Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
Postat: 12 maj 2018 23:31
Nu när specs ska släppas i nästa vecka för Model 3 Performance så hade det varit kul att se vad ni tror att den får för officiell 0-60 Mph tid.
Jag.Mickep skrev:Vem bryr sig om 0-100 stillastående? ok, om man vill kompensera för något, men daglig körning från matbutiken eller vid rödljuset. 3 eller 5 sekunder. förbättrar det livet? om det varit 0.5 sekunder är det någon här som skulle tycka det vore trevligt?
De intressanta är räckvidden enligt mig.
Låter som att någon här har en långsam bil för ingen med en snabb bil tycker det är onödigt hahaMickep skrev:Vem bryr sig om 0-100 stillastående? ok, om man vill kompensera för något, men daglig körning från matbutiken eller vid rödljuset. 3 eller 5 sekunder. förbättrar det livet? om det varit 0.5 sekunder är det någon här som skulle tycka det vore trevligt?
De intressanta är räckvidden enligt mig. vet inte om skillnaden awd är så stor, men det lär visa sig. Därmed inte sagt att prestandaalternativet är onödigt, den har sina fördelar.
med det sagt så tror jag det är möjligt att få det till 3.1 sekunder. pga det mindre formatet och vikten, men det beror också vilken motor de väljer (också en kostnadsaspekt) om någon skulle tillåtas optimera och modifiera så tror jag vi skulle se betydliga skillnader (jämför prestanda med de bilar som tävlar och de som kommer från fabrik).
Nej då. 2+1 vägar är som gjorda för snabba bilar.frippan skrev:0-100 är ju nästan det ända sättet man kan utnyttja sin prestanda till vardags. Tycker det är roligast. Köra bara fort är ju bara jobbigt och det blir dyrt också.
Eller så tänker han "fan va den här trädkramaren måste hävda sig... fattar han inte att jag kör med halvgas?"Verdi skrev:Nej då. 2+1 vägar är som gjorda för snabba bilar.frippan skrev:0-100 är ju nästan det ända sättet man kan utnyttja sin prestanda till vardags. Tycker det är roligast. Köra bara fort är ju bara jobbigt och det blir dyrt också.
Låg bakom en Porsche Macan S igår på en sån väg (E4 norr om Gävle) och hade inga problem att hänga på i intervallet 80-150 km/h. Vi gjorde säkert 10 såna accelerationer ihop. Visserligen har den Porschen "bara" 340 hk men å andra sidan tappar den inget i högre hastigheter som Teslan ju gör. Jag tyckte det var roligt att göra lite "reklam" för Tesla för en gångs skull. Kanske tänkte föraren i Porschen att "fan vad den där Teslan går bra" och köper en sån nästa gång?
Gissningsvis inte i en Macan S, de är sirapssega :p.tehjimos skrev:Eller så tänker han "fan va den här trädkramaren måste hävda sig... fattar han inte att jag kör med halvgas?"Verdi skrev:Nej då. 2+1 vägar är som gjorda för snabba bilar.frippan skrev:0-100 är ju nästan det ända sättet man kan utnyttja sin prestanda till vardags. Tycker det är roligast. Köra bara fort är ju bara jobbigt och det blir dyrt också.
Låg bakom en Porsche Macan S igår på en sån väg (E4 norr om Gävle) och hade inga problem att hänga på i intervallet 80-150 km/h. Vi gjorde säkert 10 såna accelerationer ihop. Visserligen har den Porschen "bara" 340 hk men å andra sidan tappar den inget i högre hastigheter som Teslan ju gör. Jag tyckte det var roligt att göra lite "reklam" för Tesla för en gångs skull. Kanske tänkte föraren i Porschen att "fan vad den där Teslan går bra" och köper en sån nästa gång?
Jag körde ju inte om honom. Nä, tror inte han hade så mycket mer att ge.tehjimos skrev:Eller så tänker han "fan va den här trädkramaren måste hävda sig... fattar han inte att jag kör med halvgas?"Verdi skrev:Nej då. 2+1 vägar är som gjorda för snabba bilar.frippan skrev:0-100 är ju nästan det ända sättet man kan utnyttja sin prestanda till vardags. Tycker det är roligast. Köra bara fort är ju bara jobbigt och det blir dyrt också.
Låg bakom en Porsche Macan S igår på en sån väg (E4 norr om Gävle) och hade inga problem att hänga på i intervallet 80-150 km/h. Vi gjorde säkert 10 såna accelerationer ihop. Visserligen har den Porschen "bara" 340 hk men å andra sidan tappar den inget i högre hastigheter som Teslan ju gör. Jag tyckte det var roligt att göra lite "reklam" för Tesla för en gångs skull. Kanske tänkte föraren i Porschen att "fan vad den där Teslan går bra" och köper en sån nästa gång?
