Sida 1 av 6

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 17 jul 2018 22:10
av Jerker
Tack! Bra att veta!

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 07:22
av johan_w
Jönköpings kommun har tidigare haft gratis laddning på alla stolpar. De har tyvärr också gått på tugget om semisnabba laddare och nu kostar det 40öre/min.

Det är väl helt ok om man kan ladda 22kW med kW pris på strax över kronan, med min enlelladdare och 11kW runt 2,50kr vilket kan anses acceptabelt men med min i3a (gamla) är det 6,50kr/kw!

Fattar principen med tidstariff på snabbladdare till viss del. Men på vanlig AC-laddning?

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 07:51
av e5m1r
johan_w skrev:
Jönköpings kommun har tidigare haft gratis laddning på alla stolpar. De har tyvärr också gått på tugget om semisnabba laddare och nu kostar det 40öre/min.

Det är väl helt ok om man kan ladda 22kW med kW pris på strax över kronan, med min enlelladdare och 11kW runt 2,50kr vilket kan anses acceptabelt men med min i3a (gamla) är det 6,50kr/kw!

Fattar principen med tidstariff på snabbladdare till viss del. Men på vanlig AC-laddning?
Det som jag tycker är bra med jkpg är att man kan se om stolpen är ledig i jkpg i deras app och priset är inte så farligt speciellt om man kan få in 22kW

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 08:03
av mati
johan_w skrev:
Jönköpings kommun har tidigare haft gratis laddning på alla stolpar. De har tyvärr också gått på tugget om semisnabba laddare och nu kostar det 40öre/min.

Det är väl helt ok om man kan ladda 22kW med kW pris på strax över kronan, med min enlelladdare och 11kW runt 2,50kr vilket kan anses acceptabelt men med min i3a (gamla) är det 6,50kr/kw!

Fattar principen med tidstariff på snabbladdare till viss del. Men på vanlig AC-laddning?
Jag håller med. Tidsbaserad betalning vid snabbladdning är okej, så länge priserna inte ballar ur. Dessutom gör man inte det så ofta. Men för AC-laddning är det galet när de tar samma minutpriser som för snabbladdning.
Jag antar och hoppas att det är ett övergående fenomen. Antingen så tar kommunerna sitt förnuft till fånga och inför vettiga priser samt debitering per kWh, eller så plockas stolparna bort eftersom de inte längre används. Det senare alternativet är naturligtvis inte önskvärt, men tyvärr lutar det åt det hållet när man ser att stolparna bara står och tar upp parkeringsutrymme. Och insikten att det är galet dyrt verkar inte finnas.
40 öre/minut är ju ändå billigt jämfört med 1,10kr som det kostar här. Som sagt, för en Leaf med 3,6kW-laddare blir det över 18kr/kWh och det kan ju inte anses vara nåt annat än ocker. Logiskt att ingen laddar där, också med tanke på att det finns stolpar bara någon mil bort som inte kostar nånting alls. Och vem vill destinationsladda till ett pris som motsvarar en full bensintank?
Det är inte hållbart i längden.
Jag ska prata med elföreningen som står för stolpen hos oss hur de resonerar kring detta, eller om de kanske inte vill att stolpen används eller nåt. Man kanske får hålla en liten föreläsning om skillnanden mellan AC-laddning och snabbladdning. Men jag tror inte de begriper det.

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 08:38
av Jerker
Jaha, Jönköping har börjat ta betalt, det var en nyhet. Nu är ju inte heller alla deras stolpar i praktiken 22 kW, har jag lärt mig. Eller, de är det om man bara är ensam på stolpen, vilket man allt mer sällan är där. Jag har faktiskt räknat med att hoppa över Jkpg eftersom det allt oftare är svårt att hitta en ledig stolpe. Jag satsar på Ödeshög och därefter Mullsjö för att slippa Jkpg.

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 08:48
av Remuz
40öre/min eller 24kr/h är ju billigt om parkering ingår? Jag skulle lätt betala det. Blev helt chockad i Göteborg vid tesla där en laddplats kostade 40kr/h och då ingick parkeringen.

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 09:38
av LarsL
Jag anser ju att minutdebitering av el ska vara olagligt. Till andra ändamål än laddning av bil är det faktiskt det redan men då väljer leverantörerna att kalla det för en service istället... suck.

