Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
Postat: 22 mar 2018 16:26
Vill nog hålla med dig där, elbilarna blir ju inte direkt superbilliga bara för att man gör det värre förLarsL skrev:Effektivare att göra som i Norge och skapar inte lika många onda ögon.
Det ena motsäger inte det andra. Går ju köra både med morot och piska. Dvs subventionera och/eller minska skatten på elbilar, höja skatten och avgifter på avgasbilar samt tillåta förbud av avgasbilar i framtiden. Norges metod ser vi dock att den fungerar idag. Allt prat om hur det kommer bli i framtiden får nog främst effekt i framtiden och liten påverkan idag.LarsL skrev:Effektivare att göra som i Norge och skapar inte lika många onda ögon.
+1Elbilisten skrev:Det blir ju lite tokigt att ändra reglerna för bilägarna i efterhand. Vi kräver ju inte heller att en Amazon ska få eftermonterat katalysator eller bilbälten i en Ford T. Nu har staten lämnat ut registreringsskyltar och sagt "grattis till nya bilen, varsågod att köra på alla vägar."
Man borde börja i andra ändan, fabrikerna där bilarna kommer ifrån. T ex kunde man säga åt tillverkarna att 2019 gäller max 90 % avgasbilar. 2020 max 80 % med avgasrör. Osv. Norge vill avsluta försäljningen av avgasbilar ännu snabbare - ifall någon tycker det låter för tufft. Det borde ge oss det vi vill ha; renare luft, tystare trafikmiljö, mindre oljeberoende mm mm. Nu blir det lite som bilarna med dubbdäck som körs omvägar och sprider mer avgaser för att undvika en viss del av en gata. Visst kommer miljözonerna påskynda omställningen. Men det skapar onödiga problem för trafikanter och boende i regionerna. Och fina möjligheter för bilindustrin att sälja många många fler Euro6-Euro7-Euro8-avgasbilar. Men det är kanske just det som politikerna vill?
Det behövs säkert både morötter och piskor. Men ge morötterna till konsumenterna. Använd piskan mot bilindustrin. Med tillräcklig snabb omställning behövs inga körförbud. Så har man resonerat i Norge.
Eftersom folk dör av avgaserna som gamla dieselbilar släpper ut tycker jag att det är viktigare att stoppa utsläppen på de ställen där det gör stor skada. Så viktigt att jag inte bryr mig om att någon som köpt fel bil blir ledsen. Även så viktigt att om det inte finns billiga elbilar tills dess får folk gå, cykla, åka tub eller hyra en elbil när de har tungt att bära. Det är ingen rättighet att få köra sin bil överallt...Elbilisten skrev:Det blir ju lite tokigt att ändra reglerna för bilägarna i efterhand. Vi kräver ju inte heller att en Amazon ska få eftermonterat katalysator eller bilbälten i en Ford T. Nu har staten lämnat ut registreringsskyltar och sagt "grattis till nya bilen, varsågod att köra på alla vägar."
Man borde börja i andra ändan, fabrikerna där bilarna kommer ifrån. T ex kunde man säga åt tillverkarna att 2019 gäller max 90 % avgasbilar. 2020 max 80 % med avgasrör. Osv. Norge vill avsluta försäljningen av avgasbilar ännu snabbare - ifall någon tycker det låter för tufft. Det borde ge oss det vi vill ha; renare luft, tystare trafikmiljö, mindre oljeberoende mm mm. Nu blir det lite som bilarna med dubbdäck som körs omvägar och sprider mer avgaser för att undvika en viss del av en gata. Visst kommer miljözonerna påskynda omställningen. Men det skapar onödiga problem för trafikanter och boende i regionerna. Och fina möjligheter för bilindustrin att sälja många många fler Euro6-Euro7-Euro8-avgasbilar. Men det är kanske just det som politikerna vill?
Det behövs säkert både morötter och piskor. Men ge morötterna till konsumenterna. Använd piskan mot bilindustrin. Med tillräcklig snabb omställning behövs inga körförbud. Så har man resonerat i Norge.
Personligen så fungerar min kropp bra jag kan hantera det usla priset på min diesel som jag kommer få när jag köper Tesla nr2. Men det är inte mig det är synd om det är alla som är rörelsehindrade med dåliga inkomster det är dom som tar den riktiga smällenBeigler skrev:Eftersom folk dör av avgaserna som gamla dieselbilar släpper ut tycker jag att det är viktigare att stoppa utsläppen på de ställen där det gör stor skada. Så viktigt att jag inte bryr mig om att någon som köpt fel bil blir ledsen. Även så viktigt att om det inte finns billiga elbilar tills dess får folk gå, cykla, åka tub eller hyra en elbil när de har tungt att bära. Det är ingen rättighet att få köra sin bil överallt...Elbilisten skrev:Det blir ju lite tokigt att ändra reglerna för bilägarna i efterhand. Vi kräver ju inte heller att en Amazon ska få eftermonterat katalysator eller bilbälten i en Ford T. Nu har staten lämnat ut registreringsskyltar och sagt "grattis till nya bilen, varsågod att köra på alla vägar."
