Designstudion för model 3 öppen i Kina
Postat: 16 nov 2018 16:43
Designstudion för model 3 har nu öppnat i Kina:
https://electrek.co/2018/11/16/tesla-mo ... el-design/
https://electrek.co/2018/11/16/tesla-mo ... el-design/
frippan skrev:Räknade lite på deras växlingskurs på Model 3 vs Model S, verkar vara ungefär samma på båda i China så det borde vara ungefär lika här i europa när priset kommer. Så om man tar Model S växlingskurs så borde man vara ganska så nära.
Initialt är det självklart att Tesla bara kommer erbjuda de dyrare varianterna. Så var det också med både Model S och Model X vid deras lanseringar och det är väl ingen som har hängt här i ett par år som har trott något annat? Den billigare Model 3 med mindre batteri kommer dock komma och troligen då efter sommaren.Jeppe_E skrev:frippan skrev:Räknade lite på deras växlingskurs på Model 3 vs Model S, verkar vara ungefär samma på båda i China så det borde vara ungefär lika här i europa när priset kommer. Så om man tar Model S växlingskurs så borde man vara ganska så nära.
Mjo, det har ju räknats en del på det i tidigare trådar.... 12,35-12,40 SEK per USD för själva bilarna. Tillbehören ligger på 11 SEK per USD. Däremot blir man ju lite fundersam, eftersom Tesla tydligen bara kommer att erbjuda LR-modellen, precis som i US. Således också i EU??? Många som kanske inte kommer att beställa en då. En LR med AP hamnar ju på strax över 710.000.
Tillbehör för 11:-... Briljant! Jösses vilken polett som just trillade ner.Jeppe_E skrev:frippan skrev:Räknade lite på deras växlingskurs på Model 3 vs Model S, verkar vara ungefär samma på båda i China så det borde vara ungefär lika här i europa när priset kommer. Så om man tar Model S växlingskurs så borde man vara ganska så nära.
Mjo, det har ju räknats en del på det i tidigare trådar.... 12,35-12,40 SEK per USD för själva bilarna. Tillbehören ligger på 11 SEK per USD. Däremot blir man ju lite fundersam, eftersom Tesla tydligen bara kommer att erbjuda LR-modellen, precis som i US. Således också i EU??? Många som kanske inte kommer att beställa en då. En LR med AP hamnar ju på strax över 710.000.
4,5->10%OfarligTesla skrev:Det intressant nu kan vara att faktorn kan bli högre än för S och X. Elon pratade ju häromdagen om "roll om/roll off" båttransport för Model 3 vilket skulle höja tullen jämfört med S och X eftersom den inte slutmonteras i Tillburg då. I så fall är det väll +5% eller något sådant?
Wow, går det att byta färg på bilen med en OTA update???dstr skrev:Tillbehör för 11:-... Briljant! Jösses vilken polett som just trillade ner.Jeppe_E skrev:frippan skrev:Räknade lite på deras växlingskurs på Model 3 vs Model S, verkar vara ungefär samma på båda i China så det borde vara ungefär lika här i europa när priset kommer. Så om man tar Model S växlingskurs så borde man vara ganska så nära.
Mjo, det har ju räknats en del på det i tidigare trådar.... 12,35-12,40 SEK per USD för själva bilarna. Tillbehören ligger på 11 SEK per USD. Däremot blir man ju lite fundersam, eftersom Tesla tydligen bara kommer att erbjuda LR-modellen, precis som i US. Således också i EU??? Många som kanske inte kommer att beställa en då. En LR med AP hamnar ju på strax över 710.000.
Eftersom vissa tillbehör bara är mjukvara så blir det ingen tull.
Men däremot moms. Så 11:- är rätt rimligt, eller?dstr skrev:Tillbehör för 11:-... Briljant! Jösses vilken polett som just trillade ner.Jeppe_E skrev:frippan skrev:Räknade lite på deras växlingskurs på Model 3 vs Model S, verkar vara ungefär samma på båda i China så det borde vara ungefär lika här i europa när priset kommer. Så om man tar Model S växlingskurs så borde man vara ganska så nära.
Mjo, det har ju räknats en del på det i tidigare trådar.... 12,35-12,40 SEK per USD för själva bilarna. Tillbehören ligger på 11 SEK per USD. Däremot blir man ju lite fundersam, eftersom Tesla tydligen bara kommer att erbjuda LR-modellen, precis som i US. Således också i EU??? Många som kanske inte kommer att beställa en då. En LR med AP hamnar ju på strax över 710.000.
Eftersom vissa tillbehör bara är mjukvara så blir det ingen tull.
Fördelen med att det skulle hända, är att jag lugnt kan åka vidare i min gamla S ett tag till - utan att behöva känna mig stressad för att byta bilJeppe_E skrev:En LR med AP hamnar ju på strax över 710.000.
