Sida 3 av 3

Re: SuperChargers till Mariestad?

Postat: 19 jun 2018 13:53
av zyax
chaffis75 skrev:
zyax skrev:

Därför att de tidigare placeringarna väcker ilska. Jag har skrivit till Tesla om det här och de kommer med fina men luddiga svar, jag vill verkligen att de tittar på västliga och östliga förbindelser när de placerar sina SuCs på utmed Europavägarna, det går att slå två flugor i en smäll. De har inte visat med någon placering att de tänkt på detta överhuvudtaget, det irriterar.

Jag är dessutom helt övertygad om att andra nätverk kommer att titta på precis det här (vilket man redan sett) och sätta sina laddare strategiskt utmed E4 där denna möter andra vägar t ex. Vill ni att SuC ska vara ett sämre system än de andra nätverken?
Vad har Tesla svarat på dina brev? Jag håller med om att en del placeringar inte varit så smarta om man tänker flöden i flera riktningar och inte bara längs en specifik väg. De enda jag själv kommit fram till är att de kanske inte kan bygga i tex Borås på grund av att de inte hittar mark tillräckligt nära lämplig ström försörjning men detta är ju ren spekulation.

Jag anser att tesla ska prioritera enligt följande.
1. Se till att de väldigt sällan är några köer vid SUC.
2. Att man kan göra vilken resa som helst (sommar eller vinter) utan omvägar för att man ska ladda och utan att behöva ladda mer än säg 90% på bilen med kortast range.

Att man kanske får ladda en extra gång någonstans pågrund av fel placering känns väldigt sekundärt men såklart är de trevligt om man även kan lösa dessa saker i samband med att man uppfyller 1 och 2.
Jag håller med dig i dina punkter, anser att alla SuCs ska täcka de stora behoven vilket betyder Europavägar och större riksvägar.
Antagligen finns det andra orsaker, men det är ren badwill om andra kan sätta upp laddare i t ex Värnamo och Tesla inte kan peka på vettiga orsaker där.

Så här skrev de i sitt svar till mig:

Kod: Markera allt

Hej Martin,

Tack för ditt mail. Jag vet inte hur det kommer sig att vi valde Toftaholm och inte Värnamo för Superchargern men jag är säker på att de ansvariga noga övervägt detta efter att ha undersökt möjligheter med strömtillförsel, bygglov, trafik m.m. Om du vill så kan du föreslå Värnamo ändå med hjälp av detta kontaktformuläret:

http://teslafactory.wufoo.com/forms/european-supercharging/

Jag ser på https://kartor.eniro.se att det finns två snabbladdarstationer, en från Clever och en från E.ON i Värmamo som har Chademo uttag. Chademo ger laddning för ungefär 125 km om man laddar i 30 minuter. Det kanske kan vara ett alternativ om man inte har möjlighet att ta en omväg till Toftaholm.

Tack!

 

Med vänliga hälsningar / Best regards,

Stefan Orbilt | European and Australian Customer Support Specialist
Vad jag läser mellan raderna är att de inte förstår hur svenska riksvägar faktiskt håller hög standard och utgör en stor del av vår infrastruktur. Att andra laddnätverk som har svenska logistikspecialister som vet hur det fungerar tror jag också.

EDIT: Hans svar angående Chademo gäller ju även för den som vill ladda på andra ställen utmed E4 än där Superchargers idag finns tänker jag, det är ingen som valt Värnamo utmed E4 idag när de kunnat ladda snabbare vid Toftaholm tänker jag.

Re: SuperChargers till Mariestad?

Postat: 19 jun 2018 14:04
av chaffis75
Ja lite luddigt svar men låter ju faktiskt som ström tillförsel bygg lov kan vara anledningen.

Re: SuperChargers till Mariestad?

Postat: 19 jun 2018 14:05
av vigge50
zyax skrev:
chaffis75 skrev:
zyax skrev:

Därför att de tidigare placeringarna väcker ilska. Jag har skrivit till Tesla om det här och de kommer med fina men luddiga svar, jag vill verkligen att de tittar på västliga och östliga förbindelser när de placerar sina SuCs på utmed Europavägarna, det går att slå två flugor i en smäll. De har inte visat med någon placering att de tänkt på detta överhuvudtaget, det irriterar.

