Sida 1 av 2

Att kolla på en ny Model 3

Postat: 23 dec 2018 18:09
av dali
Engineering Explained har köpt en ny Model 3 och går igenom karossen: Det tog 2 dagar från beställning till leverans! :shock:

Kosmetiska fel vid leverans är inte unikt för Tesla, av egen erfarenhet vet jag att man alltid ska undersöka bilen noga innan man godkänner leveransen. Kan vara svårare att få repor och annat (kostnadsfritt) åtgärdat efter leverans.

Re: Att kolla på en ny Model 3

Postat: 23 dec 2018 18:37
av frta02
Skulle aldrig acceptera så mycket defekter i lacken...herregud....
Kan jag förvänta mig detta vid leverans av mina nya M3? Som förstagångsköpare av Tesla vet jag inte mycket av hur redan gjorda nyleveranser varit men det där är katastrof.

Re: Att kolla på en ny Model 3

Postat: 23 dec 2018 18:52
av Smutt
frta02 skrev:
Skulle aldrig acceptera så mycket defekter i lacken...herregud....
Kan jag förvänta mig detta vid leverans av mina nya M3? Som förstagångsköpare av Tesla vet jag inte mycket av hur redan gjorda nyleveranser varit men det där är katastrof.
Min S var helt felfri, och jag ser allt.

Att kolla på en ny Model 3

Postat: 23 dec 2018 19:07
av taliz
Man ska nog inte glömma att pga allt snack så detaljstuderas Tesla i betydligt högre grad än andra.
Hur många går igenom sin nya Volvo, Passat, BMW eller whatever med lupp? Typ ingen, men det finns garanterat småfel på en hel del av dem också.

Re: Att kolla på en ny Model 3

Postat: 23 dec 2018 19:50
av Niklas Z
Alla de där lackskadorna gränsar ju till skadegörelse. Dammkornet som hamnat under klarlacken tyder på brister i lackprocessen hos Tesla, men alla repor och dylikt tyder på mer än lovligt slarv i samband med transporten. Det där får man ju anstränga sig för att få till. Den där sortens brister krävs det verkligen ingen lupp och inget detaljstudium för att upptäcka.

Re: Att kolla på en ny Model 3

Postat: 23 dec 2018 20:24
av HelectriC
taliz skrev:
Man ska nog inte glömma att pga allt snack så detaljstuderas Tesla i betydligt högre grad än andra.
Hur många går igenom sin nya Volvo, Passat, BMW eller whatever med lupp? Typ ingen, men det finns garanterat småfel på en hel del av dem också.
Nästan alla Volvo, BMW, Audi etc jag har sett de senaste åren har apelsinhud i lacken, ser fasen inte bra ut och kan inte poleras bort.

Re: Att kolla på en ny Model 3

Postat: 23 dec 2018 20:55
av ippii
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Man ska nog inte glömma att pga allt snack så detaljstuderas Tesla i betydligt högre grad än andra.
Hur många går igenom sin nya Volvo, Passat, BMW eller whatever med lupp? Typ ingen, men det finns garanterat småfel på en hel del av dem också.
Nästan alla Volvo, BMW, Audi etc jag har sett de senaste åren har apelsinhud i lacken, ser fasen inte bra ut och kan inte poleras bort.
Har haft fyra nya BMW:s sedan 2012, ingen har haft nämnvärda skador jämfört med klippet ovan. Är det en kvaliteten man har att vänta sig så är jag inte glad. Men det tror jag inte.

Re: Att kolla på en ny Model 3

Postat: 23 dec 2018 21:07
av TiborBlomhall
Stora frågan är om lackskadorna uppstod i fabrik eller transport? För om transport så kommer europeiska Teslor fraktas och omlastas mångdubbelt fler gånger... :?

Re: Att kolla på en ny Model 3

Postat: 23 dec 2018 21:09
av TiborBlomhall
För övrigt anser jag lackskadorna var oroväckande men panelgapen var inga problem alls.

Re: Att kolla på en ny Model 3

Postat: 23 dec 2018 21:30
av Foluke
Niklas Z skrev:
Alla de där lackskadorna gränsar ju till skadegörelse. Dammkornet som hamnat under klarlacken tyder på brister i lackprocessen hos Tesla, men alla repor och dylikt tyder på mer än lovligt slarv i samband med transporten. Det där får man ju anstränga sig för att få till. Den där sortens brister krävs det verkligen ingen lupp och inget detaljstudium för att upptäcka.
Att betala 27000 för röd lack verkar riskabelt. Vad kostar det att wrappa en svart bil röd och hur blir det?