Model 3 batteripack är svårare att skruva loss så kan det vara så att de övergett det.OfarligTesla skrev:Det intressant nu kan vara att faktorn kan bli högre än för S och X. Elon pratade ju häromdagen om "roll om/roll off" båttransport för Model 3 vilket skulle höja tullen jämfört med S och X eftersom den inte slutmonteras i Tillburg då. I så fall är det väll +5% eller något sådant?
Ja, de kanske hittar något annat kryphål, någon sladd mellan batteriet och drivenheterna/drivenheten. Men rent krasst, så får inte bilen vara i körbart skick om den skall importeras till den lägre tullsatsen. Det hjälper inte att bara bogsera av dem.TiborBlomhall skrev:Model 3 batteripack är svårare att skruva loss så kan det vara så att de övergett det.OfarligTesla skrev:Det intressant nu kan vara att faktorn kan bli högre än för S och X. Elon pratade ju häromdagen om "roll om/roll off" båttransport för Model 3 vilket skulle höja tullen jämfört med S och X eftersom den inte slutmonteras i Tillburg då. I så fall är det väll +5% eller något sådant?
Eller så bogserar de upp bilarna - de har ju fortfarande hjul...
Och tid, vilket är intressant på flera sätt för Tesla just nu. Dessutom det faktum att dom kan frakta bilarnaSurfaren skrev:Åter igen värt att påpeka att skillnaden, i rena pengar per bil, på lägre och högre tullavgift till EU minskar då bilen är billigare. Alltså inte alls säkert att det skulle löna sig för Tesla att plocka ur delar ur Model 3, för att sedan sätta tillbaka dem inom EU (Tilburg). Denna procedur kostar också pengar.
Bra aspekt som tas upp här. Det blir precis som ni säger kanske till och med billigare att frakta dem direkt till Göteborg än att frakta dem först till Tilburg, montera ihop bilarna och kontrollera dem, samt därefter skeppa dem vidare till andra EU-länder.Bjelke skrev:Och tid, vilket är intressant på flera sätt för Tesla just nu. Dessutom det faktum att dom kan frakta bilarnaSurfaren skrev:Åter igen värt att påpeka att skillnaden, i rena pengar per bil, på lägre och högre tullavgift till EU minskar då bilen är billigare. Alltså inte alls säkert att det skulle löna sig för Tesla att plocka ur delar ur Model 3, för att sedan sätta tillbaka dem inom EU (Tilburg). Denna procedur kostar också pengar.
närmare kunderna direkt...
Även om det skulle bli några kronor billigare att plocka isär dem så får de väga in kvartalsekonomifaktorn i det hela. Värdet av att hinna leverera så många tillverkade bilar som möjligt före kvartalsslutet kan vara större. Det är ju trots allt så att en 3PD är lika dyr som de billigare varianterna av S var bara för ett par år sedan, men de har alltid plockats isär för import.Jeppe_E skrev:Bra aspekt som tas upp här. Det blir precis som ni säger kanske till och med billigare att frakta dem direkt till Göteborg än att frakta dem först till Tilburg, montera ihop bilarna och kontrollera dem, samt därefter skeppa dem vidare till andra EU-länder.Bjelke skrev:Och tid, vilket är intressant på flera sätt för Tesla just nu. Dessutom det faktum att dom kan frakta bilarnaSurfaren skrev:Åter igen värt att påpeka att skillnaden, i rena pengar per bil, på lägre och högre tullavgift till EU minskar då bilen är billigare. Alltså inte alls säkert att det skulle löna sig för Tesla att plocka ur delar ur Model 3, för att sedan sätta tillbaka dem inom EU (Tilburg). Denna procedur kostar också pengar.
närmare kunderna direkt...
Elon har också kommit på att det kostar Tesla stora pengar att ha bundet kapital i form av många bilar som transporteras länge till kund. Skippar numera även tåg för lokala transporter mellan öst och västkusten i USA.OfarligTesla skrev:Det intressant nu kan vara att faktorn kan bli högre än för S och X. Elon pratade ju häromdagen om "roll om/roll off" båttransport för Model 3 vilket skulle höja tullen jämfört med S och X eftersom den inte slutmonteras i Tillburg då. I så fall är det väll +5% eller något sådant?
Rätt stort kapital som fraktas på ett sådant fartyg....Jeppe_E skrev:Jo...alltså RoRo är ju det mest normala när det gäller biltransporter. Precis som att detta skulle vara en stor revulotion, så himla snabba är det ju dock inteTransport från Amerikanska östkusten till Göteborg tar 20-25 dagar.
Nyaste tillskottet i Wallenius flotta tar 8000 personbilar. Från Västkusten (Californien) tar det 40-45 dagar till Göteborg.