Jag är dessutom helt övertygad om att andra nätverk kommer att titta på precis det här (vilket man redan sett) och sätta sina laddare strategiskt utmed E4 där denna möter andra vägar t ex. Vill ni att SuC ska vara ett sämre system än de andra nätverken?
Vad har Tesla svarat på dina brev? Jag håller med om att en del placeringar inte varit så smarta om man tänker flöden i flera riktningar och inte bara längs en specifik väg. De enda jag själv kommit fram till är att de kanske inte kan bygga i tex Borås på grund av att de inte hittar mark tillräckligt nära lämplig ström försörjning men detta är ju ren spekulation.

Jag anser att tesla ska prioritera enligt följande.
1. Se till att de väldigt sällan är några köer vid SUC.
2. Att man kan göra vilken resa som helst (sommar eller vinter) utan omvägar för att man ska ladda och utan att behöva ladda mer än säg 90% på bilen med kortast range.

Att man kanske får ladda en extra gång någonstans pågrund av fel placering känns väldigt sekundärt men såklart är de trevligt om man även kan lösa dessa saker i samband med att man uppfyller 1 och 2.
Jag håller med dig i dina punkter, anser att alla SuCs ska täcka de stora behoven vilket betyder Europavägar och större riksvägar.
Antagligen finns det andra orsaker, men det är ren badwill om andra kan sätta upp laddare i t ex Värnamo och Tesla inte kan peka på vettiga orsaker där.

Så här skrev de i sitt svar till mig:

Kod: Markera allt

Hej Martin,

Tack för ditt mail. Jag vet inte hur det kommer sig att vi valde Toftaholm och inte Värnamo för Superchargern men jag är säker på att de ansvariga noga övervägt detta efter att ha undersökt möjligheter med strömtillförsel, bygglov, trafik m.m. Om du vill så kan du föreslå Värnamo ändå med hjälp av detta kontaktformuläret:

http://teslafactory.wufoo.com/forms/european-supercharging/

Jag ser på https://kartor.eniro.se att det finns två snabbladdarstationer, en från Clever och en från E.ON i Värmamo som har Chademo uttag. Chademo ger laddning för ungefär 125 km om man laddar i 30 minuter. Det kanske kan vara ett alternativ om man inte har möjlighet att ta en omväg till Toftaholm.

Tack!

 

Med vänliga hälsningar / Best regards,

Stefan Orbilt | European and Australian Customer Support Specialist
Vad jag läser mellan raderna är att de inte förstår hur svenska riksvägar faktiskt håller hög standard och utgör en stor del av vår infrastruktur. Att andra laddnätverk som har svenska logistikspecialister som vet hur det fungerar tror jag också.

EDIT: Hans svar angående Chademo gäller ju även för den som vill ladda på andra ställen utmed E4 än där Superchargers idag finns tänker jag, det är ingen som valt Värnamo utmed E4 idag när de kunnat ladda snabbare vid Toftaholm tänker jag.
Inte riktigt, enligt vad som skrivits på forumet tidigare(hittar inte nu) så ville Tesla sätta upp SuperChargern i Värnamo(eller var det Ljungby?) men kommunen ville inte ge mark till en elbilsladdare som endast passade en tillverkares bilar. När ägaren av Toftaholm fick höra detta så kontaktade han Tesla och övergav en del av marken till Teslas förfogande. Den konstiga placeringen i Ullrikshamn istället för Borås är däremot ett mysterium för mig.

Re: SuperChargers till Mariestad?

Postat: 19 jun 2018 14:11
av zyax
vigge50 skrev:
Inte riktigt, enligt vad som skrivits på forumet tidigare(hittar inte nu) så ville Tesla sätta upp SuperChargern i Värnamo(eller var det Ljungby?) men kommunen ville inte ge mark till en elbilsladdare som endast passade en tillverkares bilar. När ägaren av Toftaholm fick höra detta så kontaktade han Tesla och övergav en del av marken till Teslas förfogande. Den konstiga placeringen i Ullrikshamn istället för Borås är däremot ett mysterium för mig.
Det är möjligt att det var så, men när de bygger ut i Toftaholm så får de gärna vara på Värnamo igen och istället anlägga de nya där istället, det hade jag (och många med mig) blivit väldigt glad för. Att svenska kommuner kan vara lite aviga vet man ju, men att inte släppa in Tesla eller någon annan är ganska knasigt. Och om det är så får gärna Tesla gå ut med informationen och hänga ut kommunen/kommunerna officiellt.

