Sida 1 av 2

Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 16:26
av Remuz

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 16:28
av Remuz

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 16:40
av Feddan
Bra!

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 16:44
av Teslaspolen
Hoppas det får stå kvar, eller bli striktare ifall det blir regeringsbyte! Bort med luftförpestarna!

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 17:53
av LarsL
Effektivare att göra som i Norge och skapar inte lika många onda ögon.

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 18:28
av ochso
Även om det ligger några år fram i tiden är det en ganska tydlig signal till alla som avser köpa en dieselbil idag, detta borde påverka försäljningen redan nu. Man kan ju lätt anta att även bilar som uppfyller Euro 6 kommer att omfattas i framtiden.

De som leasar istället för att köpa borde också drabbas, då bilföretaget/banken inte vill bli sittande med en gammal diesel efter leasingperioden, så detta borde påverka priset på leasing också framöver.

Bra hur som helst, ett steg är taget, och steget är i rätt riktning, längden på steget går att diskutera.

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 18:34
av Remuz
Man pratade 2020 förut men sedan blev det 2022. Aftonbladet rubrik sa ”Nu är det fritt fram att förbjuda....” 4år bort är inte nu för mig :)

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 18:40
av Bjelke
LarsL skrev:
Effektivare att göra som i Norge och skapar inte lika många onda ögon.
Vill nog hålla med dig där, elbilarna blir ju inte direkt superbilliga bara för att man gör det värre för
dieselbilarna osv, så vad för alternativ får folk då? Visst man kan ju köpa en bensinare istället men jämfört
med en elbil så är det väl inget megastort steg inrätt riktning, och en bensinare blir ju inte heller någon höjdare
ekonomiskt om det inte är en Smart eller liknande pyttebil liksom.
Då blir det mest en massa onda ögon istället precis som du säger...
Norges väg var inte heller en dans på rosor kanske men ändå en bra mycket bättre väg att gå :)

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 18:45
av Svenssons
LarsL skrev:
Effektivare att göra som i Norge och skapar inte lika många onda ögon.
Det ena motsäger inte det andra. Går ju köra både med morot och piska. Dvs subventionera och/eller minska skatten på elbilar, höja skatten och avgifter på avgasbilar samt tillåta förbud av avgasbilar i framtiden. Norges metod ser vi dock att den fungerar idag. Allt prat om hur det kommer bli i framtiden får nog främst effekt i framtiden och liten påverkan idag.

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 18:46
av Elbilisten
Det blir ju lite tokigt att ändra reglerna för bilägarna i efterhand. Vi kräver ju inte heller att en Amazon ska få eftermonterat katalysator eller bilbälten i en Ford T. Nu har staten lämnat ut registreringsskyltar och sagt "grattis till nya bilen, varsågod att köra på alla vägar."

Man borde börja i andra ändan, fabrikerna där bilarna kommer ifrån. T ex kunde man säga åt tillverkarna att 2019 gäller max 90 % avgasbilar. 2020 max 80 % med avgasrör. Osv. Norge vill avsluta försäljningen av avgasbilar ännu snabbare - ifall någon tycker det låter för tufft. Det borde ge oss det vi vill ha; renare luft, tystare trafikmiljö, mindre oljeberoende mm mm. Nu blir det lite som bilarna med dubbdäck som körs omvägar och sprider mer avgaser för att undvika en viss del av en gata. Visst kommer miljözonerna påskynda omställningen. Men det skapar onödiga problem för trafikanter och boende i regionerna. Och fina möjligheter för bilindustrin att sälja många många fler Euro6-Euro7-Euro8-avgasbilar. Men det är kanske just det som politikerna vill?

Det behövs säkert både morötter och piskor. Men ge morötterna till konsumenterna. Använd piskan mot bilindustrin. Med tillräcklig snabb omställning behövs inga körförbud. Så har man resonerat i Norge.

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 19:17
av nek0
Elbilisten skrev:
Det blir ju lite tokigt att ändra reglerna för bilägarna i efterhand. Vi kräver ju inte heller att en Amazon ska få eftermonterat katalysator eller bilbälten i en Ford T. Nu har staten lämnat ut registreringsskyltar och sagt "grattis till nya bilen, varsågod att köra på alla vägar."

