Sida 1 av 2

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 03 maj 2018 14:12
av Swede1
Till Verdi, Elon är mångmiljardär i dollar, han hittar finansiering om det behövs, eller tar egna pengar. Men målet med Tesla var från början att accelerera övergången till elbilar. Så bara alla andra tillverkare gör massa olika elbilar så är målet nåt, även om Tesla försvinner. (Nu tror jag inte att Tesla är i närheten av att ge upp nu, tvärtom, dessutom har de lyckats bygga upp ett mycket starkt varumärke.)

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 03 maj 2018 14:30
av Swede1
https://www.reuters.com/article/us-tesl ... KBN1I32UC

Bra Reuters artikel istället för SvD svammel, Tesla har 3,2 mdr dollar i kassan, och nu eft

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 03 maj 2018 14:36
av Swede1
(Strul med webbläsare sorry) och förlust 0,7 mdr dollar efter uselt kvartal, de kan fortsätta klanta sig i ett år till utan att behöva mer pengar. Det är dyrt att lära sig massproducera bilar... Elon kanske behöver hjälp av kamrer snåljåpar som stoppar en honom en del...

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 03 maj 2018 14:41
av Verdi
Swede1 skrev:
Till Verdi, Elon är mångmiljardär i dollar, han hittar finansiering om det behövs, eller tar egna pengar. Men målet med Tesla var från början att accelerera övergången till elbilar. Så bara alla andra tillverkare gör massa olika elbilar så är målet nåt, även om Tesla försvinner. (Nu tror jag inte att Tesla är i närheten av att ge upp nu, tvärtom, dessutom har de lyckats bygga upp ett mycket starkt varumärke.)
Det spelar ingen roll. Pengarna tar slut förr eller senare.

Som du säger så är vinst inte målet med verksamheten. Att köpa aktier i ett sånt bolag får andra syssla med.

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 03 maj 2018 14:49
av OfarligTesla
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Varför är folk så förvånade över vad för dynga de flesta journalister pumpar ut? De flesta är varken anställda för eller har kapaciteten till analytiskt tänkande, faktakontroll eller att informera om samhällsnyttiga saker. De är där för att generera klick, sen om de skriver om hur dödsdömt Tesla är eller vilken färg på navelpiercing som Miley Cyrus skaffat spelar mindre roll.

Nej men att hela tiden köpa det Tesla själva säger är ju inte heller särskilt objektivt, eller hur?
Varför skulle det vara de enda alternativen man har? Bara för att man inte lyssnar på folk som uppenbart har fel betyder det inte att man måste lyssna blint på någon annan.

Nej men det är ju lite speciellt med livsstilsföretag som t ex Tesla och Apple där det finns en känslomässig anknytning som kanske inte alltid är så bra för objektiviteten. Själv känner jag inte så mycket för företaget Tesla och jag känner faktiskt lite avsmak inför personkulten kring Elon Musk. Han är säkert duktig men han är ju knappast den supermänniska som han gärna utmålar sig som på twitter. Att han ska "sova i fabriken" för att styra upp produktionen gör att jag associerar till Kim Jong-Un och hans fantastiska förmåga att styra upp allt och alla bara genom att titta på det. http://kimjongunlookingatthings.tumblr.com/

Nog f-n måste det finnas folk inom Teslas organisation som är bättre lämpade att styra upp en produktionslina än Elon Musk? Det måste ju finnas experter?
Håller med dig till stor del, dock är ju problemet att de allra flesta inte kan göra ett bra jobb så kan tänka mig att han har svårt att lita på andra. Men NÅGON kan han ju helt klart leta fram så han kan syssla med annat.

Rent generellt avskyr jag när folk tänker för mycket med känslor vad gäller märken med mera. Gäller dock många märken.

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 03 maj 2018 16:41
av Alfred
Som jag förstått det är bruttomarginalen på Model 3 negativ än så länge och förväntas bli positiv ungefär vid en tillverkningstakt på 5000 bilar/vecka. Det är den KPI som bevakningen borde inrikta sig på eftersom det är vad som ytterst avgör hur resultaten kommer se ut framöver. Återstår att se hur stor marginal de kan få vid 10000 bilar/vecka nu när de fått involvera mer mänsklig arbetskraft i tillverkningen. Lika högt som på S/X lär de ju inte nå, men det tror jag aldrig har varit meningen. Då hade man kunnat sänka priset istället.

