Laddning via UMC eller WC mha Watty
Postat: 28 jun 2018 17:38
Hej
Jag lyssnade just på initierade solcellskollen podcast, med Hjalmar Nilsonne från Watty. Det verkar vara svårt att tjäna pengar alt. hitta kundnyttan med deras produkt, men i fjol när vi skaffade vår Model S fick vi bita i det sura äpplet och säkra upp. Säkringar gick ibland i samband med att värmepump, hushållsutrustning och billaddning skedde samtidigt. Med en frekvent lastmätning på faserna skulle ju bilen helt utan problem kunna låta bli att ladda just när allt annat går för fullt. Jag är helt säker på att detta skulle få en fullständigt obetydlig påverkan på laddtider, och samtidigt kunna spara mycket pengar för konsumenten, som slipper betala för den större säkringen. Det borde funka lika fint med nätoperatörer som tillämpar tariff efter timmen under året/månaden med högst förbrukning. Gissar att problemet ligger hos Tesla som inte skapat något interface för att styra laddningen på signaler utifrån, men praktiskt sett finns ju tusentals kronor att spara på en enkel mjukvara i bilen tillsammans med Watty (eller liknande tjänst). Jag övervägde en gammal hederlig lastvakt för hus med direktel, men det käns lite brutalt att slå på och av matningen till WC/UMC på det viset. Är det nån som testat? Pengar i sjön som ställer till det lite i el-bilskalkylen...
/fimpen
Jag lyssnade just på initierade solcellskollen podcast, med Hjalmar Nilsonne från Watty. Det verkar vara svårt att tjäna pengar alt. hitta kundnyttan med deras produkt, men i fjol när vi skaffade vår Model S fick vi bita i det sura äpplet och säkra upp. Säkringar gick ibland i samband med att värmepump, hushållsutrustning och billaddning skedde samtidigt. Med en frekvent lastmätning på faserna skulle ju bilen helt utan problem kunna låta bli att ladda just när allt annat går för fullt. Jag är helt säker på att detta skulle få en fullständigt obetydlig påverkan på laddtider, och samtidigt kunna spara mycket pengar för konsumenten, som slipper betala för den större säkringen. Det borde funka lika fint med nätoperatörer som tillämpar tariff efter timmen under året/månaden med högst förbrukning. Gissar att problemet ligger hos Tesla som inte skapat något interface för att styra laddningen på signaler utifrån, men praktiskt sett finns ju tusentals kronor att spara på en enkel mjukvara i bilen tillsammans med Watty (eller liknande tjänst). Jag övervägde en gammal hederlig lastvakt för hus med direktel, men det käns lite brutalt att slå på och av matningen till WC/UMC på det viset. Är det nån som testat? Pengar i sjön som ställer till det lite i el-bilskalkylen...
/fimpen