Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 08 dec 2018 05:28
Är ju statens högsta önskan att vi köper dyra bilar, eftersom dom flesta betalar halv moms och och många hel moms. Så ett större batteri på S eller X ger ju ca 30000kr till skatteverket
Du missar att man först skall räkna ned till motsvarande fossilhärke. När det är gjort dras förmånsvärdet ner ytterligare med 16000kr per år då elbilar skall stimuleras.Pelle skrev:Fast den logiken stämmer ju inte...
Förmånsvärdet blir ju procentuellt sett större då bilens nypris överstiger 7,5 prisbasbelopp.
Till förmånsvärdet skall läggas till:
9 % av nybilspriset upp till 7,5 prisbasbelopp
20 % av den delen av nybilspriset som överstiger 7,5 prisbasbelopp.
Förutom räckvidd så är det väl knappt någon skillnad alls på dom bilarna, en tiondel på 0-100 typ, så när SkatteverketPontus skrev:Det är ju bra för de som kör tjänstebil och försäljningen av elbilar. Jag kan dock inte se logiken i detta även om jag tillhör dom som skulle tjäna på det så känns det fel.Verdi skrev:Faktum är ju att 75D och 100D har samma förmånsvärde. Jag tror att SR och LR kommer få liknande förmånsvärde också. Kommer det in lågt v51 kanske jag beställer en LR ändå.Pontus skrev:75D och 100D är i princip samma bil? Hur förklarar du då att en Audi A8 med större tänk har högre förmånsvärdet och ännu högre med bättre prestanda, det är ju i princip samma bil?vigge50 skrev:Skatteverket har inte släppt förmånsvärdet för någon bil producerad under 2019 så vi får väll se om Model 3 kommer samtidigt eller om det kommer senare. Jag skulle gissa att även om premiumpaketet måste köpas nu för tillfället så räknas det ändå som extrautrustning eftersom det skrivs separat på fakturan.
När det gäller elbilar i allmänhet så ska de räkna om det till "motsvarande fossilbil" och eftersom Model S 75D och 100D är i princip den samma bortsett från batterikapacitet så får de samma förmånsvärde. Nu finns inte LR RWD längre att beställa och jag tror skillnaden mellan SR RWD och LR AWD är tillräckligt stor för att de kommer få olika förmånsvärden.
Skatteverket ändrar förmånsvärdet en gång per år även om utrustningen som ingår ändras.
Och själv så skulle anse det som en större förmån att få köra en 100D än en 75D.
Fast den ena har ju längre räckvidd och på min faktura står det klart att längre räckvidd kostar 9000 dollar. Hur förklarar dom för de som köper en standard att dom måste betala lika mycket förmånsvärdet som de som köpt en LR dessutom när det i fossilvärden också kostar att få extra räckvidd?Bjelke skrev:Förutom räckvidd så är det väl knappt någon skillnad alls på dom bilarna, en tiondel på 0-100 typ, så när SkatteverketPontus skrev:Det är ju bra för de som kör tjänstebil och försäljningen av elbilar. Jag kan dock inte se logiken i detta även om jag tillhör dom som skulle tjäna på det så känns det fel.Verdi skrev:Faktum är ju att 75D och 100D har samma förmånsvärde. Jag tror att SR och LR kommer få liknande förmånsvärde också. Kommer det in lågt v51 kanske jag beställer en LR ändå.Pontus skrev:75D och 100D är i princip samma bil? Hur förklarar du då att en Audi A8 med större tänk har högre förmånsvärdet och ännu högre med bättre prestanda, det är ju i princip samma bil?vigge50 skrev:Skatteverket har inte släppt förmånsvärdet för någon bil producerad under 2019 så vi får väll se om Model 3 kommer samtidigt eller om det kommer senare. Jag skulle gissa att även om premiumpaketet måste köpas nu för tillfället så räknas det ändå som extrautrustning eftersom det skrivs separat på fakturan.
När det gäller elbilar i allmänhet så ska de räkna om det till "motsvarande fossilbil" och eftersom Model S 75D och 100D är i princip den samma bortsett från batterikapacitet så får de samma förmånsvärde. Nu finns inte LR RWD längre att beställa och jag tror skillnaden mellan SR RWD och LR AWD är tillräckligt stor för att de kommer få olika förmånsvärden.
Skatteverket ändrar förmånsvärdet en gång per år även om utrustningen som ingår ändras.
Och själv så skulle anse det som en större förmån att få köra en 100D än en 75D.
ska ta fram motsvarande fossil variant så blir det ju samma bil för båda Tesla-bilarna, Skatteverket tar alltså ingen
hänsyn till vad Teslorna kostade när dom gör uträkningen...
