Varför har dom ens tittat på detta undrar jag? Kan det var så att något eller några andra bilmärken önskat detta?
Ja, de är helt säkert ute efter oss. Bäst att sätta på foliehatten för säkerhets skull
Eller så fortsätter man att gnugga händerna varje gång det skrivs negativt om Tesla i pressen.
Vaknat på fel sida nu igen?
Att CT är byggd för att inte deformeras i ”onödan” är en feature, inte något negativt.
Jaha, så att deformation för att skydda passagerarna är i onödan? Tyska pressen skriver:
– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Och den som ifrågasätter detta har foliehatt...
Nej, men den som ser en sammansvärjning bakom varje felaktighet som skrivs om Tesla kanske har det?
Självklart deformeras CT vid en kollision med något hårt och tungt för att skydda passagerarna, det syns om inte annat på krocktestvideorna vi har sett. Men att någon eventuellt påstår motsatsen betyder inte att det finns en sammansvärjning bakom. ”Eventuellt” eftersom det finns stor risk för felcitering.
Däremot deformeras CT nog inte nämnvärt vid kollision med rådjur och andra däggdjur, inklusive människor vilket är per design. Den ska ju kunna köra igenom en hord med zombier utan att skadas . Det fungerar dock inte i Europa eftersom vi kräver att även människor utanför fordonet ska skyddas och inte bara de som sitter i.
Jo, men sen ska svenska myndigheter också implementera reglerna och det är inte alls säkert att de gör. Bror Duktig kommer troligtvis att tycka att 4,25 ton är onödigt.
Re: Tesla Cybertruck
Postat: 04 mar 2024 07:53
av Legato
Lagom spekulation i Cybertruck-bilar nu...
Såg precis på Facebook att någon Porschehandlare i Florida hade köpt en för $250.000 för att sedan direkt lägga ut den till salu för $299.000.
Jo, men sen ska svenska myndigheter också implementera reglerna och det är inte alls säkert att de gör. Bror Duktig kommer troligtvis att tycka att 4,25 ton är onödigt.
Vi kan ju börja med att EU först skall enas. Allt detta är bara ett förslag. Ett utkast. Att få till en lag där EU-länderna är enade kan ta många år och att man skulle höja maxvikten ser jag inte som extremt troligt då vikten är en starkt bidragande orsak till skador vid kollision med andra fordon. En tung bil mot en lättare är katastrof för den lättare, och utökad maxvikt för B-kort innebär att tillverkarna kan börja göra ännu tyngre och större bilar och det är precis motsatsen EU vill.
Jo, men sen ska svenska myndigheter också implementera reglerna och det är inte alls säkert att de gör. Bror Duktig kommer troligtvis att tycka att 4,25 ton är onödigt.
Vi kan ju börja med att EU först skall enas. Allt detta är bara ett förslag. Ett utkast. Att få till en lag där EU-länderna är enade kan ta många år och att man skulle höja maxvikten ser jag inte som extremt troligt då vikten är en starkt bidragande orsak till skador vid kollision med andra fordon. En tung bil mot en lättare är katastrof för den lättare, och utökad maxvikt för B-kort innebär att tillverkarna kan börja göra ännu tyngre och större bilar och det är precis motsatsen EU vill.
Ja, dessutom så tror jag det är andra regler kring krocksäkerhet med fotgängare i EU än i USA. Folk hatar på SUV:ar med vill gärna ha en CT. Jag får inte ihop det... Jag tycker att den här bilen är fruktansvärt ful. En Rivian skulle jag gärna köpa.
Det låter bra. Hoppas utökat B innebär 5 tons tågvikt om/när Sverige implementerar reglerna.
Uppfattar syftet med ändringen som en "viktdispens" för elfordon. Vad gäller släp så kanske det då innebär att du får dra en lätt (750kg) kärra även på B-kort. Precis som du idag får dra 750kg efter ett 3,5-tonsfordon på B-kort idag.
Att det skulle ge 5 tons tågvikt även för sk tunga släp (tex 3 + 2 ton) med utökat B misstänker jag är ett annat beslut.
Jo, men sen ska svenska myndigheter också implementera reglerna och det är inte alls säkert att de gör. Bror Duktig kommer troligtvis att tycka att 4,25 ton är onödigt.
