Sida 1 av 4

The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW

Postat: 22 aug 2018 13:12
av AGCF
Hej alla nuvarande och framtida Teslaägare.

Jag kommer den kommande veckan att besöka olika Superchargers i Sverige för att visa upp The New Aeros första fälg på plats monterade på model S.

En smidd (forged), aerodynamisk aluminiumfälg i storleken 21x8,5" utvecklad i Sverige/Tyskland och tillverkad i Italien. Vi har använt Teslas turbinfälg som referenspunkt och EXAs CFD-analys visar att vår sänker bilens luftmotstånd med 9,9% jämfört med referensen.

Vilken stad/SuC som besöks vilken dag, står fritt att önska. Kanske kan det kombineras med en Teslalunch?

Förbeställningar kommer att kunna tas emot och intresseanmälningar för samma fälgdesign till model X i 22" tas också emot.

Väl mött!

Re: The New Aero "on tour"

Postat: 22 aug 2018 13:22
av TeslaTissel
AGCF skrev:
Hej alla nuvarande och framtida Teslaägare.

Jag kommer den kommande veckan att besöka olika Superchargers i Sverige för att visa upp The New Aeros första fälg på plats monterade på model S.

En smidd (forged), aerodynamisk aluminiumfälg i storleken 21x8,5" utvecklad i Sverige/Tyskland och tillverkad i Italien. Vi har använt Teslas turbinfälg som referenspunkt och EXAs CFD-analys visar att vår sänker bilens luftmotstånd med 9,9% jämfört med referensen.

Vilken stad/SuC som besöks vilken dag, står fritt att önska. Kanske kan det kombineras med en Teslalunch?

Förbeställningar kommer att kunna tas emot och intresseanmälningar för samma fälgdesign till model X i 22" tas också emot.

Väl mött!

Kul! Var hittar vi mer info? Instagram/Webbsida/ etc?

Re: The New Aero "on tour"

Postat: 22 aug 2018 13:22
av HelectriC
kan vi inte få se bilder här? inte alla som frekventerar svenska SuC hela tiden :(
lär ju vara någon som tar bilder och lägger på nätet om ni kör i det fria, så jag antar att det inte är ett problem med att skydda designen?

Re: The New Aero "on tour"

Postat: 22 aug 2018 14:28
av AGCF
Tyvärr inte riktigt än. Min kollega producerar bilderna och är extremt noggrann. Om man vill se dem lite i förhand är det touren som gäller.

Men istället för SuC kan jag parkera på någon köpcentrumsparkering eller liknande. Inser att SuCarna kanske inte ligger optimalt.

Re: The New Aero "on tour"

Postat: 22 aug 2018 14:48
av Leo
Bara så jag förstår.

Menar du att den sänker BILENS totala lugtmotstånd med 9,9% eller är det sänkt luftmotstånd hos just FÄLGEN/FÄLGARNA med 9,9?

Re: The New Aero "on tour"

Postat: 22 aug 2018 14:50
av Verdi
Jag är mycket intresserad om den blir tillräckligt snygg och tillräckligt billig. :lol: Vad kommer den att kosta?

Re: The New Aero "on tour"

Postat: 22 aug 2018 14:53
av Addex86
Jag är intresserad om priset är rätt!
Tänkte lägga om mina nuvarande däck från sommargummi till vintergummi och sedan köpa nya fälgar till nästa sommar.

Re: The New Aero "on tour"

Postat: 22 aug 2018 15:32
av AGCF
Leo skrev:
Bara så jag förstår.

Menar du att den sänker BILENS totala lugtmotstånd med 9,9% eller är det sänkt luftmotstånd hos just FÄLGEN/FÄLGARNA med 9,9?
Totalt för hela bilen.

Re: The New Aero "on tour"

Postat: 22 aug 2018 15:34
av Leo
Tackar! Låter väldigt bra.

Re: The New Aero "on tour"

Postat: 22 aug 2018 15:36
av Verdi
AGCF skrev:
Leo skrev:
Bara så jag förstår.

Menar du att den sänker BILENS totala lugtmotstånd med 9,9% eller är det sänkt luftmotstånd hos just FÄLGEN/FÄLGARNA med 9,9?
Totalt för hela bilen.
Hur mycket innebär det för förbrukningen? I hög fart blir det väl nästan 9,9% väl?

De blir nästan lika snåla som 19" slipstream?