Men nog förtjänar Tesla en släng av sleven när Musk förolämpar analytikerna istället för att svara på hör hög andel av inbjudningarna som hittills konverterat till beställningar. Jag tycker varken att det är en irrelevant eller dum fråga – tvärtom. Om det är något som gör mig nervös är det oviljan att svara på det – antyder att siffran antagligen inte är så smickrande.

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 03 maj 2018 16:49
av vigge50
Alfred skrev:
Som jag förstått det är bruttomarginalen på Model 3 negativ än så länge och förväntas bli positiv ungefär vid en tillverkningstakt på 5000 bilar/vecka. Det är den KPI som bevakningen borde inrikta sig på eftersom det är vad som ytterst avgör hur resultaten kommer se ut framöver. Återstår att se hur stor marginal de kan få vid 10000 bilar/vecka nu när de fått involvera mer mänsklig arbetskraft i tillverkningen. Lika högt som på S/X lär de ju inte nå, men det tror jag aldrig har varit meningen. Då hade man kunnat sänka priset istället.

Men nog förtjänar Tesla en släng av sleven när Musk förolämpar analytikerna istället för att svara på hör hög andel av inbjudningarna som hittills konverterat till beställningar. Jag tycker varken att det är en irrelevant eller dum fråga – tvärtom. Om det är något som gör mig nervös är det oviljan att svara på det – antyder att siffran antagligen inte är så smickrande.
Att de inte svarar på hur stor andel som låter bli att beställa kan jag förstå, de ytterst begränsade valmöjligheterna som finns idag gör att jag skulle inte förvåna mig om 70% väntar. Om de däremot hade nämnt den siffran så kan jag bara gissa på rubrikerna vi skulle se från journalister som inte bryr sig om att vissa vill ha fyrhjulsdrift eller vill ha en billigare modell.

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 03 maj 2018 16:50
av Pontus
Alfred skrev:
Som jag förstått det är bruttomarginalen på Model 3 negativ än så länge och förväntas bli positiv ungefär vid en tillverkningstakt på 5000 bilar/vecka. Det är den KPI som bevakningen borde inrikta sig på eftersom det är vad som ytterst avgör hur resultaten kommer se ut framöver. Återstår att se hur stor marginal de kan få vid 10000 bilar/vecka nu när de fått involvera mer mänsklig arbetskraft i tillverkningen. Lika högt som på S/X lär de ju inte nå, men det tror jag aldrig har varit meningen. Då hade man kunnat sänka priset istället.

Men nog förtjänar Tesla en släng av sleven när Musk förolämpar analytikerna istället för att svara på hör hög andel av inbjudningarna som hittills konverterat till beställningar. Jag tycker varken att det är en irrelevant eller dum fråga – tvärtom. Om det är något som gör mig nervös är det oviljan att svara på det – antyder att siffran antagligen inte är så smickrande.
Var har du fått i gormationen om bruttomarginalen ifrån? Det är sådan information jag skulle vilja läsa.

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 03 maj 2018 16:59
av vigge50
Pontus skrev:
Alfred skrev:
Som jag förstått det är bruttomarginalen på Model 3 negativ än så länge och förväntas bli positiv ungefär vid en tillverkningstakt på 5000 bilar/vecka. Det är den KPI som bevakningen borde inrikta sig på eftersom det är vad som ytterst avgör hur resultaten kommer se ut framöver. Återstår att se hur stor marginal de kan få vid 10000 bilar/vecka nu när de fått involvera mer mänsklig arbetskraft i tillverkningen. Lika högt som på S/X lär de ju inte nå, men det tror jag aldrig har varit meningen. Då hade man kunnat sänka priset istället.

Men nog förtjänar Tesla en släng av sleven när Musk förolämpar analytikerna istället för att svara på hör hög andel av inbjudningarna som hittills konverterat till beställningar. Jag tycker varken att det är en irrelevant eller dum fråga – tvärtom. Om det är något som gör mig nervös är det oviljan att svara på det – antyder att siffran antagligen inte är så smickrande.
Var har du fått i gormationen om bruttomarginalen ifrån? Det är sådan information jag skulle vilja läsa.
Kan ha fel men har för mig att det nämndes under samtalet efter kvartalsrapporten, kommer ofta mycket intressant information där utöver vad som står i kvartalsrapporten.

