Sida 6 av 7

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 24 apr 2018 18:07
av frippe
e5m1r skrev:
frippe skrev:
Pontus skrev:
och så hamnade man i en model S medans min är på service. En 85a from 2013 tror jag. Gamla rattspakar, ingen autopilot och allt känns gammalt. Det är otroligt hur mycket skillnad det är mellan de första model S och nyare model S. Så har ni en med facelift kan ni vara glada, be om en riktigt gammal bil som loaner och ni kommer vara glada en lång tid när ni får tillbaka eran egen ;)
Åh men så kan du väl inte skriva.... :shock: ;)
Nu vågar jag nästan inte köpa en före faceliften, eller?
Han pratar om de tidiga bilar som var plastiga saknade hatthylla osv
Sen 2014 och framåt är bättre
Aha ok, puh, blev lite orolig där.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 24 apr 2018 18:19
av dstr
frippe skrev:
Åh men så kan du väl inte skriva.... :shock: ;)
Nu vågar jag nästan inte köpa en före faceliften, eller?
Facelift var bara annan front och sämre laddare (ingen möjlighet till dubbelladdare längre, 22kw)

Nya reglagen kom innan, samtidigt som AP1.0

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 24 apr 2018 18:42
av mans71
Hmm, hade en S85 som loaner, osäker på årsmodell, men den hade dom gamla ratt-knapparna. VÄLDIGT stor kvalitetskänsla på dom jämfört med senare modeller. Tror jag läste på forumet att man kunde uppgradera dom?

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 24 apr 2018 18:46
av Pontus
frippe skrev:
Pontus skrev:
och så hamnade man i en model S medans min är på service. En 85a from 2013 tror jag. Gamla rattspakar, ingen autopilot och allt känns gammalt. Det är otroligt hur mycket skillnad det är mellan de första model S och nyare model S. Så har ni en med facelift kan ni vara glada, be om en riktigt gammal bil som loaner och ni kommer vara glada en lång tid när ni får tillbaka eran egen ;)
Åh men så kan du väl inte skriva.... :shock: ;)
Nu vågar jag nästan inte köpa en före faceliften, eller?
Dom andra har rätt givetvis. Jag drog bara en dålig gräns där med före och efter facelift. Jag hade en tidig 2015 och den var också mycket bättre än denna lånebilen. Man ska väl också vända lite på det erkänna att om jag hade fått välja på denna lånebilen och en fossil merca så hade jag valt Teslan. Så allt är relativt.
Det var bara så tydligt att dom gör många och ofta kontinuerliga uppgraderingar på bilarna.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 24 apr 2018 18:50
av Pontus
Ha nu hörde en tjej ifrån ELON (https://www.google.com/maps/place/Elon, ... 79.5115433) av sig och vill hyra min bil i helgen :D :D :D

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 24 apr 2018 22:13
av Baretta
Kör du Turo eller liknande?

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 24 apr 2018 22:15
av HelectriC
Pontus skrev:
Ha nu hörde en tjej ifrån ELON (https://www.google.com/maps/place/Elon, ... 79.5115433) av sig och vill hyra min bil i helgen :D :D :D
Kommer Mr Musk därifrån?

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 25 apr 2018 01:51
av Pontus
Baretta skrev:
Kör du Turo eller liknande?
Turo

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 07 maj 2018 20:21
av Zalman3
Pontus skrev:
Baretta skrev:
Kör du Turo eller liknande?
Turo
Pontus, vad kostar det att serva Tesla 3? Hur mycket billigare än Tesla S är det?

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 07 maj 2018 20:33
av Pontus
Zalman3 skrev:
Pontus skrev:
Baretta skrev:
Kör du Turo eller liknande?
Turo
Pontus, vad kostar det att serva Tesla 3? Hur mycket billigare än Tesla S är det?
Intressant fråga, men jag har inte kollat det ännu. Skickar en fråga till dom idag och frågar också om vad model S kostar här.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 07 maj 2018 21:28
av Pontus
Jag fick just svar på frågan om service, Tesla har inte släppt någon information om kostnad eller intervall gällande service på model 3. Inte det svaret man ville ha men Tesla är ju Tesla. :D

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 07 maj 2018 21:41
av HelectriC
Pontus skrev:
Jag fick just svar på frågan om service, Tesla har inte släppt någon information om kostnad eller intervall gällande service på model 3. Inte det svaret man ville ha men Tesla är ju Tesla. :D
Så om du lämnar in den på service nu, så får du räkningen när dom bestämt sig och priset kan egentligen bli vad som helst, hmm intressant :)