Man borde börja i andra ändan, fabrikerna där bilarna kommer ifrån. T ex kunde man säga åt tillverkarna att 2019 gäller max 90 % avgasbilar. 2020 max 80 % med avgasrör. Osv. Norge vill avsluta försäljningen av avgasbilar ännu snabbare - ifall någon tycker det låter för tufft. Det borde ge oss det vi vill ha; renare luft, tystare trafikmiljö, mindre oljeberoende mm mm. Nu blir det lite som bilarna med dubbdäck som körs omvägar och sprider mer avgaser för att undvika en viss del av en gata. Visst kommer miljözonerna påskynda omställningen. Men det skapar onödiga problem för trafikanter och boende i regionerna. Och fina möjligheter för bilindustrin att sälja många många fler Euro6-Euro7-Euro8-avgasbilar. Men det är kanske just det som politikerna vill?
Det behövs säkert både morötter och piskor. Men ge morötterna till konsumenterna. Använd piskan mot bilindustrin. Med tillräcklig snabb omställning behövs inga körförbud. Så har man resonerat i Norge.
Då får man lösa det genom att bilar med handicaptillstånd får köra där trots att de är dieslar alternativt ge dem subventioner på mellanskillnaden för att köpa elbil. Det går att lösa.Smutt skrev:Personligen så fungerar min kropp bra jag kan hantera det usla priset på min diesel som jag kommer få när jag köper Tesla nr2. Men det är inte mig det är synd om det är alla som är rörelsehindrade med dåliga inkomster det är dom som tar den riktiga smällen
+1Smutt skrev:Personligen så fungerar min kropp bra jag kan hantera det usla priset på min diesel som jag kommer få när jag köper Tesla nr2. Men det är inte mig det är synd om det är alla som är rörelsehindrade med dåliga inkomster det är dom som tar den riktiga smällenBeigler skrev:Eftersom folk dör av avgaserna som gamla dieselbilar släpper ut tycker jag att det är viktigare att stoppa utsläppen på de ställen där det gör stor skada. Så viktigt att jag inte bryr mig om att någon som köpt fel bil blir ledsen. Även så viktigt att om det inte finns billiga elbilar tills dess får folk gå, cykla, åka tub eller hyra en elbil när de har tungt att bära. Det är ingen rättighet att få köra sin bil överallt...Elbilisten skrev:Det blir ju lite tokigt att ändra reglerna för bilägarna i efterhand. Vi kräver ju inte heller att en Amazon ska få eftermonterat katalysator eller bilbälten i en Ford T. Nu har staten lämnat ut registreringsskyltar och sagt "grattis till nya bilen, varsågod att köra på alla vägar."
Man borde börja i andra ändan, fabrikerna där bilarna kommer ifrån. T ex kunde man säga åt tillverkarna att 2019 gäller max 90 % avgasbilar. 2020 max 80 % med avgasrör. Osv. Norge vill avsluta försäljningen av avgasbilar ännu snabbare - ifall någon tycker det låter för tufft. Det borde ge oss det vi vill ha; renare luft, tystare trafikmiljö, mindre oljeberoende mm mm. Nu blir det lite som bilarna med dubbdäck som körs omvägar och sprider mer avgaser för att undvika en viss del av en gata. Visst kommer miljözonerna påskynda omställningen. Men det skapar onödiga problem för trafikanter och boende i regionerna. Och fina möjligheter för bilindustrin att sälja många många fler Euro6-Euro7-Euro8-avgasbilar. Men det är kanske just det som politikerna vill?
Det behövs säkert både morötter och piskor. Men ge morötterna till konsumenterna. Använd piskan mot bilindustrin. Med tillräcklig snabb omställning behövs inga körförbud. Så har man resonerat i Norge.
Ok, tänk att vi alla plötsligt tänker som du. Vi skrotar alla fossilbilar idag. Var ska vi skaffa ca 5 000 000 elbilar? Vad ska vi göra med alla som har husvagnar?Beigler skrev:Då får man lösa det genom att bilar med handicaptillstånd får köra där trots att de är dieslar alternativt ge dem subventioner på mellanskillnaden för att köpa elbil. Det går att lösa.Smutt skrev:Personligen så fungerar min kropp bra jag kan hantera det usla priset på min diesel som jag kommer få när jag köper Tesla nr2. Men det är inte mig det är synd om det är alla som är rörelsehindrade med dåliga inkomster det är dom som tar den riktiga smällen
Det viktiga är att vi aggerar eftersom vi vet mer idag än vad vi visste igår. Att låta gårdagens misstag hindra oss att göra rätt idag är det dummaste vi kan göra.
