Sida 1 av 2
Km vs %
Postat: 27 sep 2018 08:41
av Delta1
Hej.
Har nu haft bilen en vecka och är inget annat än tok-nöjd! Har dock inte riktigt lärt mig hur allt funkar . . . .
Jag ska idag åka en sväng upp t Oslo från Falkenberg på västkusten, och det är väl inga konstigheter i sig. Dock tänkte jag "för övnings skull" använda ABRP. ABRP kommunicerar ju i % av batterikapacitet och i bilen så anges kvarvarande km som mått på hur mycket som finns kvar i batteriet. Kan man få även bilen att visa %?
Mvh,
Thomas
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 08:45
av OfarligTesla
Ja det går, man går in i inställningarna och kan välja. Är det "energi" de kallar det?
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 08:51
av Teslaspolen
Absolut. Öppna Controls -> Byt flik till Settings -> Units på vänster sida -> ändra Distnce till Energy så får du i %!
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 09:40
av danni
Själv har jag ändå alltid föredragit visning i km. Av två anledningar:
1. Det ger högre upplösning och precision än %-visningen.
2. Det är lättare att finlira mot slutet. Om jag håller koll på hur fort km-visningen för batteriet sjunkar och hela tiden jämför med km-visningen i navigatorn är det lättare att få dem att mötas nära nollan när man har det tight. Om jag ser att det går ca 1,5 km på batteriet för varje km som navigatorn minksar, så är det lättare att relatera. Om jag då t.ex. har 70 km kvar till målet och 10 km kvar i batteriet så vet jag att jag måste sänka hastigheten litegranna. Då blir det lätt att alltid komma fram med lagom lite marginal. Det tycker jag är svårare att göra med %-visningen på grund av den lägre upplösningen och mindre relaterbara enheter.
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 10:38
av mati
Kör ni verkligen så långt ner att procentvisningen inte längre räcker? Jag tömmer batteriet ytterst sällan under 10-15%, det har bara hänt ett fåtal gånger att jag har hamnat under 10%. Bästa sättet att ha koll på kvarvarande räckvid är i mina ögon att använda navigatorn. Den är riktigt bra på det.
Men jag är kanske bara feg att jag inte vill tömma batteriet ända till sista elektronen.

Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 10:40
av kallekula
mati skrev:Kör ni verkligen så långt ner att procentvisningen inte längre räcker? Jag tömmer batteriet ytterst sällan under 10-15%, det har bara hänt ett fåtal gånger att jag har hamnat under 10%. Bästa sättet att ha koll på kvarvarande räckvid är i mina ögon att använda navigatorn. Den är riktigt bra på det.
Men jag är kanske bara feg att jag inte vill tömma batteriet ända till sista elektronen.

