Sida 2 av 224

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2018 22:04
av chaffis75
100000 bilar om året? De lär ju inte räcka om de prissätter den under modell 3 om jag nu förstått dig rätt.
Ja blir väl samma kö som på alla andra elbilar.

Omställningen styrs inte av köparna utan tillverkarna.

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2018 22:31
av Walker
Det är ju det jag menar. Folk ställer sig redan i kö för en bil som inte är mer än en prototyp, knappt det. Sedan ska den säljas i ett antal i hela europa som bara är det dubbla antalet av de Golf som säljs i Sverige på ett år. Med tanke på problemet att bara få tag i en simpel eGolf redan idag, så önskar jag alla som tror att de kommer lägga händerna på en Neo före 2021 ett stort ”Lycka till”.
Jag tror att man måste lära sig att skilja mellan: Lansering, produktionsstart och tillgänglighet. För er som undrar - googla ”Tesla model 3”

Re: VW I.D

Postat: 15 jul 2018 22:48
av Oykkh47
Walker skrev:
Det är ju det jag menar. Folk ställer sig redan i kö för en bil som inte är mer än en prototyp, knappt det. Sedan ska den säljas i ett antal i hela europa som bara är det dubbla antalet av de Golf som säljs i Sverige på ett år. Med tanke på problemet att bara få tag i en simpel eGolf redan idag, så önskar jag alla som tror att de kommer lägga händerna på en Neo före 2021 ett stort ”Lycka till”.
Jag tror att man måste lära sig att skilja mellan: Lansering, produktionsstart och tillgänglighet. För er som undrar - googla ”Tesla model 3”
Hej. Är det du som är walker från škoda forumet för ett par år sedan? Ja kan ju finnas flera walker såklart..

Ja som du säger. VW lär aldrig låta ngn av sina elbilar sälja mera eller bättre än sina fossil favoriter Golf eller Tiguan. År 2025 ska man ligga på en årsvolym på 3 miljoner elbilar på nya MEB plattformen. 1 miljon med VW märket resterande2 miljoner på resten av koncernen.. tänk då tar VW grupp säljer ca 10 miljoner bilar per år och endast 3 miljoner ska va elbilar..

Pratade med min VW säljare i veckan som tidigare va på Skoda. Han sa att inga beställningar eller ngn kö fanns nu. Däremot kunde man sätta upp sig på en intresse lista. Beställningar börjar nästa år. Produktionsstart november v45 2019 och kundbilar börjar levereras April 2020...

Självklart kommer man inte låta VW i.D neo sno försäljning av nya Golf 8..



Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: VW I.D

Postat: 16 jul 2018 07:05
av mati
Var finns den där intresselistan? Måsta man kontakta VW?

Re: VW I.D

Postat: 16 jul 2018 07:57
av Laban
bullen skrev:
När dom säger från 250k o 50 mils räckvidd, har jag mina aningar att det inte är samma konfig. Att modellen klarar 50 mil behöver inte betyda att den konfiggen kostar 250k. Snarare tror jag instegsmodellen har avsevärt kortare räckvidd och dessutom väldigt avskalad medan en long range modell blir klart dyrare.
Håller med. Och skulle 50 mils varianten mot förmodan kosta 250k så får de gärna göra en 25 mils variant för under 200k.

Re: VW I.D

Postat: 16 jul 2018 08:37
av Laban
Oykkh47 skrev:
Självklart kommer man inte låta VW i.D neo sno försäljning av nya Golf 8..
Måste man nödvändigtvis ha lägre marginaler på en elbil ? Det är mycket prat om hur enkla elbilar är att tillverka, hur många jobb som kommer att försvinna osv. 600k av 800k jobb kommer att försvinna i Tyskland har väl nämnts. Samtidigt kan man ta mer betalt för en elbil pga lägre bränslekostnader, bättre drivlina. Eventuellt lägre serviceintäkter då men kan man ta 50k mer för en bil som kostar lika mycket att tillverka så är det kanske inte ett problem. Och i dagsläget är det väl snarare 150k mer.

Re: VW I.D

Postat: 16 jul 2018 16:44
av Mickep
50k motsvarar ju ca 10 års service. Sedan efter 10 år bör det vara någon del man kan lura folk att byta. Och vem säger att man inte behöver intala folk att service behövs. (För ärligt talat, vad gör det på servicar egentligen förutom att hitta fel som besiktningen inte kommer anmärka på och sparkar lite på däcken.
250 på en liten bil som annars skulle kosta 150 känns som ett attraktivt pris, men känns på ett sätt inte något son kommer infrias utan ett sätt att få kunden att vänta med andra märken.

