Sida 1 av 4

Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 26 mar 2018 17:30
av Zalman3
Blir intressant vad nya Hyundai Kona 40kWh, hamnar på i pris, om de kan konkurrera med priset.

Har sett offerter med följande priser:
Nissan Leaf Visio 40kWh, efter rabatt 293.165kr, netto efter 60.000kr i stöd=233.165kr
Renault Zoe 41kWh, efter rabatt 289.623kr, netto efter 60.000kr i stöd=229.623kr
OBS ej batteri hyra, utan priset är när man köpt batteriet.

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 26 mar 2018 17:37
av Verdi
Med ultralågt förmånsvärde blir de där kärrorna nästan gratis att leasa. Spännande. Kanske kan pappa byta bort sin diesel ändå och spara en slant.

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 26 mar 2018 17:43
av Legato
Zalman3 skrev:
Blir intressant vad nya Hyundai Kona 40kWh, hamnar på i pris, om de kan konkurrera med priset.

Har sett offerter med följande priser:
Nissan Leaf Visio 40kWh, efter rabatt 293.165kr, netto efter 60.000kr i stöd=233.165kr
Renault Zoe 41kWh, efter rabatt 289.623kr, netto efter 60.000kr i stöd=229.623kr
OBS ej batteri hyra, utan priset är när man köpt batteriet.
Wow! Offert på en enskild bil menar du, inte en fordonspark? Låter verkligen galet billigt. Kör man 2000 mil eller mer per år så vet i tusan om man kan få lägre månadskostnad med någon fossilbil, inklusive Dacia etc.

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 26 mar 2018 18:09
av Zalman3
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Blir intressant vad nya Hyundai Kona 40kWh, hamnar på i pris, om de kan konkurrera med priset.

Har sett offerter med följande priser:
Nissan Leaf Visio 40kWh, efter rabatt 293.165kr, netto efter 60.000kr i stöd=233.165kr
Renault Zoe 41kWh, efter rabatt 289.623kr, netto efter 60.000kr i stöd=229.623kr
OBS ej batteri hyra, utan priset är när man köpt batteriet.
Wow! Offert på en enskild bil menar du, inte en fordonspark? Låter verkligen galet billigt. Kör man 2000 mil eller mer per år så vet i tusan om man kan få lägre månadskostnad med någon fossilbil, inklusive Dacia etc.
Offert för en bil, dock med rabatter från tex Företagarna, Fastighetsägarna, LRF Samköp eller Jägarna.
Tumregeln är ju att en fossilbil måsta kosta ca hälften i inköp för att få fram samma milpris och man kör 3000 mil per år.
Så om dessa elbilar kostar ca 230.000kr så får inte fossilbilen kosta mer än 115.000kr för att kunna konkurrera.

EDIT:
Vill man ha en riktigt billig bil så kan man ju köpa en Renault Zoe 22kWh för 265.926kr, netto efter 60.000kr i stöd blir 205.926kr.
OBS ej batteri hyra, utan priset är när man köpt batteriet.

Ännu billigare är Smart Fortwo Electric, kostar från218.900kr.
Vet dock inte om man får 60.000kr i stöd även på den, kan finnas någon begränsning för riktigt billiga bilar.

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 26 mar 2018 18:21
av nek0
Zalman3 skrev:
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Blir intressant vad nya Hyundai Kona 40kWh, hamnar på i pris, om de kan konkurrera med priset.

Har sett offerter med följande priser:
Nissan Leaf Visio 40kWh, efter rabatt 293.165kr, netto efter 60.000kr i stöd=233.165kr
Renault Zoe 41kWh, efter rabatt 289.623kr, netto efter 60.000kr i stöd=229.623kr
OBS ej batteri hyra, utan priset är när man köpt batteriet.
Wow! Offert på en enskild bil menar du, inte en fordonspark? Låter verkligen galet billigt. Kör man 2000 mil eller mer per år så vet i tusan om man kan få lägre månadskostnad med någon fossilbil, inklusive Dacia etc.
Offert för en bil, dock med rabatter från tex Företagarna, Fastighetsägarna, LRF Samköp eller Jägarna.
Tumregeln är ju att en fossilbil måsta kosta ca hälften i inköp för att få fram samma milpris och man kör 3000 mil per år.
Så om dessa elbilar kostar ca 230.000kr så får inte fossilbilen kosta mer än 115.000kr för att kunna konkurrera.
Hur räknar du?
Ha bilen 10 år?
Ladda bara hemma med solceller ?
Min superb kostar mig 8kr milen i bränsle och den är stooor om man jämför med Zoe och Leaf. En mindre diesel kostar mindre i bränsle .

