Sida 1 av 1

Köra Umeå-Hemavan med X75

Postat: 21 mar 2018 14:32
av Jonas H
Hej,

skall imorgon göra premiärtur till Hemavan från Holmsund (Umeå). Nog för att jag gjort många långresor, men har aldrig tagit Teslan till Hemavan ännu.

Har ganska exakt 25 mil till Storuman där Chademo finns. Blir alltså att hålla hastigheten då ingen bra laddmöjlighet verkar finnas i Lycksele. Någon som laddat i Storuman och vet om det fungerar bra? Brukar det vara kö där? Behövs något speciellt för att starta laddaren? Från Storuman borde det sedan var lugnt de sista 14 milen.

Med 69 kWh tillgängligt i batteriet så gäller det alltså att förbruka max 2,76 kw/mil. Före och temperatur ser ut att bli bra så borde gå utan att ligga i snigelfart hela vägen :)

Re: Köra Umeå-Hemavan med X75

Postat: 21 mar 2018 14:45
av Remuz
Före är klart viktigare än temp om du startar förvärmd. Sedan är det grymt segt att ladda Chaddis med 0%, särskilt om du har 350V-batteri

Re: Köra Umeå-Hemavan med X75

Postat: 21 mar 2018 14:52
av Jonas H
Remuz skrev:
Före är klart viktigare än temp om du startar förvärmd. Sedan är det grymt segt att ladda Chaddis med 0%, särskilt om du har 350V-batteri

Jo jag vet. Vet att jag har ett strypt 85 kWh batteri. Övriga data på batteriet har jag ej koll på

Re: Köra Umeå-Hemavan med X75

Postat: 21 mar 2018 16:53
av Remuz
Jonas H skrev:
Remuz skrev:
Före är klart viktigare än temp om du startar förvärmd. Sedan är det grymt segt att ladda Chaddis med 0%, särskilt om du har 350V-batteri

Jo jag vet. Vet att jag har ett strypt 85 kWh batteri. Övriga data på batteriet har jag ej koll på
Då borde du ha 400V antar jag? Seg laddning men 25mil med X75 ska gå lätt

Re: Köra Umeå-Hemavan med X75

Postat: 21 mar 2018 17:00
av Jonas H
Remuz skrev:
Jonas H skrev:
Remuz skrev:
Före är klart viktigare än temp om du startar förvärmd. Sedan är det grymt segt att ladda Chaddis med 0%, särskilt om du har 350V-batteri

Jo jag vet. Vet att jag har ett strypt 85 kWh batteri. Övriga data på batteriet har jag ej koll på
Då borde du ha 400V antar jag? Seg laddning men 25mil med X75 ska gå lätt

Nu när du säger det... 400 V stämmer. Har läst det under bilen

Re: Köra Umeå-Hemavan med X75

Postat: 21 mar 2018 17:10
av Remuz
Varmt batteri och 0% soc borde ge dig runt 35kW+ från början då. Se till att INTE ha range mode på bara. Du behöver nog ladda cirka 2h för att bli rejält mätt, men har du laddning på destinationen så behöver du ju inte ladda fyllt så kanske 90min räcker. Se till att ha en 10-12km kvar när du kommer fram till chademon också för att slippa krångel som kan blir vid låg soc

Re: Köra Umeå-Hemavan med X75

Postat: 21 mar 2018 17:32
av LJO
Laddaren startar du med RFID-tag från Charge&Drive. Ska även gå att starta med SMS, men då måste du vara ansluten till WyWallet.
Fortums hemsida: https://www.fortum.se/privat/ladda-elbi ... da-pa-stan.

Har aldrig varit någon som laddat när jag kommit dit!

Vid nyår förbrukade jag 50kWh med min 85RWD från Umeå till Storuman. (23mil)
Laddade 33kWh på 45 minuter. Startade laddningen med ca:25% i batteriet.

Hotell Toppen har destinationsladdare 11kW, kan ge en liten påfyllning om man ändå tänker stanna för att äta lunch / middag.

Re: Köra Umeå-Hemavan med X75

Postat: 21 mar 2018 20:38
av Leo
Skrev ett svar på FB där du ställt samma fråga.

Re: Köra Umeå-Hemavan med X75

Postat: 22 mar 2018 08:40
av Monark1954
Se verkligen till att ha fullt batteri när du lämnar Umeå.
SuC i Umeå för att ha varmt batteri för att inte tappa under de första milen.
Det luriga är höjdskillnaden upp till Storuman och sen givetvis om det är snö/is på vägen eller barmark.
Abetterroutplanner med rätt indata är bra. Teslans förbrukningsprognos fungerar extra dåligt denna väg, om det är höjd+snö på vägen som ställer till det.

Med vår X90 har ni nästan alltid 0% kvar i Storuman med då anpassar vi hastigheten och kör lite fortare än skyltarna.

Känner du att ni räknat fel så går det Typ2 ladda vid Skelleftekrafts laddare vid OKQ8 i Lycksele, den hoppar vi numera.

Kö? Fredag före sportlovet V10 var det 4 teslor som skulle ladda i Storuman samtidigt läste jag i en tråd. När vi for från fjällen så kom det en modell S nästan precis efter oss och fick vänta våran laddtid. Men normalt har vi varit ensamma.

Vi kö kan äta och destinationsladda på Hotell Toppen vara ett bra komplement.