Sida 1 av 2

Om 22 kW-laddning

Postat: 12 nov 2018 14:53
av Simon
Jag bryter ut samtalet om 22 kW-laddare från tråden om takräcke, eftersom det är helt olika saker.

Visst är det också så här, när det gäller förhållandet mellan 11 kW- och 22 kW-laddare på bilen?
Om man kommer till en 7,4 kW laddstolpe så kommer 11 kW-laddaren endast att få 3,7 kW från denna stolpe, medan 22 kW-laddaren får utlovade 7,4 kW.
Orsaken är (om jag har rätt) att 7,4 kW är 32 A enfas, och 11 kW är 16 A trefas. Både antalet faser och strömstyrka är flaskhalsar i hur hög effekt laddningen får. Så med 16 A trefas på en enfas-laddstolpe blir det 16 A enfas, alltså 3,7 kW.
Omvänt kommer en inbyggd laddare på 32 A enfas (7,4 kW) endast få 3,7 kW från en laddstolpe på 11 kW (16 A trefas).

Det här är också en viktig anledning till att man behöver 22 kW-laddare inbyggd i bilen, enligt mig.

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 12 nov 2018 15:03
av mati
Jag vet inte om det stämmer. Jag tror faktiskt att även en 11kW laddare klarar av att ladda 1x32A enfas, men bara 16A trefas. Men jag kan ha fel.

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 12 nov 2018 15:15
av Ampera
En laddare som kan levera,7.4kw dvs 1-fas 32A kan man ladda en Tesla med 11kw ombord laddare alt 16.5kw, bilen kopplar ihop 2 laddsteg a 16A till 32A. Ger ca 32km/h

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 12 nov 2018 15:28
av e5m1r
Det är helt rätt men vissa tidiga bilar med 11kW fick åka in för att få nåt bytt

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 12 nov 2018 16:03
av Seregon
Jag är ganska säker på att min -15 utan dubelladdare bara klarar av 16A enfas.

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 12 nov 2018 17:02
av NEO
För att kunna ladda på 32A 1-fas behövs en uppgradering av HVJB som tesla förr i tiden ordnade kostnadsfritt. Osäker om det görs på bilar i Sverige, men här borta görs det på bilar med enkelladdare för att kunna ladda 7.4kW på IT nät.

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 12 nov 2018 23:56
av Gustafsson
Min förra 70D blev uppgraderad gratis så att den kunde ladda 32A enfas trots enkelladdare. Man monterade något slags relä och vad jag förstår så utnyttjades då två av faserna dvs 16+16 A via någon bryggning för att få till det.
I original klarade den bara 16 A således.

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 13 nov 2018 07:19
av kangru
Min bil (S85D, uttagen Nov-15) som inte är moddad av Tesla med min vetskap och har enkelladdare kan ladda 32A med 1fas såg jag till min förvåning vid laddning på just en sådan stolpe för något år sedan.

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 13 nov 2018 07:30
av bullen
Seregon skrev:
Jag är ganska säker på att min -15 utan dubelladdare bara klarar av 16A enfas.
Så var min också förut (S85D -15) men jag fick det åtgärdat gratis på SC

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 13 nov 2018 08:15
av Remuz
Alla mina X (som har 1.5laddare) har kunnat ladda 32A vare sig de varit uppgraderade till 24A eller ej. Kanske bara gällde de gamla S som hade enkelladdare?

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 13 nov 2018 14:10
av Gustafsson
Bilarna har kunnat laddas med 32 A enfas minst ett par år nu. Minns att det stod tydligt i specifikationerna i designstudion. Dock fanns det iaf 2015 ett antal som bara klarade 16 A enfas. När dessa tillverkades vet jag inte, min tillverkades juni 15. Vet att Dannis 85D som kom några månader senare klarade 32A.

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 13 nov 2018 15:43
av Seregon
Var och kollade på IKEA på lunchen idag och min bil från februari 2015 klarade inte av att ladda fullt på 7,4 kW-stolpe, så jag fick enbart 1-fas 16A.

Ringde och frågade Service Center och tjejen jag pratade med sade att de inte längre erbjuder komplettering av relä och kablage utan kostnad. Uppskattad kostnad ca 3300:-, med reservation för att det kanske skulle bli lite dyrare.

Det vore intressant att höra när folk som fick det gratis åtgärdat gjorde det. Var det tidigare i år eller för 2 år sedan?

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 13 nov 2018 18:23
av bullen
Ca ett år sedan för mig.

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 13 nov 2018 18:28
av hanty
2 år sedan

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 13 nov 2018 21:07
av e5m1r
Tesla gjorde lite ändringar mitten på 2015 ny list bak ny taklucka 32A en fas dök upp samtidigt ny umc med ”dold” knapp

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 13 nov 2018 21:11
av Simon
Min uppfattning är att Tesla ligger i framkant just när det gäller systemen för att ladda bilarna.
Frågan är om andra biltillverkare tänkt till på samma sätt, t ex att kunna kombinera faser?
Som exempel: Hyundai Ioniq med sin ombordladdare på 6,6 kW enfas (borde bli typ 30 A). Om den kommer till en 11 kW-laddare (trefas) är det väl stor risk att den bara kan tillgodogöra sig 3,7 kW?

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 13 nov 2018 22:25
av Gustafsson
Gjordes 2016 på min. Gjorde den i Norge, kan vara värt att kolla vad det kostar där. Priserna kan vara väldigt olika.

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 14 nov 2018 07:31
av Bjelke
Simon skrev:
Min uppfattning är att Tesla ligger i framkant just när det gäller systemen för att ladda bilarna.
Frågan är om andra biltillverkare tänkt till på samma sätt, t ex att kunna kombinera faser?
Som exempel: Hyundai Ioniq med sin ombordladdare på 6,6 kW enfas (borde bli typ 30 A). Om den kommer till en 11 kW-laddare (trefas) är det väl stor risk att den bara kan tillgodogöra sig 3,7 kW?
Antagligen, Leaf funkar så iaf :(
Suger verkligen fett med enfas... (om man inte råkar bo där enfas är huvudalternativet som i Norge mm)

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 22 jan 2019 20:15
av Corvus
Jag fick min 11 kW ombordladdare uppgraderad idag så att den nu klarar av att ladda 32A enfas, 7,4 kW. Det gjordes på Tesla SC i Upplands Väsby till den svindlande summan av 0kr. :D

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 22 jan 2019 20:19
av Tars
Corvus skrev:
Jag fick min 11 kW ombordladdare uppgraderad idag så att den nu klarar av att ladda 32A enfas, 7,4 kW. Det gjordes på Tesla SC i Upplands Väsby till den svindlande summan av 0kr. :D
Svindyrt

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 22 jan 2019 22:19
av Teslaspolen
Varför trefas? Tja, här är en variant att förklara det på. :)



Edit: Ska nämnas att han talar ifrån ett nord amerikanskt perspektiv, så det blir lite annorlunda när han mäter vägguttag osv. Men principen är densamma här. Trefas är topp. 8-)

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 22 jan 2019 22:49
av TeslaTissel
Teslaspolen skrev:
Varför trefas? Tja, här är en variant att förklara det på. :)

Kanonbra klipp. Lättare fatta galoppen för andra också. ;)

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 23 jan 2019 13:19
av Seregon
Corvus skrev:
Jag fick min 11 kW ombordladdare uppgraderad idag så att den nu klarar av att ladda 32A enfas, 7,4 kW. Det gjordes på Tesla SC i Upplands Väsby till den svindlande summan av 0kr. :D
Lysande! Detta ska jag ta med mig eftersom jag också skulle vilja ha det utfört. Var inte säker på att de fortfarande gjorde det kostnadsfritt, så då har jag något att hänvisa till.

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 23 jan 2019 21:32
av Corvus
Seregon skrev:
Corvus skrev:
Jag fick min 11 kW ombordladdare uppgraderad idag så att den nu klarar av att ladda 32A enfas, 7,4 kW. Det gjordes på Tesla SC i Upplands Väsby till den svindlande summan av 0kr. :D
Lysande! Detta ska jag ta med mig eftersom jag också skulle vilja ha det utfört. Var inte säker på att de fortfarande gjorde det kostnadsfritt, så då har jag något att hänvisa till.
Lycka till!

Re: Om 22 kW-laddning

Postat: 24 jan 2019 19:49
av bullen
Nån som vet om man fortfarande kan köpa dubbelladdare till äldre MS?