Sida 18 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2018 10:22
av OfarligTesla
Geni87 skrev:
Vilka billiga bilar med CCS-laddning är det du är rädd för?
Finns ju en del redan idag på vägarna i form av E-up och E-golf. Nya som kommer innefattar ju Ioniq, Zoe, Kona, Niro och andra. Vi står ju inför skiftet där elbilar flyttar ner till de lägre prisklasserna närmsta året så det kommer finnas fullt med sådana bilar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2018 10:25
av Delta
mati skrev:
Geni87 skrev:
Vilka billiga bilar med CCS-laddning är det du är rädd för?
Jag brukar banka mina billiga e-Golf-dörrar i alla Teslor jag ser. ;)
Även din egen? Det är väl din mest hatade bil? :D

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2018 10:27
av bylund
OfarligTesla skrev:
Geni87 skrev:
Vilka billiga bilar med CCS-laddning är det du är rädd för?
Finns ju en del redan idag på vägarna i form av E-up och E-golf. Nya som kommer innefattar ju Ioniq, Zoe, Kona, Niro och andra. Vi står ju inför skiftet där elbilar flyttar ner till de lägre prisklasserna närmsta året så det kommer finnas fullt med sådana bilar.
Fast de flesta andra bilar är ju smalare än Tesla, så de måste bry sig så lite att de överkompenserar för geometrin.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2018 10:30
av Verdi
OfarligTesla skrev:
Geni87 skrev:
Vilka billiga bilar med CCS-laddning är det du är rädd för?
Finns ju en del redan idag på vägarna i form av E-up och E-golf. Nya som kommer innefattar ju Ioniq, Zoe, Kona, Niro och andra. Vi står ju inför skiftet där elbilar flyttar ner till de lägre prisklasserna närmsta året så det kommer finnas fullt med sådana bilar.

Menar du allvar med detta så vet jag inte vad jag ska säga. I regel svider en omlackering mer för nån som har en billigare bil. Självrisken är väl ungefär densamma.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2018 10:52
av mati
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Geni87 skrev:
Vilka billiga bilar med CCS-laddning är det du är rädd för?
Finns ju en del redan idag på vägarna i form av E-up och E-golf. Nya som kommer innefattar ju Ioniq, Zoe, Kona, Niro och andra. Vi står ju inför skiftet där elbilar flyttar ner till de lägre prisklasserna närmsta året så det kommer finnas fullt med sådana bilar.

Menar du allvar med detta så vet jag inte vad jag ska säga. I regel svider en omlackering mer för nån som har en billigare bil. Självrisken är väl ungefär densamma.
Det finns ju en uppsjö av trådar och inlägg här som handlar om att elbilar är fortfarande för dyra för gemene man. Men nu har de alltså plötsligt blivit så billiga att folk kan använda sina nya elbilar för att hugga bucklor i Tesla-dörrar. :roll:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2018 11:14
av Geni87
mati skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Geni87 skrev:
Vilka billiga bilar med CCS-laddning är det du är rädd för?
Finns ju en del redan idag på vägarna i form av E-up och E-golf. Nya som kommer innefattar ju Ioniq, Zoe, Kona, Niro och andra. Vi står ju inför skiftet där elbilar flyttar ner till de lägre prisklasserna närmsta året så det kommer finnas fullt med sådana bilar.

Menar du allvar med detta så vet jag inte vad jag ska säga. I regel svider en omlackering mer för nån som har en billigare bil. Självrisken är väl ungefär densamma.
Det finns ju en uppsjö av trådar och inlägg här som handlar om att elbilar är fortfarande för dyra för gemene man. Men nu har de alltså plötsligt blivit så billiga att folk kan använda sina nya elbilar för att hugga bucklor i Tesla-dörrar. :roll:
Det är förjävligt, vart är världen på väg?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2018 14:01
av helix
23 live, 44 building

Börjar bli lite svårt att se var de nya pinnarna poppar upp om det inte är i Sverige där man har lite bättre koll :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2018 15:34
av Verdi
De verkar satsa mest på alperna. :D