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 03 maj 2018 17:24
av Alfred
Pontus skrev:
Var har du fått i gormationen om bruttomarginalen ifrån? Det är sådan information jag skulle vilja läsa.
Damn, hittar inte tillbaka till det nu. Ni får se det som hörsägen tills jag hittar källa. Kan ha varit någon diskussion på TMC vilket ju inte direkt hjälper med trovärdigheten. Som sagt, vore bra om det var detta journalisterna grävde i.

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 03 maj 2018 17:55
av frippan
Så länge de får in beställningar på allt de tillverkar så behöver de ju inte vara oroliga om 2/3 väntar med att beställa. Oroliga behöver de vara när de som bokat kräver tillbaka sina $1000.

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 03 maj 2018 19:06
av Legato
frippan skrev:
Så länge de får in beställningar på allt de tillverkar så behöver de ju inte vara oroliga om 2/3 väntar med att beställa. Oroliga behöver de vara när de som bokat kräver tillbaka sina $1000.
Håller helt med. Oron uppstår om efterfrågan saknas när modellprogrammet börjar bli komplett. Personligen tror jag efterfrågan snarare är ett problem åt "motsatt håll". Det hade varit lättare att behålla en nöjd kundbas om man kunde producera i en takt som var närmare den stora efterfrågan...

Intressant take på all negativ "buzz"... Corpfirmorna vill såklart att Tesla ska emittera nya aktier, det ger fina intäkter för den som ansvarar för emissionen:

https://evannex.com/blogs/news/opinion- ... d+Carts%29

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 03 maj 2018 22:02
av mati
:lol: Den var bra. Ännu roligare när du jämför KJU med Elon. Det finns vissa likheter faktiskt. ;)

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 04 maj 2018 08:43
av Legato
vigge50 skrev:
Pontus skrev:
Alfred skrev:
Som jag förstått det är bruttomarginalen på Model 3 negativ än så länge och förväntas bli positiv ungefär vid en tillverkningstakt på 5000 bilar/vecka. Det är den KPI som bevakningen borde inrikta sig på eftersom det är vad som ytterst avgör hur resultaten kommer se ut framöver. Återstår att se hur stor marginal de kan få vid 10000 bilar/vecka nu när de fått involvera mer mänsklig arbetskraft i tillverkningen. Lika högt som på S/X lär de ju inte nå, men det tror jag aldrig har varit meningen. Då hade man kunnat sänka priset istället.

Men nog förtjänar Tesla en släng av sleven när Musk förolämpar analytikerna istället för att svara på hör hög andel av inbjudningarna som hittills konverterat till beställningar. Jag tycker varken att det är en irrelevant eller dum fråga – tvärtom. Om det är något som gör mig nervös är det oviljan att svara på det – antyder att siffran antagligen inte är så smickrande.
Var har du fått i gormationen om bruttomarginalen ifrån? Det är sådan information jag skulle vilja läsa.
Kan ha fel men har för mig att det nämndes under samtalet efter kvartalsrapporten, kommer ofta mycket intressant information där utöver vad som står i kvartalsrapporten.
Det stämmer. Man redovisade ju att bruttomarginalen på Model 3 ökat med 500 bp, dvs 5 procentenheter men att den fortfarande är negativ. Det långsiktiga målet för Model 3 är 25%, men man lyfte nu också att man tror det kommer dröja längre att nå dit pga högre kostnader i produktionen nu när de dragit ner på automatiseringen :cry:

Personligen tycker jag det känns ganska oroväckande. Man får ju inte glömma att man nu enbart producerar "dyra" Model 3, dvs en version som man på sikt ska ha väldigt höga marginaler på om man ska nå 25% för hela Model 3 serien... När man börjar nå 5000/vecka ska man ju också börja tillverka bilar med standardbatteriet och avsevärt sämre marginaler.

För mig känns det troligt att det kommer försenas rejält när Model 3 faktiskt börjar bidra med positiv bruttomarginal. Positivt kassaflöde är såklart mycket närmare som tur är.