Re: VW I.D

Postat: 16 jul 2018 19:06
av Henrik Torphammar
Någon nämnde en välutrustad diesel-Golf. Jag började klicka på VW hemsidan men kära jesus vad omständligt det var! Helt hysteriskt svårt att få fram en bil!! Jag tröttnade efter ungefär hälften, då var jag uppe i typ 400k och då var det mycket kvar att klicka i. Den bilen var på inget vid maxutrustad utan kanske väl-utrustad som nämndes. Så börjar den på 400k? Som dagens E-golf? Gissar det är efter 60k i rabatt med....

Har svårt att se hur dom skulle kunna bli billigare än Model 3 utan att göra större serier och det kan dom inte utan batterifabrik.... Moment Musk.

Re: VW I.D

Postat: 16 jul 2018 19:51
av Laban
Henrik Torphammar skrev:
Någon nämnde en välutrustad diesel-Golf. Jag började klicka på VW hemsidan men kära jesus vad omständligt det var! Helt hysteriskt svårt att få fram en bil!! Jag tröttnade efter ungefär hälften, då var jag uppe i typ 400k och då var det mycket kvar att klicka i. Den bilen var på inget vid maxutrustad utan kanske väl-utrustad som nämndes. Så börjar den på 400k? Som dagens E-golf? Gissar det är efter 60k i rabatt med....
Jag tog en bensinare på 110 hk, DSG låda, lite lull-lull som parkeringssensorer fram-bak, sportstolar.. hamnade på 257 000 :- . På det kan man säkert pruta lite.
Har svårt att se hur dom skulle kunna bli billigare än Model 3 utan att göra större serier och det kan dom inte utan batterifabrik.... Moment Musk.
VW har "köpt" batterier (kontrakt) för 48 miljarder dollar av Samsung SDI, LG Chem, och CATL, ungefär Teslas totala marknadsvärde enligt artikeln. Vet inte vilken typ av samarbete det är, mer nära som Tesla + Panasonic eller bara rena köpkontrakt. Men oavsett så är det nog med tidsangivelser i kontrakten.

Så något är på väg att hända, frågan är om det räcker med köpkontrakt och hur stora marginaler tillverkarna vill ha jämfört med vad Tesla kan få via Panasonic samarbetet.

Re: VW I.D

Postat: 16 jul 2018 20:39
av Henrik Torphammar
Laban skrev:
Jag tog en bensinare på 110 hk, DSG låda, lite lull-lull som parkeringssensorer fram-bak, sportstolar.. hamnade på 257 000 :- . På det kan man säkert pruta lite.
Ja, men nu sa dom tydligen välutrustad diesel i Almedalen. Det hamnade på 400k utan att jag orkat klicka klart i deras lista. Jag personligen skulle ge det intervallet 380-430k efter 60k premien.

Re: VW I.D

Postat: 16 jul 2018 21:16
av mati
Henrik Torphammar skrev:
Någon nämnde en välutrustad diesel-Golf. Jag började klicka på VW hemsidan men kära jesus vad omständligt det var! Helt hysteriskt svårt att få fram en bil!! Jag tröttnade efter ungefär hälften, då var jag uppe i typ 400k och då var det mycket kvar att klicka i. Den bilen var på inget vid maxutrustad utan kanske väl-utrustad som nämndes. Så börjar den på 400k? Som dagens E-golf? Gissar det är efter 60k i rabatt med....

Har svårt att se hur dom skulle kunna bli billigare än Model 3 utan att göra större serier och det kan dom inte utan batterifabrik.... Moment Musk.
Jag fattar inte det heller. Vad menas med välutrustad egentligen? Man kan säkert plocka ihop en Golf för en halv miljon med tanke på priserna de tar för alla grejer. Samtidigt är en basic e-Golf för 400k faktiskt ganska välutrustad från början. Men det gäller bara här i Sverige. En tysk e-Golf till exempel är billigare, men inte alls lika välutrustad.
Jag gissar att en ID Neo kommer hamna på ungefär samma prislapp som en e-Golf idag. Billigare blir den inte, det har jag svårt att se hur det skulle gå. Samtidigt får man säkerligen ett större batteri med bättre snabbladdning och integrerad kylning/uppvärmning.