Nej den såg ut att gå helt ok. Ta nu inte upp 0-100 siffran för den säger inte så mycket om detta.OfarligTesla skrev:Gissningsvis inte i en Macan S, de är sirapssega :p.tehjimos skrev:Eller så tänker han "fan va den här trädkramaren måste hävda sig... fattar han inte att jag kör med halvgas?"Verdi skrev:Nej då. 2+1 vägar är som gjorda för snabba bilar.frippan skrev:0-100 är ju nästan det ända sättet man kan utnyttja sin prestanda till vardags. Tycker det är roligast. Köra bara fort är ju bara jobbigt och det blir dyrt också.
Låg bakom en Porsche Macan S igår på en sån väg (E4 norr om Gävle) och hade inga problem att hänga på i intervallet 80-150 km/h. Vi gjorde säkert 10 såna accelerationer ihop. Visserligen har den Porschen "bara" 340 hk men å andra sidan tappar den inget i högre hastigheter som Teslan ju gör. Jag tyckte det var roligt att göra lite "reklam" för Tesla för en gångs skull. Kanske tänkte föraren i Porschen att "fan vad den där Teslan går bra" och köper en sån nästa gång?
Oavsett om vi kikar 0-200, 80-120, 100-200 så verkar den ligga runt vad min tidigare Audi gjorde vilket inte var någon galet snabb bil direkt (var inte ens en RS). Nu är ju inte Teslan det heller i det området men två sega bilar gör inte en snabb.Verdi skrev:Nej den såg ut att gå helt ok. Ta nu inte upp 0-100 siffran för den säger inte så mycket om detta.
Ja, en vanlig Audi S4 är antagligen snabbare än både en Macan S och en 90D i det intervallet. Men vad spelar det för roll nu? Jag vill ändå inte ha en Audi.OfarligTesla skrev:Oavsett om vi kikar 0-200, 80-120, 100-200 så verkar den ligga runt vad min tidigare Audi gjorde vilket inte var någon galet snabb bil direkt (var inte ens en RS). Nu är ju inte Teslan det heller i det området men två sega bilar gör inte en snabb.Verdi skrev:Nej den såg ut att gå helt ok. Ta nu inte upp 0-100 siffran för den säger inte så mycket om detta.
Ja? Var har jag sagt något annat? Det jag ville få fram var ju att han inte kunde kört på halva gasen direkt då det inte är någon supersnabb bil, och då bör Teslan hänga med utan problem. Självklart var även "sirapsseg" en överdrift, därav en smilie på slutet.Verdi skrev:Ja, en vanlig Audi S4 är antagligen snabbare än både en Macan S och en 90D i det intervallet. Men vad spelar det för roll nu? Jag vill ändå inte ha en Audi.OfarligTesla skrev:Oavsett om vi kikar 0-200, 80-120, 100-200 så verkar den ligga runt vad min tidigare Audi gjorde vilket inte var någon galet snabb bil direkt (var inte ens en RS). Nu är ju inte Teslan det heller i det området men två sega bilar gör inte en snabb.Verdi skrev:Nej den såg ut att gå helt ok. Ta nu inte upp 0-100 siffran för den säger inte så mycket om detta.
tehjimos skrev:Eller så tänker han "fan va den här trädkramaren måste hävda sig... fattar han inte att jag kör med halvgas?"Verdi skrev:Nej då. 2+1 vägar är som gjorda för snabba bilar.frippan skrev:0-100 är ju nästan det ända sättet man kan utnyttja sin prestanda till vardags. Tycker det är roligast. Köra bara fort är ju bara jobbigt och det blir dyrt också.
Låg bakom en Porsche Macan S igår på en sån väg (E4 norr om Gävle) och hade inga problem att hänga på i intervallet 80-150 km/h. Vi gjorde säkert 10 såna accelerationer ihop. Visserligen har den Porschen "bara" 340 hk men å andra sidan tappar den inget i högre hastigheter som Teslan ju gör. Jag tyckte det var roligt att göra lite "reklam" för Tesla för en gångs skull. Kanske tänkte föraren i Porschen att "fan vad den där Teslan går bra" och köper en sån nästa gång?
Ska vi vara sådana så har han faktiskt inte lovat några prestandasiffror alls! Han tweetade bara att det ska gå att beställa D och P from SLUTET på denna vecka.dstr skrev:Arbetsveckan är snart slut... fast kalendariskt så är det ju rätt många timmar kvar.
När tror ni siffrorna kommer? Jag gissar på om två veckor.