Sida 2 av 2

Re: Regeringens inkompetens

Postat: 24 maj 2018 09:52
av Johnalm
Herr X skrev:
pubbe skrev:
Jag funderar på att byta ut andrabilen till en elbil istället för bensin, hade inte gjort det utan bidraget på 60 000.
Jag ska nu i dagarna lägga en beställning på en eldriven christianiabike och ersätta många kortare bilturer med den, hade inte gjort det utan bidraget på elcyklar.

Bortsett från precis allt annat, och då menar jag allt annat, så har miljöpartiet gjort en del bra för omställningen från fossildrivna fordon till eldrivna. Elcykeln är ju i många fall ett alternativ till bil. Resten av deras politik kan diskuteras i andra forum.
Jag bor i Norge och här vimlar det av elbilar, både som första och andrabil. Regeringen, som består av två högerpartier, driver vidare den progressiva miljöpolitik som man har en blocköverskridande överenskommelse om (ingen moms på elbilar, ingen vägtulll och massor av annan lull-lull). Numera höjer man på ögonbrynen om någon köper en ny bil som inte är en el- eller hybridbil.

Bara för att sätta den svenska ”världsbästa” politiken i perspektiv.
Tack för draghjälpen, med en något mer nyanserad spegling av den miljöpolitiska verkligheten, i Sverige och i Norge. :D

Re: Regeringens inkompetens

Postat: 24 maj 2018 12:26
av Vasp
Jag hade inte köpt elmoppen min utan bidraget på 25%. Hade nog istället köpt en billig bensindriven moppe istället. Eller en billig begagnad bil troligtvis bensin eller möjligen diesel driven.

Re: Regeringens inkompetens

Postat: 24 maj 2018 12:29
av Swede1
Nej nej, ni har fel. ALLT är miljöpartiets fel!

De höjde förmånsvärdet på elbilar( från -16`till -10`). (Ok då, de har satt upp snabbladdare i Sthlm). Alice Bah Kulturministern är verkligen en imponerande intellektuell. Ibland undrar man hur står till med hela regeringens intellektuella förmåga. Det är faktiskt viktigt med IQ uppåt 130 för att kunna förstå och leda ett helt land. Schweiz demokratiska system verkar mycket intressant och framgångsrikt, det borde vi lära av.

Jag tycker vi kan satsa några hundra miljarder på Hyperloop istället för ”snabbtåg”. Kan ge enorma spinn off effekter. Jas planet ger fortfarande intäkter tex. Måste ha 20-50 års perspektiv. Tänk Sthlm-Oslo-Köpenham på bara en halvtimme rakt in i centrum. Du skulle kunna boi Sthlm och jobba i Oslo!

Sverige är en liten plutt nation på dekis som de flesta inte har en aning om eller bryr sig vad vi gör. Sverige blandas ofta ihop med Schweiz. När tex Kina minskar kolanvändning med pyttelite så är det mer än hela våra co2 utsläpp. Kina har 1379 miljoner invånare, varav många miljardärer.

Givetvis röstar man på SD, både S och M påstår nu några månader innan valet, att de förstått problemen och vill ha SD invandringspolitik. Bara en mycket naiv människa med kort minne skulle lita på dem. SD har ca 100 mdr mer att satsa än alla andra partier pga invandring/bistånd.


Apropå hat, här är en trevlig intervju på framgångspodden med Jimmie Åkesson, vem är han? Framgångspodden har många intressanta intervjuer.


https://www.acast.com/framgangspodden/1 ... a-original

Finnns en kortare version på 26 minuter också.

Jan Scherman har en mycket bra tv serie i SVT play på 3 program om demokratin i Sverige.

https://www.svt.se/lange-leve-demokratin/

Jag tycker SD kan få försöka styra landet i fyra år, så får vi se hur det går. Politiker ska veta att de har ett tillfälligt förtroende som folkvalda, när det är slut så är det bara ut och jobba och betala skatt som alla andra. Rösta på SD du också!

Re: Regeringens inkompetens

Postat: 24 maj 2018 12:58
av lator
Swede1 skrev:
Jag tycker SD kan få försöka styra landet i fyra år, så får vi se hur det går. Politiker ska veta att de har ett tillfälligt förtroende som folkvalda, när det är slut så är det bara ut och jobba och betala skatt som alla andra. Rösta på SD du också!
Jag har varit inne på den linjen också men jag vet inte om landet överlever så länge... visserligen blir det säkert omval tidigare men ändå... :(

Re: Regeringens inkompetens

Postat: 24 maj 2018 13:23
av Alfred
Johnalm skrev:
Okej, jag kanske raljerade något. Men i huvudsak är MP inget fantastiskt miljöparti. Med tanke på att de (teoretiskt sett) haft möjlighet att påverka alla regeringsbeslut via hot om allt möjligt den senaste mandatperioden (dessutom utan motstånd efter DÖ) så hade iallafall jag större förhoppningar på den miljöpolitik som bedrivits. Miljöpartiet borde byta namn till tågpartiet, allt löser sig om vi bygger höghastighetsjärnväg över hela landet.