Re: The New Aero "on tour"

Postat: 22 aug 2018 15:41
av AGCF
Listpriset kommer att ligga på 45 000 kr för 4 fälgar. Det finns ett litet utrymme för rabatt, framförallt vid förbeställning. Men inga stora procentsatser.

Innan ni säger att det är dyrt, så vill jag poängtera att det är smidda fälgar. Normalt pris för smidda fälgar som är TÜV godkända är från ca 80 000 kr. Exempelvis min lokala däckverkstad har en smidd fälgmodell från AEZ som kostar 24 000 kr per st, alltså 96 000 kr för 4.

Man kan också jämföra med Teslas Turbinfälg spm är gjuten och ligger på runt 70 000 kr men då inklusive däck och tpms samt montering. Så den är bara något dyrare. Men eftersom den är gjuten är den egentligen inte helt jämförbar.

Re: The New Aero "on tour"

Postat: 22 aug 2018 15:53
av evilirish
Skåne i slutet av veckan? :D

Är isåfall intresserad av fälgar till X. Om ni får tillräckligt med beställningar, kommer de vara tillgängliga lagom till nästa säsong isåfall?

Re: The New Aero "on tour"

Postat: 22 aug 2018 16:00
av Seregon
Hojta när det är dags för Uppsala så tittar jag förbi. :)

Re: The New Aero "on tour"

Postat: 22 aug 2018 16:19
av Pontus
Jag kan ju önska att få dom också men det blir ju helt orimligt så i stället har jag några frågor.
- Tanke på att göra något till model 3, kanske inte smidda men ändå?
- Jag inser ju skillnaden i smidda och gjutna när det kommer till produktionen och att smidda blir dyrare men vad är skillnaden i praktiken för den som kör bilen? Lättare pga man kan använda mindre material? Något mer?
- BILDER, jag har ju ingen möjlighet att se touren så snälla åtminstånde en teaser :)

Re: The New Aero "on tour"

Postat: 22 aug 2018 16:31
av mathiaso
Teslas Arachnid är också en smidd fälg så vi som har den vet ju redan om skillnaden. Har dock bara jämför med 21" turbin med Pirelli Sottozero på, men jämfört med dessa så är förbrukningen en del lägre och min upplevelse är att bilen blev lite rappare i acc och styrning.

Re: The New Aero "on tour"

Postat: 22 aug 2018 19:30
av AGCF
Pontus skrev:
Jag kan ju önska att få dom också men det blir ju helt orimligt så i stället har jag några frågor.
- Tanke på att göra något till model 3, kanske inte smidda men ändå?
- Jag inser ju skillnaden i smidda och gjutna när det kommer till produktionen och att smidda blir dyrare men vad är skillnaden i praktiken för den som kör bilen? Lättare pga man kan använda mindre material? Något mer?
- BILDER, jag har ju ingen möjlighet att se touren så snälla åtminstånde en teaser :)
Ja vår ambition är att som fälg nr 2 ordna en smidd 22”. Som fälg nr 3 en gjuten 19” till model 3.

Smidda fälgar väger 25-30% mindre än gjutna eftersom man inte behöver ta höjd för svagheter som blir när flytande aluminium pumpas in i en gjutform. Dock kommer aerofälgar att väga mer än ekerfälgar tillverkade med samma teknik, eftersom aerofälgar måste ha en mer täckt yta.

Re: The New Aero "on tour"

Postat: 22 aug 2018 19:32
av Gretsch
En 19" till Model S hade varit fint! Ni får gärna besöka Falkenberg superchager.

Re: The New Aero "on tour"

Postat: 22 aug 2018 20:46
av tehjimos
Säg till när det blir Stockholm

Re: The New Aero "on tour"

Postat: 22 aug 2018 22:38
av ovelundkvist
Vill också gärna se dem i Stockholm.

Re: The New Aero "on tour"

Postat: 22 aug 2018 23:45
av olarsson
Intresserad av 22” för X!

Re: The New Aero "on tour"

Postat: 22 aug 2018 23:57
av TeslaTissel
AGCF skrev:
Listpriset kommer att ligga på 45 000 kr för 4 fälgar. Det finns ett litet utrymme för rabatt, framförallt vid förbeställning. Men inga stora procentsatser.

Innan ni säger att det är dyrt, så vill jag poängtera att det är smidda fälgar. Normalt pris för smidda fälgar som är TÜV godkända är från ca 80 000 kr. Exempelvis min lokala däckverkstad har en smidd fälgmodell från AEZ som kostar 24 000 kr per st, alltså 96 000 kr för 4.