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 09:49
av LarsL
Ser att det är Park&Charge kortet du behöver i Mariestad. Det kortet ligger redan i min bil :)
Är det kortet som ger tillgång till snabbladdaren i Jung också, utan att behöva låna/hyra i butiken.

De kort jag har är:
CLEVER, E.ON, InCharge, Charge&drive och Park&Drive.

Finns det fler som jag missat tipsa gärna. Jag vill ha allt liggande i bilen.

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 10:01
av Jerker
Att minutdebitera är lite som att ha ett fast pris på lunchbuffé; den som orkar äta mer får billigare kilopris än den som är liten i maten. På julbord är det iaf ofta så att man tillämpar differentierad taxa, att barn under 12 äter för halva priset och barn under 6 går gratis el.dyl.

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 10:12
av 12man
En del av eländet är ju dessa bilar som bara har en 3.7 kW nödladdare, för tillverkarens utvecklare kan väl inte ha tyckt att det skulle va den huvudsakliga laddmetoden, och då måste de ju varit kvar i nåt "åka till macken" tänk.
Hur många elbilar finns det som bara har en 3.7kW laddare? Massa phevs ja, men riktiga elbilar?

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 10:34
av Niklas Z
Egentligen är det extra viktigt att PHEV laddar ofta. Säg att vi har en bilist som bor en bit utanför centrum. Hen startar med fullt batteri och kan köra på ren eldrift till centrum och koppla in på en laddstolpe, medan några ärenden utförs under säg två timmar. Då hinner det lilla batteriet bli fullt även med den klena ombordladdaren. Men om det kostar 1 kr/min drar sig nog de flesta för att ladda och i stället kör de hem med hjälp av förbränningsmotorn i stället för på ren eldrift, som de kunnat göra om de laddat.
Det verkar inte genomtänkt.
Jag tycker i och för sig att minuttaxa i viss mån kan vara relevant, när det är platsen som är dyr (t ex centrala Stockholm), men här nämns små städer där markpriserna torde vara måttliga och där den ordinarie parkeringstaxan gissningsvis är betydligt lägre. Då är det svårt att motivera minutpris, såvida inte folk står med laddkabeln i länge fast de har fullt batteri, men det kan lösas på annat sätt.

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 10:53
av mati
Niklas Z skrev:
Jag tycker i och för sig att minuttaxa i viss mån kan vara relevant, när det är platsen som är dyr (t ex centrala Stockholm), men här nämns små städer där markpriserna torde vara måttliga och där den ordinarie parkeringstaxan gissningsvis är betydligt lägre. Då är det svårt att motivera minutpris, såvida inte folk står med laddkabeln i länge fast de har fullt batteri, men det kan lösas på annat sätt.
Precis, här i Götene är parkeringen helt gratis överallt i hela samhället. Det är alltså dubbelt korkat. Jag kan alltså ställa mig på laddplatsen utan att ladda. Eftersom jag har en elbil är det ju tillåtet. Då kostar det ingenting, precis som för alla andra som parkerar på torget. Men jag får är en dedikerad VIP-parkeringsplats som ingen ice-bil får ställa sig på. Men så fort jag kopplar in sladden och laddar en elektron i timmen måste jag betala massor för det. Extremt urbota korkat.

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 10:56
av LarsL
12man skrev:
En del av eländet är ju dessa bilar som bara har en 3.7 kW nödladdare, för tillverkarens utvecklare kan väl inte ha tyckt att det skulle va den huvudsakliga laddmetoden, och då måste de ju varit kvar i nåt "åka till macken" tänk.
Hur många elbilar finns det som bara har en 3.7kW laddare? Massa phevs ja, men riktiga elbilar?
Ombordladdaren ÄR den huvudsakliga laddmetoden. Jag använder den varje dag och till ca 95% av min laddenergi. Den funkar alldeles utmärkt och skulle inte betala extra för att få mer effekt, använder nu typ bara 2,2kW vid hemmaladdning.
3,7 kW funkar faktiskt alldeles utmärkt även ute på resor om man vill stanna till vid något ställe i 2-3 timmar ändå. Då blir ju minutdebitering dubbelt dumt för man vill ju kunna gå på museum, besöka köpcentrum eller annat utan tidspress.