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 26 mar 2018 18:32
av Zalman3
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Blir intressant vad nya Hyundai Kona 40kWh, hamnar på i pris, om de kan konkurrera med priset.

Har sett offerter med följande priser:
Nissan Leaf Visio 40kWh, efter rabatt 293.165kr, netto efter 60.000kr i stöd=233.165kr
Renault Zoe 41kWh, efter rabatt 289.623kr, netto efter 60.000kr i stöd=229.623kr
OBS ej batteri hyra, utan priset är när man köpt batteriet.
Wow! Offert på en enskild bil menar du, inte en fordonspark? Låter verkligen galet billigt. Kör man 2000 mil eller mer per år så vet i tusan om man kan få lägre månadskostnad med någon fossilbil, inklusive Dacia etc.
Offert för en bil, dock med rabatter från tex Företagarna, Fastighetsägarna, LRF Samköp eller Jägarna.
Tumregeln är ju att en fossilbil måsta kosta ca hälften i inköp för att få fram samma milpris och man kör 3000 mil per år.
Så om dessa elbilar kostar ca 230.000kr så får inte fossilbilen kosta mer än 115.000kr för att kunna konkurrera.
Hur räknar du?
Ha bilen 10 år?
Ladda bara hemma med solceller ?
Min superb kostar mig 8kr milen i bränsle och den är stooor om man jämför med Zoe och Leaf. En mindre diesel kostar mindre i bränsle .

Min syster körde en gammal Volvo automat, mycket korta sträckor, mest under 2-5mil, som personlig assistent.
Mest kallstarter, den drog i snitt bensin för ca 18kr per mil.

Nu kör hon en Nissan Leaf 24kWh 2014, den kostar ca 11kr per mil totalt per mil enligt konsumentverket, om man kör ca 3000 mil per år.
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2014-43872

En Golf diesel 2014, kostar tex 16kr per mil, vid 3000 mil per år.
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... -2014-2942

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 26 mar 2018 19:50
av Teslaspolen
Fel tråd...

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 26 mar 2018 20:02
av nek0
Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Blir intressant vad nya Hyundai Kona 40kWh, hamnar på i pris, om de kan konkurrera med priset.

Har sett offerter med följande priser:
Nissan Leaf Visio 40kWh, efter rabatt 293.165kr, netto efter 60.000kr i stöd=233.165kr
Renault Zoe 41kWh, efter rabatt 289.623kr, netto efter 60.000kr i stöd=229.623kr
OBS ej batteri hyra, utan priset är när man köpt batteriet.
Wow! Offert på en enskild bil menar du, inte en fordonspark? Låter verkligen galet billigt. Kör man 2000 mil eller mer per år så vet i tusan om man kan få lägre månadskostnad med någon fossilbil, inklusive Dacia etc.
Offert för en bil, dock med rabatter från tex Företagarna, Fastighetsägarna, LRF Samköp eller Jägarna.
Tumregeln är ju att en fossilbil måsta kosta ca hälften i inköp för att få fram samma milpris och man kör 3000 mil per år.
Så om dessa elbilar kostar ca 230.000kr så får inte fossilbilen kosta mer än 115.000kr för att kunna konkurrera.
Hur räknar du?
Ha bilen 10 år?
Ladda bara hemma med solceller ?
Min superb kostar mig 8kr milen i bränsle och den är stooor om man jämför med Zoe och Leaf. En mindre diesel kostar mindre i bränsle .

Min syster körde en gammal Volvo automat, mycket korta sträckor, mest under 2-5mil, som personlig assistent.
Mest kallstarter, den drog i snitt bensin för ca 18kr per mil.

Nu kör hon en Nissan Leaf 24kWh 2014, den kostar ca 11kr per mil totalt per mil enligt konsumentverket, om man kör ca 3000 mil per år.
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2014-43872

En Golf diesel 2014, kostar tex 16kr per mil, vid 3000 mil per år.
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... -2014-2942
Jag bara frågade hur du räknade.
Jag körde i lumpen en Ural lastbil som drog 10 l/mil ska vi ta det i jämförelse?
Vet inte vad som ingår i bilsvars beräkningen men bränslet till min Skoda Superb tdi automat kostar 8 kr milen.
Vi har ju räknat här på forumet när en Zoe blir billigare än en Clio och det visade sig att det aldrig inträffar. Tror att det blir liknande om man jämför en Pulsar och en Leaf

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 26 mar 2018 21:44
av Wilson
nek0 skrev:
Vi har ju räknat här på forumet när en Zoe blir billigare än en Clio och det visade sig att det aldrig inträffar. Tror att det blir liknande om man jämför en Pulsar och en Leaf
Nåja, det hänger väl på vilken tidshorisont man använder sig av, och hur mycket man kör.

