Vinterresan som inte hade blivit av utan Teslan
Postat: 21 mar 2018 21:49
Har skrivit få praise-trådar om Teslan sen jag fick leverans, men efter helgens "stolleprov" som min mor hade kallat det, känner jag att det är dags.
Förutom att vara extremt sugen på att åka skidor behövde jag testa lite alpinutrustning som jag ska använda på en resa längre fram i vår. Ska bo på segelbåt och åka runt bland fjordarna i Nordnorge. Eftersom det blir ganska "remote" gäller det att alla grejor fungerar som det ska. Här är en liten film på hur det ser ut, om någon skulle vara intresserad av sidospåret:
https://vimeo.com/187094433
Vi är precis uppe i en renovering hemma vilket gjorde att jag inte hade tid att vara borta hela helgen, men efter lite dealande med sambon fick jag lov att "ta ledigt" fredag kväll och lördag. Sagt och gjort.
Lämnade Stockholm efter jobbet i fredags. Hade svårt för att välja väg till Mora, men efter lite fundering tog jag E4:an via Gävle just för att vägen är så pass mycket bättre fram till Sandviken, så det går att "dundra på" lite mer. Tog fem minuter på Gävle SuC, följt av ett litet längre stopp i Mora.
Sovplats då? Inga konstigheter, det är ju den jag åker i. Har bott en del i bilen historiskt sett, framförallt när jag är ute och surfar - eftersom det gäller att vara på plats när förhållandena är bra. Ibland är det helt enkelt bra att vakna på plats.
Nu var det en detalj jag inte riktigt räknat med, nämligen kylan. Ett par mil innan jag nådde Sälen noterade kvicksilvret minus 28.
Eftersom det var så urbota kallt tog jag beslutet att sova i Sälen by och sonika norpa ett av uttagen på 22kw-stolpen som finns där. Det var tomt när jag anlände vid 01-tiden, så antog att det inte skulle vara några problem att nyttja stolpen under natten. Det var -27 när jag gick och la mig. Satte innertempen på 23 grader och fläkten på 4. Lite extra fläktljud fick jag stå ut med.
Vaknade på morgonen och det tog ett tag innan jag kom ihåg att jag faktiskt låg i en bil. Klart nära inomhusklimat i känslan, vilket jag faktiskt inte räknat med. Enormt imponerad av möjligheterna med camper mode. Full jäkla komfort, trots att det fortfarande var -26 utomhus.
Hade en fantastisk skiddag med bra snö, skogsåkning och turande med stighudar. Efter liftarna stängde rullade jag tillbaka till Stockholm igen, var hemma runt midnatt. Rullade ut med en SoC på runt 95% från Sälen, laddade upp till 90% på Chademon Rättvik medan jag käkade och sen runt 12 minuter på Fullerö.
Känner att jag aldrig hade gjort samma resa med en fossilbil. Både pga avsakanden av camper mode, men även för att samvetet mår lite bättre av att inte elda fossiler, plus att man har gratis SuC. Suveränt bra.
Runt 100 mil på ett dygn, sova i bilen i minus 25 med full komfort. Det där med elbil... fungerar rätt bra trots allt.
Förutom att vara extremt sugen på att åka skidor behövde jag testa lite alpinutrustning som jag ska använda på en resa längre fram i vår. Ska bo på segelbåt och åka runt bland fjordarna i Nordnorge. Eftersom det blir ganska "remote" gäller det att alla grejor fungerar som det ska. Här är en liten film på hur det ser ut, om någon skulle vara intresserad av sidospåret:
https://vimeo.com/187094433
Vi är precis uppe i en renovering hemma vilket gjorde att jag inte hade tid att vara borta hela helgen, men efter lite dealande med sambon fick jag lov att "ta ledigt" fredag kväll och lördag. Sagt och gjort.
Lämnade Stockholm efter jobbet i fredags. Hade svårt för att välja väg till Mora, men efter lite fundering tog jag E4:an via Gävle just för att vägen är så pass mycket bättre fram till Sandviken, så det går att "dundra på" lite mer. Tog fem minuter på Gävle SuC, följt av ett litet längre stopp i Mora.
Sovplats då? Inga konstigheter, det är ju den jag åker i. Har bott en del i bilen historiskt sett, framförallt när jag är ute och surfar - eftersom det gäller att vara på plats när förhållandena är bra. Ibland är det helt enkelt bra att vakna på plats.
Nu var det en detalj jag inte riktigt räknat med, nämligen kylan. Ett par mil innan jag nådde Sälen noterade kvicksilvret minus 28.
Eftersom det var så urbota kallt tog jag beslutet att sova i Sälen by och sonika norpa ett av uttagen på 22kw-stolpen som finns där. Det var tomt när jag anlände vid 01-tiden, så antog att det inte skulle vara några problem att nyttja stolpen under natten. Det var -27 när jag gick och la mig. Satte innertempen på 23 grader och fläkten på 4. Lite extra fläktljud fick jag stå ut med.
Vaknade på morgonen och det tog ett tag innan jag kom ihåg att jag faktiskt låg i en bil. Klart nära inomhusklimat i känslan, vilket jag faktiskt inte räknat med. Enormt imponerad av möjligheterna med camper mode. Full jäkla komfort, trots att det fortfarande var -26 utomhus.
Hade en fantastisk skiddag med bra snö, skogsåkning och turande med stighudar. Efter liftarna stängde rullade jag tillbaka till Stockholm igen, var hemma runt midnatt. Rullade ut med en SoC på runt 95% från Sälen, laddade upp till 90% på Chademon Rättvik medan jag käkade och sen runt 12 minuter på Fullerö.
Känner att jag aldrig hade gjort samma resa med en fossilbil. Både pga avsakanden av camper mode, men även för att samvetet mår lite bättre av att inte elda fossiler, plus att man har gratis SuC. Suveränt bra.
Runt 100 mil på ett dygn, sova i bilen i minus 25 med full komfort. Det där med elbil... fungerar rätt bra trots allt.