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 11:04
av Jerker
I Renault Zoe är det dessutom den enda laddaren! ;)

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 11:09
av mati
12man skrev:
Hur många elbilar finns det som bara har en 3.7kW laddare? Massa phevs ja, men riktiga elbilar?
Typ alla Nissan Leaf 24/30?

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 11:20
av 12man
Enda laddare 3.7kW??

Leaf har ju chademo också
Zoe har upptill 22kW

Stanna i 1timme var 3dje mil håller inte..

Skulle kunna ladda Teslan med endast 2kw också hemma, om det gick? men vill utnyttja låga elpriset mellan 01-06 helst

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 11:29
av mati
12man skrev:
Enda laddare 3.7kW??
Jaså du menar som enda laddare. Nä, det är väl bara hybrider då. Men man använder ju den inbyggda laddaren i 95% av fallen som LarsL säger. Och om jag åker nånstans där jag stannar en längre stund vill jag inte snabbladda, det kanske inte ens finns snabbladdning där. Då vill jag AC-ladda. Men det ska naturligtvis inte kosta mer än snabbladdning. Då blir det ju bara fel.

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 11:49
av Leo
Många bilar, framför allt de lite äldre, rena elbilarna har bara en ”laddare” i bilen, som då ofta var på 3,7kW. Tex Äldre Leaf, e-Golf, e-up osv. Även nya bilar har nästan alltid bara EN laddare i bilen (Undantaget är nog lite äldre Tesla model S där man tidigare kunde köpa till dubbla laddare. Sen ett tag är det EN laddare även i Tesla S/X som med mjukvara kan låsas/låsas upp till olika effekt 11/16,5kW.). 3,7kW laddarna räckte oftast till att fylla dessa elbilar på en natt. Då batteristorleken ofta låg på 18-25kWh. Dvs det tog mindre än 10tim. Numera har många ”vanliga” elbilar batterier på 28-41kWh. Då blir ev 3,7 lite lite så därför har man även börjat öka på laddeffekten.

Sen kan rena elbilar och vissa PHEV (tex Outlander) DESSUTOM ta emot högre laddning via en Chademo/CCS kontakt. Dock sitter då den LADDAREN till Chademo/CCS i själva laddstolpen. Så bilen har egentligen bara ett extra kablage/kontakt/styrning inbyggt i sig för att hantera det.

Dvs de har TVÅ ”laddmöjligheter” men fortfarande bara EN laddare inbyggt i bilen.

Om man nu har tankar om tillverkarens kostnad för laddaren är det bra att hålla isär laddare och laddmöjligheter. Sen kan de självklart vara olika dyra/avancerade laddare i bilen också.

Tidiga Zoe använde motorns ”effektinverter” som laddare som då kunde ladda med 43kW. Så den hade tekniskt sett ingen inbyggd laddare alls kan man säga! Den hade tydligen också kass verkningsgrad (neremot 50%) när man laddade med låg effekt 6-10A 1-fas. (1,2-2,3kW) Tror det var därför man började överge den lösningen.

Svårt att bygga en effektinverter som är effektiv vid alla driftsfall. Har också för mig att det därför finns en ”lägsta optimal hastighet” för bilens förbrukning. Dvs vid tex 30km/h drar bilen mindre än 10km/h. Man kan säga att det helt enkelt är ”effektinvertern/gasreglaget” som inte är designat för optimal effektivitet vid så låga hastigheter eftersom det skulle bli sämre på högre hastigheter.

Tror de nyare Zoe har en inbyggd laddare däremot.

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 11:55
av Jerker
Leo skrev:
Tidiga Zoe använde motorns ”effektinverter” som laddare som då kunde ladda med 43kW. Så den hade tekniskt sett ingen inbyggd laddare alls kan man säga. Den hade tydligen också kass verkningsgrad (neremot 50%) när man laddade med låg effekt 6-10A 1-fas. (1,2-2,3kW) Tror det var därför man började överge den lösningen.
Man övergav den under ett par år, men iom 41 kWh-versionen kom den tillbaka parallellt med den nya. Den gamla kan ta emot 43 kW och den nya 22 kW. Sverige tar inte in 43 kW-versionen med nån luddig hänvisning till att den ger sämre komfort för användaren... :?