Man borde börja i andra ändan, fabrikerna där bilarna kommer ifrån. T ex kunde man säga åt tillverkarna att 2019 gäller max 90 % avgasbilar. 2020 max 80 % med avgasrör. Osv. Norge vill avsluta försäljningen av avgasbilar ännu snabbare - ifall någon tycker det låter för tufft. Det borde ge oss det vi vill ha; renare luft, tystare trafikmiljö, mindre oljeberoende mm mm. Nu blir det lite som bilarna med dubbdäck som körs omvägar och sprider mer avgaser för att undvika en viss del av en gata. Visst kommer miljözonerna påskynda omställningen. Men det skapar onödiga problem för trafikanter och boende i regionerna. Och fina möjligheter för bilindustrin att sälja många många fler Euro6-Euro7-Euro8-avgasbilar. Men det är kanske just det som politikerna vill?

Det behövs säkert både morötter och piskor. Men ge morötterna till konsumenterna. Använd piskan mot bilindustrin. Med tillräcklig snabb omställning behövs inga körförbud. Så har man resonerat i Norge.
+1
Glöm bara inte att Norge inte har biltillverkningen. Hade vi inte haft Volvo hade de säkert gjort som Norge.

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 20:01
av Teslalink
Norge startade väl sitt EV engagemang för att dom har en liten inhemsk elbilstillverkare?

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 21:30
av Beigler
Elbilisten skrev:
Det blir ju lite tokigt att ändra reglerna för bilägarna i efterhand. Vi kräver ju inte heller att en Amazon ska få eftermonterat katalysator eller bilbälten i en Ford T. Nu har staten lämnat ut registreringsskyltar och sagt "grattis till nya bilen, varsågod att köra på alla vägar."

Man borde börja i andra ändan, fabrikerna där bilarna kommer ifrån. T ex kunde man säga åt tillverkarna att 2019 gäller max 90 % avgasbilar. 2020 max 80 % med avgasrör. Osv. Norge vill avsluta försäljningen av avgasbilar ännu snabbare - ifall någon tycker det låter för tufft. Det borde ge oss det vi vill ha; renare luft, tystare trafikmiljö, mindre oljeberoende mm mm. Nu blir det lite som bilarna med dubbdäck som körs omvägar och sprider mer avgaser för att undvika en viss del av en gata. Visst kommer miljözonerna påskynda omställningen. Men det skapar onödiga problem för trafikanter och boende i regionerna. Och fina möjligheter för bilindustrin att sälja många många fler Euro6-Euro7-Euro8-avgasbilar. Men det är kanske just det som politikerna vill?

Det behövs säkert både morötter och piskor. Men ge morötterna till konsumenterna. Använd piskan mot bilindustrin. Med tillräcklig snabb omställning behövs inga körförbud. Så har man resonerat i Norge.
Eftersom folk dör av avgaserna som gamla dieselbilar släpper ut tycker jag att det är viktigare att stoppa utsläppen på de ställen där det gör stor skada. Så viktigt att jag inte bryr mig om att någon som köpt fel bil blir ledsen. Även så viktigt att om det inte finns billiga elbilar tills dess får folk gå, cykla, åka tub eller hyra en elbil när de har tungt att bära. Det är ingen rättighet att få köra sin bil överallt...

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 21:49
av Smutt
Beigler skrev:
Elbilisten skrev:
Det blir ju lite tokigt att ändra reglerna för bilägarna i efterhand. Vi kräver ju inte heller att en Amazon ska få eftermonterat katalysator eller bilbälten i en Ford T. Nu har staten lämnat ut registreringsskyltar och sagt "grattis till nya bilen, varsågod att köra på alla vägar."