Har man inte anlänt Suc med 0% kvar så har man inte levt. - Gammalt fantomenordspråk.
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 10:52
av mati
kallekula skrev:
Har man inte anlänt Suc med 0% kvar så har man inte levt. - Gammalt fantomenordspråk.
Sån tur som jag har med min bil skulle den förmodligen stanna vid 5%. Men skämt åsido, hur lyckas man att pricka in 0% och varför? Bilen vill ju ha en ganska stor säkerhetsmarginal när man laddar på SuC innan man ska köra vidare. Jag brukar visserligen också åka tidigare än vad bilen föreslår, men jag brukar fortfarande ha minst 10% kvar vid ankomst. Blir det mindre så tar ju SuC-laddningen evigheter innan man är uppe i 10%. Jag har en gång anlänt på SuC med 4%, och det tog en jäkla tid innan jag kunde ta mig därifrån igen. Som typ-2 laddning nästan. Det försöker jag undvika in i det sista.
Med de äldre bilarna, som laddar snabbare ju lägre laddnivå man har, kan jag förstå att man försöker komma ner så lågt som möjligt. Men senare bilar trivs ju bäst med att inte hamna under 10%.
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 10:58
av Gustafsson
danni skrev:Själv har jag ändå alltid föredragit visning i km. Av två anledningar:
1. Det ger högre upplösning och precision än %-visningen.
2. Det är lättare att finlira mot slutet. Om jag håller koll på hur fort km-visningen för batteriet sjunkar och hela tiden jämför med km-visningen i navigatorn är det lättare att få dem att mötas nära nollan när man har det tight. Om jag ser att det går ca 1,5 km på batteriet för varje km som navigatorn minksar, så är det lättare att relatera. Om jag då t.ex. har 70 km kvar till målet och 10 km kvar i batteriet så vet jag att jag måste sänka hastigheten litegranna. Då blir det lätt att alltid komma fram med lagom lite marginal. Det tycker jag är svårare att göra med %-visningen på grund av den lägre upplösningen och mindre relaterbara enheter.
+1. Dessutom ändras ju procenten om man byter bil har jag märkt....
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 10:58
av Verdi
Jag har försökt med procent men jag är så van vid typical så jag har gått tillbaka. Har lärt mig "översätta" till verkligheten. Tycker det är svårare med procent.
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 11:06
av Remuz
Kör alltid med procent. Mappar bra mot ABRP. Jag har kommit till SuC med 0% fler än en gång, men oftast rullar jag in med 1-2% kvar.
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 11:13
av oscfor
danni skrev:Själv har jag ändå alltid föredragit visning i km. Av två anledningar:
1. Det ger högre upplösning och precision än %-visningen.
2. Det är lättare att finlira mot slutet. Om jag håller koll på hur fort km-visningen för batteriet sjunkar och hela tiden jämför med km-visningen i navigatorn är det lättare att få dem att mötas nära nollan när man har det tight. Om jag ser att det går ca 1,5 km på batteriet för varje km som navigatorn minksar, så är det lättare att relatera. Om jag då t.ex. har 70 km kvar till målet och 10 km kvar i batteriet så vet jag att jag måste sänka hastigheten litegranna. Då blir det lätt att alltid komma fram med lagom lite marginal. Det tycker jag är svårare att göra med %-visningen på grund av den lägre upplösningen och mindre relaterbara enheter.
Exakt så gör jag med.
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 11:15
av OfarligTesla
Japp, procent är bra, förutom granulariteten är det ju på samma sätt som typical bara ett arbiträrt mått man måste översätta till faktisk räckvidd så då spelar det ingen roll vilket man har. Navigationen har dessutom visat sig vara riktigt exakt i att estimera kvarvarande batteri i procent och då lirar instrumentpanelen med navigationen om man har procent.
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 11:20
av danni
mati skrev:Kör ni verkligen så långt ner att procentvisningen inte längre räcker? Jag tömmer batteriet ytterst sällan under 10-15%, det har bara hänt ett fåtal gånger att jag har hamnat under 10%. Bästa sättet att ha koll på kvarvarande räckvid är i mina ögon att använda navigatorn. Den är riktigt bra på det.
Men jag är kanske bara feg att jag inte vill tömma batteriet ända till sista elektronen.

Jadå, jag är ofta nere på 0-5 km räckvidd kvar när jag kommer till SuC eller hem. Är man inte det har man köpt för stort batteri

Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 11:38
av Gustafsson
Inte lika självklart att ”köra tomt” med 90 batteriet t.ex. just pga den låga laddhastigheten vid låg SOC hos dessa.
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 11:41
av Delta1
Jag tackar för snabba och uttömmande svar!
//T
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 11:55
av kallekula
mati skrev:kallekula skrev:
Har man inte anlänt Suc med 0% kvar så har man inte levt. - Gammalt fantomenordspråk.
... Men skämt åsido, hur lyckas man att pricka in 0% och varför? ...
Jag har kört Tesla i 2,5 år och råkat ut för det en gång. Då skulle jag köra 12 mil i skogarna i Småland vintertid och visste jag låg på gränsen. Dock snackar jag telefon och missar svängen som navin pekar ut. Lyckas köra två mil fel ovanpå alltihopa...
När jag rullade ut på E4:an med 7km till laddning visade batteriet redan 0. Höll 60 km/h på motorvägen (lyckligtvis nästan ingen trafik) och klarade mig. Enda gången jag haft räckviddsångest under många tusen mil.
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 11:57
av Seregon
danni skrev:Jadå, jag är ofta nere på 0-5 km räckvidd kvar när jag kommer till SuC eller hem. Är man inte det har man köpt för stort batteri

Eller åkt för långsamt?

Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 14:27
av Bjelke
mati skrev:Kör ni verkligen så långt ner att procentvisningen inte längre räcker? Jag tömmer batteriet ytterst sällan under 10-15%, det har bara hänt ett fåtal gånger att jag har hamnat under 10%. Bästa sättet att ha koll på kvarvarande räckvid är i mina ögon att använda navigatorn. Den är riktigt bra på det.
Men jag är kanske bara feg att jag inte vill tömma batteriet ända till sista elektronen.