Varför ingen i Holland? Elbilar är väl rätt stort där? Och när kommer första på rätt sida Sverige? ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2018 20:15
av Magnus71
Bifogar en bild från Ionitys första laddstation under uppbyggnad i Ytterån. Fundamenten är klara sedan ca 2veckor. Risken är väl tyvärr att med ett sådant utförande så blir det risk för ICE -parkering även med laddare på plats.
Först när laddarna placeras som dagens bensinpumpar med naturlig genomfart så kommer parkering upphöra.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2018 20:23
av helix
Magnus71 skrev:
Bifogar en bild från Ionitys första laddstation under uppbyggnad i Ytterån. Fundamenten är klara sedan ca 2veckor. Risken är väl tyvärr att med ett sådant utförande så blir det risk för ICE -parkering även med laddare på plats.
Först när laddarna placeras som dagens bensinpumpar med naturlig genomfart så kommer parkering upphöra.
Blir det bara fyra laddplatser? Eller fanns det fler fundament som inte är med på bilden?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2018 20:25
av mati
Jag undrar om de har svårt med leveranserna av själva laddarna. Det verkar som att det inte händer nånting under en ganska lång tidsperiod och sen plötsligt färdigställs en hel drös med anläggningar samtidigt. Det har varit så flera gånger nu. (Jag för lite nörd-statistik :mrgreen: )

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2018 20:33
av Magnus71
helix skrev:
Magnus71 skrev:
Bifogar en bild från Ionitys första laddstation under uppbyggnad i Ytterån. Fundamenten är klara sedan ca 2veckor. Risken är väl tyvärr att med ett sådant utförande så blir det risk för ICE -parkering även med laddare på plats.
Först när laddarna placeras som dagens bensinpumpar med naturlig genomfart så kommer parkering upphöra.
Blir det bara fyra laddplatser? Eller fanns det fler fundament som inte är med på bilden?
Det finns i nuläget bara detta byggt. Dvs fyra laddplatser varav 1st delas med ”serviceplats”

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2018 21:21
av TiborBlomhall
Och vi som trodde Ionity skulle vara nåt slags konkurrent till Teslas Superchargers :roll:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2018 21:24
av Verdi
TiborBlomhall skrev:
Och vi som trodde Ionity skulle vara nåt slags konkurrent till Teslas Superchargers :roll:
De bygger väl ut i takt med att bilarna blir vanligare. Dessutom är det väl mer ett komplement. ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 nov 2018 10:06
av chaffis75
Var i Malmö idag och kollade denna laddare.. Allt är klart, ja förutom att de saknas laddare ;)

Känns som de har svårt att få dit laddare I rätt rakt men tja fundament på plats med rör och transformator station så de lär gå snabbt när de väl får tag i laddare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 nov 2018 10:26
av Geni87
24 live, 43 building

Första i Norge är nu live. :) 7 laddplatser i Kjerlingland.

EDIT:

En bild fanns visst också. :)

Bild


Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 nov 2018 10:00
av Geni87
Fler bilder från Kjerlingland. Ser riktigt bra ut!
Screenshot_20181123_095804.jpg
Screenshot_20181123_095846.jpg

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 nov 2018 13:51
av lobbin
Stolparna är mycket fulare än deras prototypbilder :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 nov 2018 13:54
av Geni87
lobbin skrev:
Stolparna är mycket fulare än deras prototypbilder :)
De har flera leverantörer av laddare nu till en början, de ser lite olika ut på olika stationer. Minns inte exakt men det fanns något datum för när de ska standardisera nybyggen enligt designen på deras prototyper.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 nov 2018 14:19
av Verdi
lobbin skrev:
Stolparna är mycket fulare än deras prototypbilder :)

Ser ut lite som en sån där mobil pissoar man har på festivaler och liknande.

Bild

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 nov 2018 16:15
av gellerstam
24 live, 44 building

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 27 nov 2018 13:25
av gellerstam
24 live, 45 building

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 nov 2018 11:28
av gellerstam
25 live, 44 building

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 nov 2018 13:04
av Lophornis
gellerstam skrev:
25 live, 44 building
Fortfarande inga i Sverige som gått live. Tror det sker efter nyår.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 nov 2018 13:57
av fth
Jag roade mig med att göra en graf över utbyggnaden, för enkelhetens skull satte jag mål till en station "Live" varannan dag från 2018-09-01, då hamnar dom på 427 stationer Live 2020-12-31.

Med dagens takt kommer dom endast att nå drygt 200 stationer, men vi får väl anta att takten kommer att öka. Det krävs dock knappt dubbla dagens hastighet för att dom skall nå målet.
Ionity.png
/fth