Re: Att kolla på en ny Model 3

Postat: 23 dec 2018 22:56
av Geni87
Foluke skrev:
Niklas Z skrev:
Alla de där lackskadorna gränsar ju till skadegörelse. Dammkornet som hamnat under klarlacken tyder på brister i lackprocessen hos Tesla, men alla repor och dylikt tyder på mer än lovligt slarv i samband med transporten. Det där får man ju anstränga sig för att få till. Den där sortens brister krävs det verkligen ingen lupp och inget detaljstudium för att upptäcka.
Att betala 27000 för röd lack verkar riskabelt. Vad kostar det att wrappa en svart bil röd och hur blir det?
Fast bilen går väl igenom samma lackprocess oavsett färg? Bör inte finnas något samband mellan färgval och risken för defekter, om det inte är så att vissa färger lackas i någon skum sidoprocess då men det vore märkligt.

Re: Att kolla på en ny Model 3

Postat: 23 dec 2018 23:17
av Geni87
Det här är lite intressant. Här visar han att förardörren "sticker ut" mer än vad framskärmen gör, vilket är ett bra sätt att få mer vindljud i kupén då fartvinden trycks in i gapet mellan framskärmen och dörren. Man brukar sträva efter att det ska vara tvärt om, dvs att framskärmen ska sticka ut något (väldigt lite) mer än förardörren.

Har upplevt detta personligen efter en omlackering av framskärmen på en Saab jag hade för några år sedan, lackeringsverkstaden justerade inte in skärmen riktigt vilket resulterade i ett brus från fartvinden som hördes inne i bilen. Lämnade in bilen för justering igen och sen blev det tyst. "Småsaker" som panelgap kan faktiskt vara viktiga även för andra egenskaper än just det estetiska.


Model3_paneler.JPG

Re: Att kolla på en ny Model 3

Postat: 24 dec 2018 01:02
av Syncronauten
Geni87 skrev:
Det här är lite intressant. Här visar han att förardörren "sticker ut" mer än vad framskärmen gör, vilket är ett bra sätt att få mer vindljud i kupén då fartvinden trycks in i gapet mellan framskärmen och dörren. Man brukar sträva efter att det ska vara tvärt om, dvs att framskärmen ska sticka ut något (väldigt lite) mer än förardörren.

Har upplevt detta personligen efter en omlackering av framskärmen på en Saab jag hade för några år sedan, lackeringsverkstaden justerade inte in skärmen riktigt vilket resulterade i ett brus från fartvinden som hördes inne i bilen. Lämnade in bilen för justering igen och sen blev det tyst. "Småsaker" som panelgap kan faktiskt vara viktiga även för andra egenskaper än just det estetiska.


Model3_paneler.JPG
Det är också ett bra sätt att få rostskador på dörren. Har haft det problemet på en BMW 3serie. Blir en bra träffyta för grus på den utstickande dörrkanten.

Re: Att kolla på en ny Model 3

Postat: 24 dec 2018 03:21
av SR-71-BlackBird
dali skrev:
Engineering Explained har köpt en ny Model 3 och går igenom karossen: Det tog 2 dagar från beställning till leverans! :shock:

Kosmetiska fel vid leverans är inte unikt för Tesla, av egen erfarenhet vet jag att man alltid ska undersöka bilen noga innan man godkänner leveransen. Kan vara svårare att få repor och annat (kostnadsfritt) åtgärdat efter leverans.
Man undrar ju hur det är med den där kön på 400k bilar, läser mycket om snabba leveranser.

Re: Att kolla på en ny Model 3

Postat: 24 dec 2018 05:40
av tor
SR-71-BlackBird skrev:
dali skrev:
Engineering Explained har köpt en ny Model 3 och går igenom karossen: Det tog 2 dagar från beställning till leverans! :shock:

Kosmetiska fel vid leverans är inte unikt för Tesla, av egen erfarenhet vet jag att man alltid ska undersöka bilen noga innan man godkänner leveransen. Kan vara svårare att få repor och annat (kostnadsfritt) åtgärdat efter leverans.
Man undrar ju hur det är med den där kön på 400k bilar, läser mycket om snabba leveranser.
Jo fast dom har ju levererat runt 100 k i usa och kanada av dom dyrare modellerna. Säkert många som väntar på den billigare eller att det tidsmässigt inte passar för dom att byta bil nu.