Det är väl inte omöjligt att en bil en bil klarar av 30000 mil innan den packar ihop. Säg att en pulsar kostar 10kr/mil i drivmedel, och Leafen kanske 2kr/mil i el. Till pulsarens pris kan man därför lägga till 240tkr. Då listpriset börjar på 166tkr blir "totalpriset" ca 400tkr. Alltså en bit norr om Leafens 345tkr innan bonusen (som alltså tydligen kan bli 293 minus bonusen, enligt trådstarten). Jag vet iaf vilken av bilarna jag hade valt. Ja, det är en förenklad bild, men ni fattar säkert vad jag menar.

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 26 mar 2018 22:09
av nek0
Wilson skrev:
nek0 skrev:
Vi har ju räknat här på forumet när en Zoe blir billigare än en Clio och det visade sig att det aldrig inträffar. Tror att det blir liknande om man jämför en Pulsar och en Leaf
Nåja, det hänger väl på vilken tidshorisont man använder sig av, och hur mycket man kör.

Det är väl inte omöjligt att en bil en bil klarar av 30000 mil innan den packar ihop. Säg att en pulsar kostar 10kr/mil i drivmedel, och Leafen kanske 2kr/mil i el. Till pulsarens pris kan man därför lägga till 240tkr. Då listpriset börjar på 166tkr blir "totalpriset" ca 400tkr. Alltså en bit norr om Leafens 345tkr innan bonusen (som alltså tydligen kan bli 293 minus bonusen, enligt trådstarten). Jag vet iaf vilken av bilarna jag hade valt. Ja, det är en förenklad bild, men ni fattar säkert vad jag menar.
Kostar det bara 2 kr milen om man snabbladda? Det var billigt i så fall.
Har haft Pulsar och den skulle jag aldrig mer köpa. Leafen som det verkar enligt inläggen på olika forum vill jag inte heller ha.
Tror jag läste här på forumet att någon behövde 11 timmar för en resa på 64 mil eller någonting sånt.

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 26 mar 2018 22:15
av Remuz
Hade Vi fått ha Nissan leaf som förmånsbil hade jag plockat en sån till min fru direkt trots att hon inte ens har körkort. Blir minimalt förmånsvärde och löjligt billig leasing. Skulle nog klara sig med en 22kWh om vi hade haft bättre möjligheter till hemmaladdning

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 26 mar 2018 22:22
av nek0
Remuz skrev:
Hade Vi fått ha Nissan leaf som förmånsbil hade jag plockat en sån till min fru direkt trots att hon inte ens har körkort. Blir minimalt förmånsvärde och löjligt billig leasing. Skulle nog klara sig med en 22kWh om vi hade haft bättre möjligheter till hemmaladdning
Jag förstår att det fungerar får en del men det fungerar inte för andra. Om jag behövde pendlarbil så hade den funkat hur bra som helst för mig med som andra bil .
Jag behöver en bil med lång räckvidd, stor bil från typ Octavia och uppåt, dragkrok och vill inte betala mer än en motsvarande diesel kostar.
Innan någon börjar med uppmaningar att man inte behöver lång räckvidd vill jag säga att jag vill ha det . Om jag behöver det eller inte är mina problem :)

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 26 mar 2018 23:40
av Legato
nek0 skrev:
Jag bara frågade hur du räknade.
Jag körde i lumpen en Ural lastbil som drog 10 l/mil ska vi ta det i jämförelse?
Vet inte vad som ingår i bilsvars beräkningen men bränslet till min Skoda Superb tdi automat kostar 8 kr milen.
Vi har ju räknat här på forumet när en Zoe blir billigare än en Clio och det visade sig att det aldrig inträffar. Tror att det blir liknande om man jämför en Pulsar och en Leaf
Det är inte särskilt svårt att räkna ungefär...

Han antog 3000 mil per år. Om du nu klarar dig på 8:- per mil vilket låter optimistiskt så betalar du 6:- mer per mil för drivmedel än Leaf-ägaren.

