Sida 2 av 2

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Postat: 18 maj 2018 13:21
av Franz
Man får väl börja med att tänka på att det är 9 timmars tidsskillnad. Sedan börjar ju den kristna veckan på söndag (gäller även den judiska) och den tillämpas väl i USA. Elon är väl dock inte särskilt religiös och ganska internationell av sig så fram till klockan 9 på måndag morgon (svensk tid) får nog anses vara inom den här veckan. Men i sann Elon-anda får man väl ändå alltid tänka för sig själva att i nästa vecka betyder i nästa månad etc. ;)

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Postat: 18 maj 2018 20:14
av Legato
tehjimos skrev:
Haha ;) jag brukar också haka på om jag ser någon snabb bil passera. Alltid kul att flåsa lite i nacken med en SUV-elbil bakom sportbilar, när dom försöker dra ifrån men den där jävla fotbollsmammabilen är fortfarande kvar baki arslet.
Agree...

Jag upplever att Teslan är ännu överlägsnare i uppförsbacke. Vet inte om det är så, men vi har en lång och fin uppförsbacke efter en rondell här på Tyresö. Tom med min X75D så har man "hetsat" många prestandabilar där avgaserna sprutar ut där bak (pga fullgas) ;)

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Postat: 20 maj 2018 08:20
av frippan
3.5 sekund blev rätt svar enligt Musk

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Postat: 20 maj 2018 09:07
av dstr
frippan skrev:
3.5 sekund blev rätt svar enligt Musk
På 0-60, vilket ger 3.7 på 0-100 med Teslas fuskmätning.

4.0 (som det blir på riktigt) är inte så fränt som jag hoppats.

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Postat: 20 maj 2018 09:15
av Niklas Z
Legato skrev:
tehjimos skrev:
Haha ;) jag brukar också haka på om jag ser någon snabb bil passera. Alltid kul att flåsa lite i nacken med en SUV-elbil bakom sportbilar, när dom försöker dra ifrån men den där jävla fotbollsmammabilen är fortfarande kvar baki arslet.
Agree...

Jag upplever att Teslan är ännu överlägsnare i uppförsbacke. Vet inte om det är så, men vi har en lång och fin uppförsbacke efter en rondell här på Tyresö. Tom med min X75D så har man "hetsat" många prestandabilar där avgaserna sprutar ut där bak (pga fullgas) ;)
Det låter rimligt. I allmänhet så är Teslorna förhållandevis starkare i lägre farter, medan fossilbilarna är starkare i högre farter, eftersom ICE-motorerna då arbetar i ett mer optimalt varvtalsintervall. I en uppförsbacke tappar båda bilarna acceleration, vilket betyder att de tillbringar längre tid i det intervall där Teslan har sitt övertag.

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Postat: 20 maj 2018 09:18
av dstr
Nej, inte riktigt. I uppförsbacke får du ut mer effekt ur en turbomotor.

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Postat: 20 maj 2018 09:23
av Legato
dstr skrev:
Nej, inte riktigt. I uppförsbacke får du ut mer effekt ur en turbomotor.
Hmm, de flesta turbos jobbar väl fortfarande bara vid högt varvtal? När de börjar komma upp i varv på tvåan är de redan i dammet bakom bilen ;)

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Postat: 20 maj 2018 09:26
av dstr
Legato skrev:
dstr skrev:
Nej, inte riktigt. I uppförsbacke får du ut mer effekt ur en turbomotor.
Hmm, de flesta turbos jobbar väl fortfarande bara vid högt varvtal? När de börjar komma upp i varv på tvåan är de redan i dammet bakom bilen ;)
Så var det på äldre bilar med mekaniskt sprut.

Med elektroniskt sprut, och dubbelturbo som blir allt vanligare på standardbilar så är effektkurvan linjär.

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Postat: 20 maj 2018 09:28
av SR-71-BlackBird
Nu är det officiellt!

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Postat: 20 maj 2018 09:44
av Niklas Z
dstr skrev:
Nej, inte riktigt. I uppförsbacke får du ut mer effekt ur en turbomotor.
Hur kommer det sig att man får ut mer effekt ur en turbomotor när vägbanan lutar?

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Postat: 20 maj 2018 09:47
av Niklas Z
dstr skrev:
Legato skrev:
dstr skrev:
Nej, inte riktigt. I uppförsbacke får du ut mer effekt ur en turbomotor.
Hmm, de flesta turbos jobbar väl fortfarande bara vid högt varvtal? När de börjar komma upp i varv på tvåan är de redan i dammet bakom bilen ;)
Så var det på äldre bilar med mekaniskt sprut.

Med elektroniskt sprut, och dubbelturbo som blir allt vanligare på standardbilar så är effektkurvan linjär.
Kurvan är hyfsat linjär, men den stiger med varvtal, förutom när man kommer tämligen nära maxeffektvarvtalet.

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Postat: 20 maj 2018 11:09
av pegs
dstr skrev:
frippan skrev:
3.5 sekund blev rätt svar enligt Musk
På 0-60, vilket ger 3.7 på 0-100 med Teslas fuskmätning.

4.0 (som det blir på riktigt) är inte så fränt som jag hoppats.
Nej, verkligen inte. Förhoppningsvis finns det lite utrymme för ”uncorking” genom mjukvaruuppdatering längre fram.



Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Postat: 20 maj 2018 12:32
av Bjelke
Jag gissade iaf fullständigt helt totalt exakt rätt iaf :mrgreen:

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Postat: 20 maj 2018 16:25
av 12man
Niklas Z skrev:
dstr skrev:
Nej, inte riktigt. I uppförsbacke får du ut mer effekt ur en turbomotor.
Hur kommer det sig att man får ut mer effekt ur en turbomotor när vägbanan lutar?