Men jag håller med om att marknaden i Usa och kanada inte längre kan svälja hela deras produktionskapacitet. I synnerhet som skattelättnaden på 7500 usd försvinner vid årsskiftet.

Re: Att kolla på en ny Model 3

Postat: 24 dec 2018 08:44
av mati
Geni87 skrev:
.... "Småsaker" som panelgap kan faktiskt vara viktiga även för andra egenskaper än just det estetiska.
Precis. Just detta kan också förklara varför vissa Teslor är så mycket tystare än andra. Panelgapen är ju bevisligen lite random. På min bil har dörrarna på förarsidan samt huven satts på plats med hjälp av en kompass (ungefär där borta ska den sitta, typ), och slutkontrollen har gjorts genom en kikare från 100 meters håll. Och det är säkert en del av förklaringen varför det hörs så mycket vindbrus i bilen.
Synd att Tesla fortfarande inte har lärt sig hur man sätter ihop en bil.

Re: Att kolla på en ny Model 3

Postat: 24 dec 2018 09:30
av TeslaTissel
Ytterligare ett intressant klipp beskrivande service och garanti-åtgärder


Re: Att kolla på en ny Model 3

Postat: 24 dec 2018 09:42
av chaffis75
tor skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
dali skrev:
Engineering Explained har köpt en ny Model 3 och går igenom karossen: Det tog 2 dagar från beställning till leverans! :shock:

Kosmetiska fel vid leverans är inte unikt för Tesla, av egen erfarenhet vet jag att man alltid ska undersöka bilen noga innan man godkänner leveransen. Kan vara svårare att få repor och annat (kostnadsfritt) åtgärdat efter leverans.
Man undrar ju hur det är med den där kön på 400k bilar, läser mycket om snabba leveranser.
Jo fast dom har ju levererat runt 100 k i usa och kanada av dom dyrare modellerna. Säkert många som väntar på den billigare eller att det tidsmässigt inte passar för dom att byta bil nu.

Men jag håller med om att marknaden i Usa och kanada inte längre kan svälja hela deras produktionskapacitet. I synnerhet som skattelättnaden på 7500 usd försvinner vid årsskiftet.
Jo de känns helt klart som marknaden är mättad i USA på dessa dyra modeller som finns idag, blir spännande att se vad som händer när SR lanseras.. Jag tror de behöver lansera den så snart som möjligt för annars kanske de står med överproduktion ganska snart beroende på hur många beställningar som görs i övriga världen.
Hur är de, bilen är väl nu lanserad på de flesta marknader där tesla finns idag med undantag för de som har ratten på fel sida?

Jag tror personligen att tex kia e-Niro plockar en del bilar som skulle kunna vara modell 3or pågrund av att SR inte finns än och att e-Niro har lite andra egenskaper, dock kan deras (kia) begränsade produktions kapacitet göra att folk ändå väntar på en SR modell 3.
Ja själv är jag mycket nära att beställa en e-Niro just för att jag tror jag får den snabbare än en SR modell 3, ja leaf leasing går ut i april.

Re: Att kolla på en ny Model 3

Postat: 24 dec 2018 09:50
av Niklas Z
mati skrev:
Geni87 skrev:
.... "Småsaker" som panelgap kan faktiskt vara viktiga även för andra egenskaper än just det estetiska.
Precis. Just detta kan också förklara varför vissa Teslor är så mycket tystare än andra. Panelgapen är ju bevisligen lite random. På min bil har dörrarna på förarsidan samt huven satts på plats med hjälp av en kompass (ungefär där borta ska den sitta, typ), och slutkontrollen har gjorts genom en kikare från 100 meters håll. Och det är säkert en del av förklaringen varför det hörs så mycket vindbrus i bilen.
Synd att Tesla fortfarande inte har lärt sig hur man sätter ihop en bil.
För några år sedan lämnade jag in min BMW på plåt- och lackverkstaden för att fixa en skada på C-stolpen som någon illvillig person orsakat. Då tog de bort den list som löper på taket från framruta till bakruta, ganska nära dörrarna. Efter att jag hämtat ut bilen märkte jag att vindbruset var klart högre än tidigare i landsvägsfart. Det visade sig att listen inte satt som den skulle, efter att de hade monterat tillbaka den. Den satt något högre i framkant, men hade jag inte kunnat jämföra med motsvarande list på andra sidan taket hade jag inte märkt det. Genom att byta ett fästclips fick de listen att sitt som den ska och då försvann oljudet.
Så det kan vara viktigt att allt på karossen sitter som det ska.

