Räckvidd på min S85D
Postat: 10 jun 2018 15:26
Idag var det för varmt för att jobba i trädgården så jag satte mig i Kråkan (vår S85D-15) för att göra en "Teslabjörn-trip" och kolla vad räckvidden faktiskt är på vår bil. Det blev följande trip runt i Uppland:
Resan gick på landsvägar med hastighetsbegränsning 70-100 km/h och genom en massa samhällen med 30-60 km/h.
Jag låg mellan skyltad hastighet och +5 km/h förutom vid ett fåtal säkra omkörningar då det förtås gick lite fortare.
Yttertemperaturen var mellan 17-29 grader. Snitt under färden var 22,9%.
Klimatanläggningen var förstås på hela resan och inställd på behagliga 21 grader.
Total höjdskillnad var -46 meter från start till mål.
Jag startade hemifrån med 99% SOC och hade 42 mil senare 9% kvar när jag kom fram till Fullerö med en snittförbrikning på 156 Wh/km.
Kråkan gjorde alltså av med 90% av batteriet och förbrukade 65,4 kWh, och beräknat på 100% är tillgänglig energi i vår bil nu 72,6 kWh och räckvidd vid dessa förhållanden ca 467 km. Som lägst på en 50 km-sträcka under denna trip så låg förbrukningen på 135 kWh/km.
Med start hemifrån strax efter kl 07:00 och målgång vid Superchargern i Fullerö 5½ timme senare.Resan gick på landsvägar med hastighetsbegränsning 70-100 km/h och genom en massa samhällen med 30-60 km/h.
Jag låg mellan skyltad hastighet och +5 km/h förutom vid ett fåtal säkra omkörningar då det förtås gick lite fortare.
Yttertemperaturen var mellan 17-29 grader. Snitt under färden var 22,9%.
Klimatanläggningen var förstås på hela resan och inställd på behagliga 21 grader.
Total höjdskillnad var -46 meter från start till mål.
Jag startade hemifrån med 99% SOC och hade 42 mil senare 9% kvar när jag kom fram till Fullerö med en snittförbrikning på 156 Wh/km.
Kråkan gjorde alltså av med 90% av batteriet och förbrukade 65,4 kWh, och beräknat på 100% är tillgänglig energi i vår bil nu 72,6 kWh och räckvidd vid dessa förhållanden ca 467 km. Som lägst på en 50 km-sträcka under denna trip så låg förbrukningen på 135 kWh/km.