Så länge denna princip används så är det solklart att dom får samma förmånsvärde
En del bilar har väl en mindre bränsletank i grundutförande, och en större som gratis extrautrustning, för att få bättre värden på NEDC. Vet inte om man kan slira på sanningen på samma sätt i WLTP.Bjelke skrev:Nja jag kan inte komma på en enda bilmodell där det
finns två identiska versioner med den enda skillnaden att den ena har större soppa-tank.
Men visst, jag tycker inte heller att det känns helt rätt när det faktiskt är ganska stor skillnad i pris på bilarna...
Det är precis det jag menar också. Någon logik borde det väl finnas. När det gäller elbilrelaterat så borde det ju vara i relation till motsvarande fossilbil inte två elbilar emellan. Annars borde man ju nästan kunna hävda att P3D ska ha samma förmån som en lika utrustad Model 3 SR, det har ju bara med elbilsrelaterade saker att göra?ippii skrev:Angående det som nämndes om att allt "elbilsrelaterat" ej skulle påverka förmånsvärdet.
Det måste väl också vara rättvist elbilsköpare sinsemellan företag/privat? Annars blir det lite konstigt, något som en privatperson måste betala 100.000 kr extra för, anses inte vara någon förmån alls för tjänstebilsföraren?
Återigen, på papperet så är S75D och S100D snudd på identiska när det kommer till jämförbar fossilare, oavsettPontus skrev:Det är precis det jag menar också. Någon logik borde det väl finnas. När det gäller elbilrelaterat så borde det ju vara i relation till motsvarande fossilbil inte två elbilar emellan. Annars borde man ju nästan kunna hävda att P3D ska ha samma förmån som en lika utrustad Model 3 SR, det har ju bara med elbilsrelaterade saker att göra?ippii skrev:Angående det som nämndes om att allt "elbilsrelaterat" ej skulle påverka förmånsvärdet.
Det måste väl också vara rättvist elbilsköpare sinsemellan företag/privat? Annars blir det lite konstigt, något som en privatperson måste betala 100.000 kr extra för, anses inte vara någon förmån alls för tjänstebilsföraren?
Vad är det som skiljer en P mot en vanlig annat än prestanda? Prestandan tar man ju ändå inte hänsyn till när man letar motsvarig fossilare, annars skulle ju alla ha samma förmånsvärdet som en BMW M5 eller liknande och det hade inte min 85D.Bjelke skrev:Återigen, på papperet så är S75D och S100D snudd på identiska när det kommer till jämförbar fossilare, oavsettPontus skrev:Det är precis det jag menar också. Någon logik borde det väl finnas. När det gäller elbilrelaterat så borde det ju vara i relation till motsvarande fossilbil inte två elbilar emellan. Annars borde man ju nästan kunna hävda att P3D ska ha samma förmån som en lika utrustad Model 3 SR, det har ju bara med elbilsrelaterade saker att göra?ippii skrev:Angående det som nämndes om att allt "elbilsrelaterat" ej skulle påverka förmånsvärdet.
Det måste väl också vara rättvist elbilsköpare sinsemellan företag/privat? Annars blir det lite konstigt, något som en privatperson måste betala 100.000 kr extra för, anses inte vara någon förmån alls för tjänstebilsföraren?
vad som skiljer i pris på dom. Däremot en P100D är på papperet (och verkligen irl oxo) en heeeeelt annan bil även
när man tittat på motsvarande fossilare. Detsamma gällde när det fanns rwd och 4-hjulsdrivna som ger helt olika
fossila motsvarigheter.
Så länge reglerna ser ut som dom gör så blir det så här knäppt.
Pontus skrev:Vad är det som skiljer en P mot en vanlig annat än prestanda? Prestandan tar man ju ändå inte hänsyn till när man letar motsvarig fossilare, annars skulle ju alla ha samma förmånsvärdet som en BMW M5 eller liknande och det hade inte min 85D.Bjelke skrev:Återigen, på papperet så är S75D och S100D snudd på identiska när det kommer till jämförbar fossilare, oavsettPontus skrev:Det är precis det jag menar också. Någon logik borde det väl finnas. När det gäller elbilrelaterat så borde det ju vara i relation till motsvarande fossilbil inte två elbilar emellan. Annars borde man ju nästan kunna hävda att P3D ska ha samma förmån som en lika utrustad Model 3 SR, det har ju bara med elbilsrelaterade saker att göra?ippii skrev:Angående det som nämndes om att allt "elbilsrelaterat" ej skulle påverka förmånsvärdet.
