Re: Långresa med model 3
Postat: 09 aug 2018 22:13
Tack för arket, blir mer sugen på M3 än nånsin efter denna tråd
Jag försökte få tag på Tesla idag, här i USA har dom en avdelning bara för frågor kring modell 3 men 40 min väntetid. Sverige var stängt pga att ni så långt före. Vill veta om man på något sätt kan inte hamna sist i kön om man redan kör en 3a och säljer denna. Eller på något mirakulöst sätt göra om min till Europeisk för jag vill ha en i Sverige om kommer hem om knappt ett år.Remuz skrev:Tack för arket, blir mer sugen på M3 än nånsin efter denna tråd
Skulle säga att dom gör mest för förbrukningen fram då dom pressar undan luft när du svänger framhjulen.Pontus skrev:Jag lutar nog åt att den blev snodd i natt. När vi åkte gick jag aldrig förbi vänster fram och bilen stod ganska nära den bredvid så jag kan lätt ha missat det i morse.NiklasTesla skrev:Beklagar navkapseln.Pontus skrev:Nu har vi kört lite tillSedan märkte jag en sak när vi stannade, om det hänt på vägen eller under natten vet jag inte
Ser att denna sträcka hade betydligt högre förbrukning. Vad hände trafikmässigt samt kanske främst hastighet men även lutning? Tror inte en tappad navkapsel borde göra enormt mycket mer än max ca 5% på förbrukningen.
Vad det gäller förbrukningen, gör navkappseln mer nytta fram eller bak?
90? 100? Pratar du mph? :OPontus skrev:Nnästa uppdatering och nu har min fru kört i 30 min...Lite snabbare, mest mellan 90 och 100, och lite törstigare. Hon fortsätter nu 500 km till så får vi se vad den säger efter det. Nu låg medlet totalt på 228 kWh/mile.
Eller 145-160 km/h det gick undan ibland.apkungen skrev:90? 100? Pratar du mph? :OPontus skrev:Nnästa uppdatering och nu har min fru kört i 30 min...Lite snabbare, mest mellan 90 och 100, och lite törstigare. Hon fortsätter nu 500 km till så får vi se vad den säger efter det. Nu låg medlet totalt på 228 kWh/mile.
Inte alltid, ibland bara upp till 30-40% men jag tolkar det mer som ett problem att kyla batterierna. När det är 35-40 grader ute så kanske man inte ska räkna med max laddhastighet mer än 10 min typ?apkungen skrev:Imponerande förbrukning! Nästan helt övertygad om att det är den effektivaste bilen på motorväg av alla elbilar. Även enligt EPA så är effektiviteten på motorväg bättre för model 3 än för ioniq.
Får du alltid 119 kW om du är under 50 % SoC?
Tack Bo. Det var riktigt kul at se. Trodde dock att jag hade ABRP på hela tiden, kanske telefon gick i någon form av limpa mode annars hade du haft 4800 km från våran resa. Graferna var intressanta och stämmer väl med vad jag hade gissat på.blincoln skrev:Tack för all data Pontus! Det blev ett blogginlägg på ABRP-bloggen: https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... -charging/
På de ställen man betala per minut istället för kW så är det olika priser beroende på om du laddar mer eller mindre än 60 kW.Legato skrev:Sorry om du redan nämnt detta någonstans i tråden, men vad innebär "tier 1" resp "tier 2"? Betalar man mer när man passerar en viss SOC-nivå?
Aha, intressant! Tack.vigge50 skrev:På de ställen man betala per minut istället för kW så är det olika priser beroende på om du laddar mer eller mindre än 60 kW.Legato skrev:Sorry om du redan nämnt detta någonstans i tråden, men vad innebär "tier 1" resp "tier 2"? Betalar man mer när man passerar en viss SOC-nivå?
Såg på fully charged i går och där sa en av ägarna att det tog en dag för honom att vänja sig. Men det är säkert olika från person till person.Bjelke skrev:Blir nästan lite avis
Jag är mest nyfiken på hur ni upplever det utan skärmen framför ratten så återkom gärna om det!
För mig tog det ca 4 timmar och 23 min aktiv körninggellerstam skrev:Såg på fully charged i går och där sa en av ägarna att det tog en dag för honom att vänja sig. Men det är säkert olika från person till person.Bjelke skrev:Blir nästan lite avis
Jag är mest nyfiken på hur ni upplever det utan skärmen framför ratten så återkom gärna om det!
ca 11:20
Vad jag har gjort är att byta lösenord och sedan har jag loggat in på deras telefon. Då funkar den ju som nyckel men dom har inte lösenordet och kan då inte logga in på mitt konto. Sedan när jag fått tillbaka bilen byter jag lösenord till mitt gamla och då kan dom som lönat bilen inte heller se något i appen.tor skrev:Finns det något bra sätt att låna ut sin bil med appen? Exempelvis så byter vi ofta bil med svärföräldrar pga. Bilbarnstolar. Eller om bror/syster vill låna bilen.
Önskvärt vore att installera appen på deras telefoner så den kan funka som nyckel. Samtidigt vill jag ju inte att dom ska ha tillgång till allt (var bilen är osv.).
Finns det?
Tack för att du tar dig tid att svara på M3 frågor Pontus!
Den sista har jag inte hört men det vore väl bra om de som sitter där kan styra det, kanske inte behöver kunna göra det på distans.tor skrev:Ok, tack!
Angående keyfob så fattade jag det också som att det var på gång. Om jag fick önska skulle man kunna skapa underkonton och behörighetsstyra dessa. Även kunna avsluta med mera.
Det var väl även på gång att man via sin telefon skulle kunna starta värmen i baksätet. Om det kräver ett konto med full behörighet känns funktionen något tveksam.