Man borde börja i andra ändan, fabrikerna där bilarna kommer ifrån. T ex kunde man säga åt tillverkarna att 2019 gäller max 90 % avgasbilar. 2020 max 80 % med avgasrör. Osv. Norge vill avsluta försäljningen av avgasbilar ännu snabbare - ifall någon tycker det låter för tufft. Det borde ge oss det vi vill ha; renare luft, tystare trafikmiljö, mindre oljeberoende mm mm. Nu blir det lite som bilarna med dubbdäck som körs omvägar och sprider mer avgaser för att undvika en viss del av en gata. Visst kommer miljözonerna påskynda omställningen. Men det skapar onödiga problem för trafikanter och boende i regionerna. Och fina möjligheter för bilindustrin att sälja många många fler Euro6-Euro7-Euro8-avgasbilar. Men det är kanske just det som politikerna vill?

Det behövs säkert både morötter och piskor. Men ge morötterna till konsumenterna. Använd piskan mot bilindustrin. Med tillräcklig snabb omställning behövs inga körförbud. Så har man resonerat i Norge.
Eftersom folk dör av avgaserna som gamla dieselbilar släpper ut tycker jag att det är viktigare att stoppa utsläppen på de ställen där det gör stor skada. Så viktigt att jag inte bryr mig om att någon som köpt fel bil blir ledsen. Även så viktigt att om det inte finns billiga elbilar tills dess får folk gå, cykla, åka tub eller hyra en elbil när de har tungt att bära. Det är ingen rättighet att få köra sin bil överallt...
Personligen så fungerar min kropp bra jag kan hantera det usla priset på min diesel som jag kommer få när jag köper Tesla nr2. Men det är inte mig det är synd om det är alla som är rörelsehindrade med dåliga inkomster det är dom som tar den riktiga smällen

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 21:57
av Beigler
Smutt skrev:
Personligen så fungerar min kropp bra jag kan hantera det usla priset på min diesel som jag kommer få när jag köper Tesla nr2. Men det är inte mig det är synd om det är alla som är rörelsehindrade med dåliga inkomster det är dom som tar den riktiga smällen
Då får man lösa det genom att bilar med handicaptillstånd får köra där trots att de är dieslar alternativt ge dem subventioner på mellanskillnaden för att köpa elbil. Det går att lösa.

Det viktiga är att vi aggerar eftersom vi vet mer idag än vad vi visste igår. Att låta gårdagens misstag hindra oss att göra rätt idag är det dummaste vi kan göra.

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 22:01
av nek0
Smutt skrev:
Beigler skrev:
Elbilisten skrev:
Det blir ju lite tokigt att ändra reglerna för bilägarna i efterhand. Vi kräver ju inte heller att en Amazon ska få eftermonterat katalysator eller bilbälten i en Ford T. Nu har staten lämnat ut registreringsskyltar och sagt "grattis till nya bilen, varsågod att köra på alla vägar."

Man borde börja i andra ändan, fabrikerna där bilarna kommer ifrån. T ex kunde man säga åt tillverkarna att 2019 gäller max 90 % avgasbilar. 2020 max 80 % med avgasrör. Osv. Norge vill avsluta försäljningen av avgasbilar ännu snabbare - ifall någon tycker det låter för tufft. Det borde ge oss det vi vill ha; renare luft, tystare trafikmiljö, mindre oljeberoende mm mm. Nu blir det lite som bilarna med dubbdäck som körs omvägar och sprider mer avgaser för att undvika en viss del av en gata. Visst kommer miljözonerna påskynda omställningen. Men det skapar onödiga problem för trafikanter och boende i regionerna. Och fina möjligheter för bilindustrin att sälja många många fler Euro6-Euro7-Euro8-avgasbilar. Men det är kanske just det som politikerna vill?

