Sida 1 av 2

Företagskostnad för Dummies

Postat: 08 apr 2015 12:04
av Delta1
Hej.

Håller just på att förhandla med ett företag om ett nytt jobb där tjänstebil ligger på bordet. Om jag säger helt appropå att jag vill ha en tjänstebil som kostar ca 900 000:- tror jag det blir svårt att föra den förhandlingen vidare . . . . . . . Däremot är företaget lönsamt och inte främmande för hyggliga ersättningar och förmåner, men framställningen tror jag är viktig.

Vad, på enklast möjliga vis, kostar det Företaget att leasa och hålla en Tesla som tjänstebil - totalt? Jag är medveten om att det finns många parametrar att dra i, men det måste vara görligt att tillräckligt precist approximera kostnaden (10 000/mån, 15 000/mån, 20 000/mån?) - leasing på 3 år, skatter, löneförmånen . . etc . . . . Jag är lite för dåligt bevandrad i allt detta för att reda ut det själv.

Någon som kan hjälpa mig?

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 08 apr 2015 12:11
av Feddan

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 08 apr 2015 12:50
av danni
Ska du räkna grovt på det så ungefär 15000 kr per månad i leasingkostnad om vi sätter restvärdet till 50% (brukar jag inte rekommendera att göra men Tesla garanterar ju restvärdet så :)) och räknar utan kontantinsats för enkelhetens skull, inkl halv moms då såklart. Säg att förmånsvärdet landar på runt 5000 kr brutto, så har du runt 1600 kr i arbetsgivaravgift på den förmånen. Inkomstskatten på förmånen drabbar din lön och inte företaget (runt 2500 kr ur fickan på dig om du har den marginalskatt du troligen har om en sån här bil är aktuell). Så säg att vi pratar ungefär 17000 kr i månaden i extra kostnader för bolaget. Räknar du om det till bruttolön så motsvarar det ca 13000 kr i månaden. Så om de erbjuder dig 50000 kr per månad utan tjänstebil så är det med andra ord ganska neutralt för dem om du kontrar med 37000 kr per månad och en Tesla (men din lön efter skatt kommer vara som om du tjänade 32000 kr efter förmånsvärdet är draget). Tänk dock på att de tar en rätt stor risk om de binder sig på tre år med en så dyr bil, så de får nog vara bra säkra på att du tänker stanna där i ett tag...

Jag länkade ett kalkylblad i en av trådarna Feddan länkar till som du kan använda för att räkna lite på det om du vill.

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 08 apr 2015 12:55
av Pontus
danni skrev:
Ska du räkna grovt på det så ungefär 15000 kr per månad i leasingkostnad om vi sätter restvärdet till 50% (brukar jag inte rekommendera att göra men Tesla garanterar ju restvärdet så :)) och räknar utan kontantinsats för enkelhetens skull, inkl halv moms då såklart. Säg att förmånsvärdet landar på runt 5000 kr brutto, så har du runt 1600 kr i arbetsgivaravgift på den förmånen. Inkomstskatten på förmånen drabbar din lön och inte företaget (runt 2500 kr ur fickan på dig om du har den marginalskatt du troligen har om en sån här bil är aktuell). Så säg att vi pratar ungefär 17000 kr i månaden i extra kostnader för bolaget. Räknar du om det till bruttolön så motsvarar det ca 13000 kr i månaden. Så om de erbjuder dig 50000 kr per månad utan tjänstebil så är det med andra ord ganska neutralt för dem om du kontrar med 37000 kr per månad och en Tesla (men din lön efter skatt kommer vara som om du tjänade 32000 kr efter förmånsvärdet är draget). Tänk dock på att de tar en rätt stor risk om de binder sig på tre år med en så dyr bil, så de får nog vara bra säkra på att du tänker stanna där i ett tag...

Jag länkade ett kalkylblad i en av trådarna Feddan länkar till som du kan använda för att räkna lite på det om du vill.
Det kommer dras skatt som om du tjänade 42.000 kr inte 32.000 kr. Sedan blir nog förmånsvärdet några hundralappar mer (fram tom 2016 sedan vet man ej). Försäkringen och däck går ju på bolaget också så kanske någon tusenlapp till par månad.

