Sida 1 av 2

Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 16 nov 2018 16:43
av Jerker
Designstudion för model 3 har nu öppnat i Kina:

https://electrek.co/2018/11/16/tesla-mo ... el-design/

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 16 nov 2018 17:30
av tor
Tidigare har ju Elon sagt att Europa ska få leverans innan Kina. Europa Q1 Kina ev. Q1 men definitivt Q2 tror jag hans formulering var.

Jag tror inte ordningen kommer ändras. Vilket jag tolkar (hoppas) som att det inte är så långt borta för oss.

Dags att börja bestämma sig. Iofs svårt utan priser.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 16 nov 2018 18:03
av Tom
Någon som vet vilka designstudion öppnar för i Kina? Anställda, reservation, övriga?

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 16 nov 2018 18:38
av Bjelke
Nya fälgar presenteras där? :)

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 16 nov 2018 20:00
av frippan
Räknade lite på deras växlingskurs på Model 3 vs Model S, verkar vara ungefär samma på båda i China så det borde vara ungefär lika här i europa när priset kommer. Så om man tar Model S växlingskurs så borde man vara ganska så nära.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 16 nov 2018 20:40
av Jeppe_E
frippan skrev:
Räknade lite på deras växlingskurs på Model 3 vs Model S, verkar vara ungefär samma på båda i China så det borde vara ungefär lika här i europa när priset kommer. Så om man tar Model S växlingskurs så borde man vara ganska så nära.

Mjo, det har ju räknats en del på det i tidigare trådar.... 12,35-12,40 SEK per USD för själva bilarna. Tillbehören ligger på 11 SEK per USD. Däremot blir man ju lite fundersam, eftersom Tesla tydligen bara kommer att erbjuda LR-modellen, precis som i US. Således också i EU??? Många som kanske inte kommer att beställa en då. En LR med AP hamnar ju på strax över 710.000. :shock:

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 16 nov 2018 20:57
av Svenssons
Jeppe_E skrev:
frippan skrev:
Räknade lite på deras växlingskurs på Model 3 vs Model S, verkar vara ungefär samma på båda i China så det borde vara ungefär lika här i europa när priset kommer. Så om man tar Model S växlingskurs så borde man vara ganska så nära.

Mjo, det har ju räknats en del på det i tidigare trådar.... 12,35-12,40 SEK per USD för själva bilarna. Tillbehören ligger på 11 SEK per USD. Däremot blir man ju lite fundersam, eftersom Tesla tydligen bara kommer att erbjuda LR-modellen, precis som i US. Således också i EU??? Många som kanske inte kommer att beställa en då. En LR med AP hamnar ju på strax över 710.000. :shock:
Initialt är det självklart att Tesla bara kommer erbjuda de dyrare varianterna. Så var det också med både Model S och Model X vid deras lanseringar och det är väl ingen som har hängt här i ett par år som har trott något annat? Den billigare Model 3 med mindre batteri kommer dock komma och troligen då efter sommaren.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 17 nov 2018 08:02
av dstr
Jeppe_E skrev:
frippan skrev:
Räknade lite på deras växlingskurs på Model 3 vs Model S, verkar vara ungefär samma på båda i China så det borde vara ungefär lika här i europa när priset kommer. Så om man tar Model S växlingskurs så borde man vara ganska så nära.

Mjo, det har ju räknats en del på det i tidigare trådar.... 12,35-12,40 SEK per USD för själva bilarna. Tillbehören ligger på 11 SEK per USD. Däremot blir man ju lite fundersam, eftersom Tesla tydligen bara kommer att erbjuda LR-modellen, precis som i US. Således också i EU??? Många som kanske inte kommer att beställa en då. En LR med AP hamnar ju på strax över 710.000. :shock:
Tillbehör för 11:-... Briljant! Jösses vilken polett som just trillade ner.

Eftersom vissa tillbehör bara är mjukvara så blir det ingen tull.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 17 nov 2018 09:08
av OfarligTesla
Det intressant nu kan vara att faktorn kan bli högre än för S och X. Elon pratade ju häromdagen om "roll om/roll off" båttransport för Model 3 vilket skulle höja tullen jämfört med S och X eftersom den inte slutmonteras i Tillburg då. I så fall är det väll +5% eller något sådant?

