Sida 1 av 1

Laddar hur mycket?

Postat: 31 okt 2018 23:39
av ulfboss
Kan inget om laddning mm men har en fråga :
Har precis flyttat och i garaget finns det 12 laddningsplatser där jag laddar min Tesla S. Jag får ca 18-19 km i timmen.
Enligt sakkunnig är dessa laddare 1-fas men med 16A och 3,7 kW i varje uttag. Varje laddare har två uttag.
Min fråga är om detta är ok kräm när jag laddar? Tycker jag får väldigt lite km per timme. I sommarhuset har jag 3-fas, 16A och får drygt 60 km i timmen
när jag laddar. ”Vanliga” vägguttag är enfas 10A med 2,3 kW men det ger ändå 14-16 km i timmen när jag varit tvungen någon gång att nödladda.
Toppen om någon sakkunnig kan förklara för en novis. Tack på förhand.

Re: Laddar hur mycket?

Postat: 01 nov 2018 00:17
av Svenssons
Beroende på typ av uttag så kanske du inte kan/bör ta ut 16A från 1-faskontakten. Är det vanlig schuko bör du inte dra 16A och med Teslas mobila laddbox så kan du inte ta mer än 13A.

Även ifall du bara skulle kunna dra 13A enfas så räcker detta antagligen för den dagliga laddningen. Kan vara så att du någon dag kört lite längre utan att ha kunnat ladda innan du kommer hem så att du kommer hem nära noll procent. Då kommer du kanske inte kunna ladda färdigt men troligen ändå få tillräckligt för att klara av dagen och därefter kan du troligen ladda färdigt.

Kan du ladda 18-19 km per timme så laddar du ju ändå 14-15 mil på 8 timmar. Det är enbart om du normalt kör mer än detta per dag som laddningen inte kommer att räcka.

Re: Laddar hur mycket?

Postat: 01 nov 2018 11:42
av bylund
En tumregel är att man får runt en km per ampere per fas per timme, så det får ju sägas vara ok med 18 km/h på 16 A enfas.

Re: Laddar hur mycket?

Postat: 01 nov 2018 13:33
av Nicke Nyfiken
ulfboss skrev:
Kan inget om laddning mm men har en fråga :
Har precis flyttat och i garaget finns det 12 laddningsplatser där jag laddar min Tesla S. Jag får ca 18-19 km i timmen.
Enligt sakkunnig är dessa laddare 1-fas men med 16A och 3,7 kW i varje uttag. Varje laddare har två uttag.
Min fråga är om detta är ok kräm när jag laddar? Tycker jag får väldigt lite km per timme. I sommarhuset har jag 3-fas, 16A och får drygt 60 km i timmen
när jag laddar. ”Vanliga” vägguttag är enfas 10A med 2,3 kW men det ger ändå 14-16 km i timmen när jag varit tvungen någon gång att nödladda.
Toppen om någon sakkunnig kan förklara för en novis. Tack på förhand.
Med tanke på de räckviddssiffror du anger så antar jag att du har bilen inställd att visa ”rated range” istället för mer verklighetsbaserade ”typical range”.

De siffror du anger är helt rimliga och stämmer exakt med vad man kan förvänta sig, med undantag för ”vanliga” vägguttag. Dessa ger 13A om du inte manuellt går in och begränsar bilens laddare till lägre effektuttag. Så 14-16 km i timmen är vad man kan förvänta sig vid 13A.

Får du 18-19 km i timmen ur ladduttaget i garaget så måste du vara nöjd. För att få mer krävs 3-fas.

Re: Laddar hur mycket?

Postat: 01 nov 2018 14:36
av ulfboss
Tack för svar. Nu vet jag betydligt mer.

Re: Laddar hur mycket?

Postat: 01 nov 2018 17:11
av Leo
3-fas 16A (orginal UMC) ger ju 3ggr så mycket el jämfört med 1-fas 16A så det känns helt rimligt.

Re: Laddar hur mycket?

Postat: 01 nov 2018 17:50
av Henrik Torphammar
ulfboss skrev:
Tack för svar. Nu vet jag betydligt mer.
18km/h ger ju 21mil över en natt. Kör man mer än 21mil om dagen eller inte ställer bilen 12h på kväll/natt (i snitt) så kommer det inte fungera. Mindre än 21mil per dag och 12h nattvila ger ju ett fungerande scenario. Finns ingen anledning att ladda snabbare än man måste. Där emot kan ju tex förvärmning av kupé eller värme av batteri dra mer juice än 3.6kW kanske?! Men fortfarande marginellt problem vill jag påstå.

Re: Laddar hur mycket?

Postat: 01 nov 2018 20:33
av NEO
Henrik Torphammar skrev:
ulfboss skrev:
Tack för svar. Nu vet jag betydligt mer.
18km/h ger ju 21mil över en natt. Kör man mer än 21mil om dagen eller inte ställer bilen 12h på kväll/natt (i snitt) så kommer det inte fungera. Mindre än 21mil per dag och 12h nattvila ger ju ett fungerande scenario. Finns ingen anledning att ladda snabbare än man måste. Där emot kan ju tex förvärmning av kupé eller värme av batteri dra mer juice än 3.6kW kanske?! Men fortfarande marginellt problem vill jag påstå.
3.5kW med range mode på så + - 0

Re: Laddar hur mycket?

Postat: 01 nov 2018 20:48
av Svenssons
MDurante skrev:
Henrik Torphammar skrev:
ulfboss skrev:
Tack för svar. Nu vet jag betydligt mer.
18km/h ger ju 21mil över en natt. Kör man mer än 21mil om dagen eller inte ställer bilen 12h på kväll/natt (i snitt) så kommer det inte fungera. Mindre än 21mil per dag och 12h nattvila ger ju ett fungerande scenario. Finns ingen anledning att ladda snabbare än man måste. Där emot kan ju tex förvärmning av kupé eller värme av batteri dra mer juice än 3.6kW kanske?! Men fortfarande marginellt problem vill jag påstå.
3.5kW med range mode på så + - 0
Fast den drar ju inte det under någon längre tid men visst minskas effekten på vintern om man kör med förvärmning.

Re: Laddar hur mycket?

Postat: 02 nov 2018 07:42
av Remuz
När det är riktigt kallt så har jag laddat ner till 0km/h via schuko eftersom all ström gick till att hålla batteriet i skick. -30ish var det vid tillfället... En hel natt gav i princip 10km eller så...