Re: VW I.D

Postat: 16 jul 2018 23:40
av Oykkh47
Kan tänka mig beroende på vilket batteripaket man väljer, utrustningsnivå samt enskilda tillval så ligger priset innan bonus på 350.000-450.000kr. Då tror jag vi prickar ganska rätt.. Sen är frågan om VW kommer göra som Tesla vad gäller online uppdateringar till auto pilot och självkörande sen när det ska komma år 2025

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2018 08:06
av chaffis75
mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Någon nämnde en välutrustad diesel-Golf. Jag började klicka på VW hemsidan men kära jesus vad omständligt det var! Helt hysteriskt svårt att få fram en bil!! Jag tröttnade efter ungefär hälften, då var jag uppe i typ 400k och då var det mycket kvar att klicka i. Den bilen var på inget vid maxutrustad utan kanske väl-utrustad som nämndes. Så börjar den på 400k? Som dagens E-golf? Gissar det är efter 60k i rabatt med....

Har svårt att se hur dom skulle kunna bli billigare än Model 3 utan att göra större serier och det kan dom inte utan batterifabrik.... Moment Musk.
Jag fattar inte det heller. Vad menas med välutrustad egentligen? Man kan säkert plocka ihop en Golf för en halv miljon med tanke på priserna de tar för alla grejer. Samtidigt är en basic e-Golf för 400k faktiskt ganska välutrustad från början. Men det gäller bara här i Sverige. En tysk e-Golf till exempel är billigare, men inte alls lika välutrustad.
Jag gissar att en ID Neo kommer hamna på ungefär samma prislapp som en e-Golf idag. Billigare blir den inte, det har jag svårt att se hur det skulle gå. Samtidigt får man säkerligen ett större batteri med bättre snabbladdning och integrerad kylning/uppvärmning.
Stämmer de som ni båda säger så skulle ju jag säga att den blir billigare än en modell 3 men de bror ju väldigt mycket på dollar VS euro VS Svensk krona men som de är idag så tro jag att modell 3 kommar vara dyrare än en VW ID.
Om de nu dessutom skulle vara som du mati säger, större batteri snabbare laddning så har du en väldigt kompetent bil åtminstone för mig. De enda jag vill ha är en bil med bra utrymmen, vettig range och bra snabbladdning, de flesta andra finesser är sekundära för mig. En finess jag dock uppskattar väldigt mycket är adaptiv farthållare men detta är ju inte Teslas styrka, ja den har en som fungerar helt ok från vad man läster men den kostar också 54000kr vilket är väldigt mycket jämför med andra tillverkare inklusive VW.
Jag tror faktiskt denna bilen kan bli riktigt intressant.

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2018 09:47
av Walker
...d v s. När den kommer/levereras till dig som kund. Det är lite som att sälja skinnet innan björnen ens siktats.
Det är mycket ”ska bara” i den här branschen. De enda som -de facto- levererar fungerande elbilar med bra laddstruktur och inom överkomlig tid, och som i de flesta fall kan användas som endabil är ju ett amerikanskt märke som får mycket negativt omnämnande.
Vad som händer 2020-2025 vet vi ju faktiskt väldigt lite om. Det handlar om gissningar och önskningar.

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2018 16:32
av chaffis75
Jag skulle inte hålla med om att de levererar något vettigt än.. Jag har inte ekonomi för en miljon bil och någon $35000 har jag inte sett röken av... Nej alla tillverkare har mycket kvar att göra men ja Tesla ligger självklart bra till om de också kommer förbi sitt jag "ska bara" och då syfte jag åter igen på den där $35000 bilen.

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2018 17:15
av Oykkh47
Blir en spännande bil detta tror jag. Den och I.D crozz. Hoppas beställa en så fort det bara går. Håller tummarna på leverans våren 2020. Hoppas jag har råd med srora batteriet och mycket utrustning. Den ska ju va lika rymlig som en passat inuti..

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2018 20:51
av mati
Oykkh47 skrev:
Blir en spännande bil detta tror jag. Den och I.D crozz. Hoppas beställa en så fort det bara går. Håller tummarna på leverans våren 2020. Hoppas jag har råd med srora batteriet och mycket utrustning. Den ska ju va lika rymlig som en passat inuti..
Det är väl Neo som ska bli lika rymlig som en Passar inuti. Det blir spännande att se hur det ska gå ihop med tanke på att den blir kortare än en Golf. Men visserligen slipper man en lång motorhuv.
Jag kommer troligen också beställa en fortast möjligt. 2020 går Tesla-leasingen ut, senast då måste jag ha nåt annat. Audi e-tron är säkert jättefin också, men prislappen blir nog lite för saftig för min smak. En lite mer lagom prissatt bil som Neo eller Crozz blir nog bra.