Det måste väl också vara rättvist elbilsköpare sinsemellan företag/privat? Annars blir det lite konstigt, något som en privatperson måste betala 100.000 kr extra för, anses inte vara någon förmån alls för tjänstebilsföraren?
vad som skiljer i pris på dom. Däremot en P100D är på papperet (och verkligen irl oxo) en heeeeelt annan bil även
när man tittat på motsvarande fossilare. Detsamma gällde när det fanns rwd och 4-hjulsdrivna som ger helt olika
fossila motsvarigheter.
Så länge reglerna ser ut som dom gör så blir det så här knäppt.
Och större elmotor är väl lika elbilsrelaterat som större batteri?
På model S också, där har ju P högre förmånsvärde motsvarande 380.000 kr högre inköpspris. Vad på P modellen är det som kostar så mycket extra på en P som inte är elbils relaterat?Tars skrev:Pontus skrev:Vad är det som skiljer en P mot en vanlig annat än prestanda? Prestandan tar man ju ändå inte hänsyn till när man letar motsvarig fossilare, annars skulle ju alla ha samma förmånsvärdet som en BMW M5 eller liknande och det hade inte min 85D.Bjelke skrev:Återigen, på papperet så är S75D och S100D snudd på identiska när det kommer till jämförbar fossilare, oavsettPontus skrev:Det är precis det jag menar också. Någon logik borde det väl finnas. När det gäller elbilrelaterat så borde det ju vara i relation till motsvarande fossilbil inte två elbilar emellan. Annars borde man ju nästan kunna hävda att P3D ska ha samma förmån som en lika utrustad Model 3 SR, det har ju bara med elbilsrelaterade saker att göra?ippii skrev:Angående det som nämndes om att allt "elbilsrelaterat" ej skulle påverka förmånsvärdet.
Det måste väl också vara rättvist elbilsköpare sinsemellan företag/privat? Annars blir det lite konstigt, något som en privatperson måste betala 100.000 kr extra för, anses inte vara någon förmån alls för tjänstebilsföraren?
vad som skiljer i pris på dom. Däremot en P100D är på papperet (och verkligen irl oxo) en heeeeelt annan bil även
när man tittat på motsvarande fossilare. Detsamma gällde när det fanns rwd och 4-hjulsdrivna som ger helt olika
fossila motsvarigheter.
Så länge reglerna ser ut som dom gör så blir det så här knäppt.
Och större elmotor är väl lika elbilsrelaterat som större batteri?
Andra fjädrar, sänkt och större fälgar
Jag tror du har helt rätt att så kommer dom göra hitta en motsvarande bil sen låta premium 4hjulsdrift och P räknas som extrautrustning när dom bestämmer förmånsvärdet, problemet är att 4hjulsdrift ligger i ett paket tillsammans med ett större batteri vilket kan bli till vår nackdelVerdi skrev:Jag tror de räknar P som "extrautrustning".
Model S 100D: 1 192 780:-
Model S P100D: 1 582 680:-
Skillnad i pris är 389 900:-
En Model S 100D med 389 900:- i extrautrustning har ett förmånsvärde på 11 500 kr/månad. En naken Model S P100D har 11 191 kr/månad. (Naken S 100D ligger på 4 875 kr/månad.)
Tyvärr stämmer teorin sämre på Model X.
Vad jag menade med att prestandan inte var med i beräkningen var att 75D har förmånsvärdet på 4850 kr/mån och du hittar väl ingen motsvarande bil med samma prestanda som har så lågt förmånsvärdet eller har jag fel?Bjelke skrev:Prestanda har väl inte med eldriften att göra?
en P85D motsvarar knappast samma fossilare som en vanlig 85D?
Speciellt inte om SKV tittar på dom där siffrorna med typ 700 hästar osv, och även om dom "bara" tittar på 0-100-tider så blir det
en sasnslös skillnad på "jämförbar bil" osv => högre förmånsvärde.
Men som sagt, HUR dom gör när dom tar fram en motsvarande bil vet vi inte (tyvärr).
Jo det har du ju helt rätt i, det förmånsvärdet är väl efter att dom har sänkt det ytterligare just för att det är en elbil, vilket enligt reglerna även borde ha gjorts för en P-bil men så noggrant har jagPontus skrev:Vad jag menade med att prestandan inte var med i beräkningen var att 75D har förmånsvärdet på 4850 kr/mån och du hittar väl ingen motsvarande bil med samma prestanda som har så lågt förmånsvärdet eller har jag fel?Bjelke skrev:Prestanda har väl inte med eldriften att göra?
en P85D motsvarar knappast samma fossilare som en vanlig 85D?
Speciellt inte om SKV tittar på dom där siffrorna med typ 700 hästar osv, och även om dom "bara" tittar på 0-100-tider så blir det
en sasnslös skillnad på "jämförbar bil" osv => högre förmånsvärde.
Men som sagt, HUR dom gör när dom tar fram en motsvarande bil vet vi inte (tyvärr).