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 07 maj 2018 22:18
av Svenssons
Pontus skrev:
Jag fick just svar på frågan om service, Tesla har inte släppt någon information om kostnad eller intervall gällande service på model 3. Inte det svaret man ville ha men Tesla är ju Tesla. :D
Samma som för Model X när den var ny. Det var inte förrän i februari 2017 som de visste något om serviceplanerna och priserna för service i Sverige/Europa. Första Model X kom väl till Sverige i slutet av juni/början av juli.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 26 jul 2018 01:12
av Pontus
Nu har summan kommit till modell 3. Fungerar utan att telefonen är inom Blue thooth avstånd. Fick den dock inte att fungera med Remote S appen. Ska prova lite mer och återkommer med uppdateringar.
20180725_172301.jpg

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 26 jul 2018 01:58
av Pontus
En ny knapp som gör precis vad den säger, man behöver inte hålla in knappen på telefon. Men avståndet bil ska köra verkar bara gälla när man backar. Framåt kör den en dryg halvmeter vid första trycket och sedan vid andra trycket fortsätter den till man stoppar den, eller i varje fall 2 billängder mer plats hade jag inte.
20180725_195709.jpg

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 26 jul 2018 11:23
av Nicke Nyfiken
Pontus, hur funkar det med dörrupplåsning med telefonen.

Låses dörrarna upp automatiskt när du kommer inom BT avstånd till bilen? Du behöver väl inte plocka fram telefonen för att låsa upp?

I våras läste jag flera artiklar om Model3 ägare som kritiserade system eftersom deras bil mer eller mindre alltid stod olåst hemma på uppfarten utanför bostaden pga att telefonens BT nådde bilen. Några av ägarna hade stängt av systemet och använde kortet istället, vilket är ett stort steg bakåt i bekvämlighet. Någon ägare stängde av BT på telefonen när de var hemma.

Har detta förändrats eller är det likadant fortfarande?

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 26 jul 2018 13:02
av Pontus
Det kan öppnas när telefonen är inom BT avstånd men man måste röra handtagen innan den vaknar. Fungerar betydligt bättre med IPhone än Andriod, ibland måste man ta fram telefon och sätta den i airplane mode och tillbaka. Nu har jag en av varje med mig nästan hela tiden och då är nästan aldrig något problem.
Låser sig när jag är typ 10 meter ifrån bilen.
Den använder inte den vanliga BT till låsningen. Jag har sett att telefonens BT varit kopplad till bil men att den ändå krävts att sätta mobilen i airplane mode och tillbaka innan det gått att öppna bilen.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 26 jul 2018 17:45
av Nicke Nyfiken
Pontus skrev:
Det kan öppnas när telefonen är inom BT avstånd men man måste röra handtagen innan den vaknar.
Okej, samma som Model S. Även om man låser upp så ”vaknar” inte bilen förrän man öppnar dörren.

På vilket avstånd låser bilen upp? Syns det när bilen låser upp sig, typ blinkar med blinkersen som Model S gör när man närmar sig bilen?
Fungerar betydligt bättre med IPhone än Andriod, ibland måste man ta fram telefon och sätta den i airplane mode och tillbaka. Jag har sett att telefonens BT varit kopplad till bil men att den ändå krävts att sätta mobilen i airplane mode och tillbaka innan det gått att öppna bilen.
Känns ju som ett jäkla meck att behöva hala fram telefonen och låsa upp den för att gå in i menyn och slå av/på flight mode, för att komma in i bilen. Vad händer om mobilbatteriet dör? Är man körd då, eller är det tänkt att man ska ha både mobilen och nyckelkortet med sig hela tiden?

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 26 jul 2018 18:11
av Pontus
Nicke Nyfiken skrev:
Pontus skrev:
Det kan öppnas när telefonen är inom BT avstånd men man måste röra handtagen innan den vaknar.
Okej, samma som Model S. Även om man låser upp så ”vaknar” inte bilen förrän man öppnar dörren.

