Vad tycker ni om MP här inne?
Postat: 23 mar 2018 12:01
Ställer frågan pga att de till och med vill förbjuda elbilar i städerna i framtiden
https://www.aftonbladet.se/a/0EXem6
https://www.aftonbladet.se/a/0EXem6
Vad menas med stt förbjuda privata elbilar i städerna då? Vilket område är det?Legato skrev:Om MP är antitesen till Robert Collin så kommer jag nog börja gilla MP betydligt mer framöver...
Spelar det någon roll? Det kommer ju inte finnas några privata bilar i städerna om 20-30 år oavsett om MP får något att säga till om eller ejKulingen skrev:Vad menas med stt förbjuda privata elbilar i städerna då? Vilket område är det?Legato skrev:Om MP är antitesen till Robert Collin så kommer jag nog börja gilla MP betydligt mer framöver...
Märkligt sätt att resonera tycker jag. Så du kommer att gilla MP för att du ogillar Robert Collin? (Förhoppningsvis är du bara provokativ).Legato skrev:Om MP är antitesen till Robert Collin så kommer jag nog börja gilla MP betydligt mer framöver...
Hur har du då tänkt dig att jag ska göra när jag kommer tillbaka som Snake Plissken om 25 år? Då måste jag ju köra en gammal amerikansk bil (I detta falla kan det ju bli Tesla Roadster 2020 då är den ju 23 år gammal)Legato skrev:Spelar det någon roll? Det kommer ju inte finnas några privata bilar i städerna om 20-30 år oavsett om MP får något att säga till om eller ejKulingen skrev:Vad menas med stt förbjuda privata elbilar i städerna då? Vilket område är det?Legato skrev:Om MP är antitesen till Robert Collin så kommer jag nog börja gilla MP betydligt mer framöver...
För mig känns det självklart att det enbart kommer vara kommersiella, autonoma fordon i städerna i framtiden. Privatägda fordon tror jag mest kommer köras på bana, möjligen delvis på långa sträckor. Men att äga en bil att köra i stan med tror jag knappt kommer existera.
Varför skulle det inte göra det? Äga bil tror jag helt klart många kommer göra då man vill ha sin egna. Sen om man kör dem själv? Nja de är nog självkörande men ägandefrågan är ju skild från det.Legato skrev:Spelar det någon roll? Det kommer ju inte finnas några privata bilar i städerna om 20-30 år oavsett om MP får något att säga till om eller ejKulingen skrev:Vad menas med stt förbjuda privata elbilar i städerna då? Vilket område är det?Legato skrev:Om MP är antitesen till Robert Collin så kommer jag nog börja gilla MP betydligt mer framöver...
För mig känns det självklart att det enbart kommer vara kommersiella, autonoma fordon i städerna i framtiden. Privatägda fordon tror jag mest kommer köras på bana, möjligen delvis på långa sträckor. Men att äga en bil att köra i stan med tror jag knappt kommer existera.
Vet inte om jag skulle tacka miljöpartiet själv för höjd elbilspremie, inför förra valet sa nästan alla partier att de ville höja den så att ge miljöpartiet hyllning för det känns missvisande. Flygskatten och miljözoner är däremot tack vare miljöpartiet men vi få se om det blir av.strejf skrev:Jag tycker att MP har gått från klarhet till klarhet. Flygskatten, bonus/malus och höjd elbilspremie från 45000kr till 60000kr, miljözoner... med tanke på hur små de är har de fått igenom stora förändringar som är bra för miljön och elbilar. Det där snacket om att de vill förbjuda alla bilar, även elbilar tror jag inte riktigt på.
Det handlar inte om att "gilla" eller "ogilla". Det handlar om att jag anser att Robert Collin extremt sällan, om någonsin, sagt något vettigt... Om man därför tar motsatsen/antitesen till det Collin hävdar så bör man oftast hamna rätt.TeslaX Anders skrev:Märkligt sätt att resonera tycker jag. Så du kommer att gilla MP för att du ogillar Robert Collin? (Förhoppningsvis är du bara provokativ).Legato skrev:Om MP är antitesen till Robert Collin så kommer jag nog börja gilla MP betydligt mer framöver...