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 08 apr 2015 13:05
av danni
Pontus skrev:
danni skrev:
Ska du räkna grovt på det så ungefär 15000 kr per månad i leasingkostnad om vi sätter restvärdet till 50% (brukar jag inte rekommendera att göra men Tesla garanterar ju restvärdet så :)) och räknar utan kontantinsats för enkelhetens skull, inkl halv moms då såklart. Säg att förmånsvärdet landar på runt 5000 kr brutto, så har du runt 1600 kr i arbetsgivaravgift på den förmånen. Inkomstskatten på förmånen drabbar din lön och inte företaget (runt 2500 kr ur fickan på dig om du har den marginalskatt du troligen har om en sån här bil är aktuell). Så säg att vi pratar ungefär 17000 kr i månaden i extra kostnader för bolaget. Räknar du om det till bruttolön så motsvarar det ca 13000 kr i månaden. Så om de erbjuder dig 50000 kr per månad utan tjänstebil så är det med andra ord ganska neutralt för dem om du kontrar med 37000 kr per månad och en Tesla (men din lön efter skatt kommer vara som om du tjänade 32000 kr efter förmånsvärdet är draget). Tänk dock på att de tar en rätt stor risk om de binder sig på tre år med en så dyr bil, så de får nog vara bra säkra på att du tänker stanna där i ett tag...

Jag länkade ett kalkylblad i en av trådarna Feddan länkar till som du kan använda för att räkna lite på det om du vill.
Det kommer dras skatt som om du tjänade 42.000 kr inte 32.000 kr. Sedan blir nog förmånsvärdet några hundralappar mer (fram tom 2016 sedan vet man ej). Försäkringen och däck går ju på bolaget också så kanske någon tusenlapp till par månad.
Det kommer dras skatt som om man tjänade 42000 kr, inte 32000 kr, ja, men nettolönen blir ju som att man tjänade 32000 kr istället för 37000 kr (inte exakt, men ungefär, just de siffrorna är väl illa valda eftersom brytpunkten för statlig skatt ligger ungefär där, men du förstår principen). Jag tänkte mig att vinterdäck ingick i köpsumman och försäkringen ingår i leasingavgiften när man leasar via Teslas bolag.

Sen är det värt att komma ihåg, som du säger, att det finns en risk att förmånsvärdet skjuter i höjden rejält efter 2016. Det är nog inte sannolikt, men det är en risk.

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 08 apr 2015 13:32
av Delta1
Tack för föredömligt enkla svar!

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 08 apr 2015 15:21
av matbl
Tesla erbjuder ju leasing också. 6612+moms per månad för en S85. Iofs med 20% första förhöjd hyra. Förmånsvärde från 3516 per månad brutto.
En basutrustad S85 (eller S70D kanske) är bättre än ingen Tesla alls...

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 08 apr 2015 15:29
av danni
matbl skrev:
Tesla erbjuder ju leasing också. 6612+moms per månad för en S85. Iofs med 20% första förhöjd hyra. Förmånsvärde från 3516 per månad brutto.
En basutrustad S85 (eller S70D kanske) är bättre än ingen Tesla alls...
Leasing är enda alternativet om man ska köpa på företaget - annars får man inte lyfta någon moms alls.

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 08 apr 2015 18:18
av Pontus
I sammanhanget så kanske man inte ska glömma bort tjänstepensionen heller som brukar vara runt 30% på överskjutande del (lön över 7,5 basbelopp) och sedan typ 24% skatt på det beloppet också. Detta är kostnad som företaget slipper, i vanliga fall, om det sänker din lön för att du ska få en tjänstebil.

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 08 apr 2015 21:26
av matbl
Pontus skrev:
I sammanhanget så kanske man inte ska glömma bort tjänstepensionen heller som brukar vara runt 30% på överskjutande del (lön över 7,5 basbelopp) och sedan typ 24% skatt på det beloppet också. Detta är kostnad som företaget slipper, i vanliga fall, om det sänker din lön för att du ska få en tjänstebil.
Bra företag sänker ibte tjänstepensionsinsättningarna om man växlar bruttolön mot bil.

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 08 apr 2015 23:04
av TiborBlomhall
danni skrev:
Ska du räkna grovt på det så ungefär 15000 kr per månad i leasingkostnad om vi sätter restvärdet till 50% (brukar jag inte rekommendera att göra men Tesla garanterar ju restvärdet så :)) och räknar utan kontantinsats för enkelhetens skull, inkl halv moms då såklart. Säg att förmånsvärdet landar på runt 5000 kr brutto, så har du runt 1600 kr i arbetsgivaravgift på den förmånen. Inkomstskatten på förmånen drabbar din lön och inte företaget (runt 2500 kr ur fickan på dig om du har den marginalskatt du troligen har om en sån här bil är aktuell). Så säg att vi pratar ungefär 17000 kr i månaden i extra kostnader för bolaget. Räknar du om det till bruttolön så motsvarar det ca 13000 kr i månaden. Så om de erbjuder dig 50000 kr per månad utan tjänstebil så är det med andra ord ganska neutralt för dem om du kontrar med 37000 kr per månad och en Tesla (men din lön efter skatt kommer vara som om du tjänade 32000 kr efter förmånsvärdet är draget). Tänk dock på att de tar en rätt stor risk om de binder sig på tre år med en så dyr bil, så de får nog vara bra säkra på att du tänker stanna där i ett tag...

