Sida 1 av 2

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 17 mar 2018 22:00
av bjelkeman
70% på sommaren, 80% på vintern. Laddar fullt, eller nästan fullt precis innan jag åker långt, vilket inte är så ofta.

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 17 mar 2018 23:36
av Wir
bjelkeman skrev:
70% på sommaren, 80% på vintern. Laddar fullt, eller nästan fullt precis innan jag åker långt, vilket inte är så ofta.
Kör också med 70% på sommaren och 80% på vintern. Röstade 80%

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 18 mar 2018 05:56
av jonas
Jag kör 90% var dag. Kör mellan 15 och 25mil per dag. Ofta nere under 20% vid hemkomst. Vid längre resor än så är målet att bara ha några enstaka % procent kvar. Laddar var dag med 22kW kl 04 2-3h vilket gör att många dagar blir inte batteriet fullt då jag tar bilen. Fördelen är att batteriet är alltid varmt på morgonen. Mitt batteri som heter 85 har jag mätt upp kapaciteten till ca 68-70kWh genom att läsa av förbrukningssiffrorna i displayen. Jag mäter också laddenergin men har inget aktuellt värde art redovisa för att räkna ut laddverkningsgraden. Totalt har jag förbrukat drygt 44000kWh på elbilarna nu vid laddning hemma sen energimätaren sattes upp.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 18 mar 2018 07:07
av kler
70% vardags, laddar varje natt men funderar på att börja ladda när jag kommit ner till 40% eller så, men gillar samtidigt inte att ha så kort range.

X75D

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 18 mar 2018 18:34
av miksch
80% på vinter, rangemode off
70% på sommer, rangemode on

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 mar 2018 10:59
av gellerstam
Jag är en av de som röstat på 100%

Men naturligt med tanke på vilka bilar vi har.

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 08:59
av Daor73
Alltid 80% oavsett årstid

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 10:35
av Bjorn
bjelkeman skrev:
70% på sommaren, 80% på vintern. Laddar fullt, eller nästan fullt precis innan jag åker långt, vilket inte är så ofta.
Exakt så för mig med.

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 10:51
av jeppe_sthlm
Då jag inte har laddning hemma, laddar jag alltid så mycket det går upp till 90% när jag får tillfälle. Har nu hittat en underbar 3-fas i garaget på jobbet och klarar mig för det mesta med en laddning per vecka.

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 11:19
av OfarligTesla
Laddar också när det behövs eller tillfälle ges och då till 90% eller så nära det går på tiden jag har eftersom vi inte har laddning i vårt garage utan behöver ställa oss i ett garage ungefär lika nära men som kostar extra. Inga större problem men inget vi gör dagligen utan snarare 1 gång i veckan. Åker vi iväg någonstans där det finns laddare på bra plats pluggar vi in där och laddar till 90% också. Lär slita rätt lite på batteriet oavsett med tanke på att vi inte laddar dagligen.

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 11:39
av Verdi
Jag laddar fortfarande till 90% men det är bara 1-2 ggr i veckan. Brukar försöka ladda när den kommit ner mot 30-40%.

Verkar som om den vägrar ladda med UMC:n med schuko-kontakten numera dock. Har på 9A och det har fungerat hur bra som helst både på jobbet och hos kunden på respektive motorvärmarstolpar. Men nu senaste veckorna har det stått "Charging stopped". Har dock lyst grönt när jag stoppat i kontakten. Vad har hänt? Den fungerar med 3-fas fortfarande.

Hade brytt mig mer om jag inte skulle byta bort den nästa vecka. :lol:

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 11:47
av evilirish
Du har provat att vända på kontakten? Umc'n vägrar ladda om den är felvänd.

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 11:52
av Verdi
evilirish skrev:
Du har provat att vända på kontakten? Umc'n vägrar ladda om den är felvänd.
Som sagt. Den lyser grönt. :)

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 12:08
av Svenssons
Verdi skrev:
evilirish skrev:
Du har provat att vända på kontakten? Umc'n vägrar ladda om den är felvänd.
Som sagt. Den lyser grönt. :)
Ser du vad du har för spänning på enfasen? Kräver väl att laddningen kommer igång ett litet tag i alla fall.

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 12:23
av Seregon
Brukar köra på 80% hemma. När projekt kräver att tjejen tar bilen till Arlanda brukar vi öka till 90% över dagen så den kommer hem med strax under 80% igen.

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 12:34
av MangeT
Kör på 90% - S60D så det motsvarar väl ca 72-75% procent någonstans. Är sugen på att låsa upp men inte behövt än så länge.

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 15:29
av Verdi
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
evilirish skrev:
Du har provat att vända på kontakten? Umc'n vägrar ladda om den är felvänd.
Som sagt. Den lyser grönt. :)
Ser du vad du har för spänning på enfasen? Kräver väl att laddningen kommer igång ett litet tag i alla fall.

Den säger "No Wall Power" nästan omedelbart. Dock lätt att bli lurad att allting fungerar för när man stoppar i kabeln börjar det blinka grönt som det ska. Första gången det hände blev det lite av en överraskning när jag kom tillbaka till bilen.

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 15:39
av Svenssons
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
evilirish skrev:
Du har provat att vända på kontakten? Umc'n vägrar ladda om den är felvänd.
Som sagt. Den lyser grönt. :)
Ser du vad du har för spänning på enfasen? Kräver väl att laddningen kommer igång ett litet tag i alla fall.

Den säger "No Wall Power" nästan omedelbart. Dock lätt att bli lurad att allting fungerar för när man stoppar i kabeln börjar det blinka grönt som det ska. Första gången det hände blev det lite av en överraskning när jag kom tillbaka till bilen.
Låter lite som det är spänningsfall på den fasen och då är det inte kopplat till bilen eller laddboxen. Lär bli samma sak med ny bil och ny laddbox. Märkligt dock om det bara är en fas och att det har ändrats mot tidigare.

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 15:47
av Verdi
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
evilirish skrev:
Du har provat att vända på kontakten? Umc'n vägrar ladda om den är felvänd.
Som sagt. Den lyser grönt. :)
Ser du vad du har för spänning på enfasen? Kräver väl att laddningen kommer igång ett litet tag i alla fall.

Den säger "No Wall Power" nästan omedelbart. Dock lätt att bli lurad att allting fungerar för när man stoppar i kabeln börjar det blinka grönt som det ska. Första gången det hände blev det lite av en överraskning när jag kom tillbaka till bilen.
Låter lite som det är spänningsfall på den fasen och då är det inte kopplat till bilen eller laddboxen. Lär bli samma sak med ny bil och ny laddbox. Märkligt dock om det bara är en fas och att det har ändrats mot tidigare.
Det händer alltså på två vitt skilda ställen och på olika stolpar på varje ställe så jag tycker det känns konstigt. På ena stället uppmuntras laddning av elbilar och på andra stället ska de försöka blockera möjligheten.

Dock fungerar UMC med trefashandsken. Iofs tar det en stund för den att hoppa upp från 10A upp till 16A. Men det är kanske normalt?

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 17:03
av MSO
Normalt 75%. Inför långresa ofta uppåt 90-95%.
Full laddning en gång - vid leverans.

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 17:09
av mati
Tesla 70%
E-Golf 90%

Eventuellt 90-100% i Teslan inför en längre resa. Har mycket sällan kommit upp i 100% även om det var inställt.