Sida 1 av 3

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 08:49
av LarsL
Vi har ju inte sett en $35000 Model 3 än och absolut inte i Sverige där vi inte ens vet vad $35000 är i kronor. Jag gissar att Model Y kommer kosta som en I-pace, åtminstone under den tid då en reservation spelar någon roll för leveranstiden.

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 08:54
av dstr
LarsL skrev:
Vi har ju inte sett en $35000 Model 3 än och absolut inte i Sverige där vi inte ens vet vad $35000 är i kronor. Jag gissar att Model Y kommer kosta som en I-pace, åtminstone under den tid då en reservation spelar någon roll för leveranstiden.
...eller med dragkrok.

Vad den kommer att kosta är enkel mattematik. Tesladollarn står idag i 12,40. Det blir 434k enkelt omräknat, MEN - Model 3 kommer inte att "myglas in" som S/X, så man får räkna med 7% ytterligare påslag, så vi landar på 465k, för modellen ingen inte sett ännu.

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 09:07
av jeppe_sthlm
Det kostar en slant att skruva ihop bilarna i Tillburg också, så fulla 7% borde det inte vara

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 09:13
av dstr
jeppe_sthlm skrev:
Det kostar en slant att skruva ihop bilarna i Tillburg också, så fulla 7% borde det inte vara
Sant. Dom lär iofs ha en batteribytarmaskin som fixar batteriet, och så kanske det tar ngn timme att bulta fast motorerna igen. Lär inte kosta Tesla mer än 5k per bil, så säg 460k för en $35k-bil.

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 09:38
av LarsL
Nu kostar ju billigaste Model 3 $45000 är vi då snälla och lägger på $5000 för Y slå ligger vi på $50000, vilket blir 620000kr i Sverige. Sen kanske vi får räkna med 7% i tull och då hamnar vi på 663 400kr. Men då sitter jag där utan adaptivfarthållare :( så vi får lägga på 55000kr till och är då uppe på 718 400kr... :|

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 09:53
av Laban
LarsL skrev:
Nu kostar ju billigaste Model 3 $45000 är vi då snälla och lägger på $5000 för Y slå ligger vi på $50000, vilket blir 620000kr i Sverige. Sen kanske vi får räkna med 7% i tull och då hamnar vi på 663 400kr. Men då sitter jag där utan adaptivfarthållare :( så vi får lägga på 55000kr till och är då uppe på 718 400kr... :|
Vilket i så fall är 130k under i-Pace grundpris.

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 10:12
av Zalman3
Jag tror på ett pris på 40.000 dollar för modell Y.

En riktig Volvo XC60 dödare om du frågar mig.

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 10:23
av Jerker
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 10:32
av El Toys
Såg att Teslabjörn, lyckats skrapa ihop referrals till 2 roadster.

Tycker nästan synd om stackarn :cry:: Not

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 11:21
av Zalman3
Jerker skrev:
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Källa på falkvingedörrar?

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 13:28
av TeslaTissel
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Källa på falkvingedörrar?

Här! https://insideevs.com/tesla-model-y-pro ... roduction/

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 13:30
av OfarligTesla
TeslaTissel skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Källa på falkvingedörrar?

Här! https://insideevs.com/tesla-model-y-pro ... roduction/
Den länken säger att det inte blir något sådant...

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 13:32
av TeslaTissel
Japp! ;)

Bättre lagt in i ny tråd, om det är OK?

Rubriken säger ju ingenting.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 53&t=14041

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 13:37
av vigge50
OfarligTesla skrev:
TeslaTissel skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Källa på falkvingedörrar?

Här! https://insideevs.com/tesla-model-y-pro ... roduction/
Den länken säger att det inte blir något sådant...
Tror Elon skrev på twitter för runt 1,5 år sedan att en av Model 3 eller Model Y skulle få falkvingsdörrar men såklart kan mycket ha hänt sedan dess.

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 13:48
av LarsL
vigge50 skrev:
OfarligTesla skrev:
TeslaTissel skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Källa på falkvingedörrar?

Här! https://insideevs.com/tesla-model-y-pro ... roduction/
Den länken säger att det inte blir något sådant...
Tror Elon skrev på twitter för runt 1,5 år sedan att en av Model 3 eller Model Y skulle få falkvingsdörrar men såklart kan mycket ha hänt sedan dess.
Fast det är ju bara en Twitter sanning, inte en riktig vanlig sanning.

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 14:46
av Svenssons
Jerker skrev:
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Varför ska det vara ett mycket större påslag mellan Model 3 och Y än mellan Model S och X? När Model X kom ut så var det $5k extra för Model X som gällde. Nu varierar det lite mellan versionerna men det är inte långt från $5k idag som skiljer Model S och Model X. I Sverige skiljer priset ca 55k.

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 15:02
av jeppe_sthlm
Vore nästan lite dumdristigt att sätta falkvingedörrar på Model Y. Han har ju själv sagt att de gick för långt med X.

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 15:04
av Svenssons
jeppe_sthlm skrev:
Vore nästan lite dumdristigt att sätta falkvingedörrar på Model Y. Han har ju själv sagt att de gick för långt med X.
Fast falkvingedörrarna på Model X är en av de bästa sakerna på bilen och strular mindre än framdörrarna enligt mig. Visst var det dessa som orsakade nästan 2 års försening på Model X men nu är de ju inte direkt något okänt för Tesla.

