säger. Med det som utgångspunkt får jag ändå anse att det är anmärkningsvärt och bra jobbat av Tesla.

Re: Boom!

Postat: 20 feb 2018 13:51
av Remuz
Nu kan inte jag europeiska incitament, men en anledning i Sverige lär vara skillnaden i förmånsvärde. Blir som att jämföra äpplen och päron.

Re: Boom!

Postat: 20 feb 2018 19:22
av Verdi
vigge50 skrev:
Enligt Teknikens Värld så såg försäljningen ut såhär

Tesla Model S 16 132
Mercedes S-klass 13 359
BMW 7-serien 11 735
Porsche Panamera 10 748
Audi A8 5 887

Sen så är ju frågan vilka man ska jämföra Model S med, S-klass kostar förvisso ungefär som Model S men är den eller E-klass bäst jämförbara bil?

http://teknikensvarld.se/tesla-model-s- ... es-587743/

Det är en dålig jämförelse på väldigt många sätt. Tesla åtnjuter ju en hel del subventioner. Inte minst i Norge. (hur många såldes där av de där 16 tusen?) Sen så är Model S den billigaste elbilen som fungerar som förstabil så den drar kunder från andra segment också. (hur många här hade köpt en S-klass om inte Model S funnits?)

Men visst, det är väl kul på sätt och vis. Tycker dock E-klass/5-Serien/A6 är en bättre jämförelse.

Re: Boom!

Postat: 20 feb 2018 20:51
av kallekula
Tror inte heller många väljer mellan S-klass och Model S men det intressanta är ju hur många människor som är villiga att lägga så mycket pengar på en elbil. Att fler köper Model S än Mercedes toppvagn S-klass i ungefär samma prisklass.

Re: Boom!

Postat: 20 feb 2018 21:10
av Verdi
kallekula skrev:
Tror inte heller många väljer mellan S-klass och Model S men det intressanta är ju hur många människor som är villiga att lägga så mycket pengar på en elbil. Att fler köper Model S än Mercedes toppvagn S-klass i ungefär samma prisklass.
De är ju inte lika dyra i praktiken. Särskilt inte i Norge där det såldes över 8000 Teslor under 2017. Hur många som var X och S vet jag inte men av de där 16 tusen Model S såldes alltså runt 25% i Norge.

Re: Boom!

Postat: 20 feb 2018 22:44
av Foluke
kallekula skrev:
Tror inte heller många väljer mellan S-klass och Model S men det intressanta är ju hur många människor som är villiga att lägga så mycket pengar på en elbil. Att fler köper Model S än Mercedes toppvagn S-klass i ungefär samma prisklass.
Jag köpte privat. Kontant. Svinmycket pengar. Det hade jag aldrig lagt på en fossil, oavsett märke. Då hade jag känt mig urlöjlig. Elbil med prestanda och laddnätverk gjorde att jag valde Teslan. Det kändes "framtid"! Det har jag inte ångrat en sekund. Jag är nog inte ensam som tänker så och då blir det fler Teslor än t.ex. S-fossiler.

Re: Boom!

Postat: 20 feb 2018 22:48
av vigge50
Verdi skrev:
kallekula skrev:
Tror inte heller många väljer mellan S-klass och Model S men det intressanta är ju hur många människor som är villiga att lägga så mycket pengar på en elbil. Att fler köper Model S än Mercedes toppvagn S-klass i ungefär samma prisklass.
De är ju inte lika dyra i praktiken. Särskilt inte i Norge där det såldes över 8000 Teslor under 2017. Hur många som var X och S vet jag inte men av de där 16 tusen Model S såldes alltså runt 25% i Norge.
Enligt denna sidan så såldes det 3712 Model S i Norge förra året så det blev 23% i Norge.

http://ev-sales.blogspot.se/2018/01/nor ... -2017.html

Re: Boom!

Postat: 20 feb 2018 23:00
av Pontus
Hur ser det ut i Tyskland som är de andras hemmamarknad?

Re: Boom!

Postat: 21 feb 2018 00:53
av Svenssons
Jag hoppas att de europeiska bilmärkena vaknar till ordentligt nu och lägger på ett kol (bildligt talat och inte bokstavligen som de gjort hittills...) för att snabba på och komma ut med konkurrenskraftiga elbilar. Biltillverkarna borde tänka på att dessa pengar skulle kunnat gå till dem om de hade haft elbilar i sortimentet. Spelar ju ingen roll att en elbil är billigare totalt sett jämfört med avgasbil för konsumenten ur biltillverkarens synvinkel.

Re: Boom!

Postat: 21 feb 2018 07:29
av kallekula
Verdi skrev:
De är ju inte lika dyra i praktiken. Särskilt inte i Norge där det såldes över 8000 Teslor under 2017. Hur många som var X och S vet jag inte men av de där 16 tusen Model S såldes alltså runt 25% i Norge.
Visst är Norge en faktor men detta är ändå häftigt. Tesla är ingen svinbillig bil i Norge heller. I USA har denna utvecklingen synts länge. Det var längesen en så här dyr amerikansk bil såldes i de upplagorna i Europa.

Re: Boom!

Postat: 21 feb 2018 08:31
av Verdi
kallekula skrev:
Verdi skrev:
De är ju inte lika dyra i praktiken. Särskilt inte i Norge där det såldes över 8000 Teslor under 2017. Hur många som var X och S vet jag inte men av de där 16 tusen Model S såldes alltså runt 25% i Norge.
Visst är Norge en faktor men detta är ändå häftigt. Tesla är ingen svinbillig bil i Norge heller. I USA har denna utvecklingen synts länge. Det var längesen en så här dyr amerikansk bil såldes i de upplagorna i Europa.