Man kan också jämföra med Teslas Turbinfälg spm är gjuten och ligger på runt 70 000 kr men då inklusive däck och tpms samt montering. Så den är bara något dyrare. Men eftersom den är gjuten är den egentligen inte helt jämförbar.
Det vore intressant om ni förklarade då vad som menas med ”smidda” fälgar?
De är ju långt ifrån handgjorda!?
Tekniken att tillverka fälgar är ju heller inte särskilt svår idag?
Är det materialkostnader i råvaran som spökar, eller är det svårt få metallen att fylla ut alla ekrar, monteras centrumdelar separat eller görs allt av en robot i ett stycke?

För mig som inte förstår hur tredje-parts-tillverkare kan ta ut såda här höga priser, även om ni säger er ligga långt under andra, så behöver jag se hela bilden.

Är själv företagare och förstår också att ni har haft och har väldigt höga utvecklingskostnader.
Ni har vad jag förstår satsat hårt på de rätta expertis-kanalerna.

Men att fälg-branschen tar ut så mycket marginaler på konsument kan jag ändå inte riktigt stå ut med.
Kommer gärna och tittar, om jag får veta mer som förklarar prisbilden.

Re: The New Aero "on tour"

Postat: 23 aug 2018 06:55
av AGCF
TeslaTissel skrev:
AGCF skrev:
Listpriset kommer att ligga på 45 000 kr för 4 fälgar. Det finns ett litet utrymme för rabatt, framförallt vid förbeställning. Men inga stora procentsatser.

Innan ni säger att det är dyrt, så vill jag poängtera att det är smidda fälgar. Normalt pris för smidda fälgar som är TÜV godkända är från ca 80 000 kr. Exempelvis min lokala däckverkstad har en smidd fälgmodell från AEZ som kostar 24 000 kr per st, alltså 96 000 kr för 4.

Man kan också jämföra med Teslas Turbinfälg spm är gjuten och ligger på runt 70 000 kr men då inklusive däck och tpms samt montering. Så den är bara något dyrare. Men eftersom den är gjuten är den egentligen inte helt jämförbar.
Det vore intressant om ni förklarade då vad som menas med ”smidda” fälgar?
De är ju långt ifrån handgjorda!?
Tekniken att tillverka fälgar är ju heller inte särskilt svår idag?
Är det materialkostnader i råvaran som spökar, eller är det svårt få metallen att fylla ut alla ekrar, monteras centrumdelar separat eller görs allt av en robot i ett stycke?

För mig som inte förstår hur tredje-parts-tillverkare kan ta ut såda här höga priser, även om ni säger er ligga långt under andra, så behöver jag se hela bilden.

Är själv företagare och förstår också att ni har haft och har väldigt höga utvecklingskostnader.
Ni har vad jag förstår satsat hårt på de rätta expertis-kanalerna.

Men att fälg-branschen tar ut så mycket marginaler på konsument kan jag ändå inte riktigt stå ut med.
Kommer gärna och tittar, om jag får veta mer som förklarar prisbilden.
En smidd fälg utgår från en aluminiumpuck, som pressas i en gigantisk hydraulpress flera gånger till en grov form av ett hjul. Ser nästan ut som ett hjul till ett tåg. Sedan fräser man bort större delen av allt material så att bara fälgen är kvar. Verktyg med olika diameter används för de sista finputsningarna.

En gjuten fälg görs av aluminiumtackor som smälts ner och rinner in i en form, eller pumpas in.

Fälgbranschen fungerar traditionellt så att de finns generalagenter i varje land och däckverkstäder som ska lägga på sina marginaler. Vi köper direkt från fabrik och säljer direkt till kund. Därför har vi lägre pris.

Re: The New Aero "on tour"

Postat: 23 aug 2018 07:33
av Hok
Tack för informationen. Hur mycket efterbearbetning är det på en gjuten fälg?

Re: The New Aero

Postat: 23 aug 2018 07:34
av AGCF
Hok skrev:
Tack för informationen. Hur mycket efterbearbetning är det på en gjuten fälg?
Bara blästring och sen lack, men det är det även på en smidd.

Re: The New Aero "on tour"

Postat: 23 aug 2018 07:43
av mans71
Eftersom ingen har önskat ännu så önskar jag Ödeshög SuC :) Vill gärna se dom och skisser på hur det blir på en X. Hoppas på en aero-fälg med samma svart/grå färg som Tesla original för då blir det köp för min del. X:en skulle må bra av lägre förbrukning :lol: