Sida 1 av 3

Upper control arms

Postat: 08 nov 2018 21:51
av NEO
Försökte söka i forumet men hittade ingenting om detta. Jag är lite fundersam, hade bilen inne idag hos Tesla. Det gjordes en hel del jobb på den, och en punkt var "oljud vid fartgupp" något som jag haft i ett års tid. Första gången jag anmärkte i september 2017 fick jag till svar att "De byter vi i framtiden, än så länge är det ingen fara" Så hade jag in bilen på 80K service i mars 2018, där jag påpekade återigen om oljud vid fartsgupp, inga anmärkningar på service och den gled rätt igenom. Nu har bilen gått i åtta månader med oljud och fick svar att "Det är slitagedelar som inte täcks av garantin". Jag kontaktade service manager som satte sitt engineering team i arbete, och de konstaterade samma sak som tekniker, att det är normalt slitage, men de kunde gå med på halv arbetskostnad.

Samma service center lyckades med:

1. Skrapa min nylackerade fälg för att därefter beskylla den för att vara i obalans
45653791_695666934149068_786005794289090560_n.jpg

2. Stänga dörren med felsökningstillbehör kopplat och klämma kabeln och skada två paneler
45677057_486268718533311_109703755481481216_n.jpg
3. Skada min FOB

4. Beskylla min foliering (Gjord 03/2016) för spräckta baklyktor och en sprucken blinkers efter vintern 17/18
45882964_307102116810323_4429929711199584256_n.jpg


Summa kardemumma 5910kr för att bli av med klonkljud och byta en blinkers. Bilen är förstås inom garantiperioden. Rimligt/fair eller ej?

Re: Upper control arms

Postat: 08 nov 2018 22:06
av Jeppe_E

Re: Upper control arms

Postat: 08 nov 2018 22:11
av Geni87
"This offer, to repair a defective part in exchange for a non-disclosure agreement, is unheard of in the auto industry."

Inte så lite grisigt beteende...

Re: Upper control arms

Postat: 08 nov 2018 22:16
av NEO
Geni87 skrev:
"This offer, to repair a defective part in exchange for a non-disclosure agreement, is unheard of in the auto industry."

Inte så lite grisigt beteende...
Typiskt amerikanskt, vi byter de trasiga delarna på goodwill men skriv under här bara. Vet att alla P85D ägare i Norge som fick pengar (50000kr) istället för gratis ludi uppdatering skrev under NDA.

Re: Upper control arms

Postat: 08 nov 2018 22:17
av NEO
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth

Re: Upper control arms

Postat: 08 nov 2018 22:24
av Geni87
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
De ska definitivt hålla mycket längre än 20000 km. Antingen så är de för klent dimensionerade eller utsätts för vinklar de inte är konstruerade för, alternativt så är tätningen dåligt konstruerad så det kommer in fukt och smuts.

Re: Upper control arms

Postat: 08 nov 2018 22:36
av NEO
Geni87 skrev:
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
De ska definitivt hålla mycket längre än 20000 km. Antingen så är de för klent dimensionerade eller utsätts för vinklar de inte är konstruerade för, alternativt så är tätningen dåligt konstruerad så det kommer in fukt och smuts.
Service manager sa att Sverige, Norge, Danmark och service center i Finland har alla gått med på att inte byta slitagedelar i onödan utan följa regelverken som sätts från USA, det innebär att "dåliga" bromsar, chassidelar och liknande inte kommer bytas på garanti lika lätt som för 1.5 år sedan. Det var de exakta orden från han, sen om det stämmer låter jag vara osagt. Har ju haft en hel del incidenter här där ägare plötsligt fått extrem jävla camber tack vare undermåliga chassidetaljer :lol:
15896183_10155541564279057_9098174695304486127_o.jpg
18622601_1240466336050701_5282746844407418299_n.jpg

Re: Upper control arms

Postat: 08 nov 2018 22:39
av NEO
Här är svaret från SC.
Teslaservice.png

Re: Upper control arms

Postat: 08 nov 2018 22:49
av Jeppe_E
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.

Re: Upper control arms

Postat: 08 nov 2018 22:58
av NEO
Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.

Nej alltså du missförstår, min bil har fortfarande gällande nybilsgaranti! Konsumentskyddet är extremt starkt i Norge och jag har fått långt mer bytt än vad som kan förväntas, därför tycker jag det är lite märkligt med denna inställning nu.

Re: Upper control arms

Postat: 08 nov 2018 23:16
av Jeppe_E
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.

Nej alltså du missförstår, min bil har fortfarande gällande nybilsgaranti! Konsumentskyddet är extremt starkt i Norge och jag har fått långt mer bytt än vad som kan förväntas, därför tycker jag det är lite märkligt med denna inställning nu.
Ok, var jag som tolkade texten lite fel. Men då är det ju än mer anmärkningsvärt. Detdär är inga slitdelar, det är en garatiåtgärd.

Re: Upper control arms

Postat: 09 nov 2018 09:00
av ALDA
MDurante skrev:
Här är svaret från SC.
Bilagan Teslaservice.png finns inte längre
Hur gick det med skadorna på fälg och interiör? Tog Tesla på sig skulden för det? Annars är det ju en skandal...

Jag hade bilen inne på Skøyen i juli, och dom bytte en baklykta som hadde börjat spricka på goodwill utan att blinka - trots att kromlisten som ligger mot lyktan är folierad.

Re: Upper control arms

Postat: 09 nov 2018 14:28
av Schelin
Var det fram på din? Bytte bak efter 9600 mil.

S75D

Re: Upper control arms

Postat: 09 nov 2018 20:12
av tomla
Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.
Vill bara påpeka att min V70 fick byta krängningshämmare ett flertal gånger på garantin.
När garantin var slut bytte jag till piratdel och efter det så höll skiten.
Vår ZOE har bytt krängningshämmare och arm på båda sidor.
Så det är många biltillverkare som inte kan eller vill bygga hållabara bilar.

Re: Upper control arms

Postat: 09 nov 2018 20:17
av Jeppe_E
tomla skrev:
Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.
Vill bara påpeka att min V70 fick byta krängningshämmare ett flertal gånger på garantin.
När garantin var slut bytte jag till piratdel och efter det så höll skiten.
Vår ZOE har bytt krängningshämmare och arm på båda sidor.
Så det är många biltillverkare som inte kan eller vill bygga hållabara bilar.
Men varken Volvo eller Renault har propsat på att det är "according to spec" under garantitiden...?

Re: Upper control arms

Postat: 21 mar 2020 11:08
av VarroF
Gammal tråd, Får se om jag får liv i det. Fick mina främre upper control arms bytta på garanti, då de var rostiga och hade gnuggande ljud.

Ska man profylaktiskt spraya WD 40?

Endast kunniga svar tack. Inga killgissningar ;-)

Re: Upper control arms

Postat: 21 mar 2020 11:33
av NEO
VarroF skrev:
Gammal tråd, Får se om jag får liv i det. Fick mina främre upper control arms bytta på garanti, då de var rostiga och hade gnuggande ljud.

Ska man profylaktiskt spraya WD 40?

Endast kunniga svar tack. Inga killgissningar ;-)
WD40 hjälper nog föga, köp isåfall hellre någon form av rostskyddsfärg och undvik kullederna och gummit. Du kommer åt övre armar om du plockar bort plast under frunken.

Re: Upper control arms

Postat: 21 mar 2020 13:22
av VarroF
NEO skrev:
VarroF skrev:
Gammal tråd, Får se om jag får liv i det. Fick mina främre upper control arms bytta på garanti, då de var rostiga och hade gnuggande ljud.

Ska man profylaktiskt spraya WD 40?

Endast kunniga svar tack. Inga killgissningar ;-)
WD40 hjälper nog föga, köp isåfall hellre någon form av rostskyddsfärg och undvik kullederna och gummit. Du kommer åt övre armar om du plockar bort plast under frunken.
Ok tack det verkade kunnigt hehe. Låter den isf vara så jag inte skadar något. De nya är så fina. Kanske rent av bättre kvalitet förhoppningsvis.
Hur gör folk med tvätt i hjulhus och då även control arms? Höja luftfjädring och spurta med högtryck?

Re: Upper control arms

Postat: 21 mar 2020 14:28
av kontakten2
det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil

Re: Upper control arms

Postat: 21 mar 2020 15:14
av evilirish
kontakten2 skrev:
det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
Hur kommer man åt där med högtrycken?
/Tvätt-newbie

Re: Upper control arms

Postat: 21 mar 2020 15:38
av Teslared
Övre armen verkar omdesignad och inte lika lättåtkomliga inifrån frunken längre. Inte gjord av 2 ihopsatta delar som de gamla utan i ett stycke och täckt helt uppifrån av typ gummiskydd.

Re: Upper control arms

Postat: 21 mar 2020 16:05
av Bjelke
Det låter ju mycket bra! :) någon bild på det? :)
När kan det tänkas vara infört tro?

Re: Upper control arms

Postat: 21 mar 2020 16:39
av Teslared
20200321_161934.jpg
20200321_161900.jpg
Dåliga bilder men man kan se något! Första höger sida, andra vänster lite rengjord.

Re: Upper control arms

Postat: 21 mar 2020 20:43
av VarroF
evilirish skrev:
kontakten2 skrev:
det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
Hur kommer man åt där med högtrycken?
/Tvätt-newbie
Jag höjde luftfjädringen till max. Gick bra att komma åt. Sedan vet jag inte om det är dåligt att det kommer in vatten ännu längre in i systemet?

Re: Upper control arms

Postat: 22 mar 2020 10:20
av [JM]
VarroF skrev:
evilirish skrev:
kontakten2 skrev:
det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
Hur kommer man åt där med högtrycken?
/Tvätt-newbie
Jag höjde luftfjädringen till max. Gick bra att komma åt. Sedan vet jag inte om det är dåligt att det kommer in vatten ännu längre in i systemet?
När du kör motorvägsfart och det regnar så lär det spruta in en hel del vatten. Borde inte vara nån fara att spola vatten i hjulhuset.