Jag länkade ett kalkylblad i en av trådarna Feddan länkar till som du kan använda för att räkna lite på det om du vill.
Underbart! I alla dessa år har jag aldrig sett en så enkel och bra sammanfattat förklaring!

Vilken modell räknade du på?

Vad skulle nya 70D utan tillbehör kosta i motsvarande uträkning? (Pris 779,000kr)

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 08 apr 2015 23:19
av danni
TiborBlomhall skrev:
Underbart! I alla dessa år har jag aldrig sett en så enkel och bra sammanfattat förklaring!

Vilken modell räknade du på?

Vad skulle nya 70D utan tillbehör kosta i motsvarande uträkning? (Pris 779,000kr)
Kul att du gillade det :) Jag räknade väldigt grovt på ett pris runt 900k helt enkelt. Efter supermiljöbilsrabatt. Om vi tar en helt basutrustad 70D och drar bort 40k så landar vi på runt 10500 kr i leasingkostnad inkl halv moms. Sen såg jag att jag tänkte fel när det gäller försäkring, det ingår inte alls från Tesla, det står "inkl VSG försäkring" men det syftar såklart på vagnskadegarantin. Så lägg på en femhundring per månad för det. Sen har du ju vinterdäck och lite annat smått och gott. Men säg 11000 kr per månad för företaget, dvs ca 8400 kr i bruttolöneavdrag. Så om vi återigen tar 50k i lön så går du ner till runt 42k i lön. Förmånsvärdet borde bli runt 4k brutto, dvs din nettolön blir som om du tjänade ca 38k. Så en basutrustad 70D motsvarar alltså att gå ner i lön från 50k till 38k före skatt om det ska vara kostnadsneutralt för företaget.

Sen har jag överhuvudtaget inte räknat med avtalspension och såna dumheter, som någon påpekade här ovan. Jag är egenföretagare så jag tänker inte ens på att folk har sånt, och har ingen koll på hur det fungerar. Men jag vet att det finns helt kostnadsneutrala upplägg som inte ska påverka sånt - det som brukar kallas "personalbil".

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 09 apr 2015 09:24
av Jonnen
Glöm inte vinsten för företaget eller för dig som förare beroende vem som står för bränsle.. får du ersättning för tjänstemil så är den lika stor som för en fosilbil som går på bensin. Sen spar du mycket på privatkörning. Även service kosnaden är lägre än på en fosilbil.

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 09 apr 2015 10:05
av dstr
Jonnen skrev:
Även service kosnaden är lägre än på en fosilbil.
Nej, inte riktigt.

Om man ska bibehålla restvärdesgarantin så måste bilen servas enligt Teslas serviceplan, och det blir dyrare än ett annat märke där servicen "ingår".

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 09 apr 2015 10:36
av Svenssons
dstr skrev:
Jonnen skrev:
Även service kosnaden är lägre än på en fosilbil.
Nej, inte riktigt.

Om man ska bibehålla restvärdesgarantin så måste bilen servas enligt Teslas serviceplan, och det blir dyrare än ett annat märke där servicen "ingår".
Beror på hur många mil som körs och märke och det är väl vanligen bara de första tre åren som servicen ingår vilket visserligen är det som är intressant när det gäller leasing. BMW har väl 8000 mil under de 3 första åren. Vilka andra märken är det som har fri service de första åren?

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 09 apr 2015 10:47
av matbl
Standradservicen på de flesta märken är de första tre åren mindre de 6000kr per år som Tesla tar förutsatt någorlunda normala körsträckor.

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 09 apr 2015 11:24
av Svenssons
matbl skrev:
Standradservicen på de flesta märken är de första tre åren mindre de 6000kr per år som Tesla tar förutsatt någorlunda normala körsträckor.
Vet att servicen på min Toyota RAV4 aldrig var under 6000:- men Teslas serviceplan för 4 år kostar 21 000:- vilket ger ett pris på 5 250:- per år.

http://my.teslamotors.com/sv_SE/service

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 09 apr 2015 11:54
av matbl
Var den över 6000kr per år de först tre åren? Låter mycket...
4-årig serviceplan är ju ointressant för en treårig leasing...