Tyvärr sant.nek0 skrev:+1Smutt skrev:Personligen så fungerar min kropp bra jag kan hantera det usla priset på min diesel som jag kommer få när jag köper Tesla nr2. Men det är inte mig det är synd om det är alla som är rörelsehindrade med dåliga inkomster det är dom som tar den riktiga smällenBeigler skrev:Eftersom folk dör av avgaserna som gamla dieselbilar släpper ut tycker jag att det är viktigare att stoppa utsläppen på de ställen där det gör stor skada. Så viktigt att jag inte bryr mig om att någon som köpt fel bil blir ledsen. Även så viktigt att om det inte finns billiga elbilar tills dess får folk gå, cykla, åka tub eller hyra en elbil när de har tungt att bära. Det är ingen rättighet att få köra sin bil överallt...Elbilisten skrev:Det blir ju lite tokigt att ändra reglerna för bilägarna i efterhand. Vi kräver ju inte heller att en Amazon ska få eftermonterat katalysator eller bilbälten i en Ford T. Nu har staten lämnat ut registreringsskyltar och sagt "grattis till nya bilen, varsågod att köra på alla vägar."
Man borde börja i andra ändan, fabrikerna där bilarna kommer ifrån. T ex kunde man säga åt tillverkarna att 2019 gäller max 90 % avgasbilar. 2020 max 80 % med avgasrör. Osv. Norge vill avsluta försäljningen av avgasbilar ännu snabbare - ifall någon tycker det låter för tufft. Det borde ge oss det vi vill ha; renare luft, tystare trafikmiljö, mindre oljeberoende mm mm. Nu blir det lite som bilarna med dubbdäck som körs omvägar och sprider mer avgaser för att undvika en viss del av en gata. Visst kommer miljözonerna påskynda omställningen. Men det skapar onödiga problem för trafikanter och boende i regionerna. Och fina möjligheter för bilindustrin att sälja många många fler Euro6-Euro7-Euro8-avgasbilar. Men det är kanske just det som politikerna vill?
Det behövs säkert både morötter och piskor. Men ge morötterna till konsumenterna. Använd piskan mot bilindustrin. Med tillräcklig snabb omställning behövs inga körförbud. Så har man resonerat i Norge.
Tyck inte synd om mig. I brist på vettig elbil köpte jag en ny diesel och ångrar mig inte en sekund att jag gjorde det.
Vissa fattar inte att alla inte har möjlighet till tjänstebil eller råd att köpa en dyr elbil själva.
Man måste inse att allas verklighet inte är likadan.
Precis så får det bli. Vi lämnar nu husvagnen eftersom Golfen inte får dra den och det blir för dyrt stt behålla både Škodan och husvagnen. (3000.-/natt! jämfört med att ersätta ekipaget med eGolfen)nek0 skrev:Ok, tänk att vi alla plötsligt tänker som du. Vi skrotar alla fossilbilar idag. Var ska vi skaffa ca 5 000 000 elbilar? Vad ska vi göra med alla som har husvagnar?
Skrota husvagnarna också ?
Jo men det blir någon annan som för dra den istället för dig. Du kan inte bara skrota "skiten"(menar inget illa). Eller hur.Walker skrev:Precis så får det bli. Vi lämnar nu husvagnen eftersom Golfen inte får dra den och det blir för dyrt stt behålla både Škodan och husvagnen. (3000.-/natt! jämfört med att ersätta ekipaget med eGolfen)nek0 skrev:Ok, tänk att vi alla plötsligt tänker som du. Vi skrotar alla fossilbilar idag. Var ska vi skaffa ca 5 000 000 elbilar? Vad ska vi göra med alla som har husvagnar?
Skrota husvagnarna också ?
Ingen , har ingetovelundkvist skrev:Vem tvingar dig att ha dåligt samvete?
Exakt så... Det här är ju hela problemet i sammanfattning. Det finns så otroligt många intressen som står i vägen för att vi ska kunna göra det som vi måste göra för att lyckas hejda den globala uppvärmningen. Det är ekonomiska och politiska intressen som förhindrar det. Politiker som inte vill ta obekväma beslut eftersom de riskerar att inte bli omvalda och människor som har ekonomisk makt och vägrar att låta något hända som riskerar minska på deras kortsiktiga vinster.Beigler skrev:Det viktiga är att vi aggerar eftersom vi vet mer idag än vad vi visste igår. Att låta gårdagens misstag hindra oss att göra rätt idag är det dummaste vi kan göra.