3000*6:- = 18.000:- per år.

Om vi antar att Leafen tappar 45% av sitt värde på 3 år om den körs 3000 mil per år så tappar den ganska exakt 35.000:- per år de första tre åren.

Tappar din Superb mer än 17.000:- per år om den körs 3000 mil per år? Svar ja (förutsatt att den inte är riktigt gammal...).

Alltså, allt annat lika så är Leafen billigare. Utöver det tillkommer skattebesparingen med Leafen, samt troligen något billigare försäkring och service.

Antagandet att en fossilbil ska kosta hälften för att få samma totalkostnad är nog tom generöst för fossilbilen i denna prisklass förutsatt 3000 mil/år (bara bränslebesparingen ovan blir mer än halva värdefallet...).

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 26 mar 2018 23:50
av Legato
Jämför vi med en ny Dacia Sandero Stepway som kostar mindre än hälften av en Leaf och förutsätter samma procentuella värdefall så har vi följande årskostnad:

Dacia:
Värdefall: 17.685:-
Skatt: 1.100:-
Bränsle 25.200:-(0,6 liter per mil, 14:- per liter)

Summa: 43.985:-

Leaf 2:
Värdefall: 34.975:-
Bränsle: 6.000:-

Summa 40.975:-

Gissar att service är ganska likvärdig. Försäkringen kanske är något billigare på Dacian, men inte så det uppväger för 3000:- diff.

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 27 mar 2018 00:43
av joel80
Gränsen för bonusen är max 25% av bilens nypris.

Så kostar elbilen mindre än 240k blir bonusen också mindre än 60k.

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 27 mar 2018 01:01
av Zalman3
Det pratas om att nya Skoda Citigo electric hamnar på runt 250.000kr i pris. Blir runt 190.000kr efter 60.000kr i stöd.
Med en räckvidd på 30mil så kan den vara intressant.

The Skoda Citigo is to get a fully electric version at the end of 2019, called Citigo-e or Citigo E and offering a much-increased range over the current EV version of its sister vehicle, the VW e-Up.

Alain Favey, Skoda’s global boss for sales and marketing, confirmed to Auto Express that the car will have a range of 300km (186 miles) . “The car is coming, and it will be called Citigo E. Will it have a hyphen? That’s a good question. You can call it Citigo-e if you like for now. And it will come before the end of 2019 - our first step into fully electric cars.

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 27 mar 2018 06:31
av e5m1r
nek0 skrev:
Remuz skrev:
Hade Vi fått ha Nissan leaf som förmånsbil hade jag plockat en sån till min fru direkt trots att hon inte ens har körkort. Blir minimalt förmånsvärde och löjligt billig leasing. Skulle nog klara sig med en 22kWh om vi hade haft bättre möjligheter till hemmaladdning
Jag förstår att det fungerar får en del men det fungerar inte för andra. Om jag behövde pendlarbil så hade den funkat hur bra som helst för mig med som andra bil .
Jag behöver en bil med lång räckvidd, stor bil från typ Octavia och uppåt, dragkrok och vill inte betala mer än en motsvarande diesel kostar.
Innan någon börjar med uppmaningar att man inte behöver lång räckvidd vill jag säga att jag vill ha det . Om jag behöver det eller inte är mina problem :)
Du vill ha ”octavia” till priset av ”dacia”
Kommer aldrig hända
Tesla kostar idag som motsvarande diesel titta på BMW 640D GC med motsvarande utrustning :)
Allt är relativt och man jämför nästan alltid päron och äpplen och alla kan få vatten på sin kvarn Bild

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 27 mar 2018 08:58
av Swede1
Verkar vara stor efterfrågan på begagnade elbilar, Norge?

En 5 år gammal leaf kostar 160 ' och en ny med dubbelt batteri ca 300. Verkar knepigt att få en ny för 240'.

https://mobil.blocket.se/hela_sverige?c ... 0&sp=1&o=2

Jag tror många skulle klara sig bra med 40 kwh och 20 mils räckvidd. Stadskörning, pendling och åka till sportstugan. Inga europaresor på 400 mil dock...men det är nog en minoritet som ägnar sig åt det.

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 27 mar 2018 09:05
av Verdi
Leaf 30 kWh verkar ha rätt usla batterier tyvärr. Undrar hur 40 kWh-versionen är? Antagligen samma eller sämre pga bristande kylning.