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 04 maj 2018 11:52
av Svenssons
De sa ju under kvartalsmötet (runt 30 minuter in på mötet) att gross margin skulle ligga kring 20% under Q4 och 25% under 2019. Även ifall de kommer att börja leverera basmodellen av Model 3 efter att de når 5 000 bilar per vecka så kommer de även att börja sälja dual-motorvarianten och performance vilket mycket sannolikt betyder ökad gross margin. De tillverkar nu enbart mellansegmentet av Model 3.

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 04 maj 2018 12:16
av Legato
Svenssons skrev:
De sa ju under kvartalsmötet (runt 30 minuter in på mötet) att gross margin skulle ligga kring 20% under Q4 och 25% under 2019. Även ifall de kommer att börja leverera basmodellen av Model 3 efter att de når 5 000 bilar per vecka så kommer de även att börja sälja dual-motorvarianten och performance vilket mycket sannolikt betyder ökad gross margin. De tillverkar nu enbart mellansegmentet av Model 3.
Sant att det kommer modeller med ännu högre pris och marginal, det är ju bra! Dock kommer ju genomsnittspriset definitivt gå ner i närtid, dual motor innebär ju inte alls lika stort påslag som mindre batteri innebär lägre pris. Personligen tror jag också det är mycket fler som väntar på standardbatteriet än det är som väntar på dual motor.

P-modellerna blir såklart väldigt viktiga för lönsamheten, men de ligger väl ytterligare fram i tiden? Har väldigt svårt att tro att man lyckas med både så snabb ökning av produktionen, samt så fördelaktig produktmix att man kan nå 20% i Q4, men jag hoppas såklart jag har fel :)

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 04 maj 2018 13:15
av Svenssons
Legato skrev:
Sant att det kommer modeller med ännu högre pris och marginal, det är ju bra! Dock kommer ju genomsnittspriset definitivt gå ner i närtid, dual motor innebär ju inte alls lika stort påslag som mindre batteri innebär lägre pris. Personligen tror jag också det är mycket fler som väntar på standardbatteriet än det är som väntar på dual motor.

P-modellerna blir såklart väldigt viktiga för lönsamheten, men de ligger väl ytterligare fram i tiden? Har väldigt svårt att tro att man lyckas med både så snabb ökning av produktionen, samt så fördelaktig produktmix att man kan nå 20% i Q4, men jag hoppas såklart jag har fel :)
Det ligger nog ett uppdämt behov och efterfrågan på basmodellen så Q3 lär nog marginalen sjunka. Det lär ju säljas många fler basmodeller än Premium och dual motor. Tror nog dock att både P och D lär komma i år och troligen samtidigt med basmodellen och kanske till och med att dessa levereras innan basmodellen.

Jag tror dock på vad som sägs på kvartalsrapporten och att marginalen under Q4 kommer hamna på 20% +- ett par procent.

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 04 maj 2018 14:14
av Bjelke
Apropå det här med hur många bilar som byggdes i fabriken med X antal personer kontra robotar och automation osv,
man får inte glömma att den tekniska nivån på bilarna idag är ofantligt mycket högre än det var på den tiden, det är
en betydligt mer avancerad produkt som tillverkas idag helt enkelt.

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 04 maj 2018 17:14
av Pontus
Svenssons skrev:
Legato skrev:
Sant att det kommer modeller med ännu högre pris och marginal, det är ju bra! Dock kommer ju genomsnittspriset definitivt gå ner i närtid, dual motor innebär ju inte alls lika stort påslag som mindre batteri innebär lägre pris. Personligen tror jag också det är mycket fler som väntar på standardbatteriet än det är som väntar på dual motor.

P-modellerna blir såklart väldigt viktiga för lönsamheten, men de ligger väl ytterligare fram i tiden? Har väldigt svårt att tro att man lyckas med både så snabb ökning av produktionen, samt så fördelaktig produktmix att man kan nå 20% i Q4, men jag hoppas såklart jag har fel :)
Det ligger nog ett uppdämt behov och efterfrågan på basmodellen så Q3 lär nog marginalen sjunka. Det lär ju säljas många fler basmodeller än Premium och dual motor. Tror nog dock att både P och D lär komma i år och troligen samtidigt med basmodellen och kanske till och med att dessa levereras innan basmodellen.