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 09 apr 2015 13:41
av Surfaren
Stället där jag jobbar har en deal på gång med Carmatic. Som jag förstått det ska detta vara mycket förmånligt (om man nu tänkt behålla bilen dvs). Carmatic köper bilen man vill ha och leasar sedan ut den som företagsleasing, där brukaren (jag som anställd) får avdrag på bruttolön (med arbetsgivaravgift) för vad leasingen kostar. Sen får jag förstås betala förmånsskatt, men förmånsvärdet är väl förhållandevis bra på en Tesla jämfört med vanliga bilar i den prisklassen.

Tydligen låser man inte upp sig på X månader heller. Om man vill eller måste (om man byter jobb till ett företag som inte har deal med Carmatic tex) så säljs bilen och om det blir pengar över (om man betalat av mer än bilen gått ner i värde) så kommer det pengar tillbaka till brukaren.

Jag tänkte avvakta och låta en kollega reda ut detta ordentligt, innan jag blir exalterad... :)

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 09 apr 2015 13:55
av Svenssons
matbl skrev:
Var den över 6000kr per år de först tre åren? Låter mycket...
4-årig serviceplan är ju ointressant för en treårig leasing...
Kostnaden på servicen av min RAV4 gick upp på grund av att bromsklossarna byttes varje service, bromsskivorna nästan vid varannan service och Toyota tog bra betalt för minsta sak. T.ex. minns jag att jag fick betala 250:- för påfyllning av spolarvätska 50:- per liter. Bromsklossarna i RAV4:an var visst samma som i Corollan men RAV4:an väger några hundra kilo mer. Min körstil hjälpte naturligtvis inte till men räkningarna på alla mina service låg mellan 6000:- och 9500:-. Kommer nog aldrig mer köpa en Toyota, mina erfarenheter är dyr och dålig service plus att bilen inte var tillförlitlig bil (förutom bromsklossarna så strulade sensorerna i lambdasonden från dag 1 och slutade aldrig strula plus att hela framvagnen gav upp när jag låg höll på att köra av från motorvägen).

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 09 apr 2015 14:40
av TiborBlomhall
Surfaren skrev:
Stället där jag jobbar har en deal på gång med Carmatic. Som jag förstått det ska detta vara mycket förmånligt (om man nu tänkt behålla bilen dvs). Carmatic köper bilen man vill ha och leasar sedan ut den som företagsleasing, där brukaren (jag som anställd) får avdrag på bruttolön (med arbetsgivaravgift) för vad leasingen kostar. Sen får jag förstås betala förmånsskatt, men förmånsvärdet är väl förhållandevis bra på en Tesla jämfört med vanliga bilar i den prisklassen.

Tydligen låser man inte upp sig på X månader heller. Om man vill eller måste (om man byter jobb till ett företag som inte har deal med Carmatic tex) så säljs bilen och om det blir pengar över (om man betalat av mer än bilen gått ner i värde) så kommer det pengar tillbaka till brukaren.

Jag tänkte avvakta och låta en kollega reda ut detta ordentligt, innan jag blir exalterad... :)
Intressant! Återkom med detaljer när du vet mer!

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 09 apr 2015 14:52
av stefan007
Om bil ingår i jobbet så är det väl bara ev. merkostnad du räknar på? Är det ingen som använder nettolöneavdrag och kvittar bort förmånsvärdet? Då behålls tjänstepensionen och kostnaden för din lön blir samma för företaget. Så slipper du betala bilen dubbelt....

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 09 apr 2015 14:59
av Bjorn
stefan007 skrev:
Är det ingen som använder nettolöneavdrag och kvittar bort förmånsvärdet? Då behålls tjänstepensionen och kostnaden för din lön blir samma för företaget. Så slipper du betala bilen dubbelt....
Vi gör så.

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 09 apr 2015 17:34
av danni
Surfaren skrev:
Stället där jag jobbar har en deal på gång med Carmatic. Som jag förstått det ska detta vara mycket förmånligt (om man nu tänkt behålla bilen dvs). Carmatic köper bilen man vill ha och leasar sedan ut den som företagsleasing, där brukaren (jag som anställd) får avdrag på bruttolön (med arbetsgivaravgift) för vad leasingen kostar. Sen får jag förstås betala förmånsskatt, men förmånsvärdet är väl förhållandevis bra på en Tesla jämfört med vanliga bilar i den prisklassen.

Tydligen låser man inte upp sig på X månader heller. Om man vill eller måste (om man byter jobb till ett företag som inte har deal med Carmatic tex) så säljs bilen och om det blir pengar över (om man betalat av mer än bilen gått ner i värde) så kommer det pengar tillbaka till brukaren.