Det behövs säkert både morötter och piskor. Men ge morötterna till konsumenterna. Använd piskan mot bilindustrin. Med tillräcklig snabb omställning behövs inga körförbud. Så har man resonerat i Norge.
Eftersom folk dör av avgaserna som gamla dieselbilar släpper ut tycker jag att det är viktigare att stoppa utsläppen på de ställen där det gör stor skada. Så viktigt att jag inte bryr mig om att någon som köpt fel bil blir ledsen. Även så viktigt att om det inte finns billiga elbilar tills dess får folk gå, cykla, åka tub eller hyra en elbil när de har tungt att bära. Det är ingen rättighet att få köra sin bil överallt...
Personligen så fungerar min kropp bra jag kan hantera det usla priset på min diesel som jag kommer få när jag köper Tesla nr2. Men det är inte mig det är synd om det är alla som är rörelsehindrade med dåliga inkomster det är dom som tar den riktiga smällen
+1
Tyck inte synd om mig. I brist på vettig elbil köpte jag en ny diesel och ångrar mig inte en sekund att jag gjorde det.
Vissa fattar inte att alla inte har möjlighet till tjänstebil eller råd att köpa en dyr elbil själva.
Man måste inse att allas verklighet inte är likadan.

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 22:05
av nek0
Beigler skrev:
Smutt skrev:
Personligen så fungerar min kropp bra jag kan hantera det usla priset på min diesel som jag kommer få när jag köper Tesla nr2. Men det är inte mig det är synd om det är alla som är rörelsehindrade med dåliga inkomster det är dom som tar den riktiga smällen
Då får man lösa det genom att bilar med handicaptillstånd får köra där trots att de är dieslar alternativt ge dem subventioner på mellanskillnaden för att köpa elbil. Det går att lösa.

Det viktiga är att vi aggerar eftersom vi vet mer idag än vad vi visste igår. Att låta gårdagens misstag hindra oss att göra rätt idag är det dummaste vi kan göra.
Ok, tänk att vi alla plötsligt tänker som du. Vi skrotar alla fossilbilar idag. Var ska vi skaffa ca 5 000 000 elbilar? Vad ska vi göra med alla som har husvagnar?
Skrota husvagnarna också ?

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 22:06
av Tars
nek0 skrev:
Smutt skrev:
Beigler skrev:
Elbilisten skrev:
Det blir ju lite tokigt att ändra reglerna för bilägarna i efterhand. Vi kräver ju inte heller att en Amazon ska få eftermonterat katalysator eller bilbälten i en Ford T. Nu har staten lämnat ut registreringsskyltar och sagt "grattis till nya bilen, varsågod att köra på alla vägar."

Man borde börja i andra ändan, fabrikerna där bilarna kommer ifrån. T ex kunde man säga åt tillverkarna att 2019 gäller max 90 % avgasbilar. 2020 max 80 % med avgasrör. Osv. Norge vill avsluta försäljningen av avgasbilar ännu snabbare - ifall någon tycker det låter för tufft. Det borde ge oss det vi vill ha; renare luft, tystare trafikmiljö, mindre oljeberoende mm mm. Nu blir det lite som bilarna med dubbdäck som körs omvägar och sprider mer avgaser för att undvika en viss del av en gata. Visst kommer miljözonerna påskynda omställningen. Men det skapar onödiga problem för trafikanter och boende i regionerna. Och fina möjligheter för bilindustrin att sälja många många fler Euro6-Euro7-Euro8-avgasbilar. Men det är kanske just det som politikerna vill?

Det behövs säkert både morötter och piskor. Men ge morötterna till konsumenterna. Använd piskan mot bilindustrin. Med tillräcklig snabb omställning behövs inga körförbud. Så har man resonerat i Norge.
Eftersom folk dör av avgaserna som gamla dieselbilar släpper ut tycker jag att det är viktigare att stoppa utsläppen på de ställen där det gör stor skada. Så viktigt att jag inte bryr mig om att någon som köpt fel bil blir ledsen. Även så viktigt att om det inte finns billiga elbilar tills dess får folk gå, cykla, åka tub eller hyra en elbil när de har tungt att bära. Det är ingen rättighet att få köra sin bil överallt...
Personligen så fungerar min kropp bra jag kan hantera det usla priset på min diesel som jag kommer få när jag köper Tesla nr2. Men det är inte mig det är synd om det är alla som är rörelsehindrade med dåliga inkomster det är dom som tar den riktiga smällen
+1
Tyck inte synd om mig. I brist på vettig elbil köpte jag en ny diesel och ångrar mig inte en sekund att jag gjorde det.
Vissa fattar inte att alla inte har möjlighet till tjänstebil eller råd att köpa en dyr elbil själva.
Man måste inse att allas verklighet inte är likadan.
Tyvärr sant.

