Sida 1 av 2
Laddning
Postat: 30 mar 2018 01:08
av Teslanorr
Hej,
Istället för att kapa en tråd skapar jag en ny. Undrar om nån vet hur detta hänger ihop.. Jag kör en vanlig 380V handske och ställt laddning på 16A. Men som ni ser så laddar den bara 10A.. Och det står 220V.
Re: Laddning
Postat: 30 mar 2018 01:23
av 12man
Kallt batteri? Vänta så stiger strömmen
Re: Laddning
Postat: 30 mar 2018 01:40
av Teslanorr
Är lika dant efter flera timmar..
Re: Laddning
Postat: 30 mar 2018 01:46
av ovelundkvist
Lång förlängningssladd? Spänningen är fas till jord, alltså 230-235V ungefär. Att du bara har 221V tyder på spänningsfall, vilket man kan få med lång förlängningssladd.
Re: Laddning
Postat: 30 mar 2018 01:50
av Teslanorr
Jovars, men med samma har jag tidigare fått 16A. Har funderat på tempereturen men tycker det borde bli varmt efter flera timmar som sagt.. Kanske måste kolla med Tesla om förvärmningnen lagt av..
Re: Laddning
Postat: 30 mar 2018 06:25
av Svenssons
Det är inte så att du satt ner laddströmmen på denna plats vid något tillfälle? För mig ser det ut liknande detta när jag aktivt valt att sätta ner laddningen till 15 A. Jag har sedan också uppgraderade laddaren vilket gör att jag kan ladda upp till 24A.
Screenshot_20180330-062207.png
Re: Laddning
Postat: 30 mar 2018 07:45
av Satellite65
Precis som andra redan misstänkt tror jag att du nyligt startat laddningen, kanske från mobilen och bilen står ute i kylan.
Gällande spänningen så är det alltid Fas till nolla som mäts och används, bilen använder aldrig Fas-Fas dvs 380V utan använder 3skilda faser mot nolla, dvs 230V x 3
Förmodligen har du vid det här laget uppnått rätt laddström? (Edit läste nu att det gått flera timmar vilket verkar lite skumt, om det varit riktigt kallt kan det ibland tagit upp emot en timme för mig men inte flera...)
Re: Laddning
Postat: 30 mar 2018 08:12
av stefan007
Inte så att du har satt på värmen i bilen? Du borde få mer än 23 km/h på 10A trefas. Värmen går ju numera tills du stänger av den igen.
Re: Laddning
Postat: 30 mar 2018 08:38
av Ubbaboda
En gissning från min sida, men har du range mode aktiverat? Har för mig att detta innebär att batterivärmaren är inaktiverad.
Re: Laddning
Postat: 30 mar 2018 08:43
av e5m1r
Jag tror att bilen laddar på 2 av 3 faser och att säkring gått
Du förvärmer bilen också därför bara 23kmh
Re: Laddning
Postat: 30 mar 2018 11:14
av Teslanorr
Tack för input! Laddningen gick aldrig upp till laddningen jag ställt in, som är värdet 16, till höger. Den siffran är ju inte högsta möjliga Svenssons, det är vad jag ställt in på. Skall kolla frågan om sladdlängden! Och värmen... Kan mycket väl vara så att den står på... Men.. Borde den inte ändå gå upp till 16A fast jag kör värmen?
Re: Laddning
Postat: 30 mar 2018 11:17
av bylund
Jag har inte sett att den skulle räkna bort värmen, utan jag tolkar 10/16 A vad den drar från väggen. Däremot är det kanske så att den bara kom upp i 23 km/h beror på att värmen är på, eller att batteriet var kallt i början av laddningen, då detta är ett snitt för hela laddtiden, eller som e5m1r säger, att den bara drar på två faser..
Re: Laddning
Postat: 30 mar 2018 11:28
av Svenssons
Teslanorr skrev:Tack för input! Laddningen gick aldrig upp till laddningen jag ställt in, som är värdet 16, till höger. Den siffran är ju inte högsta möjliga Svenssons, det är vad jag ställt in på. Skall kolla frågan om sladdlängden! Och värmen... Kan mycket väl vara så att den står på... Men.. Borde den inte ändå gå upp till 16A fast jag kör värmen?
Siffran till höger är den högsta möjliga för den laddkabel/laddbox som du använder i kombination med bilens laddare. Det är inte den du ställt in. Själv har jag satt min till 15 vilket är siffran till vänster. Jag kan maximalt dra 24A från min Wall Connector som skulle kunna ge 32A till en bil med dubbelladdare men då lär nog en eller flera säkringar gå eftersom jag har 20A som huvudsäkring.