Omvänt, en turbomotor kan ge mer vrid om det behövs speciellt i backar och med tungt lass, en bil med typ 170nm och lite last kan ju tappa fart i uppförsbackar, se det som naturens bromsbänk,

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Postat: 20 maj 2018 16:52
av Niklas Z
Nu jämför jag med hur elmotorn är beskaffad och då är dess effekt konstant i ett skapligt brett intervall. Under det avtar effekten med sjunkande hastighet och över intervallet så avtar effekten med stigande hastighet. Det är lite olika från Tesla till Tesla, men mellan (grovt räknat) 55 km/h och 120 km/h är maxeffekt alltid tillgänglig. Däröver sjunker tillgänglig effekt med hastigheten. Det framgår t ex här: https://data.motor-talk.de/data/galleri ... 430255.png
Så ser det inte ut för en turboladdad bensinmotor. Dess effektkurva stiger med varvtalet.

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Postat: 20 maj 2018 17:44
av dstr
Niklas Z skrev:
dstr skrev:
Nej, inte riktigt. I uppförsbacke får du ut mer effekt ur en turbomotor.
Hur kommer det sig att man får ut mer effekt ur en turbomotor när vägbanan lutar?
En turbo pumpar in mer luft i motorn, så man kan skjuta i mer bränsle så man får ur mer effekt.

En turbo behöver motstånd för att bygga laddtryck.

Om du sitter och varvar på neutralen så rör sig knappt laddtrycksmätaren. I bästa fall går du från undertryck till 0. (på räserbilar har man ALS som bygger laddtryck även på tomgång, det är därför tex rallycrossbilar smattrar så läckert på startlinjen)

Med växel i så att motorn får jobba så bygger du mer laddtryck.

http://www.explainthatstuff.com/how-tur ... -work.html

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Postat: 20 maj 2018 17:57
av chpaulin
Lite klent vart det iaf. Jag som funderade på att köra på en P3 som nästa även om det betydde vissa begränsningar. Nu känns det inte lika aktuellt.

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Postat: 20 maj 2018 18:09
av Niklas Z
dstr skrev:
Niklas Z skrev:
dstr skrev:
Nej, inte riktigt. I uppförsbacke får du ut mer effekt ur en turbomotor.
Hur kommer det sig att man får ut mer effekt ur en turbomotor när vägbanan lutar?
En turbo pumpar in mer luft i motorn, så man kan skjuta i mer bränsle så man får ur mer effekt.

En turbo behöver motstånd för att bygga laddtryck.

Om du sitter och varvar på neutralen så rör sig knappt laddtrycksmätaren. I bästa fall går du från undertryck till 0. (på räserbilar har man ALS som bygger laddtryck även på tomgång, det är därför tex rallycrossbilar smattrar så läckert på startlinjen)

Med växel i så att motorn får jobba så bygger du mer laddtryck.

http://www.explainthatstuff.com/how-tur ... -work.html
Nej, en turbo behöver avgasflöde för att bygga laddtryck. Det får man lika mycket av om man accelererar fullt oavsett om det sker på plan mark eller i uppförsbacke. Trampar du gasen i botten på en turbobil så kommer den att ge max laddtryck (frånsett under ett spool-upskede, men det är kort hos moderna motorer och det blir inte kortare i uppförsbacke), vilket regleras av motorstyrningen.

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Postat: 22 maj 2018 17:17
av Laban
chpaulin skrev:
Lite klent vart det iaf. Jag som funderade på att köra på en P3 som nästa även om det betydde vissa begränsningar. Nu känns det inte lika aktuellt.
Eventuellt får Model 3 performance lite bättre prestanda än nu utlovat:

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... elon-musk/
Also, not promising anything, but we *might* be able to increase Model 3 Performance power output a little

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Postat: 22 maj 2018 17:44
av Bjelke
Dom kanske har upptäckt att drivknutar mm måste
hålla längre än några veckor och måste testa lite först :o

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Postat: 22 maj 2018 18:55
av dstr
Niklas Z skrev:
Nej, en turbo behöver avgasflöde för att bygga laddtryck. Det får man lika mycket av om man accelererar fullt oavsett om det sker på plan mark eller i uppförsbacke. Trampar du gasen i botten på en turbobil så kommer den att ge max laddtryck (frånsett under ett spool-upskede, men det är kort hos moderna motorer och det blir inte kortare i uppförsbacke), vilket regleras av motorstyrningen.

Med den teorin så hade inte ALS behövts öht.

https://en.wikipedia.org/wiki/Antilag_system

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Postat: 22 maj 2018 20:57
av Niklas Z
ALS har visst sitt berättigande inom ramen för det jag hävdar. Man har ett ALS för att slippa fördröjningen när man ökar gaspådraget från tomgång. På en tävlingsbil där varje hundradels sekund är viktig så vill man inte ha någon fördröjning, exempelvis när man växlar eller när man kliver på gasen i utgången av en kurva. Man vill nå max laddtryck omedelbart. Däremot ger inte ALS högre maximalt laddtryck.
När man ökar gaspådraget kommer turbon att snurra fortare och moderna turbomotorer når snabbt (vi talar tiondelar av en sekund) det varvtal som konstruktörerna ansett vara en lämplig övre gräns och då sätter motorstyrningen stopp och därmed har turbotrycket nått sitt maximum. Det händer oavsett om man accelererar i uppförsbacke eller plan mark.
Du kan kanske förklara logiken i hur användningen av ALS i tävlingssammanhang stödjer påståendet att turbomotorer ger mer effekt i uppförsbackar.