Så, det var väl ett hyfsat sakligt inlägg? :D
Ja! Det här var mycket mer sakligt, och helt klart rimlig kritik att framföra. Keep it up!

Swede1, jag ger upp. Jag orkar inte.

Alla, (inklusive HerrX), videor på skogstokar är ju roliga. Men glöm inte att dessa finns i alla partier. Frekvensen tycks vara högst i SD, men det är faktiskt inget jag håller emot dem och inget sakligt argument mot deras politik. Det är bara en logisk konsekvens av att de är nya och på grund av sina rötter har med sig mycket bagage i form av människor som förmodligen inte är vettigt att ha som förtroendevalda. Jag är verkligen långt från SD i mina uppfattningar, men jag uppskattar att de försöker rensa upp.

Vi kanske borde leka samhällskunskapslektion och tvinga oss själva att argumentera för den politik som det parti man minst tycker om förespråkar? Det är hemskt nyttigt att tvinga sig själv att hitta det vettiga i ens motståndares argument!

Re: Regeringens inkompetens

Postat: 24 maj 2018 13:35
av ermase
Ok Swede1
Är det så här du menar?

Re: Regeringens inkompetens

Postat: 24 maj 2018 14:04
av joel80
ermase skrev:
Ok Swede1
Är det så här du menar?
Tror mer man ska föra fram deras bästa genier!

:roll:


Men det är ju trevligt att många av partiets vänner i allafall värnar om gamla traditioner:

:P :P

Re: Regeringens inkompetens

Postat: 15 jun 2018 11:57
av Zalman3
14 dagar kvar till 1 juli och ännu finns inga direktiv på var gränsen går för miljöbilar i juli!

Klantigt skött om du frågar mig.
Oavsett var gränsen går för miljöbil, så måste man ha regler, annars blir det ohanterligt!



Osäkerhet kring de klimatbästa bilarna
AV ANDERS ÖDAHL · 2018-06-14

Just nu är det tuffare än vanligt att vara offentlig upphandlare av bilar. Det skriver Ronny Svensson, VD på Ynnor AB, i en analys som även publiceras på Aktuell Hållbarhet Ekotransport.

Upphandlarna är pressade från två håll. Dels vet de inte vilka bilar man får köpa, dels har modellutbudet på nybilsmarknaden begränsats.
Myndigheter måste följa de statliga upphandlingsreglerna för fordon och transporter, och många andra organisationer och företag använder sig av samma regelverk när de köper bilar.
Detta regelverk blir ogiltigt den 1 juli, eftersom det lutar sig mot förordningen om miljöbilar som då försvinner (och med den den femåriga skattefriheten för miljöbilar) i samband med att det nya systemet för fordonsbeskattning börjar gälla, bonus malus.
Därför vet man inte längre vilka bilar man får köpa.
Regeringen är medveten om problemet och Transportstyrelsen, som fick uppdraget att utreda frågan, kom redan i slutet av mars med tre olika förslag till upphandlingskriterier. Ett som godkänner bara de klimatsmartaste bilarna, ett som godkänner alla bilar som inte straffbeskattas i det nya systemet och ett som liknar dagens miljöbilskriterier.
Sedan dess har det gått ett par månader och nu är det bara veckor kvar tills de nuvarande upphandlingskriterierna slutar gälla. Trots det har regeringen inte kunnat enas och besluta om nytt regelverk.
Frustrationen på landets myndigheter är inte att undra på. Samtidigt har leveranstiden för vissa nya bilar förlängts till upp emot ett år. Andra bilar går inte att beställa alls. Elbilar och laddhybrider verkar vara extra utsatta, trots att införandet av bonus malus-systemet förutspåtts bli laddbilarnas stora genombrott.
Det begränsade utbudet beror främst på att alla nya bilar som säljs i Europa från den 1 september måste genomgå ett nytt, hårdare utsläppstest, WLTP, som ger högre koldioxidutsläpp. Trots att biltillverkarna känt till de nya reglerna i flera år, har testkapaciteten visat sig vara något av en flaskhals. Fortfarande väntar hundratals bilmodeller på att godkännas.
Flera biltillverkare, främst tyska, bland annat Volkswagen, verkar tagna på sängen och har flaggat för att man inte kommer hinna testa alla sina bilar innan 1 september. Vissa bilmärken har till och med begränsat utbudet av modeller och drivlinor. Här riskerar mindre serier, som laddhybrider och gasbilar, att hamna sist i kön.
Leveranstiden för Sveriges bäst säljande laddhybrid, VW Passat GTE, är i dagsläget upp emot ett år. Väntetiden för en laddbar Hyundai Ioniq är mellan sex och tio månader, och åtta månader för Volvo XC60 som laddhybrid. Andra laddmodeller går inte ens att beställa. Exempelvis Audi A3 och Q7, Mercedes laddhybrider och VW Golf GTE.
https://www.tjanstebilsfakta.se/osakerh ... ta-bilarna