Re: Laddning
Postat: 30 mar 2018 11:43
av 12man
Jag trodde att pricken med siffran 3, även visade aktiva faser, men inte, står 3 även när 1fas gått testat för 5min sedan
Re: Laddning
Postat: 30 mar 2018 11:47
av e5m1r
12man skrev:Jag trodde att pricken med siffran 3, även visade aktiva faser, men inte, står 3 även när 1fas gått testat för 5min sedan
Står tyvärr 3 så länge man använder trefas handsken
Därför med lite snabb matte avrundning osv kom jag fram till att bilen laddar med 2 fas och att förvärmning är på
Re: Laddning
Postat: 30 mar 2018 12:59
av X-Model
e5m1r skrev:12man skrev:Jag trodde att pricken med siffran 3, även visade aktiva faser, men inte, står 3 även när 1fas gått testat för 5min sedan
Står tyvärr 3 så länge man använder trefas handsken
Därför med lite snabb matte avrundning osv kom jag fram till att bilen laddar med 2 fas och att förvärmning är på
Så här brukar det se ut när en fas har lagt av för mig. Tog ett tag innan jag förstod att det var en fas som lagt av eftersom appen/bilen visar tre aktiva faser.
Har man automatsäkringar är det enkelt, bara att slå på igen.
Men med keramiksäkringar kan det var lurigt. De kan se ok ut, men tråden kan ändå ha bränts av.
Bästa sättet är att byta en säkring i taget för att se om någon är kass.
Re: Laddning
Postat: 30 mar 2018 14:36
av Teslanorr
Kollat mer, alla säkringar ok, 380 mellan faserna och 230 mellan nolla o faser... Ställde upp till 24 men gick ner till 16. Sen droga jag isär umc o handsken... Och nu ger den 16! Men fortfarande bara 23 km/h...
Re: Laddning
Postat: 30 mar 2018 14:52
av Teslaspolen
Vad står det om du ändrar från räckvidd till energi?
Re: Laddning
Postat: 30 mar 2018 14:54
av Teslanorr
Hmmm... Vart gör jag det?
Re: Laddning
Postat: 30 mar 2018 15:00
av Svenssons
Teslanorr skrev:Kollat mer, alla säkringar ok, 380 mellan faserna och 230 mellan nolla o faser... Ställde upp till 24 men gick ner till 16. Sen droga jag isär umc o handsken... Och nu ger den 16! Men fortfarande bara 23 km/h...
Låter som den var satt på 10A tidigare och att du laddar med UMC som max kan ge 16A och därför går ner till 16A om du försöker sätta 24A. Vänster siffra skall vara strömmen som ges vilken max kan gå till värdet som du sätter i bilen, högra siffran är maxvärdet som kan tas ut och är beroende av bilens laddare + laddkabel/laddbox. UMC:n ger max 13A vid enfas Schuko och max 16A vid röd eller blå CEE-kontakt. Konstigt dock att det bara blir 23 km/h.
Med en rated på 210 Wh/km så borde det vara ca 4,8 kW vilket är mycket mindre än de 11 kW som du borde få. Jag hade testat att starta om skärmarna.
Re: Laddning
Postat: 30 mar 2018 15:13
av Teslaspolen
Teslanorr skrev:Hmmm... Vart gör jag det?
Controls > Settings > Units & Measurements (? Helt glömt vad den fliken heter...) sedan nere till vänster på den så hittar du.
Re: Laddning
Postat: 30 mar 2018 15:16
av Jensa
Hastigheten i km/h är ett snittvärde för hela laddningen, kanske därför 23 står kvar om du inte tagit ut kabeln ur bilen.
Re: Laddning
Postat: 31 mar 2018 16:43
av e5m1r
Jensa skrev:Hastigheten i km/h är ett snittvärde för hela laddningen, kanske därför 23 står kvar om du inte tagit ut kabeln ur bilen.
Har för mig att det ör snitt för SuC men realtime för WC och UMC
Re: Laddning
Postat: 31 mar 2018 17:01
av bylund
e5m1r skrev:Jensa skrev:Hastigheten i km/h är ett snittvärde för hela laddningen, kanske därför 23 står kvar om du inte tagit ut kabeln ur bilen.
Har för mig att det ör snitt för SuC men realtime för WC och UMC
Detta är första gången jag ser att någon tror det. Någon anledning varför du har för dig det?
Re: Laddning
Postat: 31 mar 2018 17:04
av e5m1r
bylund skrev:e5m1r skrev:Jensa skrev:Hastigheten i km/h är ett snittvärde för hela laddningen, kanske därför 23 står kvar om du inte tagit ut kabeln ur bilen.
Har för mig att det ör snitt för SuC men realtime för WC och UMC
Detta är första gången jag ser att någon tror det. Någon anledning varför du har för dig det?
För att mina ändrar sig direkt i appen efter några sec när jag laddar på UMC eller publik laddare 11kW däremot SuC ser man att det är snitt