Vi kan ju börja med att EU först skall enas. Allt detta är bara ett förslag. Ett utkast. Att få till en lag där EU-länderna är enade kan ta många år och att man skulle höja maxvikten ser jag inte som extremt troligt då vikten är en starkt bidragande orsak till skador vid kollision med andra fordon. En tung bil mot en lättare är katastrof för den lättare, och utökad maxvikt för B-kort innebär att tillverkarna kan börja göra ännu tyngre och större bilar och det är precis motsatsen EU vill.
Ja, dessutom så tror jag det är andra regler kring krocksäkerhet med fotgängare i EU än i USA. Folk hatar på SUV:ar med vill gärna ha en CT. Jag får inte ihop det... Jag tycker att den här bilen är fruktansvärt ful. En Rivian skulle jag gärna köpa.
Rent krasst tror jag knappt att det finns några regler för krocksäkerhet med fotgängare, annat än möjligtvis att man kollar på hur bra folket i bilen klarar sig när man krockat med Stina-Anna och hennes 12-åriga dotter. Klarar sig pssagerare och förare? Check! Godkänd!
Typ.
Jo, men sen ska svenska myndigheter också implementera reglerna och det är inte alls säkert att de gör. Bror Duktig kommer troligtvis att tycka att 4,25 ton är onödigt.
Vi kan ju börja med att EU först skall enas. Allt detta är bara ett förslag. Ett utkast. Att få till en lag där EU-länderna är enade kan ta många år och att man skulle höja maxvikten ser jag inte som extremt troligt då vikten är en starkt bidragande orsak till skador vid kollision med andra fordon. En tung bil mot en lättare är katastrof för den lättare, och utökad maxvikt för B-kort innebär att tillverkarna kan börja göra ännu tyngre och större bilar och det är precis motsatsen EU vill.
Ja, dessutom så tror jag det är andra regler kring krocksäkerhet med fotgängare i EU än i USA. Folk hatar på SUV:ar med vill gärna ha en CT. Jag får inte ihop det... Jag tycker att den här bilen är fruktansvärt ful. En Rivian skulle jag gärna köpa.
Rent krasst tror jag knappt att det finns några regler för krocksäkerhet med fotgängare, annat än möjligtvis att man kollar på hur bra folket i bilen klarar sig när man krockat med Stina-Anna och hennes 12-åriga dotter. Klarar sig pssagerare och förare? Check! Godkänd!
Typ.
Jodå det finns krocksäkerhetskrav för bilar mot fotgängare i alla fall inom EU. 2019/2144 heter den nya och den gamla heter Regulation (EC) No 78/2009. Vet inte riktigt när/ hur den nya träder i kraft.
Tror inte det finns några regler i USA åtminstone inte för "trucks".
"Regulation (EU) 2019/2144 of the European Parliament and of the Council, enacted on 27 November 2019, pertains to type-approval requirements for motor vehicles and their trailers, as well as systems, components, and separate technical units intended for such vehicles. The regulation focuses on general safety and the protection of vehicle occupants and vulnerable road users. It amends Regulation (EU) 2018/858 and repeals several previous regulations1.
Here are some key points from the regulation:
Vulnerable Road Users: The term “vulnerable road user” includes non-motorized road users such as cyclists and pedestrians, as well as users of powered two-wheelers2.
Safety and Protection: The regulation aims to enhance safety for all road users by setting standards for vehicle design, components, and technical units. It ensures that vehicles meet safety requirements and protect occupants and vulnerable road users.
Type Approval: The regulation establishes procedures for type approval of new vehicles, systems, components, and technical units. This process ensures proper functioning, safety, and environmental performance.
Repeal of Previous Regulations: The regulation repeals several older regulations, including Regulations (EC) No 78/2009, (EC) No 79/2009, and (EC) No 661/2009, among others"
Re: Tesla Cybertruck
Postat: 19 mar 2024 23:14
av Xanthopteryx
Jag syftade på USA. EU har tämligen strikta regler.
Re: Tesla Cybertruck
Postat: 27 mar 2024 09:07
av bjornnilsson
Min officiella hållning är att jag alltid har tyckt att Cybertrucken är fruktansvärt ful, ända sedan lanseringen.
Dock har jag numera hemliga tankar om bilen. Den börjar se rätt ball ut. Synd att den inte är ett naturligt inslag även på den här sidan av Atlanten.