Re: SuperChargers till Mariestad?

Postat: 19 jun 2018 15:21
av Bod
Jag vill ha en i Elmsta. Roslagen är ett svart hål för laddning av elbilar över huvud taget.

Re: SuperChargers till Mariestad?

Postat: 19 jun 2018 16:26
av mati
pubbe skrev:
LarsL skrev:
pubbe skrev:
När jag var i Mariestad runt jul så var den avstängd i över en vecka. Nu när jag skulle ladda där så ser jag att typ 2 kabeln inte är kvar, utan det sitter en kontakt där istället så man måste ha med sin egen kabel, vilket jag då inte var förberedd på. Sen har dom bytt ut appen, så jag fick registrera om mig och lägga in kortet igen.... jämför allt det med en SuC!
Men använder du typ 2 så finns det väl fortfarande gratis laddare inne i stan.
... om du menar värner energi så nej, dom ska ha betalt. Försökte registrera mig hos dom men gav upp. Jag har registrerat mig på många tjänster för laddning, men värner energi tar nog priset, det är den enda där jag faktiskt gav upp.
Om du har park&charge rfid ska det inte kosta nåt. Det står på uppladdning.nu att det kostar 0.00kr/kWh med rfid och hurmycketsomhelst kr/minut om man betalar med appen. Lite märkligt förvisso. Jag testade i helgen att ladda några minuter med rfid. Få se om det kommer en faktura över 0kr. ;)

Re: SuperChargers till Mariestad?

Postat: 19 jun 2018 16:52
av mati
Förresten, är inte väldigt mycket av det svenska SuC-nätet utmed de stora vägarna optimerat för norrmän så att de kan ta sig ner till kontinenten eller till Stockholm på ett så smidigt sätt som möjligt? Det känns ju onekligen så. Att det finns svenskar som vill åka i öst-väst riktning utan en massa omvägar (Svenssons), eller att kunna åka mellan Sveriges två största städer utan att stanna jättelänge på tråkiga laddplatser (Remuz) verkar inte vara något som har högsta prioritet.
Hela E20 har ju behandlats väldigt stymoderligt när det gäller snabbladdning. Hade inte Fortum förra året smällt upp några snabbladdare norr om Gbg, bl.a. den i Mariestad, hade det inte gått att köra elbil på den sträckan överhuvudtaget. Superchargern i Jung är också alldeles för långt ifrån Gbg. På vintern är det med en S90 på gränsen att kunna åka Jung-Gbg-Jung utan att behöva toppa nånstans på vägen.

Re: SuperChargers till Mariestad?

Postat: 19 jun 2018 20:12
av Foluke
zyax skrev:
Foluke skrev:
Jag är förundrad över att en ren spekulation kan väcka en sådan engagerad debatt. Såvitt jag vet har Tesla inte tagit ett enda spadtag i vare sig Mariestad eller Laxå. Att då försöka "byta" mellan dessa imaginära laddplatser borde inte väcka sådan lidelsefull diskussion.
Jag är glad över att det nog är dubbelt så många SuC nu som när jag köpte. Det har bara blivit bättre och bättre trots en del, ur min synvinkel, udda placeringar.
Därför att de tidigare placeringarna väcker ilska. Jag har skrivit till Tesla om det här och de kommer med fina men luddiga svar, jag vill verkligen att de tittar på västliga och östliga förbindelser när de placerar sina SuCs på utmed Europavägarna, det går att slå två flugor i en smäll. De har inte visat med någon placering att de tänkt på detta överhuvudtaget, det irriterar.

Jag är dessutom helt övertygad om att andra nätverk kommer att titta på precis det här (vilket man redan sett) och sätta sina laddare strategiskt utmed E4 där denna möter andra vägar t ex. Vill ni att SuC ska vara ett sämre system än de andra nätverken?
Jamen varför gräla om två drömmar? Såvitt jag förstår har ingen belägg om någondera önskade placeringarna. Visst kan man önska men varför hetsa upp sig över att någon annan har andra önskemål. "Väcker ilska"! Vad har man för världsbild om man blir ilsk över SuC som tillför ytterligare möjlighet eller placeringen av en SuC som kanske fanns innan man ens köpte sin Tesla? Tror man att placeringarna kanske görs för att djävlas med Teslaägare?

Re: SuperChargers till Mariestad?