Jag tror dock på vad som sägs på kvartalsrapporten och att marginalen under Q4 kommer hamna på 20% +- ett par procent.
Frågan är om det blir så uppdämt. Det flesta som fått möjlighet att beställa bilen nu har ju varit tidigare Tesla ägare, dvs personer som redan betalat 70.000 + 100.000 dollar för en bil. Det är folk som har möjlighet att betala och vill ha bilen snabbt. Visst finns det väl en del som beställt till sina barn eller liknande vilka inte än är berädda att betala för Premium men jag tror ändå att det är en hög procent av de som möjligheten att beställa som gjort det.

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 04 maj 2018 18:49
av LarsL
Pontus skrev:
Frågan är om det blir så uppdämt. Det flesta som fått möjlighet att beställa bilen nu har ju varit tidigare Tesla ägare, dvs personer som redan betalat 70.000 + 100.000 dollar för en bil. Det är folk som har möjlighet att betala och vill ha bilen snabbt. Visst finns det väl en del som beställt till sina barn eller liknande vilka inte än är berädda att betala för Premium men jag tror ändå att det är en hög procent av de som möjligheten att beställa som gjort det.
Det är nog fler som icke ägare som fått bilar än ägare vid det här laget. Tänk på att tempot nu är så mycket högre än när det bara var tidigare ägare som fick bilar.

Tror absolut att väldigt många som bokat väntar på den fantastiska $35000-bilen.

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 05 maj 2018 09:03
av Legato
På Tesla Daily nämnde de för övrigt att Model 3 redan nu säljer mer än Audi A4 och BMW 3-serie. Det är bara Mercedes C-klass som fortfarande säljer mer i klassen i USA. Imponerande!

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 05 maj 2018 10:29
av Svenssons
Legato skrev:
På Tesla Daily nämnde de för övrigt att Model 3 redan nu säljer mer än Audi A4 och BMW 3-serie. Det är bara Mercedes C-klass som fortfarande säljer mer i klassen i USA. Imponerande!
Den information kommer direkt från kvartalsrapporten:

http://files.shareholder.com/downloads/ ... 018-1Q.pdf
Midsize.png

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 05 maj 2018 16:06
av Pontus
På den grafen ser det ju ut som att Tesla tagit väldigt många köpare ifrån BMW men nästan inga ifrån de andra. Trodde faktiskt att BMW 3 serien såld mycket mer än så i USA.
Men man ska kanske komma ihåg att BMW har 2 och 4 serie bilar också vilket kanske borde räknas in i samma segment som C klassen?
Går det att få fram någon statistik på hur tex BMW som helhet säljer vs Tesla i antal bilar i USA?

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 06 maj 2018 17:42
av bat
Pontus skrev:
På den grafen ser det ju ut som att Tesla tagit väldigt många köpare ifrån BMW men nästan inga ifrån de andra. Trodde faktiskt att BMW 3 serien såld mycket mer än så i USA.
Men man ska kanske komma ihåg att BMW har 2 och 4 serie bilar också vilket kanske borde räknas in i samma segment som C klassen?
Går det att få fram någon statistik på hur tex BMW som helhet säljer vs Tesla i antal bilar i USA?
http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/bmw/

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Postat: 06 maj 2018 18:10
av Legato
Pontus skrev:
På den grafen ser det ju ut som att Tesla tagit väldigt många köpare ifrån BMW men nästan inga ifrån de andra. Trodde faktiskt att BMW 3 serien såld mycket mer än så i USA.
Men man ska kanske komma ihåg att BMW har 2 och 4 serie bilar också vilket kanske borde räknas in i samma segment som C klassen?
Går det att få fram någon statistik på hur tex BMW som helhet säljer vs Tesla i antal bilar i USA?
Tycker du har rätt angående 4-serie. 2-serie dock är ju en salig blandning av modeller, att jämföra med "grand tourern" tex som ju snarare är en "mikrobuss" känns inte relevant, men sedanen absolut. Audi har kanske ännu fler modeller som bör räknas in, A5 solklart, men även delar av A3 lineupen.