På vilket avstånd låser bilen upp? Syns det när bilen låser upp sig, typ blinkar med blinkersen som Model S gör när man närmar sig bilen?
Fungerar betydligt bättre med IPhone än Andriod, ibland måste man ta fram telefon och sätta den i airplane mode och tillbaka. Jag har sett att telefonens BT varit kopplad till bil men att den ändå krävts att sätta mobilen i airplane mode och tillbaka innan det gått att öppna bilen.
Känns ju som ett jäkla meck att behöva hala fram telefonen och låsa upp den för att gå in i menyn och slå av/på flight mode, för att komma in i bilen. Vad händer om mobilbatteriet dör? Är man körd då, eller är det tänkt att man ska ha både mobilen och nyckelkortet med sig hela tiden?
Det syns inte på bilen när man närmar sig.
Nyckelkort är ju som ett vanligt kreditkort så det är inte så jobbigt att ha plånboken.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 26 jul 2018 19:24
av Nicke Nyfiken
Pontus skrev:
Det syns inte på bilen när man närmar sig.
Nyckelkort är ju som ett vanligt kreditkort så det är inte så jobbigt att ha plånboken.
Tack för svaren.

Att ha nyckelkortet i plånboken skulle inte hjälpa mig så mycket eftersom jag ofta lämnar den hemma om jag inte ska köpa något specifikt. :lol:
Och mobilen har jag inte heller alltid med mig när jag åker hemifrån. :roll:

Model3 är nog ingenting för mig. :|

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 26 jul 2018 19:46
av Verdi
Nicke Nyfiken skrev:
Pontus skrev:
Det syns inte på bilen när man närmar sig.
Nyckelkort är ju som ett vanligt kreditkort så det är inte så jobbigt att ha plånboken.
Tack för svaren.

Att ha nyckelkortet i plånboken skulle inte hjälpa mig så mycket eftersom jag ofta lämnar den hemma om jag inte ska köpa något specifikt. :lol:
Och mobilen har jag inte heller alltid med mig när jag åker hemifrån. :roll:

Model3 är nog ingenting för mig. :|
Lägg nyckelkortet där du har körkortet då? För det har du väl med dig? ;)

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 26 jul 2018 20:57
av Jerker
Allt i ett:

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 27 jul 2018 05:15
av chaffis75
Pontus skrev:
Det kan öppnas när telefonen är inom BT avstånd men man måste röra handtagen innan den vaknar. Fungerar betydligt bättre med IPhone än Andriod, ibland måste man ta fram telefon och sätta den i airplane mode och tillbaka. Nu har jag en av varje med mig nästan hela tiden och då är nästan aldrig något problem.
Låser sig när jag är typ 10 meter ifrån bilen.
Den använder inte den vanliga BT till låsningen. Jag har sett att telefonens BT varit kopplad till bil men att den ändå krävts att sätta mobilen i airplane mode och tillbaka innan det gått att öppna bilen.
mm,de betyder ju att jag inte kan ha BT igång på telefonen, har vår bil parkerad ca 1 meter utanför ytterdörren och BT räcker ju lätt genom lite beroende var man lägger telefonen i huset.... Inte så bra om någon bara kan öppna bilen när som medans jag är hemma.

Nämnde inte Elon något om att erbjuda en traditionell fob också för ett tag sedan?

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 27 jul 2018 14:12
av Pontus
chaffis75 skrev:
Pontus skrev:
Det kan öppnas när telefonen är inom BT avstånd men man måste röra handtagen innan den vaknar. Fungerar betydligt bättre med IPhone än Andriod, ibland måste man ta fram telefon och sätta den i airplane mode och tillbaka. Nu har jag en av varje med mig nästan hela tiden och då är nästan aldrig något problem.
Låser sig när jag är typ 10 meter ifrån bilen.
Den använder inte den vanliga BT till låsningen. Jag har sett att telefonens BT varit kopplad till bil men att den ändå krävts att sätta mobilen i airplane mode och tillbaka innan det gått att öppna bilen.
mm,de betyder ju att jag inte kan ha BT igång på telefonen, har vår bil parkerad ca 1 meter utanför ytterdörren och BT räcker ju lätt genom lite beroende var man lägger telefonen i huset.... Inte så bra om någon bara kan öppna bilen när som medans jag är hemma.

Nämnde inte Elon något om att erbjuda en traditionell fob också för ett tag sedan?
Borde ju gå att lösa med en NCF bricka där du brukar lägga telefon och en app som stänger av BT när telefon ligger när NCF. I teorin i varje fall sedan att få det att fungera i verkligheten är väl en annan sak, kanske man kan övertala en 3 part app byggar att lägga in en liknande funktion.