Artikeln är rätt bra tycker jag. Problemet är väl att man tidigare så ensidigt riktade in sig på enbart CO2 utsläppen och därmed släppte fram så många dieselbilar. Man glömde totalt bort problemen med de hälsofarliga utsläppen från dieselmotorer exvis kväveoxider, vilket är helt ofattbart trots all tillgänglig miljöforskning.
Alla som har dåliga luftrör och bor i städer vet att detta är ett stort problem.
Nu plötsligt kommer MP på att detta snarast måste åtgärdas och vill ge kommunerna rätt att besluta om miljözoner.
Självklart måste vi alla hjälpa till att minska utsläppen från fossilmotorer men det är tveksamt om man med så kort varsel skall tvinga bilägarna till detta. En bil används ju ändå i 10-15 år och de flesta svenskar har inte möjlighet att köpa nytt eller elbil med så kort varsel.
Diskussionen och åtgärderna skulle ha startat för 10-20 år sedan så att vi konsumenter haft en bättre framförhållning.
Sen är ju förslaget att på sikt förbjuda även elbilar i städer en ren utopi.
Tyvärr finns det lite för många extrema miljöpartister och de är väl oftast stadsbor. Ute i landet finns dock en hel del mer pragmatiska MP folk som har många bra förslag även om MP inte direkt är mitt första val.
Därför att det bör bli orimligt dyrt... När du har kommersiella autonoma transporter i städerna så kommer det vara extremt billigt att färdas på det viset. Tror det kommer vara extremt ovanligt att någon vill "åka" sitt privatägda fordon i stan och jag tror inte man kommer slösa bort yta på att ha parkeringsplatser/garage istället för bostäder eller grönområden.OfarligTesla skrev:Varför skulle det inte göra det? Äga bil tror jag helt klart många kommer göra då man vill ha sin egna. Sen om man kör dem själv? Nja de är nog självkörande men ägandefrågan är ju skild från det.Legato skrev:Spelar det någon roll? Det kommer ju inte finnas några privata bilar i städerna om 20-30 år oavsett om MP får något att säga till om eller ejKulingen skrev:Vad menas med stt förbjuda privata elbilar i städerna då? Vilket område är det?Legato skrev:Om MP är antitesen till Robert Collin så kommer jag nog börja gilla MP betydligt mer framöver...
För mig känns det självklart att det enbart kommer vara kommersiella, autonoma fordon i städerna i framtiden. Privatägda fordon tror jag mest kommer köras på bana, möjligen delvis på långa sträckor. Men att äga en bil att köra i stan med tror jag knappt kommer existera.
Det är orimligt dyrt redan idag men det stoppar inte folk, jag skulle mer eller mindre kunna åka taxi alla resor jag gör med bilen och det skulle bli billigare (det innefattar även fruns resor till och från jobbet). Vet flera som är i samma sits inne i stan, vissa använder bilen bara på helgen, det handlar om att ha sin bil med sina saker i som gör det smidigt.Legato skrev:Därför att det bör bli orimligt dyrt... När du har kommersiella autonoma transporter i städerna så kommer det vara extremt billigt att färdas på det viset. Tror det kommer vara extremt ovanligt att någon vill "åka" sitt privatägda fordon i stan och jag tror inte man kommer slösa bort yta på att ha parkeringsplatser/garage istället för bostäder eller grönområden.
Om det överhuvudtaget kommer ägas bilar privat i någon större omfattning så tror jag det kommer vara för tävlingskörning/bankörning samt under en övergångsperiod på landsbygden. Kör man till stan så gissar jag att man kommer parkera den utanför stan och sedan färdas med kommersiella fordon.
Jag tror skillnaden i kostnad kommer vara astronomisk... Tror att äga egen bil kommer anses väldigt omodernt och udda.OfarligTesla skrev:Det är orimligt dyrt redan idag men det stoppar inte folk, jag skulle mer eller mindre kunna åka taxi alla resor jag gör med bilen och det skulle bli billigare (det innefattar även fruns resor till och från jobbet). Vet flera som är i samma sits inne i stan, vissa använder bilen bara på helgen, det handlar om att ha sin bil med sina saker i som gör det smidigt.Legato skrev:Därför att det bör bli orimligt dyrt... När du har kommersiella autonoma transporter i städerna så kommer det vara extremt billigt att färdas på det viset. Tror det kommer vara extremt ovanligt att någon vill "åka" sitt privatägda fordon i stan och jag tror inte man kommer slösa bort yta på att ha parkeringsplatser/garage istället för bostäder eller grönområden.
