Sida 1 av 2

Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 11 apr 2018 21:20
av Tars
Hej!
Har hittat en sida som man kan byta ut sin dekor i bilen.
Jag har beställt kolfiber, som jag kommer lacka med en matt klarlack.

https://www.carid.com/dash-kits.html

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 11 apr 2018 21:46
av Patrik83
Tars skrev:
Hej!
Har hittat en sida som man kan byta ut sin dekor i bilen.
Jag har beställt kolfiber, som jag kommer lacka med en matt klarlack.

https://www.carid.com/dash-kits.html
Bra tips. Hör av dig med bilder när du är klarBild
Helt klart billigare än hos Tesla.

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 11 apr 2018 22:06
av Tars
Frakten va lite dyr. Hamnade på totalt ca 4000:-.

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 12 apr 2018 06:51
av e5m1r
Men det är fortfarande klistermärke om än tjockare och riktig fiber istället för avancerad folie ?

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 12 apr 2018 07:39
av OfarligTesla
Tesla tog väl inte så mycket för att fixa det? Bättre att låta dem riva i inredningen.

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 12 apr 2018 08:09
av e5m1r
OfarligTesla skrev:
Tesla tog väl inte så mycket för att fixa det? Bättre att låta dem riva i inredningen.
Det som tars hänvisar till är inte hela paneler utan klistras på de befintliga

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 12 apr 2018 08:21
av OfarligTesla
Okej, men det känns ju inte så prisvärt i så fall? 4 papp + moms (och tull?) sparar ju inte in så mycket jämfört med att gå till Tesla som ger ett garanterat bra resultat som håller över tid.

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 12 apr 2018 08:47
av e5m1r
OfarligTesla skrev:
Okej, men det känns ju inte så prisvärt i så fall? 4 papp + moms (och tull?) sparar ju inte in så mycket jämfört med att gå till Tesla som ger ett garanterat bra resultat som håller över tid.
Har själv kolfiber vinyl med struktur som jag först ska testa på min bil och om det duger börja sälja
Men som sagt det tars länkar är bättre då det är riktigt kolfiber men tunn och har fast form som panelerna men prislappen är ganska hög den jag köpt in på prov skulle kosta runt 600kr inkl moms återstår att se om den sitter bra Bild
Återkommer när jag får tid att montera i egen bil

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 12 apr 2018 09:13
av fnystrom
Jag fick ont i ögonen när jag gick in på den sajten.

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 12 apr 2018 09:14
av Tars
OfarligTesla skrev:
Okej, men det känns ju inte så prisvärt i så fall? 4 papp + moms (och tull?) sparar ju inte in så mycket jämfört med att gå till Tesla som ger ett garanterat bra resultat som håller över tid.
På en x så är kostnaden betydligt högre samt att du måste riva ganska mycket för att komma åt allt.
Här tar du lite tålamod, gör rent allt ordentligt, tar och klistrar på med 3M tejpen på nån timme bara.
Och det som jag gillar är att ytan är blank och det är som sagt var riktig kolfiber, och det ser dessutom ut som på Audi som jag gillar, så jag backar om att lacka med en matt klarlack, och behåller den blanka ytan.
Kommer nog köra en liten video på bytet samt bilder självklart.

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 12 apr 2018 09:40
av heron
Mycket intressant, lägg upp bilder på jobbet och resultatet när det väl är dags :)

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 12 apr 2018 12:30
av HelectriC
men hur funkar vinklar och böjar? det är ju inte som att klistra på en plan yta. En folierare värmer, drar och fixar. Det är ju inte det enklaste. Jag har försökt med böjda hörn som då är böj i flera vinklar (3D) och det blir nästan alltid krusningar.

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 12 apr 2018 12:32
av OfarligTesla
Tars skrev:
OfarligTesla skrev:
Okej, men det känns ju inte så prisvärt i så fall? 4 papp + moms (och tull?) sparar ju inte in så mycket jämfört med att gå till Tesla som ger ett garanterat bra resultat som håller över tid.
På en x så är kostnaden betydligt högre samt att du måste riva ganska mycket för att komma åt allt.
Här tar du lite tålamod, gör rent allt ordentligt, tar och klistrar på med 3M tejpen på nån timme bara.
Och det som jag gillar är att ytan är blank och det är som sagt var riktig kolfiber, och det ser dessutom ut som på Audi som jag gillar, så jag backar om att lacka med en matt klarlack, och behåller den blanka ytan.
Kommer nog köra en liten video på bytet samt bilder självklart.
Håller med dig om att riktig kolfiber både ser bättre ut och känns bättre då det inte är fejk. Synd att du nämnde tålamod då jag saknar det helt, hade jag haft det hade jag inte tagit impulsbeslutet att köpa en Tesla direkt efter provkörningen :p.

