Sida 8 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 sep 2018 11:27
av TiborBlomhall
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Idag har Ionity 10 sajter igång och 18 byggs.
Var kan man se det? På deras hemsida poppar det visserligen upp nya hela tiden, men där visas bara 7/15 sajter.
På vissa ställen står de på båda sidorna motorvägen. De räknas som två.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 sep 2018 11:58
av Wilson
mati skrev:
Gurree skrev:
Står säkert någonstans här i tråden, men jag undrar ifall alla elbilar med CSS kommer kunna ladda på Ionitys nätverk oavsett bilmärke?
Ja, alla bilar med CCS får ladda, oavsett märke.

Bild
Jag hittade denna bild. Det måste väl vara fejk, eller har jag missat nåt? 64kW med en e-Golf? Eller går det på nåt vis när laddaren kan leverera mer ström än en vanlig 50kW-laddare?
Min gissning är fejk eller testbil av något slag. Du har säkert bättre koll än jag på detta, men använder inte e-Golfen ett batteri med ca 320v? 392v som på bilden verkar högt. På en normal 50kW-laddare brukar man väl inte nå mer än 40kW pga relativt låg spänning. Om ionitys nya laddare kan leverera högre strömstyrka, borde man kunna ladda snabbare, men 64kW låter för bra för att vara sant.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 sep 2018 12:09
av Franz
Nu skall jag inte låtsas vara någon expert på CCS-laddare men är inte problemet med befintliga laddare (ej Inoity då) att de helt enkelt inte kan leverera tillräckligt med strömstyrka vilket innebär att de bara kan leverera tillräckligt effekt vid högt volt-tal. Om de nya laddarna fixar 175 kW vid 400V verkare ju Ampere-talet inga problem längre.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 sep 2018 12:23
av mati
Jag får nästan åka till Kristinehamn och testa med 175kW-laddaren där. Men min gissning är att det inte går snabbare än vid en 50kW-laddare och att bilden ovan är fejk.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 sep 2018 12:34
av TiborBlomhall
Om man nu fejkar en bild skulle man ju ta i mycket mer.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 sep 2018 13:13
av HelectriC
Varifrån kommer bilden? Ionity eller någon annanstans? Det finns ju diverse firmor i Tyskland som bygger egna batterier som de kör runt med i eGolf, i3 m.fl. Kanske en sådan? Om det nu är så att en standard eGolf faktiskt klarar 64kW så hade det varit en riktigt trevlig bonus. Men då hade nog VW gått ut med denna info i sin marknadsföring.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 sep 2018 13:51
av mati
Den kommer från en fransk sajt som skriver om Ionity.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 sep 2018 22:16
av Gurree
Wilson skrev:
mati skrev:
Gurree skrev:
Står säkert någonstans här i tråden, men jag undrar ifall alla elbilar med CSS kommer kunna ladda på Ionitys nätverk oavsett bilmärke?
Ja, alla bilar med CCS får ladda, oavsett märke.

Bild
Jag hittade denna bild. Det måste väl vara fejk, eller har jag missat nåt? 64kW med en e-Golf? Eller går det på nåt vis när laddaren kan leverera mer ström än en vanlig 50kW-laddare?
Min gissning är fejk eller testbil av något slag. Du har säkert bättre koll än jag på detta, men använder inte e-Golfen ett batteri med ca 320v? 392v som på bilden verkar högt. På en normal 50kW-laddare brukar man väl inte nå mer än 40kW pga relativt låg spänning. Om ionitys nya laddare kan leverera högre strömstyrka, borde man kunna ladda snabbare, men 64kW låter för bra för att vara sant.
https://tank.rast.de/emobility.html

sajten som jag förmodar e-golfens bakdel refererar till, jag kan tyvärr inte tyska men någon som kan det kanske kan hitta nån ledtråd där ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 sep 2018 23:04
av Henrik Torphammar
TiborBlomhall skrev:
Om man nu fejkar en bild skulle man ju ta i mycket mer.
Typ 102Kw.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 sep 2018 07:59
av mati
Gurree skrev:

sajten som jag förmodar e-golfens bakdel refererar till, jag kan tyvärr inte tyska men någon som kan det kanske kan hitta nån ledtråd där ;)
Allså jag vet inte. Jag har kollat runt lite. Folk i Tyskland har provat och kommit fram till att e-Golfen alltid laddar med 40kW ungefär. Även om laddaren kan leverera mer. Bilden måste vara fejkad. Det finns iofs en Kreisel-Golf som har vätskekylda batterier. Den kan ladda snabbare. Men jag tror inte att de har byggt mer än några protptyper, osannolikt att det är en sådan på bilden.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 sep 2018 08:06
av LarsL
Vet inte hur Ionity laddarna ser ut men det här ser lite konstigt ut enligt mig. Men varför skulle någon göra ett så dåligt jobb i Photoshop? Kanske vill de visa att det är manipulerat... kanske är det ett jack i laddaren just där?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 sep 2018 08:15
av mati
Haha, det såg jag inte. Där har vi svaret. :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 sep 2018 09:49
av Svenssons
En annan märklig sak med bilden är att laddluckan verkar skugga till höger och laddkabeln till vänster...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 sep 2018 13:17
av kler
Det verkar snarare som att jacket faktiskt finns i ionitys laddare.

https://www.electrive.com/wp-content/up ... d03ceb.jpg[/img]

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 sep 2018 13:59
av Gustafsson
:o

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 okt 2018 19:06
av mati
Zalman3 skrev:
På ionity.eu står
Live 10
Now building 18
Now building 21.
Man kan säga vad man vill men det verkar ta fart nu. Otroligt glädjande faktiskt. När kommer den första i Sverige tro?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 okt 2018 12:29
av HerrNilsson
E for electric intervjuar Paul Entwistle på IONITY om nuläget, framtiden m.m.


NEW Alternative to Tesla Superchargers: IONITY Fast Charging for All EVs

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 okt 2018 20:07
av chaffis75
Mycket intressant video om IONITY, jag tycker man fick många svar i den och de låter som de verkligen har en plan att expandera snabbt även om de inte har så många öppna stationer än.. Tror detta blir väldigt bra.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 okt 2018 20:10
av TeslaTissel
HerrNilsson skrev:
E for electric intervjuar Paul Entwistle på IONITY om nuläget, framtiden m.m.


NEW Alternative to Tesla Superchargers: IONITY Fast Charging for All EVs
Tack ”HerrNilsson”.

Skall lyssna in det här klippet!

Hepp!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 okt 2018 20:54
av mati
Mycket bra video. Tack.
Jag gillar "äggandet" av bilar som ice:ar. Hoppas att det blir standardutrustning för alla laddare. :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 okt 2018 21:20
av mati
11 live, 20 building

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 okt 2018 18:10
av mati
12 live, 20 building

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 okt 2018 18:12
av Bjelke
Bara enstaka dagar mellan varje som tas i drift nu ju :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 okt 2018 18:15
av mati
Bjelke skrev:
Bara enstaka dagar mellan varje som tas i drift nu ju :)
Ja, det tar fart. De tror ju att det blir tresiffrigt vid årsskiftet. Fortsätter de i den takten kan det faktiskt vara realistiskt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 okt 2018 21:09
av HelectriC
Den här tråden är ju den viktigaste för alla som funderar på långdistanselbilar utanför Tesla. Många beslut hänger ihop med hur fort och i vilken omfattning Ionity växer.