Sida 1 av 2

Leveransorganisation

Postat: 21 mar 2015 20:38
av eTron
Stämmer det att Mr. A är den enda som håller i samtliga leveranser på Tesla Sverige? Det verkar ju helt galet. Jag har själv honom som ansvarig för min leverans inom kort. Men jag blir lite fundersam över vilken nivå på kundservice man kan förvänta sig i samband med leverans om en enda person drar hela lasset. Speciellt när man läser de historier som redan börjar komma upp på forumet trots att leveranserna började för mindre än 1 månad sedan.

Att orsaken till att det bara är 1 person skulle bero på "växtverk" köper jag inte som argument. Det är inga problem att snabbt anställa fler då personalen inte behöver vara kärnfysiker för att klara uppgiften.
Speciellt när företaget säljer premiumbilar som kostar över 1Mkr (i mitt fall 1,2Mkr) har iallafall jag högre förväntan på min köpupplevelse och service än om jag hade köpt en Kia för 150 000kr.

Kommer snart ha min egen leveransupplevelse att dela med mig av, och hoppas att jag kan lämna ett gott omdöme trots nyfunnen tveksamhet...

Re: Leveransorganisation

Postat: 21 mar 2015 20:58
av Tars
Vad jag förstod så slutade en person, och A tog över dennes arbetsuppgifter. Och tyvärr så är A ensam, men jag tror att A får hjälp från många inne på verkstan, så upplevelsen kommer nog att bli bra ska du se.

Re: Leveransorganisation

Postat: 21 mar 2015 21:00
av Kilowatt
Det låter ju helt galet.

Finns det någon här som inte har A som DS?

Re: Leveransorganisation

Postat: 21 mar 2015 21:02
av OlleLind
Det verkar inte bättre än att A tar hand om alla svenska leveranser nu.

Jag anser att det handlar om prioriteringar. Det pågår event över hela landet där säljare av olika rang deltar, ställ in några event och låt säljaren vara leveransspecialister under högsäsongen - problemet löst!

Re: Leveransorganisation

Postat: 21 mar 2015 21:10
av thebishop
En bra chef skulle steppa upp själv om det inte finns någon annan.

Re: Leveransorganisation

Postat: 21 mar 2015 21:13
av LarsL
Eller anställ några på projekt. Måste ju för tusan finnas en kö med ungdomar som vill leverera P85Dor? Eller tar de inte körkort nu för tiden?

Tycker verkligen att kritiken ska riktas uppåt och inte de stackare eller i det här fallet stackaren som jobbar häcken av sig. Klart det blir fel om man gör 2-3 mans jobb.

Re: Leveransorganisation

Postat: 21 mar 2015 21:15
av Nicklas
thebishop skrev:
En bra chef skulle steppa upp själv om det inte finns någon annan.
Du ska se att A säkert är chef också :)

Re: Leveransorganisation

Postat: 21 mar 2015 21:16
av Nicklas
Men det var ju någon annan som var och plockade ut sin bil där två andra var parallellt... Så det måste vara fler som levererar.
- det var en berättelse här på forumet.

Re: Leveransorganisation

Postat: 21 mar 2015 21:27
av hybris
Hört att se anställt en till DS och att de söker mer folk. De var inte beredda på anstormningen sägs det...

Re: Leveransorganisation

Postat: 21 mar 2015 21:36
av mahulkp
Vad jag förstått är det åtminstone 2 st DS som slutat sista tiden. A skulle egentligen bara ha hand om leveranserna till västkusten...

Re: Leveransorganisation

Postat: 21 mar 2015 21:36
av Urtie
Håller med. Organisationen i stort förtjänar en hel del kritik för leveransupplevelsen, men A tycks göra ett närmast omänskligt jobb under omständigheterna.

Om han verkligen är ensam DS för en hel flock överentusiastiska premiumkunder som alla vill ha leverans igår så förstår jag inte hur han klarar det.

Jag har gett dem skit för hur det funkat för mig, men risken för att de bara klandrar honom för det ger mig dåligt samvete.

Re: Leveransorganisation

Postat: 21 mar 2015 21:38
av Nicklas
hybris skrev:
Hört att se anställt en till DS och att de söker mer folk. De var inte beredda på anstormningen sägs det...
Vafalls... Vi har ju allihop väntat typ ett halvår!
- Hur överrumplad kan man bli av det?

Re: Leveransorganisation

Postat: 21 mar 2015 21:39
av Jelasto
Vi får skicka tårta till A :-).

Re: Leveransorganisation

Postat: 21 mar 2015 21:42
av Urtie
Köper inte heller riktigt "anstormningen". De har ju angett jäkligt tydliga försäljningsmål, och resultatet av D-eventet kunde ju inte vara en total överraskning precis. Tesla i Sverige kanske inte var förberedda, men globalt måste de ju varit det. Annars hade de inte kunnat producera bilarna heller.