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 17 nov 2018 09:16
av Jerker
OfarligTesla skrev:
Det intressant nu kan vara att faktorn kan bli högre än för S och X. Elon pratade ju häromdagen om "roll om/roll off" båttransport för Model 3 vilket skulle höja tullen jämfört med S och X eftersom den inte slutmonteras i Tillburg då. I så fall är det väll +5% eller något sådant?
4,5->10%

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 17 nov 2018 10:46
av Jeppe_E
dstr skrev:
Jeppe_E skrev:
frippan skrev:
Räknade lite på deras växlingskurs på Model 3 vs Model S, verkar vara ungefär samma på båda i China så det borde vara ungefär lika här i europa när priset kommer. Så om man tar Model S växlingskurs så borde man vara ganska så nära.

Mjo, det har ju räknats en del på det i tidigare trådar.... 12,35-12,40 SEK per USD för själva bilarna. Tillbehören ligger på 11 SEK per USD. Däremot blir man ju lite fundersam, eftersom Tesla tydligen bara kommer att erbjuda LR-modellen, precis som i US. Således också i EU??? Många som kanske inte kommer att beställa en då. En LR med AP hamnar ju på strax över 710.000. :shock:
Tillbehör för 11:-... Briljant! Jösses vilken polett som just trillade ner.

Eftersom vissa tillbehör bara är mjukvara så blir det ingen tull.
Wow, går det att byta färg på bilen med en OTA update??? :lol:

Jag bara klargjorde att det är så förhållandet mellan priserna i US vs SE varierar.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 17 nov 2018 11:18
av bullen
dstr skrev:
Jeppe_E skrev:
frippan skrev:
Räknade lite på deras växlingskurs på Model 3 vs Model S, verkar vara ungefär samma på båda i China så det borde vara ungefär lika här i europa när priset kommer. Så om man tar Model S växlingskurs så borde man vara ganska så nära.

Mjo, det har ju räknats en del på det i tidigare trådar.... 12,35-12,40 SEK per USD för själva bilarna. Tillbehören ligger på 11 SEK per USD. Däremot blir man ju lite fundersam, eftersom Tesla tydligen bara kommer att erbjuda LR-modellen, precis som i US. Således också i EU??? Många som kanske inte kommer att beställa en då. En LR med AP hamnar ju på strax över 710.000. :shock:
Tillbehör för 11:-... Briljant! Jösses vilken polett som just trillade ner.

Eftersom vissa tillbehör bara är mjukvara så blir det ingen tull.
Men däremot moms. Så 11:- är rätt rimligt, eller?

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 17 nov 2018 11:37
av jeppe_sthlm
Jeppe_E skrev:
En LR med AP hamnar ju på strax över 710.000. :shock:
Fördelen med att det skulle hända, är att jag lugnt kan åka vidare i min gamla S ett tag till - utan att behöva känna mig stressad för att byta bil ;-)

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 17 nov 2018 14:34
av TiborBlomhall
OfarligTesla skrev:
Det intressant nu kan vara att faktorn kan bli högre än för S och X. Elon pratade ju häromdagen om "roll om/roll off" båttransport för Model 3 vilket skulle höja tullen jämfört med S och X eftersom den inte slutmonteras i Tillburg då. I så fall är det väll +5% eller något sådant?
Model 3 batteripack är svårare att skruva loss så kan det vara så att de övergett det.

Eller så bogserar de upp bilarna - de har ju fortfarande hjul...

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 17 nov 2018 14:47
av Jeppe_E
TiborBlomhall skrev:
OfarligTesla skrev:
Det intressant nu kan vara att faktorn kan bli högre än för S och X. Elon pratade ju häromdagen om "roll om/roll off" båttransport för Model 3 vilket skulle höja tullen jämfört med S och X eftersom den inte slutmonteras i Tillburg då. I så fall är det väll +5% eller något sådant?
Model 3 batteripack är svårare att skruva loss så kan det vara så att de övergett det.

Eller så bogserar de upp bilarna - de har ju fortfarande hjul...
Ja, de kanske hittar något annat kryphål, någon sladd mellan batteriet och drivenheterna/drivenheten. Men rent krasst, så får inte bilen vara i körbart skick om den skall importeras till den lägre tullsatsen. Det hjälper inte att bara bogsera av dem.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 17 nov 2018 14:48
av TiborBlomhall
Jo jag menade bogseras efter att man plockat ut elmotorn och batteriet.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 17 nov 2018 14:50
av TiborBlomhall
Eller så körs de upp hela i USA och två tekniker går runt och plockar ur motorerna på plats i båten under överfarten till Europa 8-)

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 18 nov 2018 09:16
av pegs
Norge ligger i Europa och är inte EU. Det kan ju vara så att första båten går dit. Då kan man skeppa hela bilar...



Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 18 nov 2018 11:23
av Surfaren
Åter igen värt att påpeka att skillnaden, i rena pengar per bil, på lägre och högre tullavgift till EU minskar då bilen är billigare. Alltså inte alls säkert att det skulle löna sig för Tesla att plocka ur delar ur Model 3, för att sedan sätta tillbaka dem inom EU (Tilburg). Denna procedur kostar också pengar.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 18 nov 2018 11:58
av Bjelke
Surfaren skrev:
Åter igen värt att påpeka att skillnaden, i rena pengar per bil, på lägre och högre tullavgift till EU minskar då bilen är billigare. Alltså inte alls säkert att det skulle löna sig för Tesla att plocka ur delar ur Model 3, för att sedan sätta tillbaka dem inom EU (Tilburg). Denna procedur kostar också pengar.
Och tid, vilket är intressant på flera sätt för Tesla just nu. Dessutom det faktum att dom kan frakta bilarna
närmare kunderna direkt...

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 18 nov 2018 12:18
av Jeppe_E
Bjelke skrev:
Surfaren skrev:
Åter igen värt att påpeka att skillnaden, i rena pengar per bil, på lägre och högre tullavgift till EU minskar då bilen är billigare. Alltså inte alls säkert att det skulle löna sig för Tesla att plocka ur delar ur Model 3, för att sedan sätta tillbaka dem inom EU (Tilburg). Denna procedur kostar också pengar.
Och tid, vilket är intressant på flera sätt för Tesla just nu. Dessutom det faktum att dom kan frakta bilarna
närmare kunderna direkt...
Bra aspekt som tas upp här. Det blir precis som ni säger kanske till och med billigare att frakta dem direkt till Göteborg än att frakta dem först till Tilburg, montera ihop bilarna och kontrollera dem, samt därefter skeppa dem vidare till andra EU-länder.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 18 nov 2018 12:29
av Jerker
Jeppe_E skrev:
Bjelke skrev:
Surfaren skrev:
Åter igen värt att påpeka att skillnaden, i rena pengar per bil, på lägre och högre tullavgift till EU minskar då bilen är billigare. Alltså inte alls säkert att det skulle löna sig för Tesla att plocka ur delar ur Model 3, för att sedan sätta tillbaka dem inom EU (Tilburg). Denna procedur kostar också pengar.
Och tid, vilket är intressant på flera sätt för Tesla just nu. Dessutom det faktum att dom kan frakta bilarna
närmare kunderna direkt...
Bra aspekt som tas upp här. Det blir precis som ni säger kanske till och med billigare att frakta dem direkt till Göteborg än att frakta dem först till Tilburg, montera ihop bilarna och kontrollera dem, samt därefter skeppa dem vidare till andra EU-länder.
Även om det skulle bli några kronor billigare att plocka isär dem så får de väga in kvartalsekonomifaktorn i det hela. Värdet av att hinna leverera så många tillverkade bilar som möjligt före kvartalsslutet kan vara större. Det är ju trots allt så att en 3PD är lika dyr som de billigare varianterna av S var bara för ett par år sedan, men de har alltid plockats isär för import.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 11:58
av gellerstam
OfarligTesla skrev:
Det intressant nu kan vara att faktorn kan bli högre än för S och X. Elon pratade ju häromdagen om "roll om/roll off" båttransport för Model 3 vilket skulle höja tullen jämfört med S och X eftersom den inte slutmonteras i Tillburg då. I så fall är det väll +5% eller något sådant?
Elon har också kommit på att det kostar Tesla stora pengar att ha bundet kapital i form av många bilar som transporteras länge till kund. Skippar numera även tåg för lokala transporter mellan öst och västkusten i USA.
Elontwitter.jpg

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 14:14
av Jeppe_E
Jo...alltså RoRo är ju det mest normala när det gäller biltransporter. Precis som att detta skulle vara en stor revulotion, så himla snabba är det ju dock inte :) Transport från Amerikanska östkusten till Göteborg tar 20-25 dagar.
Nyaste tillskottet i Wallenius flotta tar 8000 personbilar. Från Västkusten (Californien) tar det 40-45 dagar till Göteborg.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 14:21
av gellerstam
Jeppe_E skrev:
Jo...alltså RoRo är ju det mest normala när det gäller biltransporter. Precis som att detta skulle vara en stor revulotion, så himla snabba är det ju dock inte :) Transport från Amerikanska östkusten till Göteborg tar 20-25 dagar.
Nyaste tillskottet i Wallenius flotta tar 8000 personbilar. Från Västkusten (Californien) tar det 40-45 dagar till Göteborg.
Rätt stort kapital som fraktas på ett sådant fartyg....