Sida 1 av 3
Oxidation / korrosion?
Postat: 12 apr 2015 18:22
av +46
Någon som vet hur TMC-bilarna är tekniskt konstruerade och anpassade för att stå emot korrosion och oxidation?
Bor man i Kalifornien så är detta inget problem men för oss nordbor så är det ett gissel. När jag första gången provkörde en Tesla så frågade jag säljaren om man får / behöver efterbehandla bilen med tanke på vårt klimat och fick det inlärda svaret att aluminium rostar inte....
Men jag har tänkt att leva många år med min beställda Tesla så därför känns det viktigt att veta att bultar med mera är av rätt legering för att passa ihop med en aluminiumkonstruktion i tuff miljö (se bifogad stresstest från Volvo).
Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 12 apr 2015 18:27
av Kalle
Bra fråga, ja har undratt samma utan att hitta nått svar.
Ja vet att de har haft corrotinsproblem med backspeginfädtningen på nordka teslor men har inte hört nått mer om de
Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 12 apr 2015 19:05
av Jojo
Jag har ställt samma fråga här på forumet i ett annat tråd och har fortfarande inte riktigt för mig hur jag ska göra. Jag tänkte höra med en korrosionsskyddsverkstad inom kort. Mina övriga bilar har också aluminiumkaross och jag kan intyga att korrosion absolut förekommer, dessvärre. Då jag också vill behålla min Tesla ett tag till, ska jag se till att behandla den innan vintern.
Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 13 apr 2015 04:29
av Kilowatt
Man kan tycka att Tesla borde ha tänkt på detta redan. Även i USA saltar man friskt på vissa order om vintern.
Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 13 apr 2015 08:02
av Nicklas
Spännande... Jag har i alla fall skickat iväg en fråga till serviceeu med följande länk i försök att få ett något så när officiellt svar:
http://www.aluminiumdesign.net/design-s ... esistance/
Några andra bra idéer på vart vi borde skicka våra frågor kring detta?
- är väl bra om vi väcker frågan på flera håll?
Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 13 apr 2015 08:51
av +46
Kilowatt skrev:Man kan tycka att Tesla borde ha tänkt på detta redan. Även i USA saltar man friskt på vissa order om vintern.
Mycket kan ha hänt, men på den tiden som jag ville åka omkring i en Amerikansk muskelbil så var det helt ointressant att importera en begagnad bil från Amerikanska ostkusten...
Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 13 apr 2015 11:19
av stefan007
Det är som lagerstöden på en gammal saab. Gjorda i Alu och byts med jämna mellanrum. Alltid är det någon del som får offra sig ifall det slarvas med isoleringen mellan olika ädla material... Hoppas att Tesla gjort sin läxa väl.

Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 13 apr 2015 13:00
av Wahll
Norrmännen borde ju veta vid detta laget, om det är vanligt, sällsynt eller ej inträffat...Kolla i deras forumstrådar.
Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 13 apr 2015 17:11
av Jojo
Wahll skrev:Norrmännen borde ju veta vid detta laget, om det är vanligt, sällsynt eller ej inträffat...Kolla i deras forumstrådar.
Jo, där skrevs det lite om det. Mindre betryggande...
Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 13 apr 2015 22:05
av sondell
Från början hade jag inställningen att så klantig kan väl en ingenjör inte vara så att hen glömmer detta med galvanisk korrosion. Så kom det med backspeglarna och galvanisk korrosion på en olackerad del i backspegelfästet, aluminiumoxid som rann ner längs dörren och bara gick bort genom lätt slipning. Så nu i december när jag skulle byta från norska till svenska plåtar så skruvade jag loss nummerplåtshållaren (köpte en ny nämligen). De skruvarna var av stål och väldigt korroderade, ganska säkert galvanisk korrosion för det ser lite speciellt ut, lite som något fräter på metallen. Detta sista var ju ingen väsentlig del, bättre skruven förtvinar än bilen

. Men det har ändå sått lite tvivel kring den uppfattningen jag hade från början...
Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 13 apr 2015 22:43
av Jojo
sondell skrev:Från början hade jag inställningen att så klantig kan väl en ingenjör inte vara så att hen glömmer detta med galvanisk korrosion....
Jag har några praktexemplar på gården som bevisar motsatsen

Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 14 apr 2015 14:42
av Kalle
Anledningen till att vi inte saltar landningsbanor och taxi ägar är att saltet äter aliminium, och alla plan (trots mycket spenderat på att corrotions skydda dom)
Så de ska bli spennande att se va hur de blir om nåra år.
Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 15 apr 2015 17:38
av Jojo
Sådär, nu har jag hört med min bilvårdsspecialist och rostskyddsverkstad (Dinitriol). De vill och kan göra Model S, det finns även ett behandlingsschema till bilen redan, men Tesla säger att garantin upphör, när en rostskyddsbehandling görs (!!!). Detta var vad han kom fram till efter han hade förhört sig med Dinitriols huvudkontor. Han tillade att detta var beskedet de fick i fjol och att Tesla kanske har ändrat sig, så han föreslog att jag skulle höra med Tesla själv. Eftersom jag ska lämna min bil till SC om några veckor, ska jag nog passa på och höra vad de har att säga om saken. Det vore ju dumt att garantin försvinner, bara för man vill skydda sin bil. Tesla borde ju också ha ett intresse, framförallt efter man har kunnat se i bl a Norge att korrosionsskyddet inte är helt optimalt.
Någon av er som redan har pratat med Tesla om detta?
Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 15 apr 2015 19:07
av +46
Jag ställde den här frågan för snart ett år sedan till Tesla:
Kommer bilen rostskyddsbehandlad? Om inte, är det ok att utföra rostskyddsbehandling i Sverige ( vet inte hur elektronik och batterier påverkas av att det sprutas in täckmassa i hålrum, mm)?
Fick det här svaret:
Hela bilen är byggd i aluminium så det behövs ingen rostskyddsbehandling. Däremot kommer bilen klara av alla typer av väder och underlag. Detta eftersom bilen skall fungera i vardagens alla situationer.
Min följdfråga blev:
Jag kanske uttryckte mig lite otydligt när jag frågade om rostskyddsbehandling till en bil som är helt byggd i aluminium. Det jag undrade över var mer om underrede och andra utsatta detaljer redan från fabrik är skyddad mot oxidation. Något som inte behövs CA men kan vara nödvändigt i Sverige där vi har ett klimat med hög luftfuktighet och vägar som saltas under vinterhalvåret.
Teslas svar blev:
Det fungerar väldigt bra i Norge så bilen klarar av även vårt klimat i Sverige.
Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 15 apr 2015 19:12
av Jojo
+46 skrev:Jag ställde den här frågan för snart ett år sedan till Tesla:
Teslas svar blev:
Det fungerar väldigt bra i Norge så bilen klarar av även vårt klimat i Sverige.
These guys are dreaming...
Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 15 apr 2015 19:36
av Pontus
+46 skrev:Jag ställde den här frågan för snart ett år sedan till Tesla:
Kommer bilen rostskyddsbehandlad? Om inte, är det ok att utföra rostskyddsbehandling i Sverige ( vet inte hur elektronik och batterier påverkas av att det sprutas in täckmassa i hålrum, mm)?
Fick det här svaret:
Hela bilen är byggd i aluminium så det behövs ingen rostskyddsbehandling. Däremot kommer bilen klara av alla typer av väder och underlag. Detta eftersom bilen skall fungera i vardagens alla situationer.
Min följdfråga blev:
Jag kanske uttryckte mig lite otydligt när jag frågade om rostskyddsbehandling till en bil som är helt byggd i aluminium. Det jag undrade över var mer om underrede och andra utsatta detaljer redan från fabrik är skyddad mot oxidation. Något som inte behövs CA men kan vara nödvändigt i Sverige där vi har ett klimat med hög luftfuktighet och vägar som saltas under vinterhalvåret.
Teslas svar blev:
Det fungerar väldigt bra i Norge så bilen klarar av även vårt klimat i Sverige.
Om Tesla är så säkra på att bilen klarar sig så kan de väl utan problem lämna en skriftlig garanti på detta som sträcker sig över 10 år eller???
Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 15 apr 2015 20:01
av hasse_h
Hela bilen är inte byggd av aluminium.
Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 15 apr 2015 21:17
av +46
hasse_h skrev:Hela bilen är inte byggd av aluminium.
Noterat.
Tror dock att det saknar relevans för att bedöma risken att karossdetaljer och viktiga infästningar kan utsättas för aggresiv korrosion och oxidation i Sverige.
Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 15 apr 2015 22:42
av hasse_h
Nu vid ett riktigt tangentbord...
Den stora stötfångaren fram är ett rejält stycke stål, men har vad som ser ut som ett antal (6-8 st) plattor i rostfritt stål mellan sig och bilens ram, där ytorna möts. Antar att de finns där för att motverka problem med just detta.
Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 17 apr 2015 15:54
av Jan
Jag har ställt frågan till Tesla om vad som gäller garanti / Dinitrolbehandling i dag.
Vet av erfarenhet att två olika metaller i fuktig miljö (gärna med lite salt) oxiderar.
Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 05 maj 2015 10:49
av Jan
Efter att ha sökt svar på: Får jag Dinitrolbehandla min Tesla utan att tappa garantin.
Följande svar har jag fått från 5 Teslamedarbetare:
Ja men på egen risk (dvs Du har stor möjlighet att mista garantin).
Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 05 maj 2015 14:07
av +46
Jan skrev:Efter att ha sökt svar på: Får jag Dinitrolbehandla min Tesla utan att tappa garantin.
Följande svar har jag fått från 5 Teslamedarbetare:
Ja men på egen risk (dvs Du har stor möjlighet att mista garantin).
Undrar vad andra bilfabrikanter svarar om man frågar samma sak? Kanske är det så att en efterbehandling av en ny bil alltid sker på egen risk...
Om det är så blir den självklara följdfrågan: Har Dinitrol en försäkring som täcker eventuella fel som deras behandling kan förorsaka?
Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 05 maj 2015 16:12
av svo
Jag har ställt frågan till Tesla här i Sverige om en korrosionsskyddsbehandling påverkar garantin. Svaret jag fick var att garantin inte påverkas.
Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 05 maj 2015 16:25
av Jan
Olika svar olika orter.
Vad är Teslas officiella svar?
Re: Oxidation / korrosion?
Postat: 08 maj 2015 22:27
av Jojo
Nu var jag inne på InfraCity och frågade om just det. Svaret: ingen som vet. Jag blev hänvisad till Store Manager (som dock inte fanns på plats) och ska därför kontakta honom nu i veckan, tänkte jag. Om någon av er hör något officiellt, posta/meddela det gärna, så jag har något att utgå ifrån.