Re: Att kolla på en ny Model 3

Postat: 24 dec 2018 11:35
av Foluke
Geni87 skrev:
Foluke skrev:
Niklas Z skrev:
Alla de där lackskadorna gränsar ju till skadegörelse. Dammkornet som hamnat under klarlacken tyder på brister i lackprocessen hos Tesla, men alla repor och dylikt tyder på mer än lovligt slarv i samband med transporten. Det där får man ju anstränga sig för att få till. Den där sortens brister krävs det verkligen ingen lupp och inget detaljstudium för att upptäcka.
Att betala 27000 för röd lack verkar riskabelt. Vad kostar det att wrappa en svart bil röd och hur blir det?
Fast bilen går väl igenom samma lackprocess oavsett färg? Bör inte finnas något samband mellan färgval och risken för defekter, om det inte är så att vissa färger lackas i någon skum sidoprocess då men det vore märkligt.
Om lacken ändå var en chansning tänkte jag att man tar den svarta utan extra kostnad och folierar till önskad kulör. Jag vet dock inte kvaliteten på hur foliering blir. Bättre om det blir rätt från början!

Re: Att kolla på en ny Model 3

Postat: 24 dec 2018 14:26
av Pontus
Jag undrar ju hur många beställningar dom förlorar på att inte kunna ge 7500 i bonus på SR. Var nog många som såg fram emot en Tesla för typ strax under 30009 dollar.

Re: Att kolla på en ny Model 3

Postat: 24 dec 2018 16:01
av Geni87
Foluke skrev:
Geni87 skrev:
Foluke skrev:
Niklas Z skrev:
Alla de där lackskadorna gränsar ju till skadegörelse. Dammkornet som hamnat under klarlacken tyder på brister i lackprocessen hos Tesla, men alla repor och dylikt tyder på mer än lovligt slarv i samband med transporten. Det där får man ju anstränga sig för att få till. Den där sortens brister krävs det verkligen ingen lupp och inget detaljstudium för att upptäcka.
Att betala 27000 för röd lack verkar riskabelt. Vad kostar det att wrappa en svart bil röd och hur blir det?
Fast bilen går väl igenom samma lackprocess oavsett färg? Bör inte finnas något samband mellan färgval och risken för defekter, om det inte är så att vissa färger lackas i någon skum sidoprocess då men det vore märkligt.
Om lacken ändå var en chansning tänkte jag att man tar den svarta utan extra kostnad och folierar till önskad kulör. Jag vet dock inte kvaliteten på hur foliering blir. Bättre om det blir rätt från början!
Ok då är jag med, kan vara ett bättre alternativ att välja en "tråkfärg" och sen foliera istället ja. :)

Re: Att kolla på en ny Model 3

Postat: 24 dec 2018 16:13
av TeslaTissel

Re: Att kolla på en ny Model 3

Postat: 24 dec 2018 17:47
av Jerker
Pontus skrev:
Jag undrar ju hur många beställningar dom förlorar på att inte kunna ge 7500 i bonus på SR. Var nog många som såg fram emot en Tesla för typ strax under 30009 dollar.
Ja, det är säkert en del som nu får se sig om efter nån annan elbil än Tesla. Skulle vara intressant att se hur flödet av reservationer ser ut.

Re: Att kolla på en ny Model 3

Postat: 24 dec 2018 17:57
av TeslaTissel
Jerker skrev:
Pontus skrev:
Jag undrar ju hur många beställningar dom förlorar på att inte kunna ge 7500 i bonus på SR. Var nog många som såg fram emot en Tesla för typ strax under 30009 dollar.
Ja, det är säkert en del som nu får se sig om efter nån annan elbil än Tesla. Skulle vara intressant att se hur flödet av reservationer ser ut.

Det borde gå att göra ett överslag/uppskattning på det genom våra diskussioner här?

Jag har fått uppfattningen att en del hoppat av sina reservationer då prisnivån, samt väntetid passerat bästa pris, bäst före datum?
Samt de som önskade dragkrok?

Kanske så mycket som en tredjedel??

I forumet har vi 333 röster. Men dem som reserverat kan ju vara långt fler än så??
Jag ser i omröstningen också att LR AWD-modellen ökat till 30% sedan sist.
Hela 89% väntar med att beställa.

Här är tabellen som Tibor lade ut den 13’e december, då han räknade med att det kan har varit över 2000 som reserverat. Intressanta skillnader.
Den undre från idag, 24’e december.