Jag kör exakt lika för det mesta (undantag när "allt går fel" tex vägarbeten mm)...
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 18:35
av Gustafsson
Brukar köra så jag har knappt tre mil till godo. om jag närmar mig SuC kan jag låta förbrukningen öka lite

så att jag kommer fram med 1-2 mil kvar. Dels utnyttjar man den snabba laddningen vid låg SOC bäst så, dels blir ladd-stoppen korta om man bara laddar till nästa beräknade stopp + 3-5 mil. Då 100 batteriet laddar över 100 kW lääänge, blir det dock oftare lite längre än minimal laddtid eftersom bilen laddar fortare än jag äter och p---ar numera, färre och kortare pauser än med min gamla 70D.
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 19:02
av mati
Det kanske är olika för olika batterier, men att tömma ett 90-batteri är totalt kontraproduktivt om man vill ladda på SuC (för AC-laddning spelar det ingen roll). Som jag skrev tidigare, det har hänt mig någon gång att jag hade lågt batteri när jag skulle ladda på SuC och då stod jag och slöladdade en liten evighet tills snabbladdningen ens påbörjades. Det hände dessutom en gång i Nørre Alslev, en nästan traumatisk upplevelse alltså.
Visst kan det hända att man förbrukar mer än beräknat, och då är det ju en annan sak, men att man mer eller mindre avsiktligt kör nästan slut på batteriet som nån form av sport förstår jag inte riktigt.
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 19:19
av Gustafsson
mati skrev:Det kanske är olika för olika batterier, men att tömma ett 90-batteri är totalt kontraproduktivt om man vill ladda på SuC (för AC-laddning spelar det ingen roll). Som jag skrev tidigare, det har hänt mig någon gång att jag hade lågt batteri när jag skulle ladda på SuC och då stod jag och slöladdade en liten evighet tills snabbladdningen ens påbörjades. Det hände dessutom en gång i Nørre Alslev, en nästan traumatisk upplevelse alltså.
Visst kan det hända att man förbrukar mer än beräknat, och då är det ju en annan sak, men att man mer eller mindre avsiktligt kör nästan slut på batteriet som nån form av sport förstår jag inte riktigt.
Gissar att både 90 och 75 batterierna laddar långsamt vid låg SOC för att sedan ladda lika fort som övriga (?). De gamla 70, 85 och de nya 100 batterierna laddar ju med max effekt från start, över 110 kW.
Jag har inte som mål eller sport att köra slut på batteriet, men att ladda så snabbt och optimalt som möjligt på långa resor. Med ca tre mil kvar vid laddning motsvarar det numera ca 6% vilket är en hygglig marginal för mig. Blir lite stressad om marginalerna blir mycket mindre.
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 19:29
av mati
Okej, jag trodde att alla nyare batterier har den där startbromsen vid låg soc. Men då förstår jag. Min gamla P85 kunde jag också köra ner till nära noll om jag ville optimera laddtiderna. Fast jag föredrar ändå lite säkerhetsmarginal.
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 19:54
av danni
100-batteriet har en laddkurva tagen direkt ur Elons våta drömmar. Klättrar upp i 116-117 kW direkt och håller sig där till över 60 kWh pumpats i batteriet. Sjukt najs.
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 20:01
av mati
Jaha, där ser man. 90-batteriet verkar ju vara någon form av billig kines-kopia. Det laddar bara med 109kW som mest, skitsegt under 10%, börjar dala vid 50%. Och för att det inte räcker så stryps laddeffekten för gott när man har laddat för ofta. Ja just det, det degraderas dessutom fortare än alla andra batterier. Det finns nog en anledning varför de slutade bygga det batteriet.
Som tur är laddar jag så sällan på SuC att allt detta för en gångs skull inte stör mig.

Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 20:18
av Verdi
mati skrev:Jaha, där ser man. 90-batteriet verkar ju vara någon form av billig kines-kopia. Det laddar bara med 109kW som mest, skitsegt under 10%, börjar dala vid 50%. Och för att det inte räcker så stryps laddeffekten för gott när man har laddat för ofta. Ja just det, det degraderas dessutom fortare än alla andra batterier. Det finns nog en anledning varför de slutade bygga det batteriet.
Som tur är laddar jag så sällan på SuC att allt detta för en gångs skull inte stör mig.

Mitt 90-batteri var uppe i 116-118kW har jag för mig. Och laddkurvan är bättre än 85-batteriet.
Men visst känns det kul att få det bästa och största batteriet i morgon.