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2018 08:52
av Leo
Angående storleksjämförelser är det axelavståndets storlek som gör den så rymlig inuti kupen. Att man alltså kan jämföra den med en större bil.

Re: VW I.D

Postat: 17 aug 2018 09:39
av 12man
VW ska bygga alla nya elbilar (MEB/I.D.) i Zwickau fabriken, gamla Trabant stället, idag tillverkas där 1350 Golf/Passat, (och lite Bentley och Lamborghini karosser). Så runt .5 miljoner elbilar är det tänkt?

Edit 1350/dag

Re: VW I.D

Postat: 17 aug 2018 10:00
av FredrikR
12man skrev:
VW ska bygga alla nya elbilar (MEB/I.D.) i Zwickau fabriken, gamla Trabant stället, idag tillverkas där 1350 Golf/Passat, (och lite Bentley och Lamborghini karosser). Så runt .5 miljoner elbilar är det tänkt?
Men har de sagt att det endast ska tillverkas elbilar där? Fast de lär ju ha det som mål, för 500 000 I.D låter inte omöjligt inom några år.

Re: VW I.D

Postat: 17 aug 2018 11:29
av mati
FredrikR skrev:
12man skrev:
VW ska bygga alla nya elbilar (MEB/I.D.) i Zwickau fabriken, gamla Trabant stället, idag tillverkas där 1350 Golf/Passat, (och lite Bentley och Lamborghini karosser). Så runt .5 miljoner elbilar är det tänkt?
Men har de sagt att det endast ska tillverkas elbilar där? Fast de lär ju ha det som mål, för 500 000 I.D låter inte omöjligt inom några år.
Ja, det blir bara elbilar där som jag har förstått det.

Re: VW I.D

Postat: 17 aug 2018 12:55
av HelectriC
12man skrev:
VW ska bygga alla nya elbilar (MEB/I.D.) i Zwickau fabriken, gamla Trabant stället, idag tillverkas där 1350 Golf/Passat, (och lite Bentley och Lamborghini karosser). Så runt .5 miljoner elbilar är det tänkt?
undrar om det blir karosstillpassning på samma sätt som med Trabant när det begav sig :shock:


Re: VW I.D

Postat: 17 aug 2018 13:32
av Nicke Nyfiken
HelectriC skrev:
12man skrev:
VW ska bygga alla nya elbilar (MEB/I.D.) i Zwickau fabriken, gamla Trabant stället, idag tillverkas där 1350 Golf/Passat, (och lite Bentley och Lamborghini karosser). Så runt .5 miljoner elbilar är det tänkt?
undrar om det blir karosstillpassning på samma sätt som med Trabant när det begav sig :shock:

:lol: :lol: :lol:
Tänk att Borat jobbat på Trabantfabriken.

En riktig hantverkare. Med honom på Teslafabriken så hade de sluppit alla klagomål på ojämna karossskarvar och dåligt justerade dörrar.

Re: VW I.D

Postat: 17 aug 2018 17:18
av mati
HelectriC skrev:
12man skrev:
VW ska bygga alla nya elbilar (MEB/I.D.) i Zwickau fabriken, gamla Trabant stället, idag tillverkas där 1350 Golf/Passat, (och lite Bentley och Lamborghini karosser). Så runt .5 miljoner elbilar är det tänkt?
undrar om det blir karosstillpassning på samma sätt som med Trabant när det begav sig :shock:

Det finns ju än idag en biltillverkare - ganska känd för sina elbilar har jag hört - som har samma karosstillpassning. Trabant var visserligen en aning billigare, men minst lika populär. Den luktade däremot nåt så in i helvete fruktansvärt.
Samtidigt hade ju Trabant en leveranstid uppemot 20 år. Det påminner ju lite om många av dagens elbilar som e-Golf och så. Vi får hoppas att detta inte går i arv på nåt sätt.

Re: VW I.D

Postat: 17 aug 2018 18:36
av bylund
De har ju en hel del gemensamt, som växelväljare vid ratten och avsaknaden av både fyrtaktsmotor och stålkaross.
IMG_1335.jpg