Sida 1 av 2
Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 09 apr 2015 09:32
av Nicklas
Tur att vi har 100-vägar strax utanför Skövde
- Satte igång en loggning och tog en omväg till jobbet...
Noteringar:
... den första halvsekunden (mellan 1000 och 1500 ms) är nog creep som får effekten att gå upp från 0 innan jag stampar på den andra pedalen
... peek-effekt under detta var 317 kW
Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 09 apr 2015 09:51
av TiborBlomhall
Läser jag rätt att det tog knappa 5 sekunder 0-100 km/h?
Man räknar väl från när bilen börjar röra sig vid ca 1500 i diagrammet, och 100 passeras vid 6400 ungefär?
X-axeln är väl millisekunder?
Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 09 apr 2015 10:05
av Pontus
Är detta gjort med 6.2?
Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 09 apr 2015 10:18
av dstr
Min känsla/spaning är att P85D kapade 1 sekund på 100-200 med 6.2.
Så snart jag får tid att bemästra Adobe Premiere så kommer en film med båda bredvid varandra.
Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 09 apr 2015 10:41
av Nicklas
TiborBlomhall skrev:Läser jag rätt att det tog knappa 5 sekunder 0-100 km/h?
Man räknar väl från när bilen börjar röra sig vid ca 1500 i diagrammet, och 100 passeras vid 6400 ungefär?
X-axeln är väl millisekunder?
Ja, X-axeln är millisekunder... det loggas som timestamp (som är i ms) ifrån loggern.
Loggning sker med 250 ms intervall och vid 1500 är det 0 i hastighet
1500: 0 km/h
1750: 8 km/h
...
6250: 96,56 km/h
6500: 101,4 km/h
Sedan vet jag inte hur man kan räkna vad gäller hästkrafter, men om man översätter 317 kW till metriska hästkrafter så blir siffran smått otroliga 430 hk
- Någon som kan det där med hästkrafter kanske kan fylla i med information om hur man räknar/tänker?
Ja, den uppdateringen fick jag för ca en vecka sedan... hade givetvis varit roligt att jämföra...
Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 09 apr 2015 11:01
av Bjorn
Snyggt jobbat!
Så 0 -101,4 på 5s. Då borde vi kunna säga 0-100 på 4,9s. Inte illa när man beställt en bil med 0-100 på 5,4s
Undrar om man under gynnsamma förhållanden klarar 4,6s eller om det väntar en uppdatering till?
Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 09 apr 2015 11:10
av Pontus
Då de i USA fått svar av TM att det kräver en uppdatering kanske det är nästa efter 6.2 som ger den extra prestandan?
Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 09 apr 2015 12:45
av Nicklas
Bjorn skrev:Snyggt jobbat!
Så 0 -101,4 på 5s. Då borde vi kunna säga 0-100 på 4,9s. Inte illa när man beställt en bil med 0-100 på 5,4s
Undrar om man under gynnsamma förhållanden klarar 4,6s eller om det väntar en uppdatering till?
Tackar!
Ja, man kan väl lugnt påstå att jag är nöjd med resultatet

Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 09 apr 2015 12:49
av TiborBlomhall
Så officiella 0-100 km/h accelerationstiden för Tesla Model S 85D från Tesla Club Sweden är alltså 4.9 sekunder
Snyggt jobbat!
Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 09 apr 2015 13:35
av Pontus
TiborBlomhall skrev:Så officiella 0-100 km/h accelerationstiden för Tesla Model S 85D från Tesla Club Sweden är alltså 4.9 sekunder
Snyggt jobbat!
Än så länge, hoppas på förbättring
Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 09 apr 2015 14:02
av Bengt
Bästa påskägg jag någonsin fått
Nu gäller det bara att min S85D kommer samt att Tesla släpper uppdateringen av motorstyrningen!
Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 09 apr 2015 14:49
av TiborBlomhall
Nicklas skrev:Loggning sker med 250 ms intervall och vid 1500 är det 0 i hastighet
1500: 0 km/h
1750: 8 km/h
Där ser jag ett problem som kan vara avgörande för sluttiden. Mellan dessa två mätpunkter är det ju 0,25 sekunder! Började bilen röra sig vid säg 1700 är det ju 0,2 sekunder som mätningen felar på!
Antingen måste intervallen minskas, eller egentliga starttidpunkten interpoleras ur 1750 och 2000 mätvärdena. (Synd du inte skrev mätvärdet för 2000 tidpunkten i ditt inlägg)
Interpolerar vi sluttidpunkten för exakt 100 km/h ur 6250 och 6500 värdena är den ju vid 6427 ms. Berättar du km/h värdet för 2000 ms kan vi interpolera fram starttidpunkten också och den mer exakta tiden.
Och vad hade du för laddnivå, väglag, däck, däcktryck, atmosfärtryck, blodgrupp och månfas?

Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 09 apr 2015 16:06
av Pontus
TiborBlomhall skrev:Nicklas skrev:Loggning sker med 250 ms intervall och vid 1500 är det 0 i hastighet
1500: 0 km/h
1750: 8 km/h
Där ser jag ett problem som kan vara avgörande för sluttiden. Mellan dessa två mätpunkter är det ju 0,25 sekunder! Började bilen röra sig vid säg 1700 är det ju 0,2 sekunder som mätningen felar på!
Antingen måste intervallen minskas, eller egentliga starttidpunkten interpoleras ur 1750 och 2000 mätvärdena. (Synd du inte skrev mätvärdet för 2000 tidpunkten i ditt inlägg)
Interpolerar vi sluttidpunkten för exakt 100 km/h ur 6250 och 6500 värdena är den ju vid 6427 ms. Berättar du km/h värdet för 2000 ms kan vi interpolera fram starttidpunkten också och den mer exakta tiden.
Och vad hade du för laddnivå, väglag, däck, däcktryck, atmosfärtryck, blodgrupp och månfas?

Nu är ju kurva inte i bästa upplösningen men ska man vara ärlig så ser den ju inte ut att vara "för flack" i början. Jag skulle gissa att starten är nära 1500 (jag har ingen vana av att titta på sådana här kurvor).
Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 09 apr 2015 16:16
av TiborBlomhall
Jo det har du rätt i. Och då kvarstår 4.9 s som officiell tid.
Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 09 apr 2015 16:45
av Nicklas
TiborBlomhall skrev:Och vad hade du för laddnivå, väglag, däck, däcktryck, atmosfärtryck, blodgrupp och månfas?

Jo, alltså det var en testkörning en morgon på väg till jobbet utan uppvärmda däck etc...
- Visst skulle det behövas fler testkörningar
Jag tänkte bara dela med mig av det (lilla) resultat jag skaffat hittills.
Det jag kan svara på är torr asfalt, Michelin PS3 245/45/19, inte kollat tryck (alls)... har inte tänkt på det ännu... varit så upptagen med att avguda bilen

Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 09 apr 2015 17:15
av erbo73
Vad är det egentligen för prestandamätare? Hittills verkar det vara ont om tesla-ägare som äger en vbox (konstigt nog).
Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 09 apr 2015 18:23
av Nicklas
erbo73 skrev:Vad är det egentligen för prestandamätare? Hittills verkar det vara ont om tesla-ägare som äger en vbox (konstigt nog).
Jag använde TeslaMS (
https://github.com/hjespers/teslams)
- Smidig att sätta upp och enkelt att importera till Excell för att skapa en graf.
Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 09 apr 2015 18:52
av Svenssons
Nicklas skrev:erbo73 skrev:Vad är det egentligen för prestandamätare? Hittills verkar det vara ont om tesla-ägare som äger en vbox (konstigt nog).
Jag använde TeslaMS (
https://github.com/hjespers/teslams)
- Smidig att sätta upp och enkelt att importera till Excell för att skapa en graf.
Tackar för tipset! Ser möjlighet att med detta fixa en automatiskt körjournal på datorn hemma. Bara att fylla i syfte/aktivitet när man kommer hem.
Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 10 apr 2015 22:48
av Nicklas
Shit pommes vad den drar nu
0 km/h vid 300 ms... (om vi räknar linjärt från nästkommande två värden)
100 km/h vid 4510 ms... (om vi extrapolerar mellan 4500 ms och 4750 ms)
Peek 373 kW... (blir ca 500 metriska hk... tänker jag rätt nu? är inte det löjligt mycket?)
0-100 på 4.21 sek
Här ser ni hela loggen... ms / kW / km/h
0000 001 0
0250 029 0
0500 073 6,437376
0750 100 14,484096
1000 139 19,312128
1250 164 27,358848
1500 204 33,796224
1750 230 41,842944
2000 272 46,670976
2250 299 54,717696
2500 339 59,545728
2750 363 67,592448
3000 372 72,42048
3250 373 78,857856
3500 370 82,076544
3750 364 88,51392
4000 362 91,732608
4250 364 96,56064
4500 363 99,779328
4750 362 104,60736
5000 334 106,216704
Nu skulle man ju samla medelvärden, testa Normal vs Sport, köra på flygfält för att få garanterat plan yta, logga alla parametrar, etc...
Hur som helst... OJ vad det drog i magen nu

Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 10 apr 2015 22:55
av +46
Fler som har varit ute och testat idag

Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 11 apr 2015 07:37
av Nicklas
Nicklas skrev:0 km/h vid 300 ms... (om vi räknar linjärt från nästkommande två värden)
100 km/h vid 4510 ms... (om vi extrapolerar mellan 4500 ms och 4750 ms)
Peek 373 kW... (blir ca 500 metriska hk... tänker jag rätt nu? är inte det löjligt mycket?)
0-100 på 4.21 sek
Förlåt, lite sammanhang är missat från en annan tråd där jag "startade" detta... Tänkte bara förtydliga så att ingen missuppfattar...
Detta test är alltså efter senaste uppdateringen jag fick igår, en till efter 6.2, där jag fick en ny inställning kallad "Acceleration" där jag kan välja mellan Normal eller Sport.
- den senaste kurvan är körd i detta Sport-läge

Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 11 apr 2015 07:53
av Kilowatt
Verkligen fina resultat! Ska bli intressant att se hur motsvarande blir på P85D!
Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 11 apr 2015 09:26
av Bjorn
"Gamla" P85 hade specen 310kW 0-100 på 4,4s. Det var denna jag provkörde en gång i tiden och konstaterade kul, men så snabb behöver inte jag. Så småningom beställde jag den för mig mer förnuftiga S85D. Vad händer då? Jo man får 370kW 0-100 på 4,2s!
Jag har aldrig tidigare funderat på att skaffa en bil över 300 tusen. Det förnuftet har Tesla förstört. Nu tycker jag det är ok att gå ner flera tusen i lön för att får in en Tesla i personalbilskalkylen.
Jag inte brytt mig så mycket om prestandan tidigare mest bara konstaterat att 5,4s som gällde när jag beställde, är snabbare än jag nånsin behöver. Nu har Tesla tillsammans med Nicklas förstört det också.

Nu sitter jag här och jämför prestandasiffror och läser diagram och tabeller. Tack Nicklas för den här dokumentationen på 0-100, den bästa jag sett av en Teslaägare. Ska man få noggrannare så behöver man nog extern (dyr) utrustning.
Jag har hittills inte tyckt att det är så jobbigt att vänta på nån bil. Nu börjar det bli det på allvar. Lev sent juni och inte i produktion än.
(För hela bilden ska väl tilläggas att många P85 ägare vittnar om 0-60 mph på 3,9s dvs. 0-100 på 4,0s så den är förmodligen fortfarande lite snabbare.)
Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 11 apr 2015 10:05
av Pontus
Bjorn skrev:"Gamla" P85 hade specen 310kW 0-100 på 4,4s. Det var denna jag provkörde en gång i tiden och konstaterade kul, men så snabb behöver inte jag. Så småningom beställde jag den för mig mer förnuftiga S85D. Vad händer då? Jo man får 370kW 0-100 på 4,2s!
Jag har aldrig tidigare funderat på att skaffa en bil över 300 tusen. Det förnuftet har Tesla förstört. Nu tycker jag det är ok att gå ner flera tusen i lön för att får in en Tesla i personalbilskalkylen.
Jag inte brytt mig så mycket om prestandan tidigare mest bara konstaterat att 5,4s som gällde när jag beställde, är snabbare än jag nånsin behöver. Nu har Tesla tillsammans med Nicklas förstört det också.

Nu sitter jag här och jämför prestandasiffror och läser diagram och tabeller. Tack Nicklas för den här dokumentationen på 0-100, den bästa jag sett av en Teslaägare. Ska man få noggrannare så behöver man nog extern (dyr) utrustning.
Jag har hittills inte tyckt att det är så jobbigt att vänta på nån bil. Nu börjar det bli det på allvar. Lev sent juni och inte i produktion än.
(För hela bilden ska väl tilläggas att många P85 ägare vittnar om 0-60 mph på 3,9s dvs. 0-100 på 4,0s så den är förmodligen fortfarande lite snabbare.)
Kan bara hålla, lät förnuftet väga över när jag beställde och valde 85D, nu sitter jag och är exalterad över prestandan innan jag fått bilen. Kg vad jobbigt.
Re: Accelerationskurva för Tesla Model S85D
Postat: 11 apr 2015 14:15
av Pontus
Det här med acceleration är ju lite lustigt, bara för att två bilar har samma tid 0-100 så behöver ju båda bilarna har åkt lika lång sträcka när 100 uppnås.
Bil A gör 0-50 km/h på 2s och 50-100 km/h 4s så blir ju total tiden 6s.
Bil B gör 0-50 km/h på 4s och 50-100 km/h 2s så blir ju total tiden 6s.
Använder vi helt linjära kurvor (ej rimligt) så visar det ändå en tendens och det blir:
Bil A har åkt 97,2 m efter 6s.
Bil B har åkt 69,4 m efter 6s.
Fortsätter båda med samma acceleration som vi 100 km/h kommer Bil B ha kommit ikapp Bil A först efter totalt 10s och 236,1 meter.
Bil A är elbilen. Detta gör ju att elbilen ser snabbare ut även långt efter 50 km/h trotts att accelerationen är sämre.
Detta trotts att följande siffror gäller:
Bil A 0-200 km/h på 14s
Bil B 0-200 km/h på 10s
Något att tänka på