Javisst. Det är en stor bedrift av Tesla och jag har ju själv "köpt" (nåja, jag leasar) en Model S. Det är bara det att jämförelsen mot S-klass och de andra säger precis ingenting och är sprungna ur okunskap. Folk köper en Model S av helt andra anledningar än en S-klass.

Re: Boom!

Postat: 21 feb 2018 09:04
av kallekula
Verdi skrev:
Javisst. Det är en stor bedrift av Tesla och jag har ju själv "köpt" (nåja, jag leasar) en Model S. Det är bara det att jämförelsen mot S-klass och de andra säger precis ingenting och är sprungna ur okunskap. Folk köper en Model S av helt andra anledningar än en S-klass.
Vi får nog komma överens om att vi inte helt håller med varandra. Jag har tidigare kört (dyra) tyska bilar och hade troligen haft en tysk nu om det inte blev en Tesla. Dock inte S-klass så där har du helt rätt, snarare en Q7 eller liknande (kör X). Jag är helt med på att man köper Model S av annan anledning än att man köper en S-klass. Dock tror jag det är väldigt många som annars hade köpt en (dyr) tysk bil som istället hoppar över till Tesla. Kan inte tänka mig att Tesla snor mycket kunder från Fiat 500 eller Mazda 121.

Om man storleksmässigt skulle jämföra med E-klass istället så tycker jag jämförelsen ändå haltar eftersom merparten av E-klass som säljs är betydligt billigare än billigaste Model S inklusive alla tänkbara subventioner.

Re: Boom!

Postat: 21 feb 2018 09:42
av Verdi
kallekula skrev:
Verdi skrev:
Javisst. Det är en stor bedrift av Tesla och jag har ju själv "köpt" (nåja, jag leasar) en Model S. Det är bara det att jämförelsen mot S-klass och de andra säger precis ingenting och är sprungna ur okunskap. Folk köper en Model S av helt andra anledningar än en S-klass.
Vi får nog komma överens om att vi inte helt håller med varandra. Jag har tidigare kört (dyra) tyska bilar och hade troligen haft en tysk nu om det inte blev en Tesla. Dock inte S-klass så där har du helt rätt, snarare en Q7 eller liknande (kör X). Jag är helt med på att man köper Model S av annan anledning än att man köper en S-klass. Dock tror jag det är väldigt många som annars hade köpt en (dyr) tysk bil som istället hoppar över till Tesla. Kan inte tänka mig att Tesla snor mycket kunder från Fiat 500 eller Mazda 121.

Om man storleksmässigt skulle jämföra med E-klass istället så tycker jag jämförelsen ändå haltar eftersom merparten av E-klass som säljs är betydligt billigare än billigaste Model S inklusive alla tänkbara subventioner.

Var är det vi är oense om? Du säger ju själv att du inte hade valt en S-klass. (Det gör nästan ingen)

Försäljningssiffrorna för SUV:ar som Q7 ser helt annorlunda ut än för direktörs-sedaner som S-klass.

Sen den nya Q7:an kom har Audi sålt över 30 000 st per år i Europa: http://carsalesbase.com/european-car-sa ... i/audi-q7/
BMWs siffror för X5 har gått ner från 38 000 st per år när modellen var ny till 34 000 st under 2017. http://carsalesbase.com/european-car-sa ... mw/bmw-x5/
Mercedes säljer aningen färre GLE dock: http://carsalesbase.com/european-car-sa ... -benz-gle/

Tesla sålde knappt 12 000 st Model X under 2017: http://carsalesbase.com/european-car-sa ... a-model-x/ (närmare 40% av de såldes i Norge)

Re: Boom!

Postat: 21 feb 2018 09:52
av kallekula
Det vi inte håller med om är att jag fortfarande tycker jämförelsen med S-klass är intressant :)

Det väl ingen som ifrågasätter att Mercedes/Audi/BMW säljer fler bilar än Tesla.

Re: Boom!

Postat: 27 feb 2018 16:15
av dag stove
Over halvparten av alle solgte Teslaer i Europa er solgt i Norge. Men - subvensjonen er ikke krafigere enn at momsen er kuttet ut. Men, å sammenligne Tesla med S-klassen fra Mercedes Benz er kanskje i drøyeste laget. Tesla er ingen premium-bil etter min oppfatning. Har tidligere hatt Mercedes Benz E-klasse og VW Touareg. Her er finish, lydisolering og sittekomfort mye, mye bedre.

På Teslaen min (model X) løsner dørterskler (laget i plast), luken for ladekontakt fryser fast, førerdør lar seg ikke åpne, verkstad følger ikke opp avtaler .. bare for å nevne noe.

Men, aksellerasjonen er fantastisk, og innvendig plass er helt fantastisk.

Re: Boom!

Postat: 27 feb 2018 17:36
av Yxel
Laddlucka som fryser fast, alltså på alla fossila bilar jag någonsin ägt har alltid bensin/dieselluckan alltid frusit fast på vintern.
Ingen skillnad alltså.

Re: Boom!

Postat: 27 feb 2018 18:18
av bylund
dag stove skrev:
Over halvparten av alle solgte Teslaer i Europa er solgt i Norge. Men - subvensjonen er ikke krafigere enn at momsen er kuttet ut.
Inte bara momsen, elbilar slipper även registreringsskatt/engångsavgift.

Re: Boom!

Postat: 27 feb 2018 20:30
av nek0
Yxel skrev:
Laddlucka som fryser fast, alltså på alla fossila bilar jag någonsin ägt har alltid bensin/dieselluckan alltid frusit fast på vintern.
Ingen skillnad alltså.
Skillnaden är att den inte används så ofta på fossila bilar som på elbilar