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 15:07
av Jerker
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Varför ska det vara ett mycket större påslag mellan Model 3 och Y än mellan Model S och X? När Model X kom ut så var det $5k extra för Model X som gällde. Nu varierar det lite mellan versionerna men det är inte långt från $5k idag som skiljer Model S och Model X. I Sverige skiljer priset ca 55k.
Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.

Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.

Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 15:41
av Laban
Jerker skrev:
Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.

Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.

Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!
Y kommer att bli Model 3 baserad och jag gissar på att det innebär en enkel konstruktion. Dvs, inga falkvingedörrar. Om Model Y inte får falkvingedörrar ser jag ingenting som skulle göra Y betydligt dyrare än 3 att tillverka. Dessutom är den 2 år bort så vi har antagligen en bättre batterikemi vid det laget, med tillhörande kostnadsreduktion.

Den stora vitsen med falkvingedörrarna är väl också till stor del relaterat till en extra sätesrad. Det känns inte speciellt troligt att Y får det, om än inte omöjligt.

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 16:18
av LarsL
Jag gillar FVD!

En gissning jag gjorde för några år sedan var att Model Y skulle ha endast falkvingedörrar, alltså inga framdörrarna utan bara två stora fvd på varje sida.

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 17:57
av Svenssons
Största fördelen med falkvingedörrarna är ju inte att komma till tredje raden. Den finns ju inte ens på en del Model X. Största fördelen är att kunna öppna dörrarna i trängre platser och att det är smidigt att se till att barn sitter ordentligt i baksätet.

Dagens 55k i skillnad mellan S och X är ju inte enbart falkvingedörrar. Model X har ju t.ex. även större och dyrare fälgar, dragkrok och självöppnande framdörrar. På Model X kan Tesla ta ut större skillnad än Model S eftersom priskänsligheten för kunderna som köper dessa bilar inte är särskilt stor när det gäller en kostnadsökning på några enstaka procent. Skulle prisskillnaden vara 20-25% hos kunder som är mer priskänsliga så kommer det naturligtvis inte vara lika enkelt.

Jag är ganska säker på att Model Y inte kommer kosta särskilt mycket med än Model 3, särskilt inte när de nu väl fått igång massproduktionen. Gissar på runt 55k SEK i skillnad för samma batteripack, precis som mellan X/S fast då är det ändå procentuellt nästan dubbelt så stor skillnad.

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 18:09
av Bjelke
Laban skrev:
Jerker skrev:
Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.

Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.

Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!
Y kommer att bli Model 3 baserad och jag gissar på att det innebär en enkel konstruktion. Dvs, inga falkvingedörrar. Om Model Y inte får falkvingedörrar ser jag ingenting som skulle göra Y betydligt dyrare än 3 att tillverka. Dessutom är den 2 år bort så vi har antagligen en bättre batterikemi vid det laget, med tillhörande kostnadsreduktion.

Den stora vitsen med falkvingedörrarna är väl också till stor del relaterat till en extra sätesrad. Det känns inte speciellt troligt att Y får det, om än inte omöjligt.
Ungefär så skulle jag sammanfatta det, möjligen som tillbehör med ganska mycket talar emot det också, så min
gissning blir inga fvd på Y.

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 20:35
av Laban
Svenssons skrev:
Dagens 55k i skillnad mellan S och X är ju inte enbart falkvingedörrar. Model X har ju t.ex. även större och dyrare fälgar, dragkrok och självöppnande framdörrar. På Model X kan Tesla ta ut större skillnad än Model S eftersom priskänsligheten för kunderna som köper dessa bilar inte är särskilt stor när det gäller en kostnadsökning på några enstaka procent. Skulle prisskillnaden vara 20-25% hos kunder som är mer priskänsliga så kommer det naturligtvis inte vara lika enkelt.
Jag gillar falkvingedörrarna personligen, hade gärna sett en 6 sitsig FVD Model Y i samma storlek som Tiguan Allspace. Men det är nog inte bara en kostnadsfråga. Man tappar lite takhöjd i mittensätet bak vilket är en nackdel om man inte har en 6-7 sitsig bil. Model Y blir gissningsvis också lägre än Model X vilket gör det problemet ännu värre. Sen lär det inte vara en fördel produktionsmässigt, något som är viktigare om man ska producera 1 miljon bilar/år jämfört med 50k/år.

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 22:32
av Jerker
Bjelke skrev:
Laban skrev:
Jerker skrev:
Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.

Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.

Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!
Y kommer att bli Model 3 baserad och jag gissar på att det innebär en enkel konstruktion. Dvs, inga falkvingedörrar. Om Model Y inte får falkvingedörrar ser jag ingenting som skulle göra Y betydligt dyrare än 3 att tillverka. Dessutom är den 2 år bort så vi har antagligen en bättre batterikemi vid det laget, med tillhörande kostnadsreduktion.

Den stora vitsen med falkvingedörrarna är väl också till stor del relaterat till en extra sätesrad. Det känns inte speciellt troligt att Y får det, om än inte omöjligt.
Ungefär så skulle jag sammanfatta det, möjligen som tillbehör med ganska mycket talar emot det också, så min
gissning blir inga fvd på Y.
Ja, man kan verkligen hoppas på att Y inte får FVD! En Tesla SUV med dragkrok men utan FVD som får ett överkomligt pris skulle göra mig väldigt intresserad.