Re: Leveransorganisation

Postat: 21 mar 2015 22:06
av hybris
Sverige har tydligen gått bättre än de hade förväntat sig...

Re: Leveransorganisation

Postat: 21 mar 2015 22:09
av Tars
Men det verkar underligt hybris i alla fall om man tänker efter. Det tar 4-6 månader innan bilen kommer, då vet man mao att det kommer väldigt många bilar, och anställer därefter. Det är flera månaders framförhållning. Någon har gjort en dålig beräkning.

Re: Leveransorganisation

Postat: 21 mar 2015 22:15
av hybris
Enig om det... Sedan kommer det nog med fler bilar på den Europaproduktion de gör för Kvartalet. Dvs vissa prickar ordern helt rätt. Så kan ju vara januariproduktionen som vart mer Svenska kärror än de planerat för. De har tydligen anställt en till DS som är under utbildning och de söker fler. Enig om att planeringen verkar dålig men har ju inte hela insikten i deras produktion och logistikcykler...

Re: Leveransorganisation

Postat: 21 mar 2015 22:29
av vigge50
Sen så ska man även tänka på att dem snart öppnar ett nytt service center i Göteborg där dem säkert kommer ha en leverantörspeciallist och den kanske tror att det räcker med två i Sverige. Då kanske dem tycker det är onödigt att anställa en till i Stockholm när deras arbete kommer typ halveras om en till två månader.

Re: Leveransorganisation

Postat: 21 mar 2015 22:45
av hybris
Enligt rykte växer Göteborg snabbast gällande antal bilar just nu...

Re: Leveransorganisation

Postat: 21 mar 2015 22:59
av eTron
Jag bedriver själv företag och har många anställda med samma anställningsprofil som A. Det är en "serviceinriktad person som kan hålla många bollar i luften" typ av person. När vi söker sådan personal brukar vi få 100-tals sökande varav kanske 10-20 som verkligen kvalificerar och kan ta jobbet direkt. Det borde inte vara svårt för Tesla att snabb bemanna upp några ytterligare DS - om man vill.

En annan sak som är konstig är att 2 DS ska ha slutat nyligen. Det är märkligt precis när bolaget når en stor framgång att 2 av 3 DS hoppar av. Vanligtvis när ett bolag går bra så trivs de anställda och slutar inte på bolaget.

Något verkar fel i hanteringen av personal... Mina 2 cent...

Re: Leveransorganisation

Postat: 22 mar 2015 01:11
av EnTraktor
Jag beställde min Tesla i september och är inne på min 4:e leveranskontakt.
EE
AR
EE
AR
PW
AL
Har fått "slutet av mars" bekräftat 2 gånger i mars, senast förra helgen och sedan dess får jag inga svar på mail.
Sedan igår säger mitt konto "17 april".

Re: Leveransorganisation

Postat: 22 mar 2015 08:34
av LarsL
+1 eTron

Det något som inte stämmer i organisationen. Det borde vara party men det känns som om de anställda flyr. Vilket naturligtvis leder till förseningar.

Har länge haft den känslan av Elon att han verkar hipp och cool och har massor av kul idéer, men tusan om man vill ha honom som chef. Varje dag man kommer till jobbet så är det något nytt som gäller... Nåja, rena spekulationer naturligtvis. Men attityder sprider sig gärna neråt i organisationen.

Re: Leveransorganisation

Postat: 22 mar 2015 08:43
av dstr
Jelasto skrev:
Vi får skicka tårta till A :-).
+1 på den.

Re: Leveransorganisation

Postat: 22 mar 2015 09:59
av Jojo
Jag lägger till en slant till tårtan, en stor slant! Min DS, som är samma som hos er andra, verkligen förtjänar den, och en back Pilsner ovanpå!
Hursomhelst, jag förstår inte heller bristen på säljpersonal. I vårt grannland till väster borde det finnas en hel del erfarna säljare, man kunde nog be en eller två av dem komma som avlastning till Sveariket under en kortare eller längre period, tills man har löst problemen på hemmaplan. Man kunde nästan tro att Tesla är en landstingsdriven verksamhet... :roll:

Re: Leveransorganisation

Postat: 22 mar 2015 10:12
av jans
eTron skrev:

En annan sak som är konstig är att 2 DS ska ha slutat nyligen. Det är märkligt precis när bolaget når en stor framgång att 2 av 3 DS hoppar av. Vanligtvis när ett bolag går bra så trivs de anställda och slutar inte på bolaget.

Något verkar fel i hanteringen av personal... Mina 2 cent...
Ja detta är skumt. Samtidigt tycker jag att det känns som att de har en trevlig stämning när man är inne på Infra City...