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 22:17
av Tjell
Allt sammantaget, alla aspekter vägda, så tror jag inte det går att undvika kollaps!

Märk mina ord och minns dem: 2040, då börjar det verkligen falla samman, allt det vi idag ser som vår verklighet, det vi tror oss veta är vår framtid.

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 22:26
av Walker
nek0 skrev:
Ok, tänk att vi alla plötsligt tänker som du. Vi skrotar alla fossilbilar idag. Var ska vi skaffa ca 5 000 000 elbilar? Vad ska vi göra med alla som har husvagnar?
Skrota husvagnarna också ?
Precis så får det bli. Vi lämnar nu husvagnen eftersom Golfen inte får dra den och det blir för dyrt stt behålla både Škodan och husvagnen. (3000.-/natt! jämfört med att ersätta ekipaget med eGolfen)

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 22:31
av nek0
Walker skrev:
nek0 skrev:
Ok, tänk att vi alla plötsligt tänker som du. Vi skrotar alla fossilbilar idag. Var ska vi skaffa ca 5 000 000 elbilar? Vad ska vi göra med alla som har husvagnar?
Skrota husvagnarna också ?
Precis så får det bli. Vi lämnar nu husvagnen eftersom Golfen inte får dra den och det blir för dyrt stt behålla både Škodan och husvagnen. (3000.-/natt! jämfört med att ersätta ekipaget med eGolfen)
Jo men det blir någon annan som för dra den istället för dig. Du kan inte bara skrota "skiten"(menar inget illa). Eller hur.
Tycker att det blir bättre för alla om staten trycker på biltillverkarna att ta fram elbilarna så man har något att köpa än att tvinga köparna att gå med dåligt samvete.

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 22:33
av ovelundkvist
Vem tvingar dig att ha dåligt samvete?

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 22:36
av nek0
ovelundkvist skrev:
Vem tvingar dig att ha dåligt samvete?
Ingen :) , har inget

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 22:47
av ovelundkvist
Ok, men vem menar du tvingar andra diesel-köpare än du att ha dåligt samvete?

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Postat: 22 mar 2018 22:51
av Jerker
Beigler skrev:
Det viktiga är att vi aggerar eftersom vi vet mer idag än vad vi visste igår. Att låta gårdagens misstag hindra oss att göra rätt idag är det dummaste vi kan göra.
Exakt så... Det här är ju hela problemet i sammanfattning. Det finns så otroligt många intressen som står i vägen för att vi ska kunna göra det som vi måste göra för att lyckas hejda den globala uppvärmningen. Det är ekonomiska och politiska intressen som förhindrar det. Politiker som inte vill ta obekväma beslut eftersom de riskerar att inte bli omvalda och människor som har ekonomisk makt och vägrar att låta något hända som riskerar minska på deras kortsiktiga vinster.

Naturligtvis skulle jag aldrig propagera för diktatur, men det vi ser hända i Kina just nu kommer inte att hända i de västerländska demokratierna. Som tur är för jordklotet i sin helhet har just nu diktaturen Kina bestämt sig för att man ska minska kraftigt på sina koldioxidutsläpp och det kan man genomföra. Man bryr sig inte om att enskilda människor kommer i kläm nu, att de som inte har råd att köpa en elbil bara får köra varannan dag i städer eller får vänta i månader och år för att ens få en registreringsskylt. Man bryr sig inte heller om alla de tragedier som utspelar sig när man tömmer stora landområden och miljontals människor tvingas lämna sina hem där deras släkter bott i århundraden därför att det ska byggas en kraftverksdamm där. Men är man lite realist så kan man fråga sig om det är värre att sånt sker under kontrollerade former än om det ändå sker senare, kanske i större omfattning och mycket brutalare, när naturkatastroferna drabbar jorden?