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 11:57
av Leo
Ja laddar man hemma med låg effekt så kanske 50% innebära taskig komfort... Dvs lång laddtid och onödig energikostnad :?

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 12:11
av Jerker
Ja, jag tror att det är det de har tagit fasta på. Men hur "god komfort" är det att få laddtiden på en långresa fördubblad?

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 12:28
av Leo
Skulle tro att de prioriterat ”bra” hemmaladdning före ”långreseegenskaper” med tanke på bilstorlekens vanliga användningsområde osv.

Handlar ju alltid till sist om avvägningar mellan bilens olika egenskaper. (även slutpris osv)

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 12:32
av Jerker
Vad sägs om att låta det vara upp till konsumenten att välja? Man informerar om fördelar och nackdelar. Har man bara 3-fas hemma så är det inte något problem med hemma heller.

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 13:57
av Sofie
Leo skrev:
Många bilar, framför allt de lite äldre, rena elbilarna har bara en ”laddare” i bilen, som då ofta var på 3,7kW. Tex Äldre Leaf, e-Golf, e-up osv. Även nya bilar har nästan alltid bara EN laddare i bilen (Undantaget är nog lite äldre Tesla model S där man tidigare kunde köpa till dubbla laddare. Sen ett tag är det EN laddare även i Tesla S/X som med mjukvara kan låsas/låsas upp till olika effekt 11/16,5kW.). 3,7kW laddarna räckte oftast till att fylla dessa elbilar på en natt. Då batteristorleken ofta låg på 18-25kWh. Dvs det tog mindre än 10tim. Numera har många ”vanliga” elbilar batterier på 28-41kWh. Då blir ev 3,7 lite lite så därför har man även börjat öka på laddeffekten.

Sen kan rena elbilar och vissa PHEV (tex Outlander) DESSUTOM ta emot högre laddning via en Chademo/CCS kontakt. Dock sitter då den LADDAREN till Chademo/CCS i själva laddstolpen. Så bilen har egentligen bara ett extra kablage/kontakt/styrning inbyggt i sig för att hantera det.

Dvs de har TVÅ ”laddmöjligheter” men fortfarande bara EN laddare inbyggt i bilen.

Om man nu har tankar om tillverkarens kostnad för laddaren är det bra att hålla isär laddare och laddmöjligheter. Sen kan de självklart vara olika dyra/avancerade laddare i bilen också.

Tidiga Zoe använde motorns ”effektinverter” som laddare som då kunde ladda med 43kW. Så den hade tekniskt sett ingen inbyggd laddare alls kan man säga! Den hade tydligen också kass verkningsgrad (neremot 50%) när man laddade med låg effekt 6-10A 1-fas. (1,2-2,3kW) Tror det var därför man började överge den lösningen.

Svårt att bygga en effektinverter som är effektiv vid alla driftsfall. Har också för mig att det därför finns en ”lägsta optimal hastighet” för bilens förbrukning. Dvs vid tex 30km/h drar bilen mindre än 10km/h. Man kan säga att det helt enkelt är ”effektinvertern/gasreglaget” som inte är designat för optimal effektivitet vid så låga hastigheter eftersom det skulle bli sämre på högre hastigheter.

Tror de nyare Zoe har en inbyggd laddare däremot.

Jag tycker att det är extra viktigt med lite snabbare laddning, typ 3 fas 16A på bilar med små batterier. Tänk att du kommer hem från jobbet och behöver skjutsa barnen till olika aktiviteter, då suger enfas 3,7kW rejält jämfört med 11kW. Tänk nya och gamla BMW i3, jag skulle klara mig bra med lilla batteriet bara den hade 3 fas.

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Postat: 18 jul 2018 14:52
av johan_w
Remuz skrev:
40öre/min eller 24kr/h är ju billigt om parkering ingår? Jag skulle lätt betala det. Blev helt chockad i Göteborg vid tesla där en laddplats kostade 40kr/h och då ingick parkeringen.
Håller med om att det med parkering (de första bra läge) är helt ok summa! Det är mer principen att elmässigt skiljer det en del om man kan ta 22kW på en timma eller 3,7kW..