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 12 apr 2018 13:28
av e5m1r
HelectriC skrev:
men hur funkar vinklar och böjar? det är ju inte som att klistra på en plan yta. En folierare värmer, drar och fixar. Det är ju inte det enklaste. Jag har försökt med böjda hörn som då är böj i flera vinklar (3D) och det blir nästan alltid krusningar.
De som tars hänvisar till är hårda och redan böjda rätt
Jag återkommer med mitt det är inte mycket böjar i instrumentpanelen så det bör funka utan värmning men jag har värmepistol som backup Bild

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 12 apr 2018 14:25
av HelectriC
e5m1r skrev:
HelectriC skrev:
men hur funkar vinklar och böjar? det är ju inte som att klistra på en plan yta. En folierare värmer, drar och fixar. Det är ju inte det enklaste. Jag har försökt med böjda hörn som då är böj i flera vinklar (3D) och det blir nästan alltid krusningar.
De som tars hänvisar till är hårda och redan böjda rätt
Jag återkommer med mitt det är inte mycket böjar i instrumentpanelen så det bör funka utan värmning men jag har värmepistol som backup Bild
fast det är en hel del vinklar, som man kanske inte tänker på spontant. Se dessa bilder där varje hörn runt ventilationen utgör ett svårt parti. Här har dom fått till det bra med folie, men jag antar att det är gjort av proffs.

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 12 apr 2018 15:50
av OfarligTesla
Pratat med Tesla nu och de sa runt 13000 för att byta på en S inklusive arbetet, är ju hyffsat dyrt men inte så dyrt.

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 12 apr 2018 16:06
av e5m1r
HelectriC skrev:
e5m1r skrev:
HelectriC skrev:
men hur funkar vinklar och böjar? det är ju inte som att klistra på en plan yta. En folierare värmer, drar och fixar. Det är ju inte det enklaste. Jag har försökt med böjda hörn som då är böj i flera vinklar (3D) och det blir nästan alltid krusningar.
De som tars hänvisar till är hårda och redan böjda rätt
Jag återkommer med mitt det är inte mycket böjar i instrumentpanelen så det bör funka utan värmning men jag har värmepistol som backup Bild
fast det är en hel del vinklar, som man kanske inte tänker på spontant. Se dessa bilder där varje hörn runt ventilationen utgör ett svårt parti. Här har dom fått till det bra med folie, men jag antar att det är gjort av proffs.
Det som jag eventuellt kommer ha är instrumentbrädan samt luckan i center console för de som har det kommer sepparat förskuret inte kopphållare den skulle slitas loss

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 12 apr 2018 16:07
av Baretta
Nån som vet hur lätt det är att snäppa bort dessa paneler?
När det är gjort är det ju en enkel sak att wrappa dom i folie och det blir ju klart bäst resultat när man kan vika folien runt kanterna.

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 12 apr 2018 17:01
av helix
Jag har bytt till Teslas original kolfiberpaneler på min S100D eftersom jag inte gillade panelerna som kom med lagerbilen jag köpte. Gjorde jobbet själv och det tog cirka 2 timmar, men då var jag ganska försiktig så att inte något skulle gå sönder. Har man inte tummen mitt i handen som jag har så gör man det på halva tiden :)

Finns ganska mycket instruktioner om man googlar och spanar in några youtube-clips. Det som tar tid är de tre delarna på instrumentpanelen eftersom man måste plocka bort en del paneler för att komma åt. Locket på centerkonsolen och den delen vid armstödet/mugghållaren tar bokstavligen 5 minuter att fixa så de två delarna är däremot en baggis.

För att komma åt och lossa panelerna behöver man demonteringsjärn i plast så man inte skadar något och lätt kan flippa loss clipsen som alla paneler sitter fast med. Jag använde de här från Biltema som funkar kanon:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000022426/
Det behövs också en Torx-20 mejsel för att skruva loss skruvarna.

Betalade cirka 8000:- plus moms för delarna från Tesla, vilket är en slant, men ändå inte så farligt. Resultatet blev riktigt bra och personligen diggar jag den matta finishen på Teslas kolfiber. Skönt att slippa reflektioner, smårepor och fingeravtryck som det snabbt blir på allt som är högblankt. Speciellt locket på centerkonsolen är skönt att ha i matt finish.

Tror det är riktigt svårt att foliera det snyggt. Ska man ge sig på att foliera måste man nog ändå plocka bort panelerna för att få ett resultat som inte ser helt galet ut.

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 12 apr 2018 20:05
av Tars
På en Model s så hade jag köpt delar från tesla, men x:en har även dörrsidorna.

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 12 apr 2018 20:07
av Remuz
Baretta skrev:
Nån som vet hur lätt det är att snäppa bort dessa paneler?
När det är gjort är det ju en enkel sak att wrappa dom i folie och det blir ju klart bäst resultat när man kan vika folien runt kanterna.
Jag har bara snäppt borta några av mina, men det var enkelt

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 12 apr 2018 20:52
av jpetters
Här finns det bilder och guide på hur man kan ändra dekoren med folie/wrap.

https://www.teslarati.com/how-to-add-a- ... a-model-s/

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 12 apr 2018 21:16
av Patrik83
OfarligTesla skrev:
Pratat med Tesla nu och de sa runt 13000 för att byta på en S inklusive arbetet, är ju hyffsat dyrt men inte så dyrt.
Bra, 1000kr mindre än när jag frågaBild

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 29 apr 2018 20:33
av Tars
Har faktiskt ångrat mig och avbeställt.
Däremot så undrar jag om någon har både en s och en x hemma som kan jämföra om panelerna är samma?
Vet att x:en har ytterligare på dörrarna, men de övriga syftar jag på.

Re: Byta dekor utan att bli ruinerad

Postat: 29 apr 2018 21:43
av Legato
RPM-Tesla har numera detta också till bra pris. Ingen aning om kvaliteten dock:

https://www.rpmtesla.com/product-page/c ... 9-w-20-off