Bild

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 27 mar 2018 09:07
av chaffis75
Verdi skrev:
Leaf 30 kWh verkar ha rätt usla batterier tyvärr. Undrar hur 40 kWh-versionen är? Antagligen samma eller sämre pga bristande kylning.

Bild
Är de antal år eller vad är de grafen visar?

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 27 mar 2018 09:11
av Verdi
chaffis75 skrev:
Verdi skrev:
Leaf 30 kWh verkar ha rätt usla batterier tyvärr. Undrar hur 40 kWh-versionen är? Antagligen samma eller sämre pga bristande kylning.
Är de antal år eller vad är de grafen visar?
Ja jag tror det. Tog bilden från Leaf-tråden.

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 27 mar 2018 09:16
av jonas
Jag ville ha en bil som går minst 200 mil per tank och den skall ha plats för minst 7 personer kunna köra nordslingan på högst 8 min. Inte för att jag måste men jag vill.
Det slutade i att jag fick skaffa olika bilar: En gammal racebil en gammal dragbil och en beg Tesla. Kravet på 200 mil har jag skippat och inser att jag inte saknar det ett dugg. Det blev också betydligt billigare än om jag haft en bil som klarade allt. Den bil som används mest är Teslan med bara 5 platser och med fjäderlätt fartfot 35mil, De andra bilarna står mest och jag har fortfarande inte lyckats köra nordslingan under 8 min trots att det är möjligt i teorin. Lite redundans fick jag också med flera bilar. Teslan går 4500 mil per år och de andra bilarna bara några 100 mil/år.

Allt detta tack vare att jag INTE höll fast vid mina krav jag hade från början. Tycker det blev mycket bättre och roligare.

Nu inser jag att även 35 mil/laddning skulle jag kunna minska. Tesla m3 med 40-50kWh skulle räcka gott för mig. tror det är den optimala storleken på batteri om man inte är i behov att köra 100 mil dagligen. Jag kör bara ett 20 tal resor om året som är över 50 mil per dag. På onsdag är en sådan då jag kör till Piteå 100 mil drygt. Ladda 5-6ggr, man laddar ju sällan fullt annat än den gång man passar på att luncha på stoppet. Resan får bli en del av upplevelsen.

Andra i min umgängeskrets som skulle ha allt, där blev det inget, eller jo det blev en fuskwagen GTE eller liknande. I deras fall är den där långresan som sker 2ggr per år det enda som bättre men jag är nöjd alla de andra gångerna istället.

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 27 mar 2018 12:53
av Mickep
Jag vill ha en som går 50 mil (för det gör den fossil jag har nu) kan ej ladda på natten
kostar ca 250 kr.
vill ha med adaptiv farthållare, hyffsat med bagageutrymme. + med drag men inget måste krav.
bekväma förarstolar.

Har inte hittat något än men är ovillig att rucka på mina principer.

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 27 mar 2018 13:09
av Legato
Mickep skrev:
Jag vill ha en som går 50 mil (för det gör den fossil jag har nu) kan ej ladda på natten
kostar ca 250 kr.
vill ha med adaptiv farthållare, hyffsat med bagageutrymme. + med drag men inget måste krav.
bekväma förarstolar.

Har inte hittat något än men är ovillig att rucka på mina principer.
"För det gör den fossil jag har nu" verkar som ett ganska märkligt kriterie? Om du istället skrev "för jag har ofta bråttom och kör regelbundet 50 mil i stöten och vill verkligen slippa pausa" eller liknande så hade det känts mer logiskt. ;)

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Postat: 27 mar 2018 13:14
av Svenssons
Mickep skrev:
Jag vill ha en som går 50 mil (för det gör den fossil jag har nu) kan ej ladda på natten
kostar ca 250 kr.
vill ha med adaptiv farthållare, hyffsat med bagageutrymme. + med drag men inget måste krav.
bekväma förarstolar.

Har inte hittat något än men är ovillig att rucka på mina principer.
Är det omöjligt att få till laddplats i närheten av där du bor? Möjligheterna blir bättre med tiden och det är först när man frågat hyresvärden som man vet svaret. Finns det ingen möjlöighet att ladda där du parkerar på dagen vid jobbet? Dessa möjligheter blir också allt bättre. Går du på gym brukar det även finnas laddmöjlighet under tiden du är på gymmet. Att veckoladda en elbil tar ju bort en stor vinst och fördel med elbilar, något man gärna inte vill behöva göra och som man oftast inte behöver göra.

Elbil för 250 kr blir inte någon stor elbil... ;)