Sida 3 av 4

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 26 sep 2018 09:28
av Svenssons
chaffis75 skrev:
Om de nu blir lösningen som vi spekulerar om, dvs en CCS kontakt även på SuC då tycker jag de öppnar för en intressant fråga, kommer MS och MX också får denna kontakt och hur placeras den? Kanske blir i den stora facelift som de spekuleras om längre fram.
En variant är ju som i Kina men det är ju inte snyggaste lösningen:


Re: 200-250 kW snart?

Postat: 26 sep 2018 09:36
av EnTraktor
Svenssons skrev:
Dessa stolpar skulle även kunna sättas upp i Tyskland, de har ju CCS så inget hinder med att stationen måste hängnas in.
Det där med inhägnad i Tyskland är en myt som vägrar dö. Tesla's laddare är ej publika så dom omfattas ej av CCS reglerna. Tesla har öppnat 2-3 stationer senaste året i Tyskland utan några problem.

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 26 sep 2018 09:44
av Teslaspolen
Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
Om de nu blir lösningen som vi spekulerar om, dvs en CCS kontakt även på SuC då tycker jag de öppnar för en intressant fråga, kommer MS och MX också får denna kontakt och hur placeras den? Kanske blir i den stora facelift som de spekuleras om längre fram.
En variant är ju som i Kina men det är ju inte snyggaste lösningen:

Off topic, men, har dom vänt på Typ-2 kontakten i Kina? Hona sitter där hane sitter på Europeiska bilar. :roll:

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 26 sep 2018 10:07
av lobbin
Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
En variant är ju som i Kina men det är ju inte snyggaste lösningen:
Varför krångla till det, när CCS kommer att fungera med CCS, SuC och vanlig typ 2?

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 26 sep 2018 10:15
av bonath
Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra... :? :o

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 26 sep 2018 10:24
av Svenssons
bonath skrev:
Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra... :? :o
Tror jag inte. Kommer CCS till Model 3 och nyare Model S/X vilket jag hoppas att det gör lär det vara en CCS-kontakt där du kan ladda via CCS, Typ 2 och Supercharger. Är ju ingen adapter mellan. Lösningen i Kina är nog rätt hastigt framtagen men finns ju inget som hindrar att Tesla kör med en större lucka vid sidan så som de gör i Kina även för de europeiska bilarna. Det är inte snyggaste lösningen men CCS för ju inte rum där dagens kontakt är.

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 26 sep 2018 10:31
av Swede1
Var har ni info om att model 3 kommer med ccs kontakt och att superchargers kommer få ccs kontakt?

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 26 sep 2018 10:51
av lobbin
Swede1 skrev:
Var har ni info om att model 3 kommer med ccs kontakt och att superchargers kommer få ccs kontakt?
Vore ytterst korkat om den _inte_ kommer med CCS. Speciellt som Tesla är medlem i CCS och att CCS i grunden bygger på den vanliga typ 2.

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 26 sep 2018 10:58
av chaffis75
lobbin skrev:
Swede1 skrev:
Var har ni info om att model 3 kommer med ccs kontakt och att superchargers kommer få ccs kontakt?
Vore ytterst korkat om den _inte_ kommer med CCS. Speciellt som Tesla är medlem i CCS och att CCS i grunden bygger på den vanliga typ 2.
Men man får väl lägga till att de är spekulationer fortfarande även om jag håller med dig (lobbin) till 100%.

Och en kommentar om Europa kontakten VS Kina kontakter är ju att CCS är ett tillägg till typ2 medans i Kina är de två fysiskt helt olika kontakter och då måste de såklart sitta vid sidan om varandra.

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 26 sep 2018 11:19
av MangeT
Tesla kan väl lägga till en CCS på höger sida på Model S och X. På 3 ser det ut som den kan få plats under samma lucka.

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 26 sep 2018 12:13
av Teslaspolen
bonath skrev:
Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra... :? :o
Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 26 sep 2018 13:10
av chaffis75
Teslaspolen skrev:
bonath skrev:
Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra... :? :o
Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.
Blir de CCS kontakt på TM3 så tror jag inte de kommer ha stöd för chademo adapter någonsin i Europa åtminstone. Finns ju knappt någon poäng i de, bara någon nissan handlare som har bara chademo alla andra laddare har väl alltid både cademo och CCS.

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 26 sep 2018 13:36
av Verdi
chaffis75 skrev:
Teslaspolen skrev:
bonath skrev:
Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra... :? :o
Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.
Blir de CCS kontakt på TM3 så tror jag inte de kommer ha stöd för chademo adapter någonsin i Europa åtminstone. Finns ju knappt någon poäng i de, bara någon nissan handlare som har bara chademo alla andra laddare har väl alltid både cademo och CCS.