Postat: 19 jun 2018 22:04
av Svenssons
mati skrev:
Förresten, är inte väldigt mycket av det svenska SuC-nätet utmed de stora vägarna optimerat för norrmän så att de kan ta sig ner till kontinenten eller till Stockholm på ett så smidigt sätt som möjligt? Det känns ju onekligen så. Att det finns svenskar som vill åka i öst-väst riktning utan en massa omvägar (Svenssons), eller att kunna åka mellan Sveriges två största städer utan att stanna jättelänge på tråkiga laddplatser (Remuz) verkar inte vara något som har högsta prioritet.
Hela E20 har ju behandlats väldigt stymoderligt när det gäller snabbladdning. Hade inte Fortum förra året smällt upp några snabbladdare norr om Gbg, bl.a. den i Mariestad, hade det inte gått att köra elbil på den sträckan överhuvudtaget. Superchargern i Jung är också alldeles för långt ifrån Gbg. På vintern är det med en S90 på gränsen att kunna åka Jung-Gbg-Jung utan att behöva toppa nånstans på vägen.
Lagan är ju knappast för norrbaggarna. De har inte så mycket nytta av den när de kommer västerifrån eller har varit österut och ska hem. De första Superchargers var mycket riktigt för norrmännen men sedan har det inte byggts ut för dem på samma sätt. Jag har t.ex. poängterat att det är rätt vanligt för norrmännen att gena över Sverige när de ska till de norra delarna av Norge. Detta är ju inget som Tesla har hjälpt dem med.

Re: SuperChargers till Mariestad?

Postat: 20 jun 2018 05:17
av mati
Nej, men Lagan är ju som det har beskrivits ett undantag eftersom Tesla inte fick bygglov nån annanstans. Det är väl huvudskälet till den udda placeringen. Jag tycker också att den ligger på ett dumt ställe, ett väldigt naturskönt ställe förvisso, men placeringen passar mig inte alls.

Re: SuperChargers till Mariestad?

Postat: 20 jun 2018 08:29
av zyax
mati skrev:
Nej, men Lagan är ju som det har beskrivits ett undantag eftersom Tesla inte fick bygglov nån annanstans. Det är väl huvudskälet till den udda placeringen. Jag tycker också att den ligger på ett dumt ställe, ett väldigt naturskönt ställe förvisso, men placeringen passar mig inte alls.
I och med andra placeringar, främst Ulricehamn så är det ju inte ett undantag.

Re: SuperChargers till Mariestad?

Postat: 10 jul 2018 12:27
av Remuz
Dags att stanna i Laxå. Hade varit fint med lite ström nu... nämnde jag att avståndet med X90/100 är perfekt från Stockholm. Bör vara perfekt med M3 litet batteri också :)

Re: SuperChargers till Mariestad?

Postat: 10 jul 2018 13:53
av mati
Du hade ju kunnat "semisnabbladda" för 1,10kr/minut här i Götene. Kommunen behöver lite intäkter och stolpen är garanterat inte upptagen. ;)

Re: SuperChargers till Mariestad?

Postat: 10 jul 2018 14:01
av bylund
I alla fall inte upptagen av en elbil...

Re: SuperChargers till Mariestad?

Postat: 10 jul 2018 14:16
av Remuz
mati skrev:
Du hade ju kunnat "semisnabbladda" för 1,10kr/minut här i Götene. Kommunen behöver lite intäkter och stolpen är garanterat inte upptagen. ;)
Liiiite långt till leklandet på BK bara :)

Re: SuperChargers till Mariestad?

Postat: 10 jul 2018 14:36
av mati
bylund skrev:
I alla fall inte upptagen av en elbil...
Nä, roligt nog har göteneborna fattat att de två parkeringsplatserna är till för elbilar. Och det har inte stått en endaste bil där sedan de har börjat ta hutlöst betalt för elen för 6 veckor sedan. Nu är marken täckt med ett tjockt lager av fågelskit. Förut har allt bajs hamnat på (de få) elbilarna som stod och laddade där. Nu är det öde och tomt. Bara en tidsfråga att stolpen plockas bort igen. Kommunen kommer ju dra slutsatsen att det där med elbilar var bara en fluga.

Re: SuperChargers till Mariestad?

Postat: 10 jul 2018 15:54
av Klintan
Finns tydligen en Chademo i Laxå numera i alla fall. 50 kr per session. Tyvärr vid ICA 800 meter från BK.