Om det överhuvudtaget kommer ägas bilar privat i någon större omfattning så tror jag det kommer vara för tävlingskörning/bankörning samt under en övergångsperiod på landsbygden. Kör man till stan så gissar jag att man kommer parkera den utanför stan och sedan färdas med kommersiella fordon.
Jag skulle inte vilja åka i en bil som delas med andra, vet inte vad för skit man hittar i dem. Däremot tror jag inte det kommer handla om att man åker in och parkerar, bilen är ju autonom så den kör ju givetvis hem och laddar tills det är dags att hämtas upp.
Jag tror det kommer bero på inkomst som så mycket annat, har man extrapengar kan man välja att spendera det på en privat bil. Är den autonom så slipper man ju dessutom parkeringshelvetet också.
Lär knappast bli dyrare än idag, snarare billigare och är folk beredda att betala 10-20 papp i månaden för att ha en bil att använda ibland på helgen och vid 2 långresor om året nu så ser jag inte att det kommer ändras för att det finns taxis utan förare. Redan idag kan ju detta ersättas med taxi och eventuell bilhyra 2 gånger om året för 2-3000 i månaden som mest. Men ja, det skulle ju i var fall frigöra mycket pengar att bränna på något annat meningslöst .Legato skrev:Jag tror skillnaden i kostnad kommer vara astronomisk... Tror att äga egen bil kommer anses väldigt omodernt och udda.
Parkering eller åka hem beror ju på avstånd. Jag tror som sagt att nära nog ingen i städerna kommer äga sin bil. Bor du på landet och "körs" fem mil till staden så är det nog rimligare att bilen laddar lokalt. Men visst, under en övergångsperiod kanske privatägda "landsortsbilar" även kommer förekomma i stan, men jag tror det blir en försvinnande liten andel.
+1Verdi skrev:Miljöpartiet gillar jag inte alls. Tycker faktiskt riktigt illa om dem.
Framförallt för att de är aningslösa utopister som inte förstår vad som gör Sverige rikt. De är gränslöst naiva och att släppa in de i regeringen var ett stort misstag. Hoppas de missar 4%-spärren i höst.
Bara en sån sak som att miljöpartistiska STATSRÅD låtsas som att de är i opposition och går i polemik mot regeringens beslut. Det är ju så att man häpnar. Sitter man i en regering så måste man väl stå för de beslut som tas? Detta utan att hinta att de egentligen inte vill bla bla bla. Det är som att hugga en kniv i ryggen på sossarna. Skämmes!
Nej inte dyrare än idag, men alternativen kommer vara mycket, mycket billigare än idag och fungera mycket, mycket bättre.OfarligTesla skrev:Lär knappast bli dyrare än idag, snarare billigare och är folk beredda att betala 10-20 papp i månaden för att ha en bil att använda ibland på helgen och vid 2 långresor om året nu så ser jag inte att det kommer ändras för att det finns taxis utan förare. Redan idag kan ju detta ersättas med taxi och eventuell bilhyra 2 gånger om året för 2-3000 i månaden som mest. Men ja, det skulle ju i var fall frigöra mycket pengar att bränna på något annat meningslöst .Legato skrev:Jag tror skillnaden i kostnad kommer vara astronomisk... Tror att äga egen bil kommer anses väldigt omodernt och udda.
Parkering eller åka hem beror ju på avstånd. Jag tror som sagt att nära nog ingen i städerna kommer äga sin bil. Bor du på landet och "körs" fem mil till staden så är det nog rimligare att bilen laddar lokalt. Men visst, under en övergångsperiod kanske privatägda "landsortsbilar" även kommer förekomma i stan, men jag tror det blir en försvinnande liten andel.
Alla har olika skäl, vissa gör det för att slippa trycka in barnstolar i bilen hela tiden, vissa gör det för att de vill ha sin utrustning i bilen, vissa gör det för att de gillar att sitt eget osv.