Det blir inte CCS-kontakt på Model 3 för då får den svårt att ladda på SuC. Eller går det att få det att samverka på nåt sätt?

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 26 sep 2018 13:58
av chaffis75
Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
Teslaspolen skrev:
bonath skrev:
Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra... :? :o
Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.
Blir de CCS kontakt på TM3 så tror jag inte de kommer ha stöd för chademo adapter någonsin i Europa åtminstone. Finns ju knappt någon poäng i de, bara någon nissan handlare som har bara chademo alla andra laddare har väl alltid både cademo och CCS.

Det blir inte CCS-kontakt på Model 3 för då får den svårt att ladda på SuC. Eller går det att få det att samverka på nåt sätt?
De funkar ju utan problem, bara att de inte använder de nedre pinnarna precis som bilar med CCS gör när de AC laddar... Ja sedan lär lite mjukvara krävas men de bör inte vara något bekymmer.

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 26 sep 2018 14:10
av Zalman3
Men fungerar det med bara en CCS-kontakt? Går det att ladda på en gammal Teslaladdare då?

Typ2 AC upp till 22kW
Tesla DC upp till 120kW
CCS DC upp till 400kW.

Det blir rörigt med både lik och växelström och olika spänningar och strömstyrkor i samma kontakt.

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 26 sep 2018 14:42
av chaffis75
Zalman3 skrev:
Men fungerar det med bara en CCS-kontakt? Går det att ladda på en gammal Teslaladdare då?

Typ2 AC upp till 22kW
Tesla DC upp till 120kW
CCS DC upp till 400kW.

Det blir rörigt med både lik och växelström och olika spänningar och strömstyrkor i samma kontakt.
ja allt de där funkar i samma kontakt... De finns ju ett par pinnar i typ2 kontakten som är för data. Där sker en förhandling om vad som får och kan kopplas på innan någon ström överhuvudtaget flödar... Dessutom görs massor av tester av ström förbindelsen innan ström tillåts flöda och allt detta sker genom data pinnarna i typ 2 kontakten.

När man kör CCS så använda inte ström pinnarna i denna utan då körs alls ström i "CCS extra pinnarna" men jord och data pinnar används från typ2 kontakten..

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 26 sep 2018 15:06
av Henrik Torphammar
Zalman3 skrev:
Det blir rörigt med både lik och växelström och olika spänningar och strömstyrkor i samma kontakt.
Det har ju redan Tesla.

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 26 sep 2018 15:14
av chaffis75
Henrik Torphammar skrev:
Zalman3 skrev:
Det blir rörigt med både lik och växelström och olika spänningar och strömstyrkor i samma kontakt.
Det har ju redan Tesla.
Detta är nog ganska enkel teknik i förhållande till tex autopiloten :D :mrgreen: :ugeek:

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 08 nov 2018 00:39
av Zalman3
Snart december...var är V3 250kW laddaren ?

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 08 nov 2018 06:17
av dstr
Zalman3 skrev:
Snart december...var är V3 250kW laddaren ?
December 2019... Eller 2020.

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 08 nov 2018 07:49
av chaffis75
dstr skrev:
Zalman3 skrev:
Snart december...var är V3 250kW laddaren ?
December 2019... Eller 2020.
hehe... jo precis... de lär inte dyka upp före december åtminstone, ja risken finns de t.o.m. är närmare december 2019...

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 20 nov 2018 03:59
av Laban
Zalman3 skrev:
Snart december...var är V3 250kW laddaren ?
Tweet från inatt:
Supercharger V3, which starts rolling out early next year, will also charge much faster

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 20 nov 2018 06:39
av Bjelke
Hudiksvall först ut med V3 då kanske? :mrgreen:

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 20 nov 2018 06:53
av mati
Bjelke skrev:
Hudiksvall först ut med V3 då kanske? :mrgreen:
Glöm inte att "early next year" betyder "tidigast någon gång efter 2020 eller senare"

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 20 nov 2018 07:09
av Zalman3
S och X får 120kWh batterier som kan laddas med 250kW V3 snabbladdare? 2C känns ju rimligt.

Helt plötsligt känns Audi e-tron 150kW laddning inte så bra längre....

Eller får S och X, 350kW 800V CCS, samma som för Porsche?

Även om bilarna inte kan ladda i 350kW så vore ju bra om stolpen gav detta, då kan den ju ge 175kW till 2 bilar samtidigt.

Det har ju även spekulerats att modell 3 klarar mer än 120kW snabbladdning.

Redan klart är att Tesla kan ladda överallt, eftersom man har adaptrar till både Chademo och CCS.

Bara att konstatera att Tesla behåller sitt försprång.