Jag tänkte avvakta och låta en kollega reda ut detta ordentligt, innan jag blir exalterad... :)
Konceptet kallas "personalbil" och erbjuds av en hel del olika företag. Jag tror dock man ska upp i lite volymer för att få bra deals på det, med rätt nivå på flexibiliteten vad gäller att lämna tillbaks bilar.
Svenssons skrev:
matbl skrev:
Var den över 6000kr per år de först tre åren? Låter mycket...
4-årig serviceplan är ju ointressant för en treårig leasing...
Kostnaden på servicen av min RAV4 gick upp på grund av att bromsklossarna byttes varje service, bromsskivorna nästan vid varannan service och Toyota tog bra betalt för minsta sak. T.ex. minns jag att jag fick betala 250:- för påfyllning av spolarvätska 50:- per liter. Bromsklossarna i RAV4:an var visst samma som i Corollan men RAV4:an väger några hundra kilo mer. Min körstil hjälpte naturligtvis inte till men räkningarna på alla mina service låg mellan 6000:- och 9500:-. Kommer nog aldrig mer köpa en Toyota, mina erfarenheter är dyr och dålig service plus att bilen inte var tillförlitlig bil (förutom bromsklossarna så strulade sensorerna i lambdasonden från dag 1 och slutade aldrig strula plus att hela framvagnen gav upp när jag låg höll på att köra av från motorvägen).
Herrejösses! Mina nya bilar från Audi och VW har utslaget gått på kanske 2000-3000 kr per år att serva.

Re: Företagskostnad för Dummies

Postat: 23 jun 2015 11:55
av Surfaren
TiborBlomhall skrev:
Surfaren skrev:
Stället där jag jobbar har en deal på gång med Carmatic. Som jag förstått det ska detta vara mycket förmånligt (om man nu tänkt behålla bilen dvs). Carmatic köper bilen man vill ha och leasar sedan ut den som företagsleasing, där brukaren (jag som anställd) får avdrag på bruttolön (med arbetsgivaravgift) för vad leasingen kostar. Sen får jag förstås betala förmånsskatt, men förmånsvärdet är väl förhållandevis bra på en Tesla jämfört med vanliga bilar i den prisklassen.

Tydligen låser man inte upp sig på X månader heller. Om man vill eller måste (om man byter jobb till ett företag som inte har deal med Carmatic tex) så säljs bilen och om det blir pengar över (om man betalat av mer än bilen gått ner i värde) så kommer det pengar tillbaka till brukaren.

Jag tänkte avvakta och låta en kollega reda ut detta ordentligt, innan jag blir exalterad... :)
Intressant! Återkom med detaljer när du vet mer!
Kollegan har beställt en 85D genom Carmatic. Jag sa till honom innan senaste prishöjningen, han sparade tydligen 60k på det. :)

Om jag förstått saken rätt så fungerar det så här: Carmatic tar ut bilen med leasing via någon leasingfirma och hyr sedan ut bilen till den anställde mot avdrag på bruttolön (inkl arbetsgivaravgift). Den anställde betalar en skaplig summa, men i nettopengar blir det i de allra flesta fall ändå billigare än att ta ut sina nettopengar och sedan gå till handlaren (eller tillverkaren :D) och köpa bil. Den anställde får förstås betala förmånsskatt enligt rådande tabell. Det som gör det hela lite mer intressant är att även andra bilkostnader (som biltvätt, service mm) kan betalas med brutto-bruttopengar och om man har garageplats kan man hyra ut denna till Carmatic och få vita skattefria pengar (upp till nån gräns per år som jag glömt) i "hyra" från Carmatic, så länge man håller sig till marknadspris på hyran. Således kan man få 2000 kr per månad från Carmatic för sitt garage där man kan ställa sin hyrda bil, och betala tillbaka dessa 2000 kr med brutto-bruttopengar (netto 1000 kr besparing om man har marginalskatt 50%).

Det finns lite olika varianter på avskrivning och restvärde, men jag tror kollegan skulle ha restvärde 36% efter 36 månader. Och då är ju en Model S värd minst 50% av sitt nypris, som vi vet. :) Hans månadskostnad landade under 9000 i nettopengar tror jag (allt inräknat), och det låter iaf billigt i mina öron för en så pass dyr bil, med leasing (vilket inte alltid är så billigt) och en bra nivå på restvärdet. Sen måste man förstås lägga in 20% från början själv och där åker ju 200k av slantarna som man kanske blir av med om man skulle ångra sig efter en månad.