Första elektriska husbilen
Postat: 27 jun 2018 19:51
Jag har lust att köpa en husbil men kan inte tänka mig en dieseldriven. När dyker det upp elektriska alternativ?
Ja, problemet med den är tyvärr räckvidden på 20 mil enligt NEDC, blir inte mycket mer än en timmes körning mellan laddningarna.Off Grid Byggaren skrev:Det visades en prototyp förra året på en mässa ivarjefall.
Borde ju vara perfekt med elhusbil, den står ju ofta uppställd längre tider och kan destinationsladda i lugn och ro.
Sedan kunde ju även gasolen skippas och 230 V system i bodelen matas från batteriet.
200 km/h med en husbilvigge50 skrev:Ja, problemet med den är tyvärr räckvidden på 20 mil enligt NEDC, blir inte mycket mer än en timmes körning mellan laddningarna.Off Grid Byggaren skrev:Det visades en prototyp förra året på en mässa ivarjefall.
Borde ju vara perfekt med elhusbil, den står ju ofta uppställd längre tider och kan destinationsladda i lugn och ro.
Sedan kunde ju även gasolen skippas och 230 V system i bodelen matas från batteriet.
http://www.husvagnochcamping.se/artikla ... h-tystare/
Och sen när är NEDC ett rättvis mått närman kör på landsväg eller kanske t o m motorväg? Den husbilen ser heller ut att ha så lågt luftmotstånd vilket bör öka förbrukningen ganska rejält så fort hastigheten går upp.Pontus skrev:200 km/h med en husbilvigge50 skrev:Ja, problemet med den är tyvärr räckvidden på 20 mil enligt NEDC, blir inte mycket mer än en timmes körning mellan laddningarna.Off Grid Byggaren skrev:Det visades en prototyp förra året på en mässa ivarjefall.
Borde ju vara perfekt med elhusbil, den står ju ofta uppställd längre tider och kan destinationsladda i lugn och ro.
Sedan kunde ju även gasolen skippas och 230 V system i bodelen matas från batteriet.
http://www.husvagnochcamping.se/artikla ... h-tystare/
Skulle Tesla gjort en idag för typ 1,5 mille så skulle dom ändå sålt bra många av den tror jag...Herr X skrev:Med en fin aerodynamik borde ett batteri på 200kWh vara mer än tillräckligt för att man ska bli jättenöjd som elektrisk husbilist.
Det lägsta pack-priset per kWh antogs vara ca. $150 i slutet av 2017. Det motsvarar ca. 300kSEK för batteripaketet i en elektrisk husbil med ett 200kWh-batteri. En husbil kostar gärna runt miljonen, så det borde inte vara omöjligt att producera en konkurrenskraftig elektrisk husbil redan nu.
Det där är inte riktigt en husbil, utan en ”förstärkt minibuss” (camper på engelska). Jag letar efter en elektrisk husbil (mobile home på engelska).Henrik Torphammar skrev:https://newatlas.com/nissan-nv-electric ... van/54957/
Med 60kWh alternativet så skulle en sådan vara intressant faktiskt.
Det tror jag också. Men det är låååångt utanför teslas domän att producera latriner, smarta infällbara kök eller nedfällbara sängar. Bättre att låta experterna göra bo-delen och låta Tesla bygga basen, på samma sätt som Fiat bara bygger stommen till nästan alla husbilar på den europeiska marknaden.Bjelke skrev:Skulle Tesla gjort en idag för typ 1,5 mille så skulle dom ändå sålt bra många av den tror jag...Herr X skrev:Med en fin aerodynamik borde ett batteri på 200kWh vara mer än tillräckligt för att man ska bli jättenöjd som elektrisk husbilist.
Det lägsta pack-priset per kWh antogs vara ca. $150 i slutet av 2017. Det motsvarar ca. 300kSEK för batteripaketet i en elektrisk husbil med ett 200kWh-batteri. En husbil kostar gärna runt miljonen, så det borde inte vara omöjligt att producera en konkurrenskraftig elektrisk husbil redan nu.
Tror tyvärr du kommer få vänta många år innan en stor el husbil finns att köpa. Av de videos jag sätt på ombyggda NV-200 fanns det vettiga lösningar för kök och dusch, halvbra för toa.Herr X skrev:Det där är inte riktigt en husbil, utan en ”förstärkt minibuss” (camper på engelska). Jag letar efter en elektrisk husbil (mobile home på engelska).Henrik Torphammar skrev:https://newatlas.com/nissan-nv-electric ... van/54957/
Med 60kWh alternativet så skulle en sådan vara intressant faktiskt.
Att köpa en E-NV200 och packa in ett tält och en sovsäck är ingen konst. Dusch, toalett och kök är meckigare.
Missade den lilla detaljen.vigge50 skrev:Och sen när är NEDC ett rättvis mått närman kör på landsväg eller kanske t o m motorväg? Den husbilen ser heller ut att ha så lågt luftmotstånd vilket bör öka förbrukningen ganska rejält så fort hastigheten går upp.Pontus skrev:200 km/h med en husbilvigge50 skrev:Ja, problemet med den är tyvärr räckvidden på 20 mil enligt NEDC, blir inte mycket mer än en timmes körning mellan laddningarna.Off Grid Byggaren skrev:Det visades en prototyp förra året på en mässa ivarjefall.
Borde ju vara perfekt med elhusbil, den står ju ofta uppställd längre tider och kan destinationsladda i lugn och ro.
Sedan kunde ju även gasolen skippas och 230 V system i bodelen matas från batteriet.
http://www.husvagnochcamping.se/artikla ... h-tystare/
Den har 84kWh batteri (3,6kW x 24h) så problemet är inte så mycket räckvidden utan snabbladdningen. Om den bara tar 50kW så kommer det ta tid att ladda vid resor. Den här skulle behöva 100kW laddning eller mer.vigge50 skrev:Ja, problemet med den är tyvärr räckvidden på 20 mil enligt NEDC, blir inte mycket mer än en timmes körning mellan laddningarna.
http://www.husvagnochcamping.se/artikla ... h-tystare/
Köpen Roadsteer och ta drivlina och batteri från den.Teslaspolen skrev:Något som borde gå att elkonvertera? Få tag på en i bra skick med havererad motor till exempel? Dock blir nog batterikyla lite krångligt om den ska klara 100 kW CCS utan att ta stryk antar jag...
En modul att sätta på pickup-trucken är nog det troligaste. Ett samarbete med Kabe eller liknande?Herr X skrev:Det tror jag också. Men det är låååångt utanför teslas domän att producera latriner, smarta infällbara kök eller nedfällbara sängar. Bättre att låta experterna göra bo-delen och låta Tesla bygga basen, på samma sätt som Fiat bara bygger stommen till nästan alla husbilar på den europeiska marknaden.Bjelke skrev:Skulle Tesla gjort en idag för typ 1,5 mille så skulle dom ändå sålt bra många av den tror jag...Herr X skrev:Med en fin aerodynamik borde ett batteri på 200kWh vara mer än tillräckligt för att man ska bli jättenöjd som elektrisk husbilist.
Det lägsta pack-priset per kWh antogs vara ca. $150 i slutet av 2017. Det motsvarar ca. 300kSEK för batteripaketet i en elektrisk husbil med ett 200kWh-batteri. En husbil kostar gärna runt miljonen, så det borde inte vara omöjligt att producera en konkurrenskraftig elektrisk husbil redan nu.
En längre bottenplatta med ett större batteri är allt som behövs (förutom ratt, mittskärm, pedaler etc). Knaus eller någon av de andra erfarna husbilsbyggarna löser resten.
Oavsett vem eller vad så är en påbyggd grund från Tesla det bästa, och den skulle sedan sälja bra som fankangru skrev:En modul att sätta på pickup-trucken är nog det troligaste. Ett samarbete med Kabe eller liknande?Herr X skrev:Det tror jag också. Men det är låååångt utanför teslas domän att producera latriner, smarta infällbara kök eller nedfällbara sängar. Bättre att låta experterna göra bo-delen och låta Tesla bygga basen, på samma sätt som Fiat bara bygger stommen till nästan alla husbilar på den europeiska marknaden.Bjelke skrev:Skulle Tesla gjort en idag för typ 1,5 mille så skulle dom ändå sålt bra många av den tror jag...Herr X skrev:Med en fin aerodynamik borde ett batteri på 200kWh vara mer än tillräckligt för att man ska bli jättenöjd som elektrisk husbilist.
Det lägsta pack-priset per kWh antogs vara ca. $150 i slutet av 2017. Det motsvarar ca. 300kSEK för batteripaketet i en elektrisk husbil med ett 200kWh-batteri. En husbil kostar gärna runt miljonen, så det borde inte vara omöjligt att producera en konkurrenskraftig elektrisk husbil redan nu.
En längre bottenplatta med ett större batteri är allt som behövs (förutom ratt, mittskärm, pedaler etc). Knaus